Views
4 years ago

2008-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 12 augustus 2008 Rensen Shipbuilding B.V. Uiteraard staan wij bij reparaties permanent voor U klaar; wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op een van de genoemde telefoonnummers. Een behouden vaart Hartelijk gefeliciteerd met het mts Volterra. Waarvoor wij mochten leveren: 4 ladingpomp units, type HC 232 met elk een capaciteit van 400 m3/uur. 1 slobpomp unit, type W3 met een capaciteit van 10m3/uur. Een compleet pomp besturingpakket bestaand uit 4 stuks NPC-dekbediening, een touchscreen met stuurhuiscomputer, 4 stuks frequentieregelaar en elektronische drukbewaking. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en de bouw van het casco voor Dalex B.V. mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Een onafhankelijk tussenpersoon Gehele lading bewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank niveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting, Saab Tank Radar niveaumeting met correctie van TRIM en LIST en de bediening van lospompen d.m.v. touch-screen en explosieveilig TFT scherm aan dek. Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Volterra V.O.F. en haar bemanning met het mts Volterra Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Wij wensen het mts “Volterra” een behouden vaart, en…. Gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. De constructietekeningen voor mts Volterra zijn door ons verzorgd. Wij wensen Scheepvaartbedrijf Volterra V.O.F en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl

De Binnenvaartkrant 23 12 augustus 2008 Uitbreiding vloot Unibarge >> Vervolg van pagina 21 Nu vaststaat dat stookolie dubbelwandig moet worden vervoerd, is het logisch dat er speciaal voor die markt nieuwe schepen worden gebouwd. Dat is niet altijd zo logisch geweest, vertelt Cees Mooy. “Tussen 1980 en 2000 was er bijna geen nieuwbouw in de ‘zwarte markt’. De laatste werden gebouwd door rederijen in de goeie jaren 60 en 70.” Historie opbouwen Er zijn nog ongeveer vijftig enkelwandige bunkertankers actief in het ARA-gebied. De grote oliemaatschappijen houden streng in de gaten met wat voor schepen de stookolie wordt vervoerd. Ook de bevrachter kan die controle verwachten. In het eerste jaar van Unibarge werd het kantoor aan de Maaskade (in het Hulstkampgebouw) meteen druk bezocht door controleurs van Shell, BP en Esso. “We zijn nu Shell-proved en BPproved.” Dat betekent dat Unibarge ook voor timecharters van de majors in aanmerking komt. Iets waar de nieuwkomer het eerste jaar niet op kon rekenen. “We moesten een historie opbouwen en aantonen dat ook de kantoororganisatie voldoet aandekwaliteitseisenvandemajors.” De nieuwe schepen voldoen uiteraard aan die eisen. Het wordt steeds duurder om nieuwe schepen in de markt te zetten. Daniël Wanders: “Ook de vrachtprijzen zullen omhoog moeten, want de bouw wordt steeds duurder. Leveranciers, werven, het ijzer – alles wordt duurder. De levertijd van een motor is een jaar. Dat geldt ook voor pompen.” Vloot Unibarge bouwt aan een prachtige eigen vloot, maar daar blijft het niet bij. Daniël: “Er zijn ook kleinere schepen nodig. Iedereen bouwt maar groter en groter, maar dubbelwandige tankers van 85 bij 11,40 meter zijn ook nodig. Wij willen een mix maken, ook met particulieren in timecharters.” Meer nog dan de omvang van de schepen wordt er in de zeehavens vooral gelet op de pompcapaciteit van de bunkerschepen. “Die grote Maersk-boten zijn twaalf uur binnen, en dan moet er 9.000 ton stookolie aan boord zijn. Laatst Alexander probeert de stuurhut uit. (foto’s Ben Wind) losten we 1.700 ton per uur bij Maersk en dat was dikke prut.” Volterra Dalex BV (het bedrijf van de familie Wanders) is eigenaar van de 135 bij 15 meter grote Volterra, samen met de Vlaamse kapitein Manolito Pisele. Het nieuwe dubbelwandige Per ballon in plaats van per schip bunkertankschip is door scheepswerf Breko in Papendrecht opgeleverd. De bouw en afbouw van de Volterra geschiedden onder leiding van Alexander Wanders, de broer van Daniël. Net als het zusterschip Jowi heeft de Volterra tweemaal negen achter elkaar geplaatste tanks, een 29 meter lange bunkergiek met twee gescheiden pijpen, waardoor 2.000 kuub per uur wordt gepompt door vier pompen. De totale tonnage van de Volterra bedraagt ruim 6.000. Het casco voor de Volterra kwam uit China van Jiangdu City, Sainty Longchuaw Shipbuilding Corp. Sinds begin van dit jaar wordt De Binnenvaartkrant door BDU gedrukt. Vooraf hadden we nooit kunnen bedenken dat vier van onze collega’s daardoor eens een keer met een ballon in plaats van met een schip zouden varen. Toch gebeurde dat op 31 juli. Het Barneveldse bedrijf nodigde onlangs enkele medewerkers van de krant uit om de drukkerij te komen bekijken. We waren al tevreden over de kwaliteit en service van BDU, maar tijdens het bezoek werden drie van onze collega’s (officemanager Karin Hell en de vormgevers Steven Chiang San Lin en Maureen Verschoor) letterlijk in hogere sferen gebracht. BDU koppelde aan de ontvangst namelijk een ballonvaart. De vierde afgezant, directeur/uitgever Ad Kriesels, bleef met beide benen op de grond en volgde de ballon per auto. “Die donderdag werden we om 15.00 uur verwacht en werden we ontvangen met een heerlijk fris drankje”, blikt Karin Hell terug op de bijzondere ervaring. “Het was 32 graden, dus dat drankje was niet verkeerd.” “Na het eerste welkom verzorgden twee mensen van BDU een rondleiding door de gehele drukkerij. Hierna hebben we met drie mensen van BDU, onder wie de commercieel directeur, heerlijk gegeten in Barneveld.” Maureen, Karin en Steven (vrnl) vermaakten zich prima in de lucht. De ballon vertrok uit Otterlo. (foto’s De Binnenvaartkrant) Luchtdoop Hoewel de weersvoorspellingen van mogelijk onweer repten, kon de ballonvaart toch doorgaan. Het bleef goed weer. “Om 18.45 uur werden we opgehaald door het bedrijf dat de ballonvaart organiseerde. Zij brachten ons allemaal naar de plek waar we de lucht in zouden gaan. Na het gereedmaken van de ballon, gingen we om 20.00 uur de lucht in: de piloot, twee mensen van BDU, Maureen, Steven en ik.” “We hebben zo’n anderhalf uur rondgezweefd en legden 26 kilometer af, van Otterlo naar Putten. De volgauto met meneer Kriesels en de commercieel directeur van BDU wachtte ons op. De bedoeling was in Barneveld te landen, maar de wind besliste anders.” Na de landing in een weiland bezaaid met koeienvlaaien werd de ballon weer helemaal ingepakt. Tot slot kregen de ballonvaarders ter gelegenheid van hun luchtdoop de titel ‘baron(esse) van Otterlo naar Putten’, een traditie in de ballonvaart. Ed de Jong verruilt Breko voor Oceanco Ed de Jong heeft de Breko Groep verlaten. Sinds 1 augustus werkt hij niet meer voor de Papendrechtse werf en diens zusterbedrijven. “Na een periode van 10 jaar heb ik het besluit genomen om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Oceanco”, schreef hij eind juli in een e-mailbericht aan relaties. Hij verruilt de beroepsvaart dus voor de pleziervaart. Oceanco is gevestigd in Alblasserdam en bouwt superjachten. “Ik kijk met veel plezier terug op de achterliggende periode en wil daarom iedereen danken voor de prettige samenwerking.” De plaats van De Jong bij Breko wordt ingenomen door Peter Kazen, die nu voor veel relaties de vaste contactpersoon wordt. Ed de Jong. (archieffoto MGR)

Binnenvaartkrant