Views
4 years ago

2008-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 augustus 2008 L.L. MATROOS NAAR SCHOOL OF ZIEK? ZZP aflos l.l. matroos ROBERT FONDSE. Telefoon 0646390794 JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl Mvs “Delos” 86x11,17x3,06 m., bj. 1964, 1974 ton, 2 x 644 pk CAT, bj. 2003 320 pk DAF i.c.m. Van Tiem, stalen vloer, Woning, elektrisch en nautisch van 2003 Diverse mogelijkh. voor werk en financiering Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Blaak 576 3011 TA Rotterdam jiskoot@jiskootvanweel.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981, 2x1104 PS, 105m x 11,39m • 1765 to., Bj. 1929/1994, 1065 PS, 84,90m x 9,49m x 3,20m • 1666 to., Bj. 1972, 1200 PS, 85m x 9,50m x 3,02m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1335 to., Bj. 2006, 1197 PS, 86m x 10 x 2,60 m Motortanker: • 1370 to., Bj. 1981, 950 PS, 80m x 9,00m x 2,77m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80,00m x 8,22m x 2,52m • 1022 to., Bj. 1956, 1000 PS, 80,00m x 8,20m x 2,56m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,33m x 5,25m x 1,35m, 450 PS Wir suchen für unsere Kunden: Schiffe aller Größen und Baujahre speziell: 1. EH-Tanker Typ N offen oder geschl., 400-600 to 2. EH-Tanker Typ N geschl. ca.1500 to mit Coating Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009/2010 • Gütermotorschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Kasko Gütermotorschiff Lieferbar Ende 2009 135m x 11,45m x 3,60m 110m x 11,40m x 3,50m 105m x 10,00m x 3,20m 86m x 10,00m x 3,20m - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen sich selbstständig machen? Wir bieten Möglichkeiten, sich als Neugründer an einem Schiff zu beteiligen! Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Straße 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 Voor al uw sloopwerkzaamheden BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL MOTORVRACHTSCHEPEN : “Marco Polo” 3888 ton Bj. 2005, 135mx11m45x4m25, 4838m³, Stalen buikdenning met containerversterking, aluminium friese kap luiken + hydraulisch luikenwagen, kopschroef 900pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 17m, Hoofdmotor 2x Caterpillar 1380 pk bj. 2005 M.S. 3314 ton Bj. 2008, 110mx11m45x3m69, 3750m³, 192 TEU, stalen buikdenning, 22 aluminium friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, kopschroef 571 pk, 2x Veth Spudpalen met 550 pk, Aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 18m, Hoofdmotor Caterpillar 1836 pk bj. 2008 “Impuls”, 2754 ton Bj. 2002, 110mx10m50x3m50, 3500m³, Aluminum friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, stalen buikdenning met containerversterking, kopschroef 550pk, aluminium T stuurhuis, Autokraan 18m, Hoofdmotor Caterpillar 1700pk. “Necton”, 2000 ton Bj. 1998, 105mx9m40x2m97, 2600m³, aluminium friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, Stalen buikdenning, kopschroef 400pk bj. 2000, aluminium overzakbaar stuurhuis, Autokraan 15m, Hoofdmotor Cummins 1600pk bj. 2000. “Ambitie” 1808 ton Bj. 1965, 95mx9m50x3m, 2500m³, aluminium luiken+luikenwagen, stalen buikdenning,kopschroef 320pk, aluminium stuurhuis, autokraan 10m. Hoofdmotor Caterpillar 1380pk bj. 2002 Janny + Janny M, 780 ton + 788 ton Bj. 1957, 62mx6m22x2m47 + 54m5x8m22x2m50, Stalen buikdenning, schuifluiken, kopschroef schip 330 pk, kopschroef duwbak 320 pk, hefbaar stuurhuis met aluminium dak, autokraan 15.5m, Hoofdmotor Deutz/MWM 830 pk bj. 2003 “Mia Amore”, 691 ton Bj. 1959, 69m87x7m10x2m20, 1050m³, 8 Aluminium schuifluiken, Azobe buikdenning, 130pk kopschroef, zakbaar stuurhuis met houte bovenbouw, autokraan 15m, Hoofmotor Caterpillar 480pk bj. 2001 nieuwe turbo van 2008. MOTORTANKSCHEPEN : “Commander”, 3155 ton Bj. 2003, 110mx11m40x3m79, 11 gecoate tanks, inhoud 4000m³, kopschroef 500pk, hefbaar stuurhuis, autokraan 15m, Konutherme ketelinstallatie 1.250.000 Kcal, 1450KW, Hoofdmotor ABC 1800pk. NIEUWBOUW : SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Motorvrachtschip Casco : Afm. 135mx11m45x4m25, Type Innuendo, bouwwerf China, levertijd december 2008. Motorvrachtschip : Afm. 135mx11m45x4m25, Type Deo Juvante, bouwwerf China, hoofdmotoren 2x Mitsubishi 1278 pk, kopschroeven 2x 560 pk Veth, 2x spudpalen 3 maal uitschuifbaar, zeer compleet schip, eventuele invulling van woning en stuurhuis nog bespreekbaar, levertijd complete schip april 2009. Motorvrachtschip : Afm. 135mx11m45x4m25, Type Deo Juvante, bouwwerf China, bj. 2008, hoofdmotoren 2x Caterpillar 1521 pk, kopschroeven 2x 560 pk Veth, 2x spudpalen 3 maal uitschuifbaar, zeer compleet schip, direct leverbaar. Motorvrachtschip : Afm. 135mx14m20x4m4m80, Type Oriana, bouwwerf China, hoofdmotoren 2x ABC 1500 pk, kopschroeven 2x 608 pk Verhaar, 2x spudpalen 2 maal uitschuifbaar, zeer compleet schip, eventuele invulling van woning en stuurhuis nog bespreekbaar, levering complete schip april 2008. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. Uw watersportspecialist. Zie onze website www.dekker-group.nl - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl MOTORSCHEPEN MS, bj. 1982, afm. 105 x 11,45 x 3,52 m. 2900 ton, 2 x 1200 pk MTU Mds Discovery, bj 2001, afm. 105 x 11,45 x 3,58 m., 3035 ton, 2 x 1000 pk Cummins Ms Necton, bj 1998, afm. 105 x 9,40 x 2,97 m., 2000 ton, 1600 pk Cummins Ms Glissando, bj 1956, afm. 110 x 12 x 3.20 m., 2968 ton, 1800 pk ABC Ms bj 2007, afm. 110 x 11,45 x 3,64 m., 3237 ton, 1700 pk Caterpillar MS Dieni bj 1982, afm. 90/86 x 9.50 x 3.18 m., 1100 pk MWM, 900 toeren, 1850 ton, inruil bespreekbaar Duwboot Nairobi afm. 19 x 11.20, bouwjaar 2005, 2 x 953 pk Mitsubishi Kvb Carisma bj 1998, afm. 172.50 x 11.45 x 3.50 m., 2 x 1300 pk Wärtsilä, met vast werk Kvb Vagarie bj 1965/2005, afm. 181.50 x 11.45 x 3.45 m., 1 x 1200 pk MTU en 1 x 1300 Mitsubishi, event. met vast werk Duwboot Kevin bj 1923/88, afm. 25.50 x 6.58 x 2.14 m., 956 pk Cummins met 535 pk boegschroef. MS Laetitia bj 1961, 801 ton, afm. 63 x 7.58 x 2.70 m., 620 pk Cat. Mds bj 1994, 2924 ton, afm 110x11,40x3,52 m 2 x 1300 pk Cummins Mds bj 1986, 3178 ton, afm 108,50 x11,40 x4,09 m 2 x 1100 pk Ms bj 2006, 3200 ton, afm 110x11,45 x3,56 m 1835 pk Cat Nieuwbouw 135 x11,45 leverbaar 2008/2009 BEUNSCHEPEN Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo TANKERS Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vopak Rowland, bj. 2005, afm. 81,20 x 10,20 x 3,20 m, 1700 ton, RVS tanks Met starters mogelijkheden Mts, bj. 1959/2005, 2007 ton, afm. 86 x 11,40 x 3,21 mtr., 960 pk, met nieuw middenvoorschip 2005 1 Bunkertanker, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 3000 ton, 1800 pk ABC Op diverse schepen inruil en financiering bespreekbaar Mts Zeemeeuw, 2000 ton, 86x11,40x3,20 mtr., 1200 pk. Inruil enkelwandig schip mogelijk. Tanker dubbelwandig, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 300 ton, 1775 pk Cat Mts Hans Nico, bj 2005, 2992 ton, afm 110 x11,45 x3,56 m 1835 pk Cat Gevraagd diverse schepen ter bemiddeling. Voor diverse klanten jonge schepen gevraagd. NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw 135 x 11.45 m. Leverbaar 2009 Nieuwbouwtankers levering 2009/2010 Tankers 86 x 9,50. Leverbaar 2009. Nieuwbouw 110 x 11.45 droge lading. Levering 2008/2009 Startende ondernemers gevraagd voor diverse schepen eventueel financiële mogelijkheden Spuistraat 40 Dealer van Honda en Mariner buitenboordmotoren 4697 BB Sint-Annaland S.i. gekeurde Jeanneaus en Tinn-silvers Tel 0166-652454 Quicksilver en Topcraft boten email: info@dekker-group.nl Reparatie en onderhoud buitenboord/inboardmotoren. LEVERING AAN BOORD, DOOR HEEL ZUID NEDERLAND H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group

De Binnenvaartkrant 11 12 augustus 2008 RECHT VOORUIT | een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Advocaten BTW-perikelen Hoewel wij advocaten zijn, en geen belastingdeskundigen, stuiten wij soms toch op fiscale kwesties die ook van belang zijn in de scheepvaartpraktijk. In dit geval gaat het om een kleine wijziging van de regelgeving rond de omzetbelasting (BTW), die is opgenomen in een besluit van 20 december 2007 en al sinds 1 januari van dit jaar van kracht is. De wijziging heeft betrekking op de zogenaamde verleggingsregeling. Hoofdregel bij omzetbelasting is dat degene die goederen levert of diensten verleent, belastingplichtig is voor de BTW. Het genoemde besluit introduceert een nieuwe uitzondering op die hoofdregel. Het besluit verlegt de heffing van omzetbelasting van de verkoper naar de koper bij een zongenaamde executoriale levering van een roerende of een onroerende zaak (of een recht daarop) door de hypotheekof pandhouder en ook bij de levering door de schuldenaar van een onroerende zaak, of een recht waaraan een onroerende zaak is onderworpen, op grond van een executoriale titel. Wat houdt dit nu in in gewone mensentaal? Van een executoriale levering door een hypotheek- of pandhouder of een levering op grond van een executoriale titel is vaak sprake bij gedwongen verkoop. Denk aan veilingen van bezittingen van een schuldenaar door de hypotheekhouder (de bank), ingeval van wanbetaling. Daarbij kan het natuurlijk ook om een schip gaan – ook dat kan immers door de bank worden verkocht wanneer zij daarop een hypotheekrecht heeft verkregen. Ook de curator in faillissement kan tot dergelijke verkopen overgaan. Tot 1 januari 2008 was het dan zo dat de over die verkoop verschuldigde BTW door de verkoper (de bank of de curator) in rekening werd gebracht aan de koper. De koper betaalde die BTW dus aan de verkoper en verwerkte één en ander daarna, als hij tenminste ondernemer voor de BTW was, in zijn omzetbelastingaangifte. De BTW die werd ontvangen door de verkoper werd echter niet altijd zonder meer afgedragen aan de fiscus, omdat de BTW werd gerekend tot de opbrengst van het verkochte goed en op die opbrengst soms andere schuldeisers een beter recht pretendeerden dan de fiscus. Hieraan is nu een einde gemaakt door de bovenbedoelde wijziging van de omzetbelastingregeling. Voortaan moet de koper de omzetbelasting afdragen aan de fiscus (de verplichting daartoe is dus “verlegd” van de verkoper naar de koper). De koper moet de omzetbelasting dan aangeven op zijn aangifte en als hij datgene wat hij heeft gekocht ook gebruikt voor belaste handelingen mag hij de verschuldigde BTW meteen als voorbelasting in aftrek brengen. Nu zal het in de praktijk niet heel vaak voorkomen dat u een schip uit de veiling koopt, maar als het gebeurt, let u dan op de juiste toepassing van bovenstaande nieuwe regels. In de praktijk blijkt namelijk dat deze nog niet wijd en zijd bekend is. Draagt u als koper toch de BTW af aan de curator of de bank dan moet u maar zien of u die ooit nog terug krijgt. De fiscus zal immers van u verlangen dat u haar de BTW alsnog voldoet, of u de aftrek als voorbelasting weigeren, omdat de BTW niet door de curator of de bank aan haar is afgedragen. Een zeperd van 19 procent over de koopprijs dreigt dan. Overigens blijkt dat de nieuwe regeling nog niet op alle punten even duidelijk is: de regeling spreekt expliciet van executoriale leveringen waarvoor de verleggingsregeling geldt. In de praktijk komt het echter ook voor dat banken hun schuldenaar, onder dreiging van een formele executieveiling, bewegen tot het zelfstandig onderhands verkoper van hun onderpand. Dan is ons inziens geen sprake van een executoriale levering, waarop de regeling ziet. De vraag is echter hoe de fiscus zich hierover zal opstellen. Wordt u in de praktijk geconfronteerd met een dergelijk geval dan adviseren wij u u daarover goed te laten voorlichten en adviseren door een belastingdeskundige. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. De ss Rotterdam is thuis Er is zon, hemelsblauw en witte wolkenlucht met een bries vanuit het westen. Hollands weertje, als de kapitein om half zes op 4 augustus de trossen los gooit en zijn Tourmalijn vanuit de Koningshaven de rivier op manoeuvreert. Met de imposante ‘zwaan’ in de kont, snijdt de messcherpe boeg van deze Rijnkoningin, de door zon geprojecteerde spiegel op de Nieuwe Maas aan scherven, op weg naar een welkom thuis voor het zo lang verwachtte ss. Rotterdam Plots verschijnt haar silhouet in de focus van duizend camera’s. Ze neemt tijd voor de haar komst op het Rotterdams toneel. Als een parel hangt ze aan trossen tussen de spetterend rode Kooren havenslepers. DOOR JOHAN DE WITTE Origineel HAL, duifgrijs met gele bies toont haar slanke gratie. Onderhuids tekenen haar spanten op de waterlijn, ze is afgeslankt. Verlies van onnodig staal en asbest heeft haar lichter gemaakt, doch restauratie heeft haar gewichtigheid doen De aankomst bij Hoek van Holland. behouden, ss Rotterdam is weer thuis. Geboren in 1959 bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij, heeft de ‘lady’ een mystieke eigenschap voor oud-opvarenden, de tijd terug te draaien en is ze populair alsof ze gisteren pas van stapel liep. Dirk van Gent, in ’45 als nageljongen bij de RDM begonnen, stond er als ijzerwerker voor de bovenbouw – samen met zijn maat Bertus Konijnenburg – op de helling toen Koningin Juliana de champagnefles tegen de steven zwierde. “Op de oude foto’s zie je Dirk en zijn maten, in voor die gelegenheid witte ketelpakken, het wegglijdende schip met hun petjes nazwaaien”, zegt zijn kleindochter.”Hij heeft er nooit op gevaren, maar toen hij hem daarnet weer zag, zat hij te juichen en zwaaide opnieuw met zijn pet.” De Rotterdamse Harlinger Theo Schoot, in ’63 als matroos onder de gage aan de Wilhelminakade aangemonsterd, wijst zijn gezin naar de derde patrijspoort aan bakboord op het tweede dek onder het hoofddek: “Dat was mijn hut. Ik zat in de dekdienst, liep normale wachten, ook gewapend met een signaalfluitje op de uitkijk. Als dekjongen kon je overal werken en rondscharrelen. De eerste reis via Southampton om de noord naar New York, daarna richting Carib. In 80 dagen de wereld rond of rond Kaap Hoorn, met vrije dagen in Port-au-Prince, van boord en aan de andere kant in Durban stapte je weer op. Vanaf New York naar huis met 600 Amerikaanse studentes, werd zelfbeheersing tot een vorm van kunst verheven. Donkeyman Frederikes Stephanus vond de situatie in de vetkuil niet verheffend. Ondanks dat Beatrix aan boord was werkte hij zich het ‘apalazerus’. “ Als dan mijn vader van de reis terug kwam”, vertelt Rick Smits aan de railing, “stonden wij met het gezin op de kade. Het was wachten tot de kwartiermeester eindelijk de gangway afkwam. Feest, koffie bracht hij mee en van die gekke dingetjes die we hier niet kenden.” Inmiddels drijft de fotogenieke, mooi gevormde Rotterdam, langs de oevers van de Maas bevolkt door vele toeschouwers, ieder met een eigen beeld op het netvlies. Soms alleen maar uit belangstelling of nostalgie, echter voor oudgedienden was werken aan boord vrijheid, de mooiste tijd van hun leven, teamwork, het maakte je volwassen, het schip kroop onder je huid. “Kippevel”, volgens oud Chef de rang Gillis van der Meele. In ’69 was hij twintig jaar, 50 man in de keuken, 80 in de restaurants. Omar Sharif aan tafel, Lyndon Johnson en zijn first lady, Mrs Disney. Fooi mocht niet van de HAL, dat wisten gasten, niettemin zeiden ze: ‘Watch the napkin’ (Kijk onder je servet). De ss. Rotterdam onderweg naar de eigen plek bij Katendrecht. (foto’s Johan de Witte) Veertien jaar de Rotterdam, daarna 26 jaar Bistroquet in Den Haag, waar in 1978 het kabinet Wiegel werd geformeerd. Hij kon het niet laten en voer na zijn bistro, nog 8 jaar, evenals zijn maat – commies de rang – Toon van der Linde. Samenwerken achter de bar in een bijzondere ambiance, vereiste een eigen verantwoording. Mrs. Hilton naast Tom Cruise aan je bar of Frank Sinatra resulteerde in een opmerkelijke dialoog. Stappen op de Virgin Islands, en op de valreep een ‘planters punch’ op de Morning Star Beach, was genieten van het leven en de Rotterdam. Bell-boy Vanzelfsprekend waren alle maritieme eilandbewoners aan boord van de Tourmalijn, zoals Ruud de Jong, ooit employee in de horeca op de Rotterdam. Ruuds belevenissen verdienen boekvorm. Als knaap van 16 jaar werd hij ‘bell-boy’, promoveerde in de horeca, bleef er 10 jaar, maakte 7 wereldreizen die hem identiteit gaven. Onvergetelijk. Geknipt en geschoren met 30 ton make-up van Hempel op haar huid en de Ritz Carlton alsook Ambassador Lounche in oude luister hersteld, is dit kunstwerk voor de Rotterdam-lovers ‘het einde’. Onderwater is geconserveerd met Hempadur Multistrenght, zonder biocides om het milieu niet te belasten, het staal primair beschermt, makkelijk reinigt en kleur simuleert van het oude antifoulingrood. Door een mix van oude koopmansgeest, vasthoudendheid en liefhebberij is de ‘ouwe reus’ behouden. Oké, er zijn een paar centen aan verspijkerd, ofschoon er maar één Rotterdam is, toch? Ditmaal ging ze niet aan Katendrecht voorbij, maar blijft thuis in Rotterrrrrdam!

Binnenvaartkrant