Views
5 years ago

2008-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Binnenvaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 17 - 12 augustus 2008 Inhaalslag Waalse vaarwegen De Waalse overheid heeft een nieuw ‘steunprogramma’ aanvaard om de komende vijf jaar het vervoer over water te stimuleren. Zowel vervoerders als verladers kunnen rekenen op subsidie als er meer lading over water gaat. Maar het meeste geld gaat uiteraard naar investeringen in het vaarwegennetwerk in Wallonië. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 15 Tankterminal terechtgewezen De voorzieningenrechter in Amsterdam oordeelde dat het mts Hanna van scheepvaartondernemer van Buren onmiddellijk weer mag lossen bij de terminal van Nustar. Over de veiligheid zelf doet de rechter geen uitspraak. Ook niet over het bekritiseerde dampretoursysteem. Maar de terminal is terechtgewezen door de rechter. De Rotterdam is terug in Rotterdam 7 Sektlaune in en Bremischen Häfen Große Freude in den Bremischen Häfen, Ernüchterung in Hamburg. Die Halbjahreszahlen beim Seegüterumschlag liegen auf dem Tisch. Während Hamburg ein sehr mageres Umschlagergebnis ablieferte, legten die Zwillingshäfen an der Weser kräftig zu. Jetzt sind Fachleute auf die Umschlagentwicklung im zweiten Halbjahr gespannt. 29 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Met vier sleepboten vastgemaakt aan het schip en de loods aan boord arriveerde het majestueuze passagiersschip ss Rotterdam op 4 augustus aan het eind van de middag in Hoek van Holland. ’s Avonds maakte het schip vast bij Katendrecht om daar de komende jaren te dienen als centrum voor diverse activiteiten, maar vooral als onderdeel van het beeld van de stad waarnaar het werd genoemd (al zal het tot in lengte van dagen voor kenners ‘jammer’ zijn dat het schip met de kont naar zee ligt, want dat hoort natuurlijk niet). Het schip werd in augustus 1959 opgeleverd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij aan de HAL, waarvoor het al het vijfde schip was met die naam. Nog deze maand zetten achtereenvolgens de Belgische minister van Buitenlandse Zaken Karel de Gucht en Koning Albert hun handtekening onder het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV). België is het laatste land waarvan de ratificatie noodzakelijk was om het verdrag – dat oorspronkelijk in 1996 (!) in werking had moeten treden – van kracht te laten worden. Waarschijnlijk zal dit leiden tot de invoering ervan op 1 januari 2010. Aanvankelijk leek het erop dat een volgende Belgische regeringscrisis roet in het eten zou gooien, maar Koningin Juliana doopte het schip. De laatste keer dat het schip Rotterdam bezocht was in 1998, toen onder de naam Rembrandt. Het werd in 2000 opgelegd bij de Bahamas en vanaf 2003 was er sprake van dat het een functie zou kunnen krijgen in de Maasstad. Enige omzwervingen (en wisseling van eigenaar) waren nodig om uiteindelijk in Wilhelmshaven voor veel geld te worden opgeknapt. Op pagina 11 een verslag van de ‘thuiskomst’ van dit prachtige schip. (foto Flying Focus) België zet handtekening onder Scheepsafvalstoffenverdrag SAV uiterlijk 2010 van kracht het is inmiddels duidelijk dat dit niet het geval is. Directeur Cees Kleiberg van de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) bevestigt dat België deze maand het verdrag definitief goedkeurt. Eén van de redenen dat de invoering dan toch bijna anderhalf jaar op zich laat wachten is de verplichte aanbesteding van de ontwikkeling van de ecocard. De ecocard wordt gebruikt als elektronisch betaalmiddel om de verwerking van oliehoudende afvalstoffen te financieren. Kleiberg: “Wil je dat systeem van de ecocard Europees invoeren, dan moet je de ontwikkeling ervan Europees aanbesteden. Alle Rijnoeverstaten gaan er geld insteken en de CCR (Centrale Rijnvaartcommissie in Straatsburg – red.) zal die aanbesteding uitvoeren nadat alle staten hebben getekend. De planning zal dan zijn dat alle betrokken staten volgend jaar september, oktober dit systeem kunnen invoeren.” De ecocard wordt in Nederland al gebruikt voor de betaling van de afgifte van bilgewater. Dat systeem is ontwikkeld door het concern Equens (het vroegere Interpay, dat ook creditcards beheert) en het lijkt waarschijnlijk dat dit bedrijf ook de Europese variant zal ontwikkelen, hoewel er bij de aanbesteding uiteraard ook andere partijen aanbiedingen kunnen doen.Kleiberg: “Het is niet zozeer de techniek van het ecocardsysteem, maar meer het hele administratieve systeem erachter dat lastig is. Bij de afgifte van bilgewater gaat het om relatief geringe bedragen die moeten worden betaald.” Als het SAV van kracht is, gaat het om 7,5 euro voor elke kuub gasolie die wordt gebunkerd, die dient als indirecte financiering van de inname en verwerking van alle oliehoudende afvalstoffen van de scheepvaart. Lees verder op pagina 3 >> BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren OSD ANTWERPEN 12 TM 14 SEPTEMBER STANDNUMMER 261

Binnenvaartkrant