Views
2 years ago

2008-16

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 29

De Binnenvaartkrant 8 29 juli 2008 Gezocht voor m.t.s. Djovaki ( 108,49m – 11,40m) Kapitein (in bezit van Rijnpatent en A.D.N.R. Basis) 14/14, kost en reizen vrij. Voor meer info bel met Ad vd Boogaart 0031(0)6-25031085 www.huizinga-snijder.nl Voor ms. “Saffier” (3998 GT / 2720 kW) zijn wij op zoek naar: Hoofdwerktuigkundige (vaar / verlof +/- 9 weken op, 9 weken af) Kapitein (vaar / verlof +/- 9 weken op, 9 weken af) Het schip vaart in de vrije markt en heeft dus elke reis verschillende ladingen en bestemmingen. Het vaargebied strekt zich voornamelijk uit over Europa, het Middellandse-zeegebied, het Midden-Oosten en West-Afrika. De ladingen zijn zoals gezegd zeer divers, maar veel van de ladingen zijn de zg. ‘heavy lifts’. Het schip heeft een comfortabel ingerichte accommodatie met zaken zoals satelliet TV en fitness ruimte. De brug op het schip is modern uitgerust met alle moderne communicatie- en navigatie apparatuur zoals een geïntegreerd navigatie systeem. De bemanningen zijn allemaal rechtstreeks in dienst bij de rederij, geen uitzendkrachten, alleen vaste mensen dus. Dit geldt voor zowel de Nederlandse als de Indonesische bemanning. Kapiteins, officieren en stagiaires zijn uitsluitend Nederlands, de matrozen en koks zijn voornamelijk Indonesisch met een enkele Nederlander. Kortom, heb je genoeg van oude, buitenlands gebouwde schepen en wil je weer eens op een modern schip varen van volledig Nederlandse maak? Heb je genoeg van buitenlandse bemanning, wil je na het werk wel weer eens een biertje drinken met collega’s die dezelfde taal spreken, waarbij je Nederlandse TV kunt kijken zodat je als zeeman niet zo van de rest van de wereld uitgesloten bent? Heb je een kustvaartmentaliteit? Laat dan je CV achter! Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Tel. 0168-465468 Fax. 0168-465469 Mob. 06-54206939 TE KOOP Sl.vlet Beunhaas Bj 1965. afm: 10.50 x 3.50 x 1.00 mtr. 120 Pk DAF Geheel gerenoveerd in zeer goede staat. Duwsl. boot Alpha Bj 1942. afm: 20 x 5 x 2,00 mtr. Deutz 768 PK, Bj 1988, rev 2002. Gen.set Hatz 15 Kva van 2007. Ms Fivel Gevraagd met SPOED: Echtpaar op mbs 900 ton binnenlandse vaart weekend vrij Rederij Buitendijk Frankenpad 13 - H.I. Ambacht Telefoon: 078-681 28 66 Ms Anja R 936 ton, 1270 cub. Bj 1957, afm: 70 x 7,25 x 2,67 mtr. Caterpillar 671 PK. Bj 1993, rev 1997. Compleet schip. 820 ton, 1200 cub, Bj 1922. afm: 64 x 8,12 x 2,39 mtr. Cummins 600 PK 2004 Compleet schip. "De Gebeurtenis", jong, sfeervol, dynamisch en volop in vaart. Het enige varende pannenkoeken- en partyschip in de regio Zwolle, zoekt Schipper ( Full-time) (38 uur) 15-09-2008 In het bezit van het groot vaarbewijs en het radarpatent M: 06 - 11 30 60 04 I: www.bureauvandoorn.nl E: info@bureauvandoorn.nl Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd : Vrachtschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Voor informatie en sollicitaties: De Bock Maritiem B.V. T.a.v. Sabrina Damsma Bierkade 11 1811 NJ Alkmaar E-mail: sabrina@debockmaritiem.nl Tel: 072-5115147 www.debockmaritiem.nl Mbs Noordendiep (v. Goor schip) 1535 ton, 904 cub,Bj 1971. afm: 82 x 8,24 x 3,39 mtr. Caterpillar 1015 PK, Bj 2000. Mooi schip. Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP GEVRAAGD Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen MTS type Achilles 110 x 11,45 x 3,75 3.000 ton / 3.500 m / 5 tanks Oktober 2009 Aanbod nieuwbouw MS type Innuendo 135 x 11,45 x 3,70 4.000 ton / 4.900 m / 272 TEU Oktober 2009 MS type Player 110 x 11,45 x 3,65 3.200 ton / 3.500 m / 208 TEU december 2008 & maart 2009 Voor bovenstaande projecten hebben wij ruime financieringsmogelijkheden en willen we in contact komen met: 1. prijsbewuste binnenvaartondernemers; en 2. partijen die mee kunnen denken over exploitatie van deze schepen (bevrachting, bemanning enz.) Kleine Landtong 27 - 4201 HL Gorinchem - T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 Robert Bokslag - M +31 (0) 622 838 058 - E rb@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl Dringend te koop gevraagd schepen van alle tonnages en bouwjaren. Zowel jonge schepen als oudere schepen. Doordat wij een groot aantal schepen hebben verkocht wordt ons bestand te klein en kunnen wij de aanvraag niet meer beantwoorden. Indien U interesse heeft neem dan telefonisch contact op. TE KOOP • 2- Caterpillar 3412 DITA scheepsmotoren 620 pk • 2- Reintjes kopp.WAV400B 5,143:1 • NieuweVolvo typeTAD731E met radiator • Nieuwe John Deere type 6068HF 285 met radiator • Caterpillar gen.set type 3412DITTA 475 kw • MAN gen set type D2840LE201 352 kw Tel. GSM 06-515 99 276

De Binnenvaartkrant 9 29 juli 2008 De engel en de hond De zon schijnt lekker die dag en in de stuurhut is dat goed te merken. Het is warm. Meer dan warm zelfs. De hond ligt er rustig bij en maakt zich niet druk. Het was ook een rumoerig weekend en meestal neemt ze daarna een rustdag. Maar ook dag erna blijft ze opvallend kalm. Erg kalm zelfs. Ze komt alleen onder de tafel uit om te eten en te drinken. En als ze wat beweging heeft gehad, staat ze erbij alsof ze zo neervallen kan. Haar kop hangt. De ogen staan dof en ze hijgt. Zal wel van de warmte zijn, denkt de schippersvrouw. Maar als dit zich nog twee dagen herhaalt krijgt ze er een eng gevoel over. Het lijkt wel of het beest wat mankeert. Ze is niet zo heel jong meer, maar een paar jaartjes moeten er toch nog bij kunnen. Hoe meer ze op de hond gaat letten hoe meer het beest zich laat hangen, lijkt het wel. Zou het haar hart zijn? Of de longen? En waarom kijkt ze zo dof uit haar ogen? Ook als ze stil liggen en de deur uitnodigend open staat en de hond dus vrij aan dek kan lopen om naar de omgeving te blaffen, verlaat ze de woning amper. En da’s niks voor het grote beest. Ook de schipper kijkt verontrust naar de hond. Het is een lief dier en heel gezeglijk. Ook hij wil haar nog lang niet kwijt. In bed laat de schippersvrouw er haar gedachten nog eens over gaan. Ook denkt ze aan een artikel waarin stond dat engelen graag willen helpen. We hoeven het ze slechts te vragen. In de jeugd van de schippersvrouw waren engelen de normaalste zaak van de wereld. Ieder had een eigen beschermengel en in de hemel waren er velen in diverse rangen en standen. Toen ze uit de mode raakten, hoorde men niemand er meer over, behalve een enkele zonderling die niet in de gaten had dat engelen niet tot de laatste trends hoorden. Maar toch...zo langzamerhand worden de oude beelden over engelen afgestoft en nieuwe verhalen doen de ronde. Hoe het precies komt, is niet helemaal duidelijk maar velen hebben het er over. Zelf heeft de schippersvrouw al eens een engel om hulp gevraagd, en toeval of niet, het probleem loste zich op. Zonder er nog lang over na te denken vraagt ze of er niet een engel is die haar kan helpen met de hond. En zie, al heel snel krijgt ze het beeld voorgetoverd van haar hond die lekker met haar aan de wal gaat. En dat zijn dan langere wandelingen dan de korte stukjes die er nu gelopen worden. De hond springt, trekt aan haar touw en rent achter de bal aan alsof ze nog maar een heel jong beestje is. Er moet dus wat meer met de hond ondernomen worden. Dat is duidelijk. Ook de kleinkinderen en de poes worden ten tonele gevoerd en het is of de hond die mist als ze alleen met het schippersechtpaar aan boord is. Alsof ze heimwee heeft. Omdat het hele gedoe met de hond haar erg bezig gehouden heeft, is de schippersvrouw nogal onrustig. De engel doet haar voor hoe ze liggend in haar eigen bed die overtollige energie aan de hond kan geven. Gewoon door te visualiseren dat ze met haar handen steeds van de kop af naar de staart strijkt. “En wanneer ga ik het resultaat hier van zien”, vraagt de schippersvrouw aan de engel. “Morgen reeds”, is het snelle antwoord. Hoewel de schippersvrouw het eerst moet zien voor ze het gelooft is het antwoord wel geruststellend genoeg om haar in slaap te laten vallen. En ja hoor. De volgende dag kijkt de hond haar al een heel stuk energieker aan. ‘s Middags komt ze zelfs met het grote touw aanlopen. Ze doet niet meer zo eng alsof ze het eind van de week niet zou kunnen halen. Sterker nog: Als de schippersvrouw de dag daarna met de hond aan de wal staat omdat ze naar huis gaan, rent het dier vrolijk rond en brengt het een weg gegooide stok terug. Ze jaagt zelfs een kat een boom in. Tja, da’s toch wel heel toevallig. De schippersvrouw bedankt de engel voor zijn hulp en besluit hier wat vaker gebruik van te maken. VARELING door Irene Bruyninckx Wandelende schippers doorstaan regenbuien DOOR HARRIE VAN EEUWIJK De Nijmeegse Vierdaagse zonder wandelende schippers, dat kan bijna niet. Al vele jaren neemt een groot aantal mensen uit de binnenvaart als een door het KSCC georganiseerde groep deel aan het grootste sportevenement van Nederland. Dus vol goede moed verschenen dinsdag 15 juli 96 lopers die bij het KSCC waren ingeschreven aan de start. Voor het 32e jaar begeleidden de mensen van het KSCC met vereende krachten hún groep wandelaars. De voorbereiding was al lang van tevoren begonnen. Zo was er een eigen website (www.KSCCVierdaagse.nl) waar het Schipperscentrum vooraf allerlei nuttige informatie verstrekte. Ook in het Bulletin van het KSCC informeerde Henri Mooren, een van de mannen achter de organisatie, , op voortreffelijke wijze zijn medewandelaars. Henri loopt zelf namelijk ook al jaren mee. Naast dat men zich in diende te schrijven voor de wandelmars zelf, kon men zich ook bij het KSCC inschrijven om zodoende gebruik te kunnen maken van de verzorging onderweg. Immers deze verzorging – per dag op vier verschillende plaatsen langs de te wandelen route – was ook dit jaar weer op voortvarende wijze ter hand genomen. In totaal werkten er 32 vrijwilligers mee. Dankzij sponsoring van diverse bedrijven en instellingen kon dit weer waargemaakt worden. 21 nieuwe lopers “Het is voor ons een leuk werk om die verzorging op ons te nemen”, vertelt Roland Stensen, die zich al ongeveer tien jaar inzet voor de KSCC-wandelaars. ”De deelnemers komen in onze posten even rusten, ze krijgen een versnapering aangeboden en wat te drinken en ze kunnen even praten. Soms moeten we hen ook mentaal een beetje zien op te peppen, als ze het niet meer zien zitten.” Er waren dit jaar 21 nieuwe lopers bij. “Jammer dat sommigen van hen eigenlijk niet voldoende getraind hadden”, zegt Stensen. Over het algemeen verliepen de wandeldagen goed voor de schippersgroep. Al hadden de lopers soms te kampen met het slechte weer. Als je door een flinke bui regen eenmaal goed nat bent geworden, loopt het natuurlijk niet meer zo prettig. Maar de meesten wisten zich daar goed doorheen te slaan. Negen deelnemers van de KSCCgroep haalden de eindstreep echter niet. In de verzorgingsposten konden de wandelaars even bijkomen. (foto Harrie van Eeuwijk) Slotavond Op vrijdag 18 juli kwamen alle wandelaars, vrijwilligers en andere belangstellenden voor de slotavond bijeen op het schipperscentrum. Alle deelnemers kregen de traditionele herinneringsmedaille van het KSCC en uiteraard een gladiool. Aalmoezenier Bernhard van Welzenes feliciteerde de deelnemers met hun behaalde succes en bedankte de vrijwilligers. Met name coördinator Antoin Kuenen. Het was de tiende keer dat Antoin de hele organisatie ter hand had genomen – en weer op voortreffelijke wijze. Om persoonlijke redenen stopt hij er mee. Van Welzenes stak zijn waardering voor Antoin niet onder stoelen of banken: altijd konden de andere werkers achter de schermen volledig op hem vertrouwen. Als blijk van waardering ontving Antoin van de aalmoezenier een beeldje van een vierdaagseloper, ontworpen door zilversmid Ruud de Vries. Vervolgens viel hem een groot applaus ten deel. Daarna kon het ‘blarenbal’ geopend worden, waaraan de meesten met veel plezier deelnamen. Het feest ging tot ongeveer 00.30 uur door. Daarna ging iedereen met een goed gevoel over de Vierdaagse van 2008 huiswaarts, en de meesten met het voornemen om volgend jaar opnieuw mee te wandelen. Habanera (Bizet) Het zijn de Nijmeegse Zomerfeesten, ingestelde pontverbinding, de Heen & de hele week ben ik op sjouw als reporter voor ‘de Gelderlander’. Einde- moet via de fietsbrug richting Lentse Weer 5. Ik mis het heen en weertje en lijk ben ik nu een beetje Nijmegenaar, oever. Daar ligt het Habana-strand dat na negentien jaar woonachtig te zijn deel uitmaakt van de Zomerfeesten, in de Waalstad. met veel muziek en een beetje theater. Van dat theater moet ik verslag Er zijn deze week een paar manieren om aan de andere kant van de rivier te doen. komen. Bijvoorbeeld met de tijdelijk Containers varen onder mij door, een ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen verschrikt krijsende meeuw schiet van de brugleuning, terwijl ik naar de overkant slenter. Op mijn vaders slippers, die na zijn dood bij mij thuis zijn blijven staan. Flarden gesprekken wapperen mij tegemoet vanaf het strand. Er zijn niet veel mensen aanwezig. Vandaag is het droog, morgen zal het regenen. Lullig voor de artiesten. En lopers. Maar zo vallen er tenminste geen hittedoden. “Maar veel drinken is ook niet goed”, had mijn moeder nog aan de telefoon gezegd. “Van al dat water zetten die hersenen uit. Daar komt een waterhoofd van”, vervolgde ze. We lachten. “Vijfentachtig varenden en oud-varenden lopen de Vierdaagse”, zal ‘de Gelderlander’ melden. Op het KSCC is een verzorgingspost ingericht om blaren door te prikken. De Waalhaven ligt vol schepen. Het wordt tijd dat er gebaggerd wordt. Moesten ze met de hoofden van het gemeentebestuur ook doen. Dan past er een beetje aandacht voor de schippers in. Ik loop het Habana-strand op. Het is wel een beetje stil. Ik kom er al snel achter waarom. Het theater speelt niet. De spelers zijn gisteravond de sleutel van de bus kwijtgeraakt. En laten daar nou hun spullen in liggen, en die hebben ze nodig om hun voorstelling te spelen. Besloten werd dat één van de acteurs terug naar Groningen moest om de reservesleutel te halen. Ja, je gelooft het niet. Geeft mij mooi even de gelegenheid de achtergebleven twee te bevragen waar het in hun voorstelling allemaal om draait. Ik krabbel aantekeningen in mijn notitieblok; technicus en acteur praten. De eerste biedt een kopje koffie aan en wil zijn portemonnee uit zijn zak halen. Niet alleen zijn geldbuidel komt te voorschijn, ook de sleutel van de bus. Toch maar even de collega bellen dat de sleutel terecht is. Hij is al bijna in thuisstad Groningen. Kijk, dat zijn nog eens theatervoorstellingen!

De Binnenvaartkrant