Views
2 years ago

2008-16

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 29 juli 2008 Voor het ms Floralia leverden wij: 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 3-K-1200 S6 met Caterpillar dieselmotor en een vermogen van 550 pk,1800 rpm 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200 S6 met Caterpillar dieselmotor en een vermogen van 550 pk, 1800 rpm 2 Veth spudpalen 1 Veth ballastpomp type VP14 S3 Wij wensen familie Rifaut - Hertoge veel succes en een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 ® GROUP BAECK BAECK MARINE N.V. Wij wensen familie Rifaut - Hertoge een behouden vaart met het ms Floralia. Op het Ms Floralia leverden wij de Dolfijn luiken® met oversteek voor een denneboom van 85cm. Wij wensen de familie Rifaut - Hertoge veel succes en een behouden vaart OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 Elzasweg 10, B 2030 Antwerpen T 0032-3 5460630, F 0032-3 5460635 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Instalho BV wenst familie Rifaut - Hertoge en de bemanning een... behouden vaart! Instalho BV Beatrixhaven 13 4251 NK Werkendam T +31 (0) 183-503111 F +31 (0) 183-503132 E info@instalho.nl W www.instalho.nl

De Binnenvaartkrant 53 29 juli 2008 Floralia zorgt voor promotie Vlaamse binnenvaart DOOR JAN HOEK In 2002 lieten Patrick en Sabine Rifaut bij Bayens in Raamsdonksveer de 2704 ton metende Floralia afbouwen. In verband met de toen geldende sloopregeling mochten ze wekenlang geen vracht vervoeren. De familie Rifaut stelde daarom hun schip gratis ter beschikking aan Promotie Binnenvaart Vlaanderen en maakte voor die non-profitorganisatie als een varend tentoonstellingsschip een soort Ronde van Vlaanderen. Dat schip is verkocht aan J. Romeijnders en het vaart nu verder als de Zodiac. Bij Instalho is inmiddels hun nieuwe Floralia afgebouwd. Het in twee delen geleverde Chinese casco is besteld bij Combi International. Het nieuwe 4232 ton metende drogeladingschip mag wél meteen vracht vervoeren, maar familie Rifaut deed eerst nog mee aan de Open Bedrijvendag in Gent en stelde de machinekamer open voor het publiek. Energiebesparing Ook deze promotie voor de binnenvaart had succes, want de hele dag stonden belangstellenden in de rij om rondgeleid te worden in de zeer ruime machinekamer van de Floralia. Daar konden ze onder andere twee Caterpillars van 1065 pk elk bewonderen. Patrick Rifaut vertelt: “Promotie is zeker nodig, want de binnenvaartbranche wordt nog (foto’s Jan Hoek) niet voldoende erkend door de Vlaamse overheid. We hebben bij de afbouw van de Floralia zo veel mogelijk rekening gehouden met milieuvriendelijke energiebesparing. We hebben met de hoofdmotoren van 1065 pk weinig kracht gezet en varen daardoor energiezuiniger; dat heeft te maken met de spoed op de schroef. Daarnaast hebben we koproeren, een roerkoning en kleppen aan de kopschroefkanalen, wat weer gunstig is voor de restwarmte van de motor.” “We wilden nog wel meer energiebesparende maatregelen nemen, maar dan lopen de kosten voor ons te hoog op. In Wallonië en Nederland zijn er subsidieregelingen, maar Vlaanderen laat het op dat gebied echt afweten en dat betreur ik ten zeerste.” Patrick Rifaut hoopt als varend bestuurslid van de Federatie Belgische Binnenvaart dat er op korte termijn een omslag komt bij de Vlaamse overheid. Patrick en Sabine Rifaut in het stuurhuis, waarvoor Patrick zelf de lessenaar tekende. Tijdwinst Patrick en Sabine Rifaut kochten het casco van hun nieuwe Floralia van 135 x 11,45 meter bij Combi International in Raamsdonksveer. “We hebben gekozen voor het type Combi Twin om de uitstekende draagkracht, de mooie lijn en het energiezuinige brandstofverbruik. Combi International heeft gezorgd voor een eerlijke en correcte aflevering en het Chinese casco prima op tijd geleverd.” “We hebben zelf de afbouw gedaan. Ik had graag weer afgebouwd bij Bayens, maar daar was geen plaats. Ik ben zelf gaan bellen en uiteindelijk bij Instalho terechtgekomen. Instalho heeft ook het casco aan elkaar gezet; na lang aandringen was Cor Hoogendoorn daartoe bereid en dat leverde ons een tijdwinst op van acht weken.” “Instalho heeft ook in deze drukke tijden een zeer goede planning; twee maanden voor de oplevering vertelden ze dat we op 4 juli open dag konden houden. Iedereen op de werf heeft zijn best gedaan om dat te realiseren en het is inderdaad gelukt. Een dag later waren we in Gent aanwezig tijdens de Open Bedrijvendag. We zijn allebei geboren en getogen in Gent en wilden in onze thuishaven graag promotie maken voor de binnenvaart”, aldus Patrick Rifaut. Moezel Met hun bedrijf Floratrans Shipping zijn ze vooral op de Moezel te vinden. Rifaut vervolgt zijn verhaal: “We hebben twee kopschroeven laten installeren; als we op de Moezel leeg afvaren, verwachten we dat het daarmee een stuk beter gaat. We varen al twintig jaar voor Transest en onze voorkeur gaat uit om te blijven varen voor deze bevrachter. We hebben aan boord een groot wegneembaar zeil, waarmee we van één ruim twee ruimen kunnen maken en derhalve twee verschillende partijen kunnen laden.” “We hebben bewust gekozen voor Caterpillar om de goede betrouwbaarheid, de betere wederverkoop en de service. Met ons vorige schip hebben we 23.000 vaaruren met Caterpillar gemaakt, zonder dat er ook maar iets negatiefs gebeurde. Via Enerco in België konden de motoren snel geleverd worden.” “Alle toeleveranciers waarmee we met ons vorige schip goede ervaringen hebben gehad, hebben ook deze maal meegedaan. Nieuw was het timmerbedrijf De Leeuw. Op ons vorige schip is de voorwoning afgebrand en zij hebben in veertien dagen tijd een compleet nieuwe woning gebouwd. Die rappe service hebben we beloond en ze hebben ons vertrouwen absoluut niet geschonden.” “De lessenaar heb ik zelf op papier gezet, terwijl mijn echtgenote Sabine samen met dochter Jessica gezorgd heeft voor een bijzonder fraaie woning. In de badkamer staat een jacuzzi, waarbij opvallende verlichting voor een bijzondere sfeer zorgt.” “We hebben veel onderdelen gebundeld en bij dezelfde leverancier ondergebracht, zoals Veth (kopschroeven, ballastset en twee spudpalen) en Caterpillar. We zijn een van de eerste schepen die beschikt over het nieuwe ijksysteem van Alphatron; hierbij zitten de sensoren niet op het vlak, zodat ze niet in aanraking komen met zand en er sprake is van minder beschadiging. Evenals op de vorige Floralia zijn de luiken geleverd door Baeck Marine. Omdat we bewust hebben gekozen voor een denneboom met een hoogte van 85 centimeter konden de Dolfijn-luiken snel geplaatst worden.” De onder regie van familie Rifaut afgebouwde Floralia is zonder twijfel een varend visitekaartje voor de Vlaamse binnenvaart. Patrick Rifaut maakt daardoor dagelijks op een positieve manier promotie voor de binnenvaartbranche. Wie leverden aan het ms Floralia Combi International BV Levering casco algemeen laswerk NRF BV Bunkoelers hoofdmotor en RAFA B.V. Ramen 2.000kg, met afstandsbediening Instalho BV Volledige afbouw Pronk Isolatie B.V. hulpmotor De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw Handelsonderneming Beerens BV ING BANK - Gent Financiering Isolatie uitlaatgassystemen E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en Volledige betimmering Achterradarmast type Brixon met Transest S.A. Bevrachting Discom BV konstruktiebedrijf Stuurhuis, hydrauliek Fa. P.A. Paans & Zn. Volledige stoffering luchthoorn, voorradarmast type Reintrade, Oranje Onderlinge Verzekering van Uitlaatgasdempers hoofdmotor en Blommaert BVBA Stuurhuistrap Wase keukenstudio Keuken loopplank, ADNR-frame, Schepen U.A. Verzekering hulpmotor Machinefabriek G. Olthof N.V. Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) loopplanksteunen, zwemtrap Antwerp Diesel Repair bvba Loggers Rubbertechniek bv Stuurwerk Sani-Design ( Gent) Sanitair (levering) Francois BVBA 2 Caterpillar hoofdmotoren type 3508 C Flexibele opstelling motor Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Kersten isolatie vof Isolatie woning Roeiboot type Acert, 1065 pk, 2 Twin Disc MGX 5321 DC DBS- Scheepsservice Machinekamerplaten Roeren SPEEDHEAT Ridderkerk Baeck Marine n.v keerkoppelingen, 2 Caterpillar C 18 Acert Brinkmann & Niemeijer Motoren b.v. Machinefabriek en Vloerverwarming in gehele woning en Dolfijnluiken met oversteek boegschroefmotoren, 610 pk ieder, 2 John Twee 60 kVA John Deere generatorsets scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. stuurhuis All Pumps Holland BV Pompen Deere geluidgedempte generator sets, 60 v. Ballegooy Scheepstechniek B.V. Koproerkleppen, ankerlieren ankers en WindeX Engineering BV Daalderop BV Elektrische kVa, uitlaatdempers, U-bundelkoelers, Schroef kettingen Airconditioning en ventilatieroosters warmwaterboiler elektrische systemen, bedieningssystemen Damen Marine Components Alphatron Marine B.V. geleverd en gemonteerd Shell Marine Products Smeerolie en controlesystemen Straalbuis Nautische apparatuur Novetec BV Agaat N.V. Levering gasolie Esco Power nv Machinefabriek - Scheepstechniek DE Scheepselectro De Backer NV Uitlaatgasdempers, ATEX ruimventilatie, Nelf Lakfabrieken BV Coating casco Twindisc keerkoppelingen MGX 5321 DC WAAL bv Volledige nieuwe MF lijn, 2 JMA 609 TFT RVS afsluitbare regenroosters en Inspectie Verkeer en Waterstaat geleverd via ADR Stuwa schroefasinstallatie met ALPHATRON / JRC rivierradars, ALPHASAT brandkleppen, machinekamerventilatoren. Classificatie Machine Support B.V. schroefasrem, Stuwa schroefasseals Travelvision Q6, ALPHACHART overlay, ADT Fire and Security Algemene Schippersbond Antwerpen Uitlijnen en funderen van de Veth Motoren BV ALPHALOAD beladingmeetsysteem Brandbeveiligingsapparatuur Accountancy voortstuwingsinstallaties 2 Veth-Jet boegschroefinstallaties, types 4- (primeur)en de elektrische installatie Misti Scheepsreparatiebedrijf Dacom Telecommunicatie b.v. DK Weld Welldone Welding K-1200 S6 met Scania dieselmotoren, 571 Tresco Engineering bvba Autokraan 14 meter hydraulisch Telecommunicatie Aansluiting koelwater kopschroefmotoren, pk, 1800 rpm, 2 Veth spudpalen Navigis Radar overlay uitschuifbaar naar 20 meter hefvermogen Atelier van Geffen Belettering

De Binnenvaartkrant