Views
2 years ago

2008-16

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Twee

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 29 juli 2008 Patrouillevaartuig ‘gerecycled’ Schepen zijn bijna onverwoestbaar, en dat geldt ook voor patrouillevaartuigen. Rijkswaterstaat nam onlangs de RWS 21 in gebruik. Het ‘nieuwe vaartuig’ is de vroegere P 27 van de Waterpolitie. De RWS 21is namelijk een van de vaartuigen die Rijkswaterstaat van het Korps Landelijke Politiediensten heeft overgenomen. De boot werd in 1998 gebouwd. Met een lengte van 18,80 meter en een breedte van 3,85 meter kan het vaartuig een snelheid bereiken van ongeveer 40 kilometer per uur. De nieuwe aanwinst vervangt een van de oudere patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat in Dordrecht. Hij wordt ingezet voor diverse kerntaken van Rijkswaterstaat op het gebied van verkeersmanagement (bijvoorbeeld verkeersbegeleiding), integraal waterbeheer (onder andere handhaving van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren) en bij de inspectie van vaarwegen en kunstwerken. Rijkswaterstaat verwacht voor Zuid- Holland tegen het eind van dit jaar een tweede vaartuig van het Korps Landelijke politie Diensten over te nemen. Halverwege 2009 komt sowieso een nieuw gebouwd 24-meter patrouillevaartuig in dienst. Dat is er één van een serie van tien nagenoeg identieke snelle vaartuigen die door het hele land een aantal oudere patrouillevaartuigen zullen vervangen. De ‘nieuwe’ RWS 21 voer de afgelopen tien jaar rond als P 27. (foto Job van Eijk/Rijkwaterstaat) Zwemmend rond het Noordereiland Twaalf zwemmers deden afgelopen zondag (27 juli) mee aan de eerste editie van het Rondje Noordereiland. Initiatiefnemer en zwemmer Erik van Loon wil van deze 3 kilometer lange openwaterzwemwedstrijd rond het Rotterdamse Noordereiland een jaarlijks terugkerend evenement maken. Zijn belangrijkste doel is aandacht te vragen voor wat Van Loon “het grootste en meest succesvolle meerjarenmilieuproject van de Europese Unie” noemt. “Dankzij de Europese Unie, burgers, politici, wetenschappers, ondernemers, journalisten, et cetera wonend en werkend aan deze bijna 1000 kilometer lange rivier is de Maas de afgelopen dertig jaar weer ongelofelijke schoon geworden. Zo zwemmen er sinds twee à drie jaar onder andere weer zalmen stroomopwaarts de (Nieuwe) Maas op.” Inspiratie deed de duursporter op tijdens de marathon van New York. In die stad bestaat al jaren een soortgelijke zwemwedstrijd,maar dan met veel meer deelnemers: het ‘Rondje Manhattan’. Het Rondje Noordereiland heeft in Van Loons ogen alles in zich om in de komende jaren uit te groeien tot het grootste openwaterzwemevenement van Europa. “De omstandigheden zijn voortreffelijk: de rivier is schoner dan ooit, het decor is werkelijk prachtig, de 3 kilometer is een populaire afstand en voor het eerst in de geschiedenis maakt openwaterzwemmen (de meest gezonde en beoefende sport ter wereld) deel uit van de Olympische Spelen.” Stroming Ondanks aanvankelijke tegenwerpingen van onder andere de gemeente en de Havendienst (over gevaar voor de zwemmers en hinder voor de scheepvaart) zette Van Loon door – en uiteindelijk kreeg hij alle medewerking. Maar wel met beperkingen, zoals de ruimte op de rivier die de zwemmers en hun begeleiders (boten en duikers – voor het geval er toch iets mis zou gaan) mochten benutten, waardoor ze gegroepeerd moesten zwemmen. De start was zondagochtend vanaf de pijler van de Erasmusbrug. Een uur later dan gepland, met het oog op het gunstigste tij – al viel de stroming na ronding van het Noordereiland de meeste zwemmers toch nog tegen. Alle zwemmers bereikten de finish. Volgend jaar hoopt Van Loon op 250 deelnemers. Gewond door meertouw Twee mannen uit Werkendam (van 25 en 47 jaar) zijn afgelopen zaterdagmiddag gewond geraakt tijdens laadwerkzaamheden in de Rotterdamse Amazonehaven. Het tweetal stond in de buurt van twee bolders op het achterschip van een binnenschip toen het meertouw op onverklaarbare wijze van één van de bolders los schoot en hen raakte. Hierdoor liep de 47-jarige schipper verwondingen op aan zijn borst en schouder en een hersenschudding. De 25-jarige matroos raakte gewond aan zijn kin en nek. Personeel van de traumahelikopter stabiliseerde de slachtoffers en bracht hen naar het Erasmus Medisch Centrum. DHVG bouwt distributiecentrum in Amsterdam Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking In het Amsterdamse havengebied is David Hart Vastgoed (DHVG) gestart met de bouw van een distributiecentrum op het Atlaspark aan de zuidkant van de Afrikahaven. Dit Distributiecentrum Afrikahaven krijgt zes warehouses met een totale oppervlakte van 105.000 m2. Vanaf 5.200 m2 is dit centrum voor deelverhuur beschikbaar. DHVG, dat dit centrum op eigen risico ontwikkelt, beschikt in de Rotterdamse haven al over een gelijksoortig distributiecentrum van dezelfde omvang. Aangezien alle ruimte daar inmiddels verhuurd of verkocht is, heeft DHVG er alle vertrouwen in dat dit in Amsterdam ook gaat lukken. David Hart, directeur van DHVG, is van mening dat de Amsterdamse haven door de komst van containerrederijen en de goede geografische ligging een enorme potentie heeft. Vooral door de groeicijfers van de Ceres Terminal en de krappe terminalcapaciteit in Noordwest- Europa zal de vraag naar hoogwaardige opslagfaciliteiten toenemen, verwacht hij. Door de aanleg van de nieuwe Westrandweg – die medio 2012 gereed moet zijn – wordt de reistijd vanaf het Atlaspark naar Schiphol teruggebracht naar tien minuten.

De Binnenvaartkrant 13 29 juli 2008 Antwerpse haven moet zelf mogelijk deel van kosten tweede sluis betalen Kallosluis heeft nieuwe commandopost Op de Kallosluis in de haven van Antwerpen is een nieuwe commandopost in gebruik genomen. Sluiswachters, brugwachters en verkeersleiders werken er nu samen op de vijfde verdieping van het sluisgebouw. Van daaruit hebben ze goed zicht op het scheepvaartverkeer in en rondom de sluis. De inrichting van de nieuwe commandopost maakt deel uit van de technische vernieuwing van de Kallosluis in de afgelopen maanden. De Vlaamse overheid investeerde zeven miljoen euro in deze werkzaamheden. De onderwaterrails van de sluisdeuren zijn vernieuwd en ook de sluisdeuren zelf zijn onder handen genomen. Als kroon op het werk hebben sluiswachters en verkeersbegeleiders nu hun nieuwe gezamenlijke besturingskamer betrokken. Dat gebeurde binnen een paar uur tijd, want de sluis draait 24 uur per dag. De nieuwe werkpost is uitgerust met de modernste apparatuur, zodat het sluispersoneel snel kan reageren bij problemen. Meerdere camera’s in en rond de sluis zorgen ervoor dat het bedieningspersoneel de scheepvaart altijd haarfijn in beeld heeft. Tweede sluis De Kallosluis, die de toegang vormt tot de Waaslandhaven, versaste vorig jaar bijna 6.000 zeeschepen en meer dan 17.000 binnenschepen. De sluis draait daarmee op maximumcapaciteit. Bij de officiële opening van de nieuwe commandopost pleitte de Antwerpse havenbaas Eddy Bruyninckx voor de snelle realisatie van een tweede sluis. Met een totale tonnage van 33 miljoen ton was de Waaslandhaven vorig jaar goed voor zowat een vijfde van de Antwerpse overslag. De verwachting is dat dit aandeel nog verder zal groeien. De Vlaamse overheid heeft eerder aangegeven dat er tegen 2012 een nieuwe sluis bijkomt, maar een definitief besluit is nog niet genomen. Minister-president Peeters (midden) bezocht de nieuwe commandopost. Het project zou 625 miljoen euro kosten. Er is een Milieueffectenrapportage (MER) opgemaakt voor de nieuwe sluis, maar die is gekoppeld aan het plan-MER voor bijkomende havengebied op Linkeroever. Deze plan-MER zal pas in het najaar rond zijn. De Vlaamse minister-president Kris Peeters onderhandelt momenteel met het Antwerpse havenbestuur over de kosten van de sluis. Het is immers de vraag of Vlaaanderen het project in haar eentje kan financieren. Mogelijk zal de haven een deel van de kosten zelf moeten betalen, aldus Peeters. Cenflumarin vraagt binnenvaart om meer betrokkenheid “Goed opgeleide jongeren zijn onze toekomst” Over het algemeen kosten binnenvaartopleidingen veel geld. Willy Huysmans, docent op Cenflumarin, zou soms willen dat de sector wat meer betrokkenheid toonde bij het beroepsonderwijs. “Een aantal binnenschippers biedt stageplekken voor onze leerlingen, wat wij bijzonder waarderen. Maar wie kwaliteit wil bieden, heeft ook goed opleidingsmateriaal nodig. Wij zouden graag een tanker aanschaffen voor de praktijklessen, maar dat is financieel geen haalbare kaart. Wellicht kan het bedrijfsleven ons hierbij helpen?” Huysmans doet zijn verhaal nadat hij net is teruggekeerd uit Straatsburg, waar vertegenwoordigers van de Europese binnenvaartscholen vorige maand een intentieverklaring ondertekenden voor de harmonisatie van het binnenvaartonderwijs. “Een goed initiatief,” geeft hij aan. “Qua opleidingen kennen we binnen West-Europa nog te veel verscheidenheid. Alleen al in België, Nederland en Duitsland werken we gedeeltelijk met andere systemen. Een leerling die hier aan zijn studie begint, zou in feite probleemloos moeten kunnen verder studeren in het buitenland. We willen er als scholen ook zeker van zijn dat we dezelfde kwaliteit afleveren. Daarom is er behoefte aan een duidelijke lijn in het opleidingslandschap.” In Straatsburg adviseerde Huysmans directeur Hans-Günter Portmann van het Schifferberufskolleg in Duisburg eens bij de Sociaal Economische Raad Vlaanderen (SERV) aan te kloppen. Die heeft enkele jaren geleden beroepsprofielen ontwikkeld, onder andere voor matrozen. Volgens Huysmans zouden deze profielen ook in Duitsland van nut zijn. Daar moet men immers nog in discussie over de normen waaraan een matrozenopleiding moet voldoen. “Men is een beetje bang dat de sociale partners hun stempel te sterk zullen opleggen”, aldus Huysmans. “Te veel inmenging van sociale partners in het onderwijs is nooit goed. Wij hebben dat in Vlaanderen in de visserij meegemaakt. Jarenlang mocht er niet aan de opleidingen getornd worden, tot de sector in zwaar weer terechtkwam. Toen waren veranderingen plots wél mogelijk.” “Sociale partners mogen, en moeten zelfs, meepraten over de eisen waaraan opleidingen moeten voldoen. Maar met de opleiding zélf hebben ze niets te maken. Als je dat toelaat, krijg je van alle kanten bemoeienis met het onderwijs.” Eenheidstaal Behalve over eenheid in het opleidingslandschap, discussieerden de scholen in Straatsburg ook over de invoering van een eenheidstaal in de Europese binnenvaart. Huysmans is daar voorstander van: “Momenteel spreken we op de Rijn en haar zijrivieren de taal van het land waarin we ons bevinden. Als dat niet lukt, schakelen we over op Duits. Door de instroom van Oost- Europese bemanningsleden komt het steeds vaker tot communicatieproblemen. Vooral op het Main- Donau-kanaal en de Donau gebeuren daardoor regelmatig ongevallen.” “Maar ook op de Belgische en Nederlandse rivieren kom je steeds vaker bemanningsleden tegen die het Nederlands niet meer machtig zijn. Naar analogie met de zeevaart willen we daarom Engels als standaardtaal invoeren. Er is al een vocabulaire voor de zeevaart ontwikkeld, die we als binnenvaart in feite alleen nog hoeven aan te passen. Het halve werk is dus al gedaan.” “Het zal misschien een halve generatie duren voor Engels ook in de praktijk de standaardtaal is in de binnenvaart, maar ik denk dat het wel nodig is. Overigens verwacht ik wel dat je in de toekomst op de Kempense kanalen gewoon Nederlands kunt blijven spreken onder elkaar.” Leercontract zinvol? Terwijl op Europees vlak druk over harmonisatie in de onderwijssector gepraat wordt, lijkt zich in Vlaanderen een omgekeerde beweging te voltrekken. Cenflumarin, aanbieder van klassiek binnenvaartonderwijs, krijgt er concurrentie bij. En wel van het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – Syntra in Sint Niklaas. “Volgens de laatste berichten gaat Syntra vanaf september een scheepvaartopleiding voor jongeren vanaf 15 jaar aanbieden. Op basis van een leercontract gaan de leerlingen deels naar school en werken ze deels aan boord. Wij hebben nu twee leerlingen die vanaf september willen overstappen naar Syntra. Bij ons zijn ze gezakt en zouden ze hun jaar moeten overdoen.” “Er valt iets voor te zeggen dat het scheepvaartonderwijs erop vooruit gaat door meer praktijk aan te bieden. En voor jongeren die niet graag leren, is het leercontract wellicht een oplossing. Anderzijds maak ik me zorgen over de toekomst van deze jongeren. Zij hebben straks geen diploma secundair onderwijs op zak. Mochten ze later alsnog aan de wal willen werken, dan hebben ze weinig in handen.” Hulp uit de sector Bij Cenflumarin zijn inmiddels de inschrijvingen voor het nieuwe schooljaar van start gegaan. De laatste jaren zag de school het leerlingenaantal stijgen. Huysmans: “We verwachten ook de komende jaren verdere groei, maar die zal niet meer zo spectaculair zijn. Er zijn enorm veel arbeidskrachten nodig in de scheepvaart, maar anderzijds is goed binnenvaartonderwijs duur. Als je het goed wil doen, heb je voldoende steun van overheidswege én vanuit de sector nodig.” “Een aantal schippers biedt ons heel regelmatig stageplekken voor de leerlingen. Daar zijn we uiteraard heel blij mee. Maar we zouden ook graag een tanker aanschaffen voor de praktijklessen. De kosten daarvoor kunnen we echter niet in ons eentje dragen. Alleen de verzekering, brandstof, onderhoud en reparatie kosten al handenvol geld. Anderzijds zullen de enkelwandige tankers op termijn de markt verlaten. Zou het voor een rederij niet mogelijk zijn om zo’n tanker tegen een vaartarief ter beschikking te stellen aan de school?” “Soms kijk je jaloers naar Nederland, waar twee binnenvaartscholen vorig jaar een nieuw koppelverband in de vaart hebben genomen. Dat werd mede mogelijk door ondersteuning vanuit de privé-sector. Rederijen kunnen dergelijke investeringen natuurlijk afschrijven. Maar het toont ook aan dat de branche de noodzaak inziet van goed onderwijs. Ik zie ook bij ons voldoende kapitaalkrachtige scheepvaartbedrijven en zelfs particulieren. Het zou mooi zijn als zij hun steentje bijdragen. Laten we samen in het onderwijs investeren. Goed opgeleide jongeren zijn onze toekomst.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant