Views
5 years ago

2008-16

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Twee

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 16 - 29 juli 2008 Zorgen opzij op Zolder Vijftien gepassioneerde motorrijders uit de binnenvaart hebben op 9 juli genoten van een geweldige racedag op het circuit van Zolder. Het motorevenement was een idee van de directeuren Walter Luyten en Milan Fredriksz van respectievelijk Unisol en Inox. Zij zijn zelf fervente motorracers: “Zodra ik mijn helm opzet, vergeet ik alle zorgen.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! 15 Stagereis naar Ethiopië Tien Nederlandse jongeren met een handicap maken komend najaar een stagereis naar Ethiopië. Zij willen dat mensen in Nederland, en dan met name jongeren, meer gaan nadenken over ontwikkelingssamenwerking voor gehandicapte jongeren in de armste landen. Eén van hen is schippers-zoon Sven van Kooten uit Werkendam. 23 “Neuen Geist” in HPA Die Hamburg Port Authority (HPA) soll wie ein modernes Privatunternehmen strukturiert und geführt werden. Dieses Ziel verfolgt Jens Meier, seit dem 1.April kaufmännischer Geschäftsführer der Hafenverwaltung. Die HPA werde auch alle Kräfte bündeln damit die großen Wachstumsziele des Elbe-Hafens bis 2015 erreicht werden. 37 Helpende hand op sluizen GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Beneden en boven de sluis in Maasbracht melden borden hun aanwezigheid en Laurent en Mike zijn ook goed zichtbaar in hun fluorescerende jasjes. Als stewards steken ze deze zomer pleziervaarders de helpende hand toe. Hun mentor, sluismeester Govert Heijnen, is zeer tevreden met hun ondersteuning. Vorig jaar zette Rijkswaterstaat ook al door het hele land stewards in op drukke sluizen. Voor Laurent en Mike is het de eerste keer dat zij die rol vervullen. Het bevalt “Vaarwegen uitzonderen van Natura 2000” ‘Natura 2000’ is een door de Europese Unie opgesteld programma voor een samenhangend netwerk van beschermde natuurgebieden. In Nederland zijn 162 gebieden aangewezen, waarvan door ongeveer twintig vaarwegen lopen. Er wordt druk geschreven aan plannen voor die gebieden. Voor Koninklijke Schuttevaer is het geen eenvoudige taak om te voorkomen dat de scheepvaart door dit programma op sommige plaatsen misschien wel onmogelijk wordt gemaakt. Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer: “Het is een grote zorg. In het meest zwarte scenario hun uitstekend, zeker de afgelopen dagen. Alle voorwaarden waren – eindelijk! – voorhanden: stralend weer en opgewekte pleziervaarders. Die maken graag een praatje met de stewards en stellen hun adviezen op prijs, net als de letterlijk helpende hand bij het vastmaken. Laurent en Mike hebben sinds de start van hun vakantiebaan begin juli gemerkt dat er toch nog heel wat onervaren recreanten het water op gaan. (foto Jo Bindels) dat ik kan bedenken, wordt op sommige vaarwegen de scheepvaart verboden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Zeeuwse Stromen, de Waddenzee en het IJsselmeer. Dat gebeurt als ambtenaren dezelfde fout maken als bij de luchtkwaliteit en in het mosseldossier. Als dan één burger bezwaar aantekent bij de Raad van State dat bijvoorbeeld de onjuiste procedure werd gevolgd bij de werkzaamheden aan een vaarweg, dan zal de Raad van State niet toestaan dat die werkzaamheden worden voortgezet.” De Vries wijst op de foute inschattingen die bij de implementatie van het ‘mosseldossier’ zijn gemaakt. “Er werd gewoon vergeten in het internationale overleg om een uitzondering te vragen voor de mosselkwekerij in de Waddenzee. Denemarken had het wel gevraagd en gekregen, en daar gaat de mosselkweek dan ook gewoon door.” Doodsteek Interpretatie van de wetgeving gebeurt in Nederland op een afwijkende manier. In het buitenland gaat men eerst bouwen en pas achteraf meten of de normen worden gehaald. “Eigenlijk pas op het moment dat de datum rond die normstelling verstrijkt. In Nederland moet virtueel vooraf worden vastgesteld of de norm in de toekomst wordt overschreden.” In Nederland moet dit zelfs wetenschappelijk worden onderbouwd, zoals bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte. “Ik ben er uiteraard ook voor om de natuur prioriteit te geven, maar niet ten koste van alles. We moeten kunnen blijven doen waar we goed in zijn. Als de ambtelijke aanpak van de Europese richtlijnen eender gaat als bij de luchtkwaliteit en bij het mosseldossier, dan kan straks één gewetensbezwaarde met zijn principes bij de Raad van State aankloppen en de hele zaak stilleggen. Dat kan een doodsteek voor de hele sector betekenen. Laten we dat voorkomen. Het kan door voor Natura 2000 de vaargeulen uit te zonderen.” >> Lees verder op pagina 3 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant