Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8

De Binnenvaartkrant 8 15 juli 2008 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: Kapitein (ma - vrij) Kapitein (week / week) Afloskapiteins Stuurman (week / week) Matrozen (week / week) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Pompen OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN EEN KRACHTIGE POMP? kies DESMI K&R pompen! Pompen Postbus 9684 - 3506 GR Utrecht Tel. (030) 261 00 24 Email desmi_kr@desmi.com www.desmi.com Pompen Gevraagd voor koppelverband Fiorano Kapitein Wij vragen: Patent tot Mannheim ADNR Basis Radarpatent Beheersing van Nederlandse of Duitse taal Wij bieden: 14 dagen op 14 dagen af Reizen en eten vrij Aflossen op woensdag Aflossen met huurauto Loon n.o.t.k. Reacties naar: L Nanninga 0031653241071 Hermotorisering op LOKATIE Inbouw van alle merken motoren Tevens het adres voor: keerkoppelingen asuitlijningen generatorsets Voor meer info BEL 0645-91 59 33 SPORTVISSERSCHIP 23.28 x 5.16 x 1.25m. bj 1964, Volvo 278 pk, ex marineduikschip, SI gekeurd, € 127.500 (ex btw), ref 1807 met veel foto’s..www.fikkers.nl Tel. 050-3111404 SLEEPBOOT ca. 16.5 x 4.5 x 1.4 m. bj 1963, MWM 182 pk. uitstekend onderhouden schip voor bedrijf en particulier, € 95.000, ref 1975 met veel foto’s www.fikkers.nl Tel. 050-3111404 KLIPPERAAK ca. 29 x 5 x 1 m. bj 1909, MAN 160 pk, veel ijzerwerk w.o. stuurhuis vernieuwd, € 129.000, ref 2414 met veel foto’s www.fikkers.nl Tel. 050- 3111404 TE KOOP: Bolnes 3DNL 450 pk, 600 pk, omw. 1976. Bolnes 3 NL 210 pk, 500 omw. 1973 Motoren komen van onderwijsinstelling en hebben zeer weinig draaiuren. Tel: 06-53756361 NIEUWE GENERATORSETS 12KVA – 1500t – 230/400 V, (3x230 V) Diesel. Gar/waarborg tot 2 jr. Lev. af fabriek. Per st. € 3990,- ex BTW. Tel: 0115-454367 / 0032- 92535104 Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 GEZOCHT MATROOS voor mts 1100 ton, 14op/14af, kost & reizen vrij, loon n.o.t.k. Tel. 06-11103070 Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184-691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl TE KOOP: Koppellieren en diverse scheepsonderdelen. www.ventura-marine.eu / 06-54956692 Te koop Ms Mosel 105x10.60x2.68 1957 ton bj:1976 800 pk M.W.M. 420.000.00 euro. Moet hier en daar wat opgeruimd worden, maar alles werkt, het vlak is goed. Stalen vloer, geen luiken. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be G.S.K. Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! Nr. 3010 - 580 ton, bj 60, 50 x 6.60 x 2.63, 850 m³, 2x 220 pk, 3x slpk. M/s Atlantis - 822 ton, bj 62, 67 x 8.10 x 2.20, 1250 m³, 375 pk, 3x slpk. M/s Timothy - 907 ton, bj 47, 67 x 8.20 x 2.50, 550 pk, inr. bespreekbaar, mede financ. mog. M/s Gwenn - 916 ton, bj 57, 72.38 x 7.45 x 2.75, 1100 m³, 600 pk rev. ‘03 M/s Trickster - 927 ton, bj 29, 67 x 8.20 x 2.52, 1400 m³, 700 pk, gezandstraald ’05. M/s Enora - 1039 ton, bj 45, 67 x 8.20 x 2.76, 1300 m³, 1225 pk rev. ’06, 3 slpk. M/s Kenavo - 1100 ton, bj 55, 80 x 8.20 x 2.53, 1500m³, 2x 600 pk rev ‘06, inr. bespreekbaar, mede financ. mog. Nr. 5110 - 1110 ton, bj 63, 80 x 8.20 x 2.62, 1750 m³, 750 pk, rev`93, 3 slpk. M/s Avensis - 1205 ton, bj 28, 80 x 8.20 x 2.66, 1570 m³, 640 pk bj ’04, 3 slpk. M/S AVENSIS M/s Matheus 3 - 1226 ton, bj 54, 80 x 8.20 x 2.70, 1600 m³, 700 pk rev.’06, 3 slpk M/s Rustica - 1302 ton, bj 79, 80 x 8.20 x 2.95, 1750 m³, 816 pk rev ’07, 3 slpk Nr. 5045 - 1459 ton, bj 61, 86 x 9.50 x 2.60, 2100 m³, 1200 pk bj 93. M/s Deovira - 2250 ton, bj 99, 110 x 10.5 x 3.00, 3250 m³, 1524 pk bj ‘00, 3 slpk Nr. 6035 - 2665 ton, bj 98, 110 x 11.45 x 3,24, 3550 m³, 2038 pk M/s Zodiac - 2704 ton, bj 02, 109.98 x 11.45 x 3.50, 3500 m³, 1520 pk bj 02, 3 slpk. M/s Svero - 2498 ton, bj 70, 100 x 9.5 x 3.5, 2800 m³, 2x 640 pk rev.’07, 3 slpk M/s Tijl - 2050 ton, bj 63, 110 x 9.50 x 2.77, 3200 m³, 1260 pk rev.´03, inr. bespreekbaar. M/s Nirvana - 2364 ton, bj 74, 90 x 11.40 x 3.40, 2600 m³, 1465 pk rev.´03, 3 slpk, nautisch compleet, inr. bespreekbaar. Koh – Lanta - 2480 ton, bj 66, 95 x 11.15 x 3.30, 2600 m³, 1520 pk. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor U! M/S TIJL NIEUWBOUWPROGRAMMA: • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf China Levering: Oktober 2009 Compleet, 2x 1500 pk ABC, 2x Veth Boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Innuendo, bouwwerf China Levering: December 2008 Compleet, 2x 1300 pk Cummins, 2x Veth Boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: Oktober 2008 Compleet, 2x 1278 pk Mitsubishi, 2x Kalkman boegschroef, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 10 x 3,20 nieuw model, bouwwerf China Levering: januari 2010 • Nieuwbouw 86 x 11,45 x 4,25 Type Aspasia, bouwwerf China Levering: Januari 2010 Te koop gevraagd: 80 x 9,50 – vanaf de jaren ’30. Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Levering als casco of compleet.

De Binnenvaartkrant 9 15 juli 2008 Grijs, graag of niet! De schippersvrouw kijkt naar het ochtendnieuws tijdens de koffie. Vroeger, toen ze nog geen schotel hadden, was ze vaak niet zo bij. Nu probeert ze het nieuws redelijk te volgen. Nee, ze weet niet alles van de hele wereld. Zelfs niet alles van haar eigen kleine landje. Maar ze probeert in ieder geval bij te blijven want dat vindt ze toch wel belangrijk. Er wordt iets aangekondigd wat haar zeer boeit. Mensen van 64 kunnen soms nog amper hun auto verzekeren. Andere verzekeringsmaatschappijen trekken die grens bij 74 jaar. En als ze hem toch verzekerd krijgen, zijn ze veel geld kwijt. “64 jaar”, denkt de schippersvrouw verontwaardigd. “Of 74 jaar?” Zij is van een generatie waarin men soms al met zijn dertiende levensjaar op het voordek stond. Als men dan vooraan in de zestig eindelijk met werken kan stoppen, heeft men er een aanzienlijk aantal dienstjaren op zitten! En na al dat werken is men gedoemd om achter de geraniums te gaan? “Dit is toch niet te geloven”, zegt de schippersvrouw hardop en ze belt haar verzekeringsagent op. Die legt uit dat dit al jaren aan de gang is maar dat ze zich geen zorgen hoeft te maken want er kan altijd wel een oplossing gevonden worden. Op zich stelt dit antwoord haar gerust. Immers: ze zijn al lang bij dezelfde verzekering. Maar de auto staat op naam van haar man. Mocht zij hem ooit op haar naam moeten zetten zou dit een duur grapje kunnen worden. Iets wat ze dan mogelijk helemaal niet meer op brengen kan. Haar eigen oude moeder leeft nog en die heeft onlangs haar rijbewijs verlengd. Niet dat die nu ver rijdt. Nee, uiteraard niet. Maar ze is van niemand afhankelijk en doet haar boodschapjes nog allemaal zelf. En dat is precies hoe de schippersvrouw ook oud wil worden. Onafhankelijk. Zodat ze haar eigen baas kan blijven en ze niet anderen tot last hoeft te worden. Maar als ze hier over nadenkt, beseft ze dat eigen baas blijven in dit land allengs moeilijker wordt. Je mag niet meer roken. Je mag geen vet meer eten. Je mag amper nog drinken. En als je niet oppast, word je vol pillen gestopt. En die hebben dan weer zoveel bijwerkingen dat je misschien wel oud wordt, maar of het dan nog zo leuk is? Haar moeder gaat gewoon nooit naar de dokter voor een jaarlijkse check-up en kijk eens wat een gezegende leeftijd die nu heeft bereikt. Zonder een enkel pilletje zelfs. Ze vindt die hele discussie over het ouder worden sowieso zeer dubbel. Aan de ene kant wordt er van alles aan gedaan waardoor de Nederlandse burger steeds ouder zou kunnen worden. Maar aan de andere kant vormt men dan het probleem van de vergrijzing, want dan is men niet meer productief en kost men het rijk alleen nog maar veel geld. Terwijl juist deze generatie de staatskas altijd gespekt heeft. De schippersvrouw voelt zich overigens helemaal niet oud. Oud is iets heel anders, maar als ze niet oppast wordt dit haar gewoon aangepraat want boven de vijftig schijn je bij een andere soort te horen. In de tijdschriften die ze leest komt zij deze soort regelmatig tegen. De senioren oftewel de vijftigplussers. Als ze die verhalen leest lijkt haar wel of die van een andere planeet komen. Op die leeftijd hoeft er niet meer zoveel. Kan men heerlijk gaan fietsen. Zij vraagt zich soms af wat er allemaal niet meer hoeft op die leeftijd, want haar leven wordt alleen maar drukker. Er is nog steeds het varen, het huis en het gezin groeit alsmaar groter. Haar leven wordt zelfs hectischer. Of ze dat nu zo leuk vindt, is een andere zaak, maar dat wordt haar nooit gevraagd. Ergens is er iets heel dubbels aan die hele redenering over de vergrijzing. En of ze het wil of niet, ook zij maakt daar deel van uit terwijl ze nog niet eens grijze haren heeft. VARELING door Irene Bruyninckx “Beeld onveiligheid varende hotels onterecht” Het CBRB is het op meerdere punten oneens met de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de brandveiligheid op passagiersschepen. “Het geschetste beeld van een onveilige sector” is onterecht, volgens de vereniging. De raad vindt het onwenselijk dat vooral oudere schepen niet hoeven te voldoen aan de nu geldende eisen op het gebied van brandveiligheid. “Op grond van een Europese regeling bestaat er voor deze schepen een lange overgangsperiode tot 2045.” Dat vindt de raad te laat. “Daarnaast zijn er echter eisen gesteld aan alle schepen nieuw of oud ten aanzien van de organisatie. Zo moeten er organisatorische maatregelen worden getroffen voor de brandbestrijding en om passagiers in geval van brand te redden. Evacuatie van – veelal beperkt mobiele – passagiers is dikwijls moeilijk, ook al omdat het lang niet altijd mogelijk is het schip bij brand tijdig aan een geschikte kade af te meren”, aldus de raad. Die stelt dat “de eigenaar, de schipper en de bemanning zich onvoldoende bewust zijn van mogelijke beperkte zelfredzaamheid van passagiers. In deze sector ligt de nadruk op het creëren van een aangenaam en comfortabel verblijf voor de passagiers aan boord. Brandveiligheid heeft daarbij vaak niet voldoende aandacht.” Het toezicht door de IVW op de naleving van de brandveiligheidseisen zou te beperkt zijn. Het CBRB is het oneens met de aanpak van de Onderzoeksraad. Die heeft tien gevallen van brand op een passagiersschip onderzocht uit de periode 1999-2004. “Het is niet realistisch om onderzoeksresultaten van toen langs de meetlat van heden te leggen.” Ook zijn veertig ´referentieschepen´ onderzocht, en dat waren zowel hotelschepen als dagpassagiersschepen. Het persbericht van de raad “met de misleidende kop ‘Varende hotels zijn onvoldoende brandveilig’, blijkt de lading van het rapport slechts gedeeltelijk te dekken”, aldus het CBRB. Tien branden in de periode 1999 - 2004 komt neer op ´slechts´ twee gevallen per jaar. De schade is gelukkig hoofdzakelijk beperkt gebleven tot materiële schade: er vielen bij deze tien brandgevallen in totaal slechts zes lichtgewonden.” Binnen de overgangsmaatregelen voldoen de passagiersschepen wel degelijk aan de wettelijke eisen, stelt het CBRB. “Met de inwerkingtreding van de nieuwe technische voorschriften in het ROSR zijn de eisen ten aanzien van brandveiligheid aanzienlijk verscherpt, en nu zelfs op een niveau dat zwaarder is dan dat op zeeschepen.” Wassermusik (Händel) Als je als artiest in een ruim moet spelen, loop je dikke kans dat ze over je dagmiddag. Er druppelen steeds meer tot een deinende nachtclub op de zon- heen lopen. Is weer eens wat anders: landrotten binnen, zich vasthoudend een muziekpodium in de buik van een aan de leuning van de naar beneden kuster. Terwijl hier beneden gitaar en zwierende trap. Bezoekers moeten een zang weerklinken, trommelen er boven onze hoofden voetstappen over rende schemer. Buiten is het zomer. moment wennen aan de ietwat flakke- het dek. Mensen dalen uit het felle Beneden is het licht gedempt. Kaarsen zonlicht af via een open trap en zetten onwennig voet in het ruim. schouwers maandelijks niet alleen van staan op ronde tafels, waaraan toe- Het ruim van de Zeester, een kustvaarder die vaak aan de Nijmeegse genieten. En Gijs, de schipper van de muziek, maar ook van cabaret kunnen Waalkade ligt, is weer omgetoverd Zeester – de enige echte waterman ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen hier – geniet ook. In zijn aanwezigheid voel ik mij een vis op het droge. Hij draait kassa vandaag en lacht breeduit bij een volgende grap op het podium, of glimlacht bij weer een fraai lied. Op het kleine toneel worden de artiesten gepresenteerd onder de noemer ‘Theater Op Drift’, een initiatief van promotor Harry uit Utrecht en schipper Gijs. Soms valt de kwaliteit van het gebodene een beetje te betwijfelen, maar de juiste sfeer tijdens de voorstellingen is veelal aanwezig. U bent van harte uitgenodigd, beste lezer. Luister maar eens naar deze kunstenaar bijvoorbeeld. Ja, die bonte vogel daar, met dat rare hennarode haar, achter dat harmonium, met die gitaar. Hij heet André Manuel, is een bijzonder eigenwijs tiep en één van Neerlands beste – en meest uitgesproken – artiesten van ons land. Het is niet Jan-met-de-geopereerdestembanden, en zelfs niet die andere André, André H., die het nederchanson tot in de druilerigste finesse beheerst en dicteert. Het is déze André hier, André M. Sommigen noemen hem een genie, en ik kan die mensen niet helemaal ongelijk geven. En ik kan het weten, want ik heb hem ruim een half jaar lang op slagwerk begeleid. Maar dat terzijde. Nu zijn we hier om naar de solovoorstelling van deze muzikant en cabaretier te luisteren. Dus geniet. Gijs de schipper lacht, André Manuel zingt en Harry de promotor krabt. Achter zijn oren. Omdat het bezoekersaantal ietwat tegenvalt vandaag. Want het ruim moet vol om een cent te kunnen verdienen, dat weet elke schipper. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant