Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 15 juli 2008 GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 Wij verzorgen de verzekeringen van het ms Vagebond en wensen V.O.F. Vagebond een behouden vaart. 100% BETROKKEN BIJ BINNENVAART Thermatras wenst VagebondV.O.F. met het msVagebond veel "gezond" vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland,Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610 BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert Vagebond V.O.F. met het nieuwe ms Vagebond en wensen u en uw bemanning een behouden vaart. Op het ms Vagebond leverden en of installeerden wij: de complete elektrische installatie, sanitaire installatie en Radio Holland nautisch pakket Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Hendricks Scheepvaart BV wij wensen MS Vagebond en haar bemanning een behouden vaart! Kleine Landtong 27 - 4201 HL Gorinchem - T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl

De Binnenvaartkrant 53 15 juli 2008 Vagebond kiest voor wederom voor Mitsubishi (foto’s Jan Hoek) DOOR JAN HOEK In 1981 was Aad Bos met de Vagebond, thuishaven Ridderkerk, een van de eerste klanten van Gijs Koedood die koos voor Mitsubishi. Onlangs is bij Koedood in Hendrik-Ido-Ambacht een nieuwe, circa 5200 ton metende Vagebond afgebouwd en nog steeds kiest familie Bos voor een Mitsubishi. In dit geval zelfs voor twee stuks 12-cilindermotoren van 1278 pk elk bij 1600 toeren. “Het zijn eenvoudige maar goede motoren, zonder elektronica en poespas en zeer makkelijk in het onderhoud”, is de uitleg van Aad Bos over de keuze van dit merk. Het bij Koedood afgebouwde containerschip is het zesde schip met de naam Vagebond, maar het eerste nieuwbouwschip voor familie Bos. Twee kruiwagens Aad en Sjaan Bos startten in 1979 op de eerste Vagebond, een 460 ton metend (Canal du Nord) schip van 50 x 5,40 meter. “We zijn met dat scheepje overal geweest, tot in Basel aan toe. Soms viel de vracht tegen; we lagen een keer in België om chroomerts te laden, toen iemand van de wal kwam vragen waar hij de lading kon laten. Ik zei dat hij maar in het midden moest beginnen met lossen. Even later werden er twee kruiwagens gelost en dat was het. Gelukkig waren dergelijke ‘vrachten’ een uitzondering”, vertelt Bos. De eerste Vagebond werd opgevolgd door een 620-tonner, waarna schepen van 1080, 1900 en 2550 ton volgden. Inmiddels waren zoon Stefan en schoondochter Ramona de gelederen komen versterken en zijn er vier patenten en een matroos aan boord. Om daarmee rendabeler te kunnen varen, besloten ze tot schaalvergroting. Strakker Aad Bos vervolgt zijn verhaal: “Het werd een nieuwbouwschip van 135 x 14,20 meter. Op de huidige markt komt een schip van vier à vijf jaar oud duurder uit dan een nieuwbouwschip. In eerste instantie gaan we ‘normaal’ varen, maar het is de bedoeling om op korte termijn toch systeem te gaan varen. We gaan voor Alcotrans uit Zwijndrecht containers vervoeren: in Rotterdam of Antwerpen laden en in Düsseldorf lossen.” “De door Alubouw de Mooy geleverde stuurhut heeft een kolom met een slag van 9,50 meter, waardoor De schaalvergroting is ook in het stuurhuis merkbaar. we 421 TEU kunnen vervoeren.” Familie Bos kocht het schip turnkey bij Hendricks Scheepvaart uit Gorinchem. De afbouw werd verzorgd door Koedood in Hendrik-Ido-Ambacht. Aad Bos is zeer tevreden over het op de Chinese werf Yizheng gebouwde casco. “Het is een mooi strak casco; ik vind dat bredere schepen over het algemeen strakker zijn dan die van 110 meter.” Zwaardere kopschroef “Bij Koedood hebben we een prima afbouwperiode achter de rug en al die tijd hebben we niet één keer gemopperd op elkaar. Tijdens de eerste bouwvergadering was afgesproken dat de oplevering eind juni zou plaatsvinden en daar hebben ze zich keurig aan gehouden. Het door Peter Hendricks samengestelde bestek is zó goed dat we nagenoeg niets aan hebben laten passen. Alleen hebben we gekozen voor een iets zwaardere kopschroef.” “Verveer uit Zwijndrecht heeft perfect timmerwerk geleverd. Op het achterschip hebben we twee ruime, gescheiden woningen met een gezamenlijke hal. Verveer heeft voor ons een bijzondere slaapkamer gemaakt met een diagonaal bed en kasten die schuin weglopen. Het geheel is zeer geslaagd”, aldus Bos. Hawaï-party Volgens de Dikke van Dale is een vagebond een landloper of zwerver; ofwel een persoon zonder middelen van bestaan. De Vagebond van familie Bos vormt ongetwijfeld een uitzondering, want bij de overdracht was er een bijzonder sfeervolle Hawaï-party. Aad Bos vertelt daarover tot besluit: “Dat was door een schippersdochter, Dorien van Wijk, georganiseerd. Op de kade stond een fikse partytent compleet met zand en palmen. Op een gegeven moment kwam er een zogenaamde ‘blusbus’ die was omgebouwd tot cocktailbus. De overdracht van de Vagebond was dan ook een groot succes.” Wie leverden aan het ms Vagebond Hendricks Scheepsmakelaardij b.v. Thermatras BV dieselmotoren en vermogens van elk RAFA B.V. Ramen Machine- en Lierenfabriek C. Levering complete schip Isolatie uitlaatgassystemen en de isolatie 571pk, 1800 rpm, 1 Veth ballastpomp, Loggers Rubbertechniek bv Kraaijeveld B.V. Koedood Dieselservice BV tbv de machinekamerschacht en ingang type VP14 S3 Flexibele opstelling woning Ankerlieren, ankers en kettingen Volledige in- en afbouw, Mitsubishi Discom BV Uitlaatgasdempers Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Verveer Scheepsbetimmeringen BV Machinefabriek en hoofdmotoren type S12R-C2MPTK, 1278 DBR Generatorsets Alubouw de Mooy B.V. Volledige betimmering scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. pk Generatorsets 1 x 75 kVa en 1 x 90 kVa Stuurhuis met hefkolom en overzakbare Keukenstunter Zwijndrecht Autokraan lengte 12 hydraulisch ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Caldic Techniek bv bovenbouw, voor en achtermast, 3 Keukens uitschuifbaar tot 18 hefvermogen 2000 kg Financiering Stamford generatoren Type UCM 274 D13 heklichtvleugel, roeftrap, SGA Sanitair & Tegel Groothandel - Zwets Werkendam BV Alcotrans Container Line Bevrachting en UCI 224 G13 boordlichtbakken, woningdeur, diverse RVS Afbouwbegeleiding B.V. Zwets pompen en appendages Schepen Onderlinge Nederland u.a. AMW-MARINE - H.I. AMBACHT en aluminium werkzaamheden Levering sanitair en tegels Total Lubricants Inland Marine Verzekering 2- 5 blads schroeven, 1 x rechtsdraaiend, 1 Handelsonderneming Beerens BV Alderliesten Tegelzetter Total smeerolie Ridderpoort verzekeringen & financiële x linksdraaiend, 1700 mm elk, Uitschuifbare stuurhuistrap, hijsevenaar Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Oliehandel J.Terlouw b.v. diensten Kaplan model Radio Holland Netherlands bv Speedheat Ridderkerk Vloerverwarming Gasolie, Total smeermiddelen en Verzekeringspakket inclusief casco via SON Damen Marine Components 2 Furuno RHRS-2005TFT rivierradars, in de woning en stuurhuis scheepsbenodigdheden ADS van STIGT 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, Orlaco camerasysteem, Periskal Inland Dego Stofferingen BV FEMM Rotterdam Complete verfpakket Masson Marine keerkoppeling 2 x, MM diameter 1.714 mm ECDIS Software, diverse SIGMA apparatuur Stoffering banken in keuken en stuurhuis PS Marine Coatings BV W5200 reductie 4,962:1, elastische Machinefabriek - Scheepstechniek DE Periskal Group Tresco inland Ecdis viewer Heinen & Hopman ROTTERDAM Coating casco koppeling, PTO type 0 voor aandrijving van WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Airconditioninginstallatie en voorbereiding Inspectie Verkeer en Waterstaat de stuurwerkpomp schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa Levering en of installatie van: de electrische voor de overdrukinstallatie Classificatie EMHA Technisch Bureau BV roeren, Stuwa stuurmachine installatie, aanleg sanitair en Radio Holland WindeX Engineering BV Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Uitlijnen motoren Veth Motoren BV nautisch pakket Machinekamer en ruimventilatoren Autena Marine V.O.F.Telecommunicatie Parker Hannifin bv Hydrauliekpompen 2 Veth-Jet boegschroefinstallaties, type 3-K- Sygo BV ADT Fire & Security Scheepswerf en Machinefabriek ‘t Amco Compressoren bv Compressoren 1300 S4 en 4-K-1300 S4 met Scania Scheepsladingmeter en hoogtemeter Brandbeveiligingsapparatuur Ambacht Diverse IJzerwerken

Binnenvaartkrant