Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4

De Binnenvaartkrant 4 15 juli 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant,Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Ik verlaat iedereen die mij lief heeft, om degene die ik lief had terug te vinden. Na een korte periode van ziek zijn, is overleden onze (schoon)vader en opa Wijtze van der Lei * Amsterdam, 23 juli 1928 † Waalwijk, 5 juli 2008 sinds 7 februari 2004 weduwnaar van Elisabeth (Bets) van der Lei - de Leeuw van Weenen God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst. Na een dappere strijd, die zij moedig heeft ondergaan, is vanmorgen van ons heengegaan mijn lieve zorgzame vrouw, onze lieve zorgzame moeder en trotse oma Berendina Teekman - Venema ~Bea~ op de leeftijd van 54 jaar. 8 juli 2008 M/S "Communitas" Bas Paauwestraat 126 3077 MP Rotterdam Jack Teekman Marga en Pascal Isa, Tygo Johan De begrafenis heeft inmiddels plaatsgevonden. Haar strijd is over en ook haar pijn een ieder denkt: zo zal het beter zijn maar het is voorbij en dat doet zeer want wij beseffen heel goed… wij zien haar niet meer In dankbare herinnering aan onze vriendin Bea Teekman Wij wensen Jack, Marga, Johan, Pascal, Isa en Tygo veel kracht toe om dit verlies te dragen. Diny Sjaak en Ineke Dirk en Janny Aat en Ineke Thijs en Willemien Joop en Janet Wim en Antoinette Bert en Coby Dies en Nel Klaas en Ina Eddy en Coby Jan en Alie Jaap en Alie Henk en Lusa GEZOCHT: Wij hebben binnen ons bedrijf plaats voor een enthousiaste schipper op een beunschip (kraanschip). Bel voor meer info: 06-48088813 MATROOS ZOEKT WERK Als aflosser op vrachtschepen. Zoekt u een aflosser bel me op Telefoonnummer: 0032- 477941541. Jerom Janssens met 25 jaar ervaring GEZOCHT: Matroos op koppelverband. Voor meer info: Tel: 06-53889081 GEVRAAGD: Lichtmatroos op duwboot Henri en/of ms Sinbad, i.b.v. dienstboekje en rijbewijs A. Vaarsyst., 8 wkn op/ 4 wkn af, loon CAO Binnenvaart. Tel: 06-19318674 VOOR MVS PANTHERA Zoeken wij een stuurman en een volmatroos, 4/4, salaris volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie bel: 06-53177238 GEVRAAGD VOOR DUWBOOT volledige bemanning kapitein met ADNR en radarpapieren, stuurman i.b.v. dienstboekje en matroos i.b.v. dienstboekje. Voor info: Tel. 0032-49522166, 06-53326791 VOOR MS-KILSTROOM ZIJN WIJ OP ZOEK naar matrozen en stuurmannen met ervaring, in bezit van het dienstboekje, het vaarsysteem 4 wk op/ 4 wk af. Het salaris vlgs CAO binnenvaart. Voor meer info. Tel: +49-1716057710 of +31- 653920262 TE KOOP: t.e.a.b. Azobé vloer, ong. 550 m2 x 4.8 cm. 2 jaar oud. Tel: 06-52311739 TE KOOP GEVRAAGD: Sleepvlet/pushy-cat, l. max. 15 m matrozen en lichtmatrozen. br. Max. 5 m. Pk. Min. 365, liefst Cat.GSM: 0031 (0)6-28865296. E-mail: info@vanlaarships.com Voor meer informatie Tel: MAAS RECRETIE BEDRIJFSMAKELAAR Regelmatig diverse jachthavens, campings en bungalowparken te koop.www. maasrbm.nl Tel: 035-6236212 GEZOCHT Matroos op melassetanker ma/ meer info tel: 06-22424148 vr, loon volgens CAO, Rijn binnenvaart. Tel: 06-53392734 TE KOOP: Mariniersweg 107, goed onderhouden, 3k flat met dubbele beglazing. Vinck Makelaardij tel: 010-4130040 TE KOOP: 3 cil. Lister-Blackstone, 135 PK, 600 omw/min.Compleet met Reintjes KK. Tel: 06-51433163 TE KOOP: Teakhouten stuurhut, dubbel glas, afm. 3.2 x 2.8 meter. Stalen radar, klapmast. Tel: 06-51433163 OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! 0118-429516 of 06-13370771 VOOR MS SCORPIO zijn opzoek naar stuurman en matroos met erv. in de binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 4wk op met 4wk af, het salaris vlgs. CAO Binnenvaart. Voor TANKSCHIFF 80 METER Sucht Kapitän + Steuermann mit Patent mit allen Papieren + ADNR. Kenntnisse Belgien, Nederlands. Kontakt:+49- 2232-920602. Mobil:+49- 1713131834 Correspondentieadres: Van Duvenvoordestraat 23 5141 BP Waalwijk Keimpe † en Jeannette Melissa Manuela, Patrick De begrafenis heeft op 10 juli 2008 plaatsgevonden op de algemene begraafplaats Bloemendaal, Bloemendaalweg 40 te Waalwijk. Op 4 juli 2008 is door een tragisch ongeval op 57 jarige leeftijd overleden De heer J. Prins Schipper van het ms Henny Sinds lange tijd was Jan voor ons aan de reis en wij zullen zijn grote inzet en enthousiasme voor het varen blijven herinneren. Hiermee wensen alle medewerkers van Overmeer, mevr. Prins en de verdere familieleden de komende tijd veel sterkte toe. Medewerkers Overmeer teAmsterdam, Rotterdam, Getmold en Bray sur seine GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Oleander 1 lichtmatroos, matroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos/ stuurman 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Frontera 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Viking 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i. o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anja 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i. o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GEZOCHT MATROOS VOOR TANKER chemie en mineraal loon volgens CAO. Tel: 06-81552683 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108,00 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 40,00 x 4,00mtr., open, 2780 ton, bj. 1973 • 76,50 x 11,50 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 70,00 x 9,50 x 3,00mtr., luiken, 1500 ton, bj. 1968 Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. Zierikzee. Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl A Te koop KEMPENAAR Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184-691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl 50 x 6.60 x 2.32 • 506 Ton, BJ 1928 VASTE PRIJS: 45.000.00 euro. SCHEEPSMAKELAAR Gevraagd: Schipper met matroos of echtpaar voor mts 350 ton, ms 1000 ton en ms 1100 ton. Vaarroute België-Nederland. Meestal weekend vrij. Eventuele overname op termijn is mogelijk, met vast werk. Financiële middelen zijn niet noodzakelijk. Uitstekende kans voor starters. Voor inlichtingen Theo Moons. Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel 00-32-475-499448 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Grevelingen, 1lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos /matroos 2 jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Lindos/ Heros 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2578294 TE KOOP ruime tussenwoning te Kinderdijk van 410 m3 met 4 slaapkamers bouwjaar 2003. 1e & 2e verd. uitzicht op de Lek. vr.pr € 259.500.- k.k. zie www.kooyman.com. Tel. 06-20008253

De Binnenvaartkrant 5 15 juli 2008 Markt reageert gelaten op BP-beleid Ondernemers met enkelwandige tankers halen opgelucht adem; voor hun collega’s met dubbelwandige tankers is de hoop op betere vrachten op korte termijn de bodem ingeslagen. Benzine en gasolie hoeven voor BP pas in 2015 dubbelwandig te worden vervoerd. De eerste reactie van de meeste ondernemers is gelaten. Er verandert voorlopig vrij weinig in de markt. Nadat de oliemaatschappij begin dit jaar het aanvankelijke voornemen om per 1 januari geen schepen ouder dan 35 jaar meer te aanvaarden had uitgesteld, volgde een halfjaar van onzekerheid en speculaties. Maar het was duidelijk dat BP niet vast wilde houden aan het eerdere voornemen. De leeftijdseis is helemaal van de baan voor schepen van derden. Hij is wel per 1 juli ingevoerd voor schepen groter dan 600 ton die in timecharter varen bij BP. Stookolie moet vanaf 1 januari 2010 in dubbelwandige tankers worden vervoerd. Dat is bij Shell al sinds 1 mei dit jaar het geval. Voor BP geldt het voor alle vervoer onder verantwoordelijkheid van BP, van strategisch belang voor BP of van en naar BP-terminals. Dezelfde strekking heeft de BP-regel voor het vervoer van alle gevaarlijke of brandbare vloeistoffen na 1 januari 2015. Schepen kleiner dan 600 ton zijn van alle nieuwe regels uitgezonderd. Uiteraard moeten alle schepen die voor BP varen voldoen aan de bestaande wetgeving en de controle van Ebis en OCIMF SIRE (Oil Companies International Marine Forum Ship Inspection Report program). Impact BP geeft aan dat het nieuwe beleid is gebaseerd op risicoanalyse en niet langer op basis van de ouderdom van schepen of de handelsovereenkomsten. Opmerkelijk is dat de oliemaatschappij hiermee andere regels opstelt voor de binnentankvaart dan voor de zeevaart. De impact van de beleidswijziging in de binnentankvaart mag dan ogenschijnlijk gering lijken; voor de eigenaren – en vooral de toekomstige eigenaren – van dubbelwandige schepen is het een tegenvaller met vérgaande consequenties. De eerdere plannen van BP hadden ertoe geleid dat krapte op de markt zou ontstaan, waardoor de vrachtprijs en daarmee het rendement van deze schepen zouden toenemen. De vraag is of hiermee de waarde van enkelwandige schepen weer toeneemt waardoor meer kapitaal beschikbaar komt voor investeringen in dubbelwandige schepen of dat juist langer wordt gewacht met die investeringen. Al eerder werd in deze krant gesteld dat de markt nauwelijks in staat is om vóór de wettelijke verplichting tot vervoer in dubbelwandige schepen (2012 voor stookolie, 2016 voor benzine en 2018 voor gasolie) voldoende nieuwe tankers te bouwen. MARKTINZICHT BVB moet het beeld nuanceren De keuze voor het schip maak je niet met een meetlat, aldus Wilco Volker. (foto MGR) >> Vervolg van de voorpagina VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING ROERPROPELLERS Het rapport van PRC maakt deel uit van een groot, gedetailleerd onderzoek, de Landelijke Markt Capaciteit Analyse (LMCA). Wilco Volker: “Ik heb het helemaal bestudeerd, maar ik ben in mijn scriptie alleen ingegaan op ongeveer een kwart van het onderzoek van Policy Research. Kees (BVB-secretaris Kees de Vries – red.) vertelde dat die rol van de vervoersafstand volgens hem niet klopte. Met mijn binnenvaartachtergrond dacht ik dat hij wel een gelijk kon hebben. Maar ik ben ervan uitgegaan dat de uitkomst voor mij ook kon zijn dat het wél klopt.” Wilco Volker ging bij zo veel mogelijk bevrachtingkantoren langs met Schipperszoon de vraag waarop zij hun vervoerskeuze baseren. “Kantoren die zowel binnenvaart als wegvervoer gebruiken.” Al spoedig bleek de praktijk veel genuanceerder. “Ik kwam erachter dat elk geval specifiek is. Er wordt in de praktijk geen standaard gebruikt.” De afstand speelt wel een rol, maar die is bescheidener dan wat PRC zegt. “Het bepaalt mede de prijs, maar uiteindelijk is er een scala aan factoren dat prijs en keuze bepaalt.” Verhelderend Als onafhankelijk expert raadpleegde hij prof. dr. ir. LA Tavasszy, hoogleraar aan de Radboud Universiteit. “Dat was een verhelderend gesprek.” Op basis daarvan kwam Volker tot de conclusie dat de prijs van het vervoer bepalend is en dat alle andere factoren – zoals service, betrouwbaarheid, type lading, voorraad en volume – een rol spelen. Dus: wat krijg je voor die vrachtprijs? “De prijs is de noemer, de rest zijn tellers.” Alle grafieken en tabellen in de rapporten op een rij zettend kwam Volker tot een opmerkelijke conclusie: “In verschillende casussen kwam ik verschillende kostprijzen tegen. Dat begreep ik niet en daarom heb ik een gesprek gehad bij Policy Research.” De kostprijzen waren gebaseerd op de berekeningen van het NEA. Dus wendde Volker zich tot het NEA. Hun antwoord op zijn vragen liet even op zich wachten maar toen dat kwam, kon hij niet anders dan concluderen: “Alles wat ze hebben gedaan, is verklaarbaar. Er zijn wel verschillen met de praktijk, maar de theorie klopt gewoon.” Alleen bij de vergelijking met het wegvervoer gaat het mis. ”Bij binnenvaart houden ze rekening met vertragende factoren zoals sluizen en rivieren, maar in het wegvervoer tellen ze de kilometers, houden ze geen rekening met bijvoorbeeld vertraging door files, waar wel cijfers van bekend zijn. Je ziet ook een duidelijke trend bij het wegvervoer dat hoe langer de afstand, hoe hoger de snelheid van het vervoer is, doordat dan gebruik wordt gemaakt van snelwegen. Bij binnenvaart is elk geval apart bekeken.” Er is voor beide modellen van berekenen iets te zeggen, maar ze met elkaar vergelijken betekent appels met peren vergelijken. “Je ziet dat ze bij de binnenvaart uitgaan van een bepaalde case, en vervolgens trekken ze op de grafiek de lijntjes door naar voren en naar achteren om de vergelijking met het wegvervoer te kunnen maken. Je kunt geen landelijk gemiddelde van het wegvervoer vergelijken met een heel case-specifieke benadering in de binnenvaart.” PRC reageerde op de conclusies van Wilco Volker dat het niet alleen over afstand gaat, maar ook over de aansluiting op het water en dus de rol van het voor- en natransport. Bovendien zou de eenvoud van het advies juist ook z’n kracht zijn, vindt PRC. Het NEA stelt dat het verschil in snelheid geen relevant deel uitmaakt van de kostprijs, en dat dus de filegevoeligheid geen rol speelt. Prullenmand Wilco Volker: “Je moet er genuanceerder mee omgaan. Natte bereikbaarheid is belangrijk, maar de afstand zelf speelt nauwelijks een rol. Een verlader kijkt: wat kost het en wat krijg ik er voor terug, is het betrouwbaar?” Toch vindt Wilco Volker niet dat het rapport zomaar in de prullenmand kan. “Het geeft wel een mooi beeld van wat het kostenverloop van een modaliteit is.” Aan het BVB – inmiddels zijn werkgever – geeft Volker het advies goed in de gaten houden wat er speelt bij modaliteitskeuzes. “Het bureau is te klein om adequaat in te kunnen spelen op elke nieuwe studie die verschijnt, maar dit moeten we niet op z’n beloop laten. Je kunt niet zeggen dat je bij die en die vervoersafstand alleen maar wegvervoer of alleen maar binnenvaart inzet. In de communicatie naar de overheid toe zal de binnenvaart dit dus moeten nuanceren.” VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Wilco Volker (24) is schipperszoon. Zijn ouders varen op het ms Emulator (2.143 ton groot) en hij bracht zijn jeugd door op internaat Prins Bernhard Maasbracht, dat later overging in Prinsenvaart. Na de mavo volgde hij in Roermond de mbo Administratie en vervolgens verhuisde hij naar Nijmegen, waar hij de hbo Commerciële Economie volgde. Na zijn afstuderen werkt hij bij het BVB als opvolger van Lisette Booij. “Als ik las dat ergens een schip gezonken is, vertelde ik daarover tegen m’n vrienden.” Die haalden hun schouders op. ‘Ja, en?’ Maar ik bleef dat interessant vinden, twijfelde of ik wilde gaan varen.” Zowel promotie als binnenvaart zijn voor hem belangrijk. “Ik ben hier op m’n plek.” 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant