Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 15 juli 2008 Een revolutionair slim schip Smart Barge V 1.0 van Mercurius Scheepvaart gezocht. “Ik ben echt heel benieuwd of dat ook gaat werken als we straks met lading aan het varen zijn”, aldus directeur Robert-Jan Zimmerman van Mercurius, die al sinds 2005 actief is met de ontwikkeling van dit nieuwe ontwerp. Mede dankzij de uitsparingen beschikt de Smart Barge over een superieur ballastsysteem waardoor ook met meer lege containers op de kanalen kan worden gevaren. Afgezien van die vier uitsparingen met de afmetingen van high cube containers, biedt het voor een schip van 86 bij 11,45 meter meer laadruim dan een conventioneel schip. De compactere woning biedt die mogelijkheid. Eén extra rij containers betekent zestien extra containers. Er kunnen er nog eens acht op het campagnedek boven de woning – achter de stuurhut – staan en bovenop de ruimte voor de boegschroefmotor is ook nog plaats voor negen containers. De Smart Barge kan 171 TEU vervoeren in vier lagen en 125 in drie lagen. Lees verder op pagina 49 >> Robert-Jan Zimmerman (rechts) en kapitein Arjen van Weert in de stuurhut van de Smart Barge. (foto’s MGR) Soms vraag je je af of de binnenvaart uitgeïnnoveerd is. Alle ontwerpen zijn toch intussen wel een keer uitgeprobeerd. En dan ligt er opeens een schip als de Smart Barge van Mercurius Scheepvaart voor je. Eén waarbij je niet weet waar je moet beginnen met het opsommen van de innovaties. Het getuigt van lef om alle beproefde scheepsontwerpen overboord te zetten en met een geheel nieuw ontwerp te komen. De Smart Barge V 1.0 heeft een geheel nieuw ontworpen onderwaterschip. Een revolutionaire stroomlijn die alleen al een brandstofbesparing moet opleveren van 10 à 15 procent. Deze lijn is volledig geïntegreerd met het gebruik van twee Veth Z-drive roerpropellers. In de vier hoeken van het ruim staan grote kasten in de vorm van (high cube) containers. Daarmee verliest het schip wel ruimte voor de lading, maar de kasten worden enerzijds gebruikt voor ballasttanks, terwijl ze anderzijds tevens de mogelijkheid bieden om aan de onderkant de romp de hydrodynamische vorm te geven waarnaar was De Smart Barge onderweg bij Rotterdam tijdens de technische proefvaart. Een onafhankelijk tussenpersoon De volledige afbouw van het mcs Smart Barge werd door ons verzorgd. Wij wensen Familie van Weert een goede en behouden vaart. Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel IJsseldijk 97-1 2901 BR Capelle a/d IJssel Telefoon 010-258 42 55 Telefax 010-258 42 56 Email info@smits-mf.com Wij wensen het mcs “Smart Barge” een behouden vaart, en…. Gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 49 15 juli 2008 Basisontwerp voor serie schepen >> Vervolg van pagina 48 Bij elk onderdeel van de Smart Barge is goed gekeken hoe de naam van dit schip zo goed mogelijk recht kan worden gedaan: het Slimme Schip. De stuurhut is zeker geen balzaal geworden, maar is wel modern en comfortabel ingericht, hoewel de afmetingen ook bij de proefvaart geen heel gezelschap kunnen herbergen. Arjen van Weert is de kapitein van het schip en tevens samen met de Mercurius Group eigenaar van het schip. Hij vindt de compacte woning en de stuurhut prima. “Ik vaar liever op dit schip dan op zo’n heel grote.” De stuurhut kan vanwege de gestapelde containers wel ruim achtenhalve meter omhoog, maar omdat de woning kleiner is dan gebruikelijk bij containerschepen, was er geen plaats voor een plat liggende stuurhuttrap. Vandaar dat speciaal voor de Smart Barge een nieuw ontwerp is gemaakt voor een stuurhuttrap die als een harmonica in elkaar vouwt. In de compacte woning is heel leuk gebruik gemaakt van de (noodzakelijke) niveauverschillen. Het moet een uitdaging of liever gezegd heel gepuzzel geweest zijn om alle kamers, kasten en andere ruimten in elkaar te passen. Het aardigste is een soort verlaagd ‘opkamertje’ met eigen badruimte, waar een zitje is gemaakt. Het doet in zekere zin ook wel denken aan de verschillende niveaus op een oud sleepschip, waar ook alle functionele ruimte werd opgevuld met leefruimte. Heel pragmatisch is bijvoorbeeld een aparte kamer boven de machinekamer, die in z’n geheel eruit kan worden gelicht om de motoren te verwijderen. De machinekamer zelf is klein gehouden, maar er is plek genoeg voor twee qua omvang tamelijk kleine motoren die met de beroemde Veth Z-drives erachter op een eigen platform staan gemonteerd. Het geheel is goed toegankelijk. De als een harmonica gevouwen stuurhuttrap. Verzonken De autokraan achterop is verzonken gemonteerd – evenals de stuurhut op z’n laagste stand. Daarmee komt het schip aan een zeer lage kruiplijn. Er is op gerekend dat dit 86 bij 11,40 meter metende schip vooral op kanalen en in het binnenland zal varen. Het is niet echt een Rijnschip, zegt Robert-Jan Zimmerman, hoewel het daar natuurlijk wel kan varen. “Maar daar zullen we minder profijt hebben van de gestroomlijnde vorm, verwachten we. Het onderwaterschip is niet ontworpen om de hoogste snelheid te kunnen behalen op de rivier, maar heeft juist een optimale verhouding tussen weerstand en voortstuwing bij een gemiddelde vaarsnelheid tussen de 15 en 18,5 kilometer per uur. Dat is de snelheid die in praktijk het meest wordt gevaren op kanalen.” Het ontwerp is gedaan door Mercurius met Frans Sas, de firma Veth en Bert Kos van expertengroep Van Duyvendijk. Robert-Jan Zimmerman: “Het is de bedoeling dat we veel leren van dit schip en dat we hierop gebaseerd hopelijk een hele serie van schepen kunnen bouwen volgens dit ontwerp. Grotere schepen maar bijvoorbeeld ook tankers.” Voor het mcs Smart Barge leverden wij: 2 Veth-Z-Drive roerpropellers type VZ-550 609 pk, 1800 rpm, Veth-Jet Boegschroefinstallatie, type 3-K-1200 S6, met dieselmotor 528pk, 1800 rpm Wij wensen Familie van Weert veel succes en een behouden vaart. Wie leverden aan het mcs Smart Barge MERCURIUS SCHEEPVAART b.v. Unisol isolatietechniek bv Machinefabriek en nautisch pakket, Orlaco camerasysteem, All Pumps Holland BV Pompen Turnkey - project Isolatie uitlaatgassystemen scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. complete airco-installatie, Travelvision OS Marine c.v. Smeerolie A. van Weert Discom B.V. Uitlaatdempers Stuurhuis en hefkolom. Ankerlieren, ankers antennesysteem en ballasttankmeting REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V Lessee WindeX Engineering BV en kettingen en een autokraan 10-15 mtr. Sygo BV Ballastmeetsysteem, Brandstof, smeermiddelen en Smits Machinefabriek en Airconditioning ventilatie en RVS Handelsonderneming Beerens BV scheepslading- en hoogtemeter scheepsbenodigdheden Scheepsreparatie B.V. klaproosters geleverd en gemonteerd Uitschuifbare stuurhuistrap Klaasen Sanitair V.O.F. Nelf Lakfabrieken BV Coating Complete afbouw Novetec BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor Radio Holland Netherlands bv Levering en installatie van het sanitair en Inspectie Verkeer en Waterstaat SAA Overvliet Assurantie Makelaars Solak BV Las- en Montagebedrijf Furuno RHRS2005TFT rivierradar, Furuno tegelwerk Classificatie Verzekering Machinekamerplaten voor en achter GP32 GPS, Radio Zeeland SIGMA-500 RAFA B.V. Ramen Lloyd’s Register of Shipping EMEA Pon Power B.V. Leemberg Pijpleidingen & combipiloot, Radio Zeeland SIGMA-120 Hoogendoorn Maritieme Classificatie 2 Caterpillar hoofdmotoren, type C18, Apparatenbouw BV echolood, Tachograaf Nufatron, Periskal betimmeringen Betimmering Huchem Special Products b.v. 1675 pk, 1800 rpm. Caterpillar Machinekamerleidingen Tresco viewer inclusief PC, 2 SP Radio RT- Fa. P.A. Paans & Zn. Reinigingsproducten boegschroefmotor, type C18, 485 pk, 1800 Veth Motoren BV 2048 marifoons en Radio Zeeland SIGMA- Complete stoffering en gietvloer Dacom Telecommunicatie b.v. rpm. Caterpillar marine generatorset, type 2 Veth-Z-Drive roerpropellers type VZ-550 700 intercom ADT Fire & Security Travelvision Q6 60 cm, satellietantenne, C.4.4, 64 kva, 1500 rpm. Caterpillar marine 609 pk, 1800 rpm, Veth-Jet Periskal Group Tresco viewer Brandbeveiligingsapparatuur Telsat telecommunicatiepakket, HSDPA generatorset, type C.4.4, met boegschroefinstallatie, type 3-K-1200 S6, Werkina Werkendam bv Polmai Brandbeveiliging Internet net werkrouter geschikt voor alle geluidgedempte omkasting met dieselmotor 528 pk, 1800 rpm De complete elektrische installatie, incl. 2- Brandblusmateriaal providers EMHA Technisch Bureau BV Blokland Non Ferro bv draads databesturing, monitoringsysteem Blommaert BVBA Econosto Nederland BV Uitlijnen motoren Beunkoelers en anoden met touch-screenbediening, Radio-Holland Voor-en achtermast type Arizona Afsluiters en appendages

Binnenvaartkrant