Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 15 juli 2008 Wij feliciteren Voja B.V. van harte met het mts Voja.

De Binnenvaartkrant 33 15 juli 2008 Onze Lieve Vrouwe Kerk in Maastricht viert jubileum met waterprocessie DOOR JO BINDELS 75 jaar geleden kreeg de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Maastricht de status van basiliek. Dat wordt zondag 17 augustus gevierd met een waterprocessie over de Maas. Een unieke gebeurtenis voor de Limburgse hoofdstad. Vissers en Van Dijk verhuist DOOR JO BINDELS Vissers en Van Dijk Elektrotechniek verhuist. Het bedrijf vestigt zich op het vroegere Bunkerstation Maasbracht. De Maasbrachtse onderneming is in 1994 opgericht door Dion Vissers en Marcel van Dijk. Beiden volgden de opleiding elektrotechniek en zijn afkomstig uit de binnenvaart. Na hun opleiding en stage besloten ze samen een bedrijf op te richten en zich toe te leggen op de levering van elektrotechnische diensten aan de binnenvaart. Na de start bij Marcel van Dijk thuis met opdrachten voor familie en bekenden volgden twee verhuizingen. De laatste was naar de Havenstraat 5b in Maasbracht. De voortdurende groei van het klantenkring en het toenemend aantal werknemers maken weer een verhuizing noodzakelijk. Daarom besloot Vissers en Van Dijk het voormalige bunkerstation Maasbracht te kopen. Behalve dat de nieuwe locatie voor De festiviteiten starten als vanaf 09.30 als uur de deelnemende boten, schepen en de ponton aanmeren bij de aanlegsteigers van Stiphout aan de Maasboulevard. Daar kunnen de deelnemende groepen met hun attributen aan boord gaan. Vervolgens wordt opgevaren naar de Pietersplas. Om 09.45 uur wordt in de open lucht bij Casino Slavante (bij de ENCI, op de helling van de Sint Pietersberg) een plechtige hoogmis gevierd. Rond 11.30 uur gaan de deelnemers aan de Hoogmis aan boord van boten en schepen die klaar liggen aan de steiger bij Slavante en de kade voor de ENCI. Dan beginnen ook de eerste boten richting de stad te varen. In veertig minuten wordt het traject tot aan de aanlegsteigers van Stiphout aan de Wilhelminakade afgelegd. Tegen 13.00 uur stappen alle deelnemers dan aan land voor de processie naar de Onze Lieve Vrouwe Kerk. De organisatoren hebben voor de deelnemende boten en schepen gezocht naar vaartuigen met karakter. Daaronder zijn tjalken die eind 19e eeuw zijn gebouwd, maar ook de moderne Jekervallei van Rederij Stiphout. Ook roeiboten en bootjes van Waterscouting Jan van Gent nemen deel. Alles bij elkaar is het een 30-tal vaartuigen. Hinderlijke golfslag Het grootst is de ponton van 770 m2, die ook elke vijf jaar bij de processie in Maasbracht ingezet wordt en die in Maastricht een rol speelt bij het slotstuk. De sleepboten Wilmer F en Dennis F van Fransbergen Trading and Shipping slepen de ponton. Op de grotere vaartuigen nemen de processiegroepen plaats. Dat zijn onder meer de stadsdevoties van Maastricht (beelden, dragersgilden, broederschappen), muziek- en zanggroepen. De Sterre der Zee zal een aparte plaats innemen. Een live gespeeld carillon begeleidt de koorzang. De boten worden natuurlijk feestelijk aangekleed. Door de aankleding van de kades op de vaarroute wordt voor een passende entourage gezorgd. Voor het aankleden van de schepen en het embarkeren en debarkeren van de groepen is een aantal voorzieningen aangelegd. Bij de Wilhelminakade wordt ten noorden van de Wilhelminabrug een tijdelijke extra steiger gelegd. Het tijdelijk reserveren van de aanlegplaatsen Het voormalige Bunkerstation Maasbracht wordt nu het onderkomen van Vissers en Van Dijk Elektrotechniek. (foto Jo Bindels) de doelgroep, de binnenvaart, uitstekend zichtbaar is, vormt de nieuwe vestiging ook op andere punten een forse uitbreiding. Het terrein beslaat een oppervlakte van 1200 vierkante meter. De tanks worden uit de ponton verwijderd en de vrijkomende ruimte is bestemd voor opslag. De voormalige winkel gaat dienst doen als werkplaats en de woning wordt verbouwd tot kantoor. De bestemming van de loods (vloeroppervlakte van 200 vierkante staat) nog niet vast. Schippers kunnen straks voor kortere of langere tijd aanleggen voor onderhoud of reparaties. In de zal, waar nodig, met borden worden aangegeven. Rijkswaterstaat zorgt voor de informatie aan de beroepsvaart. Tijdens het passeren van de processie tussen de Sint Servaasbrug en de Wilhelminabrug wordt de beroepsvaart gevraagd de doorgang vrij te houden. Tijdens de hele waterprocessie (van 11.30 tot 13.00 uur) wordt geprobeerd de beroepsvaart tot een minimum te beperken om hinderlijke golfslag te voorkomen. Schippers die vanaf hun vaartuig de processie willen gadeslaan raadt het organisatiecomité aan om bijtijds een plek te kiezen bij de ingang van de vluchthaven van Sint Pieter. tweede helft van het jaar worden de verhuizing en ingebruikname van de nieuwe bedrijfsvestiging gevierd. BEHOUDEN VAART ”VOJA”! Het UNITAS-team feliciteert Voja B.V. met het gloednieuwe tankschip en verzekert het management van haar enthousiaste inzet om de vaart niet alleen behouden maar ook succesvol te maken! Victor Govaerslaan 16 bus 4 - B-2170 Merksem (Antwerpen) Shipping: Tel. 03 641 86 20 - E-mail: chartering@unitas-nv.com Administration: Tel. 03 641 86 30 - E-mail: accounting@unitas-nv.com

Binnenvaartkrant