Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 15 juli 2008 Fascination of Power MTU Detroit Benelux wenst de familie Van Voorthuizen en de bemanning van het mts ‘Voja’’ een behouden vaart toe. Wij hebben geleverd: - 1 Hoofdmotor MTU 8V 4000 M60 (850 kw/1800 rpm) - 1 keerkoppeling MM W4400 - Elektronische motor- & keerkoppeling bediening Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker, hefbeweging en hydrauliek Wij wensen mts Voja en haar bemanning een behouden vaart. MTU Detroit Diesel Benelux Tel: 078-6395777, E-mail: info@mtudd-benelux.com Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen Voja B.V. veel succes met het mts Voja Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Voja een goede en behouden vaart Veka Shipbuilding B.V. leverde het complete schip. De afbouw werd volledig uitgevoerd door Bijlsma Shipyard B.V.. Veka Shipbuilding B.V. en Bijlsma Shipyard B.V. wensen Voja B.V. en de bemanning van mts Voja een behouden vaart. Sluisweg 13-16 • Postbus 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: info@bijlsma.com • www.bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 31 15 juli 2008 “Veel perspectief voor dubbelwandige 80-metertankers” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De perspectieven voor eigenaars van kleine, dubbelwandige tankers zijn de komende jaren uitstekend. Dat verwacht Willem van Voorthuizen, eigenaar van de gloednieuwe tanker Voja, die begin deze maand bij VeKa Bijlsma in Lemmer van de werf kwam. Van Voorthuizen ziet een groot tekort aan tankercapaciteit ontstaan met de eisen van dubbelwandigheid in aantocht en een chronisch gebrek aan bouwcapaciteit. Als alle grote oliemaatschappijen al in 2011 gaan vasthouden aan de eis van dubbelwandigheid, ziet Van Voorthuizen grote capaciteitsproblemen ontstaan. Sterker nog, hij voorziet dat er op het moment dat de dubbelwandigheid wettelijk vereist wordt – in 2018 – nog lang niet kan worden voldaan aan de vraag: “Er worden zo’n vijftig dubbelwandige tankers per jaar gebouwd. Dat betekent dus tot 2018 vijfhonderd stuks. En dat terwijl er een vloot van achthonderd vervangen moet worden. Als het in dit tempo doorgaat, duurt het tot 2024 voordat de complete vloot is vervangen.” Veel mogelijkheden om de productie op te schroeven ziet hij ook niet: “Voor zover ik weet, zitten de werven wereldwijd overvol. En dat (foto’s Jan Johan ten Have) blijft ook nog wel even zo.” Dit zou betekenen dat er een schaarste ontstaat, die enkel groter wordt. Met als gevolg dat de prijzen van schepen blijven stijgen. Van Voorthuizen: “De nu opgeleverde Voja is al tussen een kwart en een derde duurder dan onze in 2004 opgeleverde Sajeba. Dan praat je over een periode van vier jaar.” Genoeg werk “Dat heeft natuurlijk deels ook te maken met de gestegen metaal- en brandstofprijzen. Maar ook met schaarste. En met personeelskosten. Want ook die rijzen de pan uit. Ons casco is in het Tsjechische Chvaletice gebouwd. Wat je ziet is dat de Tsjechen naar West-Europa trekken om beter betaald werk te zoeken. Er ontstaat daar dus een gebrek aan personeel. En dus zijn het Wit-Russen en Oekraïners die hun heil daar zoeken. Maar ook die zullen op den duur verder trekken, als het gebrek aan werklui in West- Europa nog groter wordt. Nu vind je hier al vrijwel geen werf meer zonder Oost-Europeanen.” Vanwege de verwachte schaarste aan tankers, vooral de kleinere, begon Van Voorthuizen al snel na de oplevering van de Sajeba – genoemd naar zijn kinderen Sanne, Jeroen en Bart – te denken aan uitbreiding met een tweede dubbelwandige 80-metertanker. “We kunnen meer dan genoeg werk krijgen voor een tweede schip”, vertelt Van Voorthuizen. “En als de prijzen van schepen zo sterk blijven stijgen, moet je er ook niet raar van opkijken als ik binnen een paar jaar beide schepen verkoop. Je kunt met handel tenslotte nog altijd meer verdienen dan met hard werken.” “Wel staat de Voja de komende vijf jaar onder contract bij Unitas. Wat dat betreft hadden we weinig keuze want in de chemie kom je er als vrije jongen nauwelijks tussen. Het contract garandeert ons natuurlijk wel voor vijf jaar een vast inkomen.” Maximale inhoud Begin 2006 werd het nieuwbouwplan concreet en in mei van dat jaar zette Van Voorthuizen zijn handtekening onder het contract voor het schip dat, met 81,30 bij 9,60 meter, slechts 10 centimeter breder is dan de Sajeba en verder vrijwel identiek. Wel is de inhoud van de Voja met 1700 kuub 300 kuub groter dan die van de Sajeba. Deze winst van meer dan 20 procent is geboekt door het ruim 30 centimeter hoger en de ballasttanks 20 centimeter smaller te maken. Zo heeft de Voja voor een schip dat op de Belgische en Noord- Franse kanalen kan varen een maximaal laadvermogen. In eerste instantie lag er de afspraak tussen Van Voorthuizen en VeKa dat de Voja afgebouwd zou worden in Heusden of Werkendam. Uiteindelijk gebeurde dit toch weer – net als bij de Sajeba – bij VeKa Bijlsma in Lemmer. Van Voorthuizen: “Wij wonen in Deest, in het Land van Maas en Waal, en wilden graag dicht bij huis afbouwen. Dat kon in eerste instantie, maar later werd Willem van Voorthuizen ziet gunstige perspectieven voor kleine, dubbelwandige tankers als de Voja. ons verteld dat we toch maar naar Lemmer moesten gaan omdat ons dat zes weken zou schelen. Achteraf bekeken duurde de afbouw daar net zo lang.” Digitaal De Voja is uitgerust met een MTU 4000 8V hoofdmotor van 1150 pk. Verder staan er twee Perkins-generatorsets van De Ruyter Dieseltechniek aan boord (110 en 80 kWh). Het grootste verschil in uitrusting tussen dit schip en de Sajeba is dat laatstgenoemde over twee ladingpompen beschikt, terwijl de Voja is uitgerust met maar liefst vijf Marflex-pompen: hydraulische pompen met centrifugaalschroefwaaiers die ervoor zorgen dat er weinig restlading in het ruim achterblijft. Net als de Sajeba is ook de Voja voorzien van een volledig gedigitaliseerde brug met het 2-draadssysteem DBS-PC met touchscreens. En ook daarmee is zelfverklaard computerhater Willem van Voorthuizen uitgesproken ongelukkig: “Geef mij maar ouderwetse knoppen”, zegt hij. “Maar je hebt het hier maar mee te doen. Want de meerkosten voor analoge besturing zijn tegenwoordig zo veel groter dat je gerust kunt stellen dat je geen keuze meer hebt.” “Maar mijn ervaringen met dat computergestuurde is dat het een stuk minder stabiel is dan de analoge besturing van vroeger. En bovendien: ging er aan dat analoge eens wat kapot, dan kon je het zelf provisorisch repareren, zodat je toch kon blijven varen. Aan die computers daarentegen kun je zelf niks fiksen. En die dingen zijn al zo storingsgevoelig. Je bent dus compleet overgeleverd aan anderen en de bouwers zorgen er bovendien ook nog altijd even goed voor dat er niemand anders dan hun eigen mensen aan die systemen kunnen werken.” Ondanks zijn kritische kanttekeningen is Van Voorthuizen over het geheel genomen tevreden met zijn nieuwe schip. Ook hiermee gaat hij veelal varen op het Belgische Oostende, Boudour en Feluy en op Noord-Frankrijk. “Het Rijnwerk heeft mij nooit zo getrokken, vind ik te massaal. Werken met een meer gespecialiseerd schip ligt mij beter.” Van Voorthuizen gaat zelf varen op de Voja, terwijl zijn zoon Bart verantwoordelijk wordt voor het reilen en zeilen op de Sajeba. Wie leverden aan het mts Voja BIJLSMA shipyard BV Complete afbouw en ladingpompbedrijf met Cummins QSX bovenbouw De Haar Nifterik Keuken Zwets Werkendam BV Rabobank Sliedrecht - Graafstroom 15C motor, Marathon 572 PSL 4028 van Wijk Stuurhuizen BV Deuren Breman Shipping Installation B.V. Zwets Pompen en appendages Financiering generator, generatorset 107 kVA t.b.v. Handelsonderneming Beerens BV Installatie UV systeem, boiler, waterafvoer Shell Marine Products Veka Shipbuilding BV Levering casco boordnetbedrijf met Perkins 4.4 TW2GM Davit, autodragers machinekamer, Shell smeermiddelen Unitas United Shipping and Trucking motor, Marathon 362 CSL 1607 generator, Radio Holland Netherlands bv Verploegen in Winssen Tegelwerk Polmai Brandbeveiliging Company N.V. Bevrachting generatorset 85 kVA t.b.v. boordnetbedrijf Furuno RHRS2005RC rivierradar, Radio Electric Comfort Vloerverwarming in Scheepsbenodigdhedem Rabobank Sliedrecht - Graafstroom in omkasting met Perkins 4.4 TWGM motor Zeeland SIGMA-550 combipiloot, Radio badkamers, keuekn, hal en stuurhuis Cornet Maritiem Coatings Verzekering en Marathon 362 CSL 1606 generator Zeeland SIGMA-120 echolood, Radio Woninginrichting Jaring de Wolf Stralen en coating van de ladingtanks MTU Detroit Diesel Benelux Maralec b.v. Marathon Generatoren en Zeeland SIGMA-700 intercom, Radio Stoffering Hempel (The Netherlands ) B.V. Hoofdmotor MTU 8V 4000 M60, 850 kW, Motoren Marathon generatoren Zeeland SIGMA-130 windmeter WindeX Engineering BV Coating overig 1800 rpm, keerkoppeling MM W4400, AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Periskal Group Tresco Ecdis inland viewer Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS INEC BV elektronische motor- en keerkoppeling Scheepsschroef, diameter 1650 mm, 4 Werkina Werkendam bv klaproosters Tekeningen casco bediening bladen Levering en-of installatie van: complete Seafix Fire Fighting Systems Inspectie Verkeer en Waterstaat ADS van STIGT Keerkoppeling MM W 4400 Machinefabriek Voordendag van der electrische installatie inclusief 2-draads Brandbeveiligingsapparatuur Classificatie reductie 5,542:1 PTO type 0 voor Stelt b.v. Schroefas en roeren databesturing, monitoringsysteem met Polmai Brandbeveiliging Schorn & Partners aandrijving van stuurwerk en IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting touchscreenbediening, Radio Holland Brandblusmateriaal Accountancy hydrauliekpomp Machinefabriek en nautisch pakket, Orlaco camerasysteem, Dijvler Materiaal bv Dacom Telecommunicatie b.v. SIN Groningen Uitlijnen motoren scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. aircoinstallatie, TravelVision Dijvler ankers, lieren en kettingen TravelVision Q6 antennesysteem, Telsat Amco Compressoren bv Compressoren Boegschroef type Sd 900 A antennesysteem, Tresco kaartplotter, Misti Scheepsreparatiebedrijf telefooninstalklatie, internet installatie, Unisol isolatietechniek bv Cummins Holland B.V. tankalarmering en radarmeeting Autokraan – Lengte + Hefvermogen smartkaarten Isolatie uitlaatgassystemen 1 QSX15-C Cummins dieselmotor voor RAFA B.V. Ramen Blommaert BVBA Schoonschip Reinigingsproducten Discom BV Uitlaatgasdempers generatoraandrijving 560 pk, 1800 rpm. Loggers Rubbertechniek bv Voormast en achtermast MarFlex BV Ladingpompen Kersten isolatie vof Machinekamerplaten Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Flexibele opstelling woning Riwa Boating International Elektrotechnisch Scheepsinstallatie De Ruyter Dieseltechniek B.V. Kampers Scheepskonstruktie BV Hoogendoorn Maritieme Roeiboot type Riwa 3500 in Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Generatorset 460 kVA t.b.v. boegschroef- Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare betimmeringen Volledige betimmering brandvertragende uitvoering klokken: niveau meting en alarmering

Binnenvaartkrant