Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 15 juli 2008 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor John van der Hulst Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen Verschoor Dirk Luijk Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP 3k appartament, afslag 61 (70 m2) te Zwijndrecht op loopafstand van brug www.afslag61.tk € 147.500,- k.k. via Bremavo Tel: 078-6122800 MTS HOLLANDIA ZOEKT: 2 matrozen, loon C.A.O. Binnenvaart.Tel. 06-51840631 GEZOCHT: Kapitein, vaarbewijs en radarpatent. Vaart NL/België, goede verdiensten. Tel: 0032-496107650 GEZOCHT: Schippersechtpaar in bezit van groot vaarbewijs en radarpatent. Vaart NL/België, goede verdiensten. Tel: 0032-496107650 GEZOCHT: Stuurman en matroos op mcs Ponente. Voor meer info: 06-49311668 TE HUUR: Nieuwbouw zelfvarend midvoorschip met koproeren, spudpaal en woning, afm. 82 x 11, 40 x 3.70 m, 2550 T. Tel: 0620250460/ 0032475982099 GEVRAAGD STUURMAN/ MATROOS Op een drooglading schip, mnd op/mnd af, kennis Duitse taal of Nederlandse taal. M.i.v rond 2e week Sept. Voor info. Tel. 0031-653850504. GEVRAAGD: Volmatroos per 4 Augustus op mbs Albatros. Weekend vrij, loon n.o.t.k., kost en reizen vrij. met de functie lichtmatroos, Tel: 06-53880490/ 0032-478361779 GEVRAAGD: Kapitein + matroos (of stel) op modern 80 meter schip. Patent min. tot Mannheim. Goed loon Duits of Lux. wet. Tel: 0049 171 724 21 21 of info@defralux.de TE KOOP: Duwbak afm. 70 x 9.50 mtr, 1328 ton. Sleepvlet afm. 14.50 x 4.10 mtr., 340 pk GM, type 19 mtr. Ponton 40 x 10 mtr. Tel: 06-46051433 VOOR ONZE DUWBOTEN For-Ever 2 en For-Ever 3 zijn wij opzoek naar ervaren matrozen en stuurmannen, het i.o.v. ms Roxanne/Christiaan vaarsysteem: 4 wk op/4 wk af, i.b.v. dienstboekje, ervaring, het salaris vlgns C.A.O. Binnenvaart. Voor meer info: 06-22424148 VOOR ONZE DUWBOTEN Roelof-F en Sandra-F zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen, het vaarsysteem: 4 wk op/4 wk af, i.b.v. dienstboekje, ervaring, het salaris vlgns C.A.O. Binnenvaart. Voor meer info: 06-22424148 ZWIJNDRECHT, DELTA 2 Waterrandwoning aan de Oude Maas naast de watertoren. Woonk. 59m² met serre 21m². 1e verd. 3 slaapk. en 2 badkamers. 2e verd. zolder. Dakterras ca. 90m². Inpandige garage. Eigen grond 308m². Oplevering op termijn mogelijk. Koopprijs n.o.t.k. Tel. 078- 6191689 GEVRAAGD: Matroos op beunschip, vaargebied ZW Nederland/ België. Weekend vrij. Tel: 06-23225222 GERWIL CREWING ZOEKT: i.o.v. ms Wartburg 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb. 2 jr vrt. Loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel: 0527-690032 GEVRAAGD: Stuurman i.b.v. vaarbewijs en matroos op bunkerschip Alexia, 3500 T, vaargebied ARA, 2 wkn op/2 wkn af. Telnr: +32 (0) 32367456 SCHWEISARBEITEN OHNE FAHRTUNTERBRECHUNG Wir Schweisen Sie Reisen Wir Liefern und Schweisen Zwijndrecht – Dordrecht en OV. Deltavlet. Droogdok afm. 70 x Zahlen und Buchstaben(auch andere Schweisarbeiten moeglich)Good-Euroservice s.r.o Tel. 00420737199236/ 01726325883 GYRON CREW ZOEKT 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah 130 150 Ah 155 200 Ah 195 230 Ah 225 Optima CCA 815 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 520 Ah 1350 620 Ah 1495 720 Ah 1695 820 Ah 1850 920 Ah 2050 1040 Ah 2325 1160 Ah 2550 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,50 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Nettoprijs per stuk (vanaf 15-06-2008) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. i.o.v. ms Dinero 2 lichtmatrozen /matroos 2 jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. GYRON CREW ZOEKT en/of matrozen i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jori-Jan 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Nocht 1 matroos en/of stuurman i.b.v. dienstb., met functie matroos/ stuurman, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jordy-M, 1lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos loon conform CAO. Tel. 015-2578294 i.o.v. MS United 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.: 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT 1x 9,25 14,25 Dealer i.o.v. MS Servus 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.: 015-2578294 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 15 juli 2008 Voormalig VBR-voorzitter Jules Van Duynslaeger (84) overleden Op 28 juni is Jules Van Duynslaeger, erevoorzitter van de VBR, overleden. Van Duynslaeger was 84 jaar. De VBR houdt hem in herinnering als een gedreven voorzitter die de organisatie van 1970 tot en met 1980 door woelige tijden loodste. Zo was Van Duynslaeger in 1975, het jaar van de grote schippersstaking, een van de onderhandelaars van het stakingsprotocol. “Jules realiseerde zich dat er in de binnenvaart een belangrijke verschuiving gaande was”, aldus VBRwoordvoerder Karel Verberght. “Hij wist dat een nieuwe generatie varende ondernemers klaarstond om de bestuursverantwoordelijkheid op zich te nemen." "In 1975 besefte hij dat er na negen weken staking een duidelijk signaal moest worden afgegeven. Tijdens een buitengewoon emotionele algemene vergadering slaagde hij erin het zittende bestuur te overtuigen massaal ontslag te nemen. Zo werd op statutaire wijze de weg vrijgemaakt voor een totale reorganisatie." "Niemand had deze actie verwacht, maar Jules wist dat het voortbestaan van zijn organisatie ervan afhing. Hij twijfelde er niet aan de volle verantwoordelijkheid voor deze beslissing op zich te nemen.” “Ook op Europees niveau ging hij voluit voor de belangen van de varende particuliere ondernemers. Zo zorgde hij ervoor dat VBR lid werd van de ESO. Bij zijn afscheid als voorzitter van VBR gaf hij het stokje door aan onze huidige voorzitter Amand Bauwens. Ook na deze periode bleef hij de binnenvaart met veel belangstelling volgen en kwam hij regelmatig naar onze ledenvergaderingen." " Wij zullen hem blijven herinneren als een voorzitter die op het gepaste moment moeilijke beslissingen durfde te nemen in het belang van de volgende generatie.” “De gevestigde belangen zullen minder tellen” “De bakens moeten verzet worden, en Rotterdam moet alles uit de kast halen”, aldus minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat bij de presentatie van ‘de Verkeersonderneming’ op het Rotterdamse stadhuis. “Het is niet de bedoeling dat je stil gaat zitten”, zei V&W-minister Camiel Eurlings tegen de directeur van de Verkeersonderneming Laurens Schrijnen (links). Vandaar dat die een ‘ongemakkelijke regisseursstoel’ kreeg van Hans Smits, Camiel Eurlings en Jeannette Baljeu. (foto MGR) De Verkeersonderneming moet het verkeer in de haven en rondom de stad in goede banen gaan leiden, de komende jaren. Dat is hard nodig, want nu al staat het te vaak vast en vanaf 2010 gaat de A15 ook nog op de schop. Een kleine ramp voor de haven, want dit najaar begint de aanleg van de Tweede Maasvlakte, waardoor er veel meer verkeer zal zijn op die A15 en bovendien zal dit ook nog eens toenemen als die havenuitbreiding klaar is in 2013. De opdracht aan de Verkeersonderneming luidt volgens wethouder Jeannette Baljeu van Verkeer: “Iets doen aan duurzame bereikbaarheid. Niet alleen asfalt, ook verkeersmanagement, begeleiding van verkeer en duurzame infrastructuur. Denken aan onorthodoxe methoden. Er zijn in het buitenland voorbeelden van, maar hier in Nederland nog niet.” Eurlings stak president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam een hart onder de riem door te zeggen dat ook hij ervan overtuigd is dat dit najaar ‘de eerste plons’ zal plaatsvinden: de start van de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Maar de keerzijde is dat met de uitbreiding van de Rotterdamse haven er ook meer mobiliteit zal komen. Daarom moet de A4 door Midden-Delfland er nu eindelijk komen. We kunnen niet langer dertig, veertig jaar discussiëren over een nieuwe weg. En daar blijft het niet bij. Na de A4 zal er nog meer bij moeten komen, want we moeten uit deze haven halen wat erin zit. De gevestigde belangen zullen minder tellen. We gaan uit van wat nodig is en terugredeneren hoe we daar kunnen komen.” De Verkeersonderneming waarmee directeur Laurens Schrijnen aan de slag gaat, heeft als één van de doelstellingen om vóór 2010 het aantal auto’s op de ring in de spits met 20 procent te verminderen. Dat moet gebeuren door ‘mobiliteitsmanagement’. Weggebruikers stimuleren om niet of op een ander moment in de auto te stappen. Ook wordt gedacht aan het uitbreiden van collectief vervoer in het havengebied en aan ‘spitsmijden’. Duwboot zinkt; kapitein gered De kapitein van een duwboot is vorige week door KNRM-redders uit het water gevist nadat de boot zonk. Dat gebeurde in de nacht van dinsdag 8 op woensdag 9 juli. De Virgo zonk gedeeltelijk in het Breediep, ter hoogte van Hoek van Holland. De boot, die met een lege bak het Calandkanaal in wilde varen, was in de problemen geraakt door de golfslag. Twee van de drie Duitse bemanningsleden konden zich op tijd in veiligheid brengen door op de duwbak te klimmen. De 47-jarige kapitein kon de bak niet op tijd bereiken. Nadat hij een noodsignaal had uitgezonden, is hij te water geraakt. Boten van de Zeehavenpolitie, de Havendienst en de KNRM waren snel ter plaatse. De twee bemanningsleden die op de bak waren geklommen, werden aan boord genomen van het schip van de Havendienst en de kapitein werd uit het water gered door de leden van de reddingsmaatschappij. De Virgo zonk maar gedeeltelijk door de kabel waarmee hij aan de duwbak bleef vast zitten. Bergingsbedrijf W. Smit wist de boot woensdagavond te lichten. Daarvoor werd een drijvende bok ingezet. Astrologisch Gary Lineker is de populaire presentator van BBC’s 'Match of the Day'. De oud-voetballer maakte voor het Britse nationale team 48 doelpunten en heeft nooit een gele of rode kaart gekregen. Hij was degene die zei: “Voetbal is een simpel spel; 22 mannen rennen achter een bal aan en uiteindelijk winnen de www.gonlag.nl STEKEN ONDER WATER | door Michel Gonlag Duitsers." Hij presenteerde ook voor de BBC de EK zeer neutraal. Tijdens de rust van de eerste wedstrijd werd de strategie van de Franse coach Raymond Domenech belicht door een astroloog. Terwijl die wilde uitleggen waarom Domenech geen twee leeuwen naast elkaar wilde laten spelen, viel het geluid weg. De BBC toonde het hele interview geruisloos en daarna zei Lineker met Britse nuchterheid: "Well, we couldn’t hear him, but it didn’t make much sense anyway." Voorspellen wordt steeds hachelijker. De achteraf heel voorspelbare 'credit crunch' had kennelijk niemand zien aankomen. En weer hangen we aan de lippen van de oliemarkt watchers. Hoe gaat het verder met de olieprijs? Met een pokerface beweren ze: "Die kan niet veel meer stijgen, want de elasticiteit raakt uit de markt." Haha, als die lui echt wisten wat de toekomst zou brengen, waren ze toch echt met een paar aardige olieopties al stinkend rijk geworden. Tien jaar geleden werden de booreilanden opgedoekt omdat het niet langer de moeite waard was olie onder de zeebodem te halen voor een tientje per vat. Diezelfde 'talking heads' hoorde je toen vertellen dat het afgelopen was met de hoge olieprijzen (van boven de dertig dollar). Dat was 1998. Deze jonge, veelbelovende krant was toen al een jaar op de markt, om maar eens een nieuwe graadmeter te introduceren. Klagen over hoge olieprijzen is grote flauwekul. De schatten van de aardbodem zijn gewoon veel te goedkoop weggegeven en als onze welvaart nu een stapje terug moet, werd dat de hoogste tijd. We rijden en vliegen gewoon decadent veel. Eindelijk krijgen zonne-, wind- en waterenergie een kans. Van mij mag die olieprijs nog wel een paar keer over de kop. Misschien worden we dan wijzer. Maar ja, die hoop wordt natuurlijk de bodem ingeslagen want net zo min als een plafond is er een bodem in een vrije markt en binnen de kortste keren kunnen de booreilanden en windmolens weer bij het oud vuil. De mens wordt toch niet wijzer. Op één na natuurlijk. We rekenen namelijk op Gary Lineker, die komend seizoen commentaar gaat leveren op de Nederlandse competitiewedstrijden. Nou maar hopen dat hij wakker blijft bij het kijken ernaar. Ik ga er tenminste vanuit dat hij achteraf commentaar levert en dat hij niet stiekem een astroloog raadpleegt.

Binnenvaartkrant