Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 15 juli 2008 VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. www.kika.nl Giro 8118 Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com IN- EN VERKOOP VAN: • DIESELMOTOREN • KEERKOPPELINGEN • GENERATORSETS F ocus in o p: Industrieweg 67 3361 HJ Sliedrecht tel. 0184 - 6514 51 fax. 0184 - 651762 info@pooltrading.com www.pooltrading.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be

De Binnenvaartkrant 23 15 juli 2008 Eerste Mampaey DOT-systeem in bedrijf DOOR JOHAN DE WITTE De eerste havensleepboot die ter wereld is uitgerust met het Dynamic Oval Towing-systeem van Mampaey, functioneert in het Schotse Peterhead. Het DOT-system onderstreept zijn bijzondere prestaties; de manoeuvreerbaarheid en stabiliteit maken deze sleepboot uniek. Judith Mackie, de echtgenote van de Convenor of Peterhead Port Authority Board doopte de 13 meter lange en 5,40 meter brede sleepboot 19 juni met de naam Ugie Runner. Het ontwerp is van MacDuff Ship Design, dat ook de controle op de bouw van het casco deed. Deze tugboat is het eerste resultaat van de samenwerking tussen MacDuff Ship Design en Mampaey Offshore Industries uit Dordrecht. Met het DOT-System en een dredging-ploegframe kan de boot multifunctioneel worden ingezet. Twee Scania-motoren van 350 kW elk leveren samen een bollard pull van 9,3 ton, die over 360 graden beschikbaar is. MacDuff Ship Design is onlangs uit Azië benaderd voor een contract inclusief productietekeningen voor drie sleepboten van 23 meter, eveneens uitgevoerd met het Mampaey DOT-systeem. Innovatief Syntens, een innovatienetwerk voor ondernemers, en ondernemersmagazine Bizz presenteerden in 2007 een ranglijst met de honderd belangrijkste concrete innovaties in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf van het jaar ervoor. De jury riep Mampaey Offshore Industries met het Dynamic Oval Towing System uit tot het meest succesvolle en innovatieve bedrijf. Het systeem is efficiënt, veilig in alle richtingen, flexibel en slim in gebruik. Om het stuurhuis is een ovale rail geconstrueerd, waarover zich tijdens het slepen en wenden van de sleepboot een wagen met acht wielen en in het midden de sleephaak, beweegt. Het aangrijpingspunt verplaatst zich over 360 graden. Als de sleeptros dwars uit staat, verplaatst het aangrijpingspunt zich naar de zijkant, waardoor kapseizen onmogelijk is. De ovale vorm van de rail bewerkstelligt dat de sleepkracht wordt uitgelijnd met de weerstand van de DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De keersluis in Zwartsluis wordt definitief omgebouwd tot een schutsluis en het huidige sluishoofd vervangen. Daarmee worden de beperkingen in de manoeuvreerruimte en aflaaddiepte voor de binnenvaart weggenomen. De kosten die hiermee gemoeid zijn, tien miljoen euro, worden op initiatief van de ChristenUnie betaald uit het zogeheten ‘coalitiepakket’. De andere twee coalitiepartijen De Ugie Runner is de eerste havensleepboot ter wereld die is uitgerust met het Dynamic Oval Towing-systeem van Mampaey. boot, en dat in elke richting. Wanneer de boot zich laat voortslepen tijdens assistentiemanoeuvres, zoekt de sleepboot zonder stuurcorrecties automatisch zijn natuurlijke balans. Veilig afmeren Het DOT-systeem is ontwikkeld door IMC in Rotterdam, een adviesbureau voor maritieme producten. Mampaey Offshore Industries heeft met ‘safe towing en mooring systems’ meer dan honderd jaar ervaring. Het bedrijf groeide hierin uit tot wereldleider. Mampaey ontwikkelt en vervaardigt producten voor het veilig slepen en afmeren van schepen. Ze worden wereldwijd gebruikt op schepen, in de offshore www.vlootschouw.nl U kunt iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vindt u een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat u meeslepen door deze schepen. nu 904 schepen! Nieuw toegevoegd: • Filia Nettie • Filia Aria • Marjon • Simcha • Terzo • Vilardo • Yogi CDA en PvdA hebben hun handtekening inmiddels gezet. Het coalitiepakket is een bedrag van 150 miljoen euro dat nog dit jaar besteed moet worden. Alle drie de coalitiefracties dienden voor 50 miljoen plannen in. De PvdA besteedt haar totale bedrag aan armoedebestrijding en het CDA steekt zijn 50 miljoen in cultureel en industrieel erfgoed. De Christen- Unie koos voor de helft van het geld voor projecten op het gebied van Verkeer en Waterstaat, 10 miljoen aan de opvang van tienermoeders en 15 miljoen aan ‘uitstapprogramma’s’ voor prostituees. Jaren gesteggeld Er wordt al jaren gesteggeld over de keersluis in Zwartsluis, die niet meer voldoet aan de eisen die de beroepsvaart tegenwoordig stelt. Vooral de financiering was een probleem. De ChristenUnie kwam in de Tweede Kamer met de oplossing voor de aanpak van de keersluis in de vorm van een drietal amendementen. Voordat de ChristenUnie hiermee en bij walinstallaties. Eén van deze producten is het ‘Berthing Aid System’, een waardevol systeem dat veiligheid en nuttige informatie voor loodsen en terminalpersoneel levert. Het systeem werkt met oogveilige lasers, die afstand en positie van kade of steiger tot schip monitoren tijdens afmeermanoeuvres. Nieuwe binnenvaartdienst op Amsterdam Eind juni is Contargo vanuit Amsterdam een 2-wekelijkse service met binnenvaartschepen naar het Duitse achterland gestart. Vanaf de Ceres Paragon Terminal kunnen alle belangrijke inland terminals in het Rijngebied worden aangedaan. Hiermee heeft Amsterdam een directe verbinding met onder andere Emmerich, Duisburg, Koblenz, Frankfurt, Aschaffenburg, Ludwigshaven, Ook door wind ontstane krachten op mooring equipement (op afstand bedienbare afmeerhaken) in havens en op offshore-steigers zijn afleesbaar in de jetty control room. Mampaey offshore Industries heeft de zaak over 360 graden onder controle. Wörth, Straatsburg, Ottmarsheim en Basel. Voor overige bestemmingen moet een aanvraag worden ingediend. Rederij Hapag-Lloyd (lid van de Clean Cargo Group) is een van de gebruikers van deze nieuwe lijn. De dienst sluit aan op de aanloop van de schepen van de Grand Alliance in Amsterdam, die containers van en naar China, Japan en het Midden-Oosten vervoeren. Tien miljoen euro zet licht op groen voor ombouw keersluis Zwartsluis kwam, diende het CDA in de Tweede Kamer ook al een motie in over dit onderwerp. Daarbij was de financiering echter niet geregeld. Die motie werd ook niet meer in stemming gebracht, omdat inmiddels duidelijk was dat de ChristenUnie met amendementen mét het benodigde geld zou komen. Het beslissende voorstel werd mede ondertekend door het CDA en kreeg ook de steun van de PvdA, zodat de benodigde 10 miljoen euro er zeker komt. “De ChristenUnie in Zwartewaterland is erg ingenomen met de hoge prioriteit die de partijgenoten in de Kamer aan dit project geven”, zegt CU-fractievoorzitter Roel Huls van de gemeente waar Zwartsluis onder valt. “Hiermee lijken de financieringsproblemen voor een duurzame sluis in het vaarwegennet definitief te zijn opgelost. Een prima opsteker voor Zwartewaterland en de regio.”

Binnenvaartkrant