Views
3 years ago

2008-15

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 15 juli 2008 U bent schipper in hart en nieren. En u wilt: • De zekerheid van regelmatige opdrachten • Vracht varen onder goede condities. • Werken voor een vertrouwde opdrachtgever. • Behoud van uw zelfstandigheid. Aan en verkoop van: • Baggerschepen • Kraanschepen • Pontons • Sleepboten • Loods / crewtenders • Ankers / kettingen 2 x SCHOTTELS: Aquamaster ALT 250/3750 thruster met boven en ondertandwielkast, lengte tussenstuk 2,5M. Met Caterpillar 3406 TA 218 kW / 300 pk. Schroef diam 1M. Compleet geleverd met besturingsunits en electronica. DUBBELSCHROEFS DUWBOOT: afm: 10.8M x 5.08M x 1.26M 2x Iveco 110 Kw / 150 pk. Gen: 30Kva Iveco, beide nieuw. Stuurhut hydr. hefbaar tot 4.9M. 80 tons HITACHI RUPSKRAAN: type:KH 300-2, 80 tons. Bj: 1982. giek lengte: 41M. Motor Isuzu 8MA1. Contragewicht: 20T in 3 delen. In 2008 overhaald. SLEEPVLET: bj: 1966, afm: 8.8M x 2.95M x 1.33M, 1 x Scania D8 89 kw / 120 pk 2650 draaiuren, bunkercap: 400 ltr. PONTON 45 X 10: afm: 45M x 10M x 2,76M. COASTAL SHUTTLE CREWTENDER: bj: 1979, afm: 15.4M x 4.2M x 1.5M, 2 x Caterpillar diesel engine 536 kw / 730 pk, koppeling: Reintjes BGA-200, generatorset 10.7 kva. Voor meer info bel of bezoek onze website! Marine Trading & Brokerage BV Kotterstraat 2 3133 KW Vlaardingen Tel. 010-2322056 Fax. 010-2322046 Email: info@marinetrading.nl Internet: www.marinetrading.nl Wel de lusten, niet de lasten! Gezocht 2e Schipper MCS Colorado e.v.t. 14/7 met weekenden vrij binnenlands traject Tel: 06-22700043 Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd : Vrachtschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, nieuw concept type C, tanks gecoat, L/B/H/D 130.00 x 11.45 x 5.70 x 3.50 mtr, Ca 4930 m³ / ca 4350 ton levering half 2009, China. Chemicaliëntanker, type C enkelschroef / Orinoco, tanks gecoat L/B/H/D 81.30 x 10.20 x 4.60 x 3.50 mtr, levering eind 2008, Oost Europa. Vrachtschip, type Johannes Sr, dubbelschroever, L/B/D 135 x 11.45 x 3.75 mtr, compleet, spudpalen, Levering 1e kwartaal 2009, China. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Gevraagd echtpaar op mbs 1000 ton, weekenden vrij. Tel. 06-22988291 Johan Wagenaarstraat 55, Dordrecht vr.pr. € 199.500 k.k. Keurig 3-kmrappartement op 4e woonlaag “De Wagenaar”, +/- 15 minuten loopafstand van de waterkant en dichtbij de A16, afgesloten privé parkeerplaats. Ind. beg. gr: afgesl. hal, lift, bergingen. Verd.4: entree, toilet, woonk., (veel ramen) schuifpui naar terras, luxe keuken, 2 slaapk., badk. ligbad, sep. douche. Terras (westen) Bj 2003, br.inh. ca. 225m³, woonopp. ca. 97m². Info: Boogerman Makelaars Tel.078-6130300 www.boogerman.nl Bel Willem Pols of Cok de Graaf 010 413 80 13 Voor en door schippers Maaskade 105b - 3071 NH Rotterdam - telefoon 010 413 80 13 Maaskade Bevrachters B.V. Maasboulevard 24-26 3331 ML Zwijndrecht www.maaskade.com Maaskade Bevrachters B.V. is een dynamisch en internationaal georiënteerd bedrijf gespecialiseerd in het vervoer van ongevaarlijke vloeistoffen per binnentankschip op alle Europese binnenwateren. Ter versterking van onze bevrachtingafdeling, zijn wij op zoek naar een: Bevrachter / Disponent Aankomend Bevrachter / Disponent (fulltime) De functie: - Indelen van de eigen vloot en charterschepen - Contacten onderhouden met klanten, schepen en marktpartijen - Administratieve afhandeling van de reisopdrachten Wij vragen: - MBO-opleiding, bij voorkeur commercieel / logistiek - Affiniteit met de binnenvaart - Beheersing van de Duitse taal, bij voorkeur ook Engels en Frans - Goede pc-vaardigheden - Een accurate flexibele en klantgerichte instelling - Integer en stressbestendig Wij bieden: - Een prettige werksfeer in een stabiele en dynamische omgeving - Afwisselende baan met ruimte voor ontplooiing - Goede primaire en secondaire arbeidsvoorwaarden Indien u geïnteresseerd bent in bovenstaande functie, zien wij uw schriftelijke reactie voorzien van Curriculum Vitae gaarne tegemoet. (sollicitaties richten aan de directie) Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en de gemeente Castricum zijn voornemens een motorveerpont te laten bouwen. HHNK en de gemeente Castricum verzoeken gëinteresseerde scheepswerven zich uiterlijk 15 augustus 2008 te melden bij de heer L. Broers via l.broers@hhnk.nl Het betreft een vrijvarend motorveerpont waarvan de maten en gegevens worden overgenomen van het huidige motorveerpont varende bij de Kaag (ZH) van de firma Ponto. Details van het te bouwen motorveerpont: • Lengte 12,50 meter • Holte in de zijde 1,25 meter • Breedte 6 meter • Laadvermogen 15.000 kilogram Meer informatie is te vinden op: http://www.hhnk.nl/loket/ondernemers/ondernemers/inkoop_en onder oproep van gegadigden.

De Binnenvaartkrant 17 15 juli 2008 Aflevering Onderstroom door de ogen van bekende striptekenaar Striptekenaar Robert van der Kroft heeft een verhaal van Frank Antonie van Alphen bewerkt. Dit verhaal, ‘En voorbij ging de muziek’ verscheen eerder in ‘De Binnenvaartkrant’ als aflevering van ‘Onderstroom’, de column van Van Alphen die elke twee En voorbij ging de muziek tekst Frank Antonie van Alphen, tekeningen Robert van der Kroft weken op pagina 9 te lezen is. De Nijmeegse journalist/verhalenverteller meldt zelf over het project: Toen de Berlijnse Muur werd gebouwd en de Cubacrisis aanstaande was, rolde ons binnenvaartschip, de Frankie-A, zwart als een schoppenaas van de werf in Delfzijl. Dat was in 1961, toen de prille Beatles in donker leer gehuld Hamburg onveilig maakten (of net gingen maken). De ster van mijn ouders, orkestleider James 'Hansi' Last moest nog rijzen, en de Frankie-A moest nog 'smoel' krijgen. Zo noemen ze dat op de vaart. Karakter; de handtekening moest nog op het water worden gezet. Het was hoogzomer tijdens de proefvaart, de gangboorden waren van gloeiend heet staal. Pa en ma zagen op een dag hoe, net voordat het hoog water werd, Duitse wijnboeren hun druiven bespoten. De DDT spoelde van de onderste ranken af, met als gevolg dat de sluizen een stinkend zilveren tapijt van dode vis uitbraakten, de stank was onvoorstelbaar. Het ziet er allemaal glimmend en dood en prachtig uit hier op die oude foto op mijn werktafel. Kijk maar, zie hoe mijn vader en de matroos zwoegen. Mensen die alleen nog maar op foto bestaan. Ze zijn stil geworden, maar toch ook nog in beweging eigenlijk; hoogst merkwaardig. Ze zijn er niet meer, maar blijven toch aanwezig. Omdat ze er niet meer zijn. Zo gaat dat in het geheugen, zo gaat dat met de afwezigen; 's nachts staan zij met vreemde namen in dromen op. Dat is met die vissen wel een beetje anders. Ze zijn nog mooi ook, die dode vissen, blakend van zilver, zonovergoten. Samen met matroos Hans, al onze matrozen op de Frankie-A heetten Hans op de een of andere manier, moest vader dus de dikke laag dode vis uit het gangboord scheppen. Toen het werk gedaan was, riep ma de twee voor koffie binnen. Toen zag moeder ze plotseling op onze sneeuwerige zwartwit tv, net voordat ze tegen mijn vader wilde zeggen: "Frank, ik geloof dat ik osseknieën heb (in het bijzijn van onze matroos nog wel)." Tot mijn verrassing plofte op een dag een bericht van Robert van der Kroft op mijn elektronische deurmat. Robert van der Kroft? Is dat niet die Sjors & Sjimmie-tekenaar? Snel opende ik de mail. Tot mijn grote verrassing stond daarin de vraag of hij een verhaal – uit mijn begin dit jaar uitgebrachte ‘kortverhalenbundel’ Nachtdiesels – mocht verbeelden. Ik was vereerd. Wat leuk! Zijn vrouw (of vriendin, daar wil ik even vanaf zijn) had hem enthousiast mijn vertelling ‘En voorbij ging de muziek’ onder zijn neus geschoven. En haar man was op zijn beurt ook goed te spreken over mijn ‘kortverhaal’. Ik was benieuwd hoe hij mijn woorden in plaatjes zou zien. En deze striptekenaar heeft al heel wat verhalen getekend in zijn leven. Voor de Pep, Donald Duck, Sjors …(goed nieuws voor stripliefhebbers trouwens: de Eppo zal weer gaan verschijnen). Op zijn zeventiende maakte Robert van der Kroft (Haarlem, 11 april 1952) zijn eerste beeldverhaal, voor een schoolkrant. Tegenwoordig tekent hij naast ‘Sjors & Sjimmie’ wekelijks de strip ‘Claire’ voor het tijdschrift Flair. Ook was hij de oprichter van het alternatieve stripblad Zone 5300. Nou: aan hem was het in beeld brengen van ‘En voorbij ging de muziek’ dus wel toevertrouwd. Na wat e-mailverkeer met Italië – waar de tekenaar tegenwoordig woont – en wat schetsen heen en weer, werden we het eens. Hier het resultaat. Groet van Frank Antonie, droogmatroos Moeder was haar osseknieën helemaal vergeten. Ze vond het prachtig, en vond ondanks al het hysterische gegil dat vooral mijn vader zijn mond moest houden. Het zou niet lang duren of ma legde op verjaardagen galmende spacerock van een Engelse groep als Hawkwind, en orkestleider James 'Hansi' Last achter elkaar op de draaitafel. De kaartende visite was in shock. Geen enkele verjaardag zou meer hetzelfde worden. Vooral niet toen daar later ook nog Ace of Spades van Motörhead aan werd toegevoegd. Maar toen woonden we al aan wal. Pa snapte er nog steeds niets van. Voor hem was muziek iets om uit te zetten als iemand op bezoek kwam... Die iemand kwam op bezoek. En nu is het dan eindelijk stil in huis. Na het laatste bezoek heeft moeder maar weinig James Last of Hawkwind meer gedraaid. Na de presentatie van zijn eerste luisterboek (Roerdroomdonderland) in 2006 verscheen begin dit jaar Nachtdiesels, de eerste bundel met korte verhalen van de hand van Frank Antonie van Alphen. Het schrijvende (en muziek makende) schipperskind werkt onder andere voor deze krant. Nachtdiesels heeft net als Roerdroomdonderland de binnenvaart als voornaamste bron. Frank Anotonie bekijkt de beroepsvaart vanaf de walkant, want de ‘stukjesschrijver’, zoals hij zichzelf noemt, is al jaren ‘droogmatroos’ (ook een kwalificatie van de Nijmegenaar zelf). Van Alphen bracht nadat zijn ouders hun schip, de Frankie-A, hadden verkocht, nog wat jaartjes op de Europese rivieren door, “maar het bleek toch beter – en veiliger – voor de branche dat ik over het vak van varensman ging schrijven dan dat ik het zelf uitoefende”. Nachtdiesels is uitgegeven door Fantastische Vertellingen. Kijk voor meer informatie op de website: www.fantastische-vertellingen.com.

Binnenvaartkrant