Views
4 years ago

2008-14

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Onze
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 41 1

De Binnenvaartkrant 41 1 juli 2008 Serie dubbelwandige tankers voor rederij Jaegers in aanbouw Volop bedrijvigheid op Duisburgse werven De Eiltank 6 is al in de vaart. Deze zomer volgen ook de Eiltank 7 en 26. (foto Reederei Jaegers) De Eiltanks 6 en 26 van de Duitse rederij Jaegers zijn de eerste van zes nieuwe dubbelwandige type C-tankers voor de vaart op de kanalen. Technisch medewerker Norbert Kuhlmann nam ons mee naar de Triton Werft en de Neue Ruhrorter Schiffswerft (RSW) in Duisburg, waar een deel van de serie in aanbouw is. De casco’s van de schepen worden deels in Duisburg, deels in Nederland gebouwd. Dat van de Eiltank 6 werd eind november 2007 bij Groningen Shipyard te water gelaten. Medio januari begon men op de RSW met de afbouw. De tanker is inmiddels in de vaart en ook de zusterschepen Eiltank 7 en 26 gaan deze zomer varen. Van hetzelfde type (86 meter lang en 9,60 meter breed, het ‘Lingen-formaat’) komen er later dit jaar nog drie bij. De nieuwbouwserie heeft natuurlijk alles te maken met de verschuiving van enkel- naar dubbelwandig in de tankvaart. “We hebben deze tankers zonder tussenkomst van een werf ontworpen”, vertelt Norbert Kuhlmann. “Oorspronkelijk wilden we de casco’s bij Antwerp Ship Repair laten bouwen, maar toen die in de problemen kwam, moesten we uitwijken naar andere afbouwlocaties. Voor drie van de casco’s de Eiltank 26, 27, 28, zijn we doorgegaan met de Triton Werft. Deze werf is goed in ijzerwerk en heeft in het verleden voor ons ook de Julius Rütgers gebouwd. Bij Triton laten we vanaf de herfst ook een serie van vijf 110 meter-casco’s bouwen. De casco’s van de Eiltank 6, 7 en 40 komen bij Groningen Shipyard vandaan, waar Chemgas ook de bouw van een coaster in opdracht heeft gegeven.” Strak geregisseerd Alle schepen worden afgebouwd op de Neue Ruhrorter Schiffswerft (RSW). Dat is geen onbekende voor Jaegers. In 1997 kregen twee Eiltanks er een nieuw voor- en middenschip en twee jaar geleden bouwde de werf de Victoria Jaegers om van enkelwandig naar dubbelwandig. Kuhlmann toont zich tevreden met de manier waarop de RSW ook de afbouw van de nieuwe Eiltanks aanpakt: “In tegenstelling tot veel andere werven doet de RSW bijna alles zelf. Er is slechts een handjevol onderaannemers bij de afbouw betrokken. Daardoor kan men de werkzaamheden goed coordineren. De werf heeft twee hellingen en werkt in twee ploegen, wat het afbouwtempo hoog houdt.” Snelheid is nodig, want de ene Eiltank is nog maar net de deur uit of de volgende komt er alweer aan. Werfdirecteur Konstantinos Manaras houdt de touwtjes strak in handen. Hij stuurt 85 vaste medewerkers aan en een ploeg vakarbeiders op huurbasis. Naast de Eiltanks liggen er op de werf ook nieuwe duwbakken en tal van schepen ter ombouw of reparatie. “Wij doen eigenlijk alles”, aldus Manaras. “Reparaties, ombouwwerk, klasse maken. Met de bouw van een serie duwbakken voor Veerhaven zitten we sinds twee jaar ook weer in de nieuwbouw. Verder hebben we momenteel een project in Tanzania lopen. We bouwen er een veer dat in de loop van dit jaar gaat varen.” Efficiënt en stil De nieuwe Eiltanks van Jaegers hebben, verdeeld over vijf ladingtanks, een laadvermogen van 1880 kuub en zijn bijzonder efficiënt gebouwd. “We wilden zoveel mogelijk tankvolume creëren en dat is gelukt”, zegt Kuhlmann. “Het vooren achterschip is relatief kort gehouden. Door het vlakke laad- en lossysteem hebben de schepen een lage kruiplijn. Omdat het stuurhuis in de woning kan verzinken, moesten we op zoek naar een oplossing om extra woonruimte te creëren. De woning rust nu op de boeiing, wat we gezien hadden bij ms De Valk van de familie Van Wolfswinkel. Op hun schip hebben we ook metingen mogen uitvoeren.” “Een aandachtspunt was het geluidsniveau, want de woning is niet elastisch opgesteld. Met de berekeningen heeft Ingenieursbureau Von Kolzenberg ons geholpen. Er is keihard gewerkt om de woning zo geluidsarm als mogelijk te maken. Tijdens de technische proefvaart met de Eiltank 6 zijn we niet boven de 58 db uitgekomen – een uitstekend resultaat!” Nu de eerste twee tankers klaar zijn, heeft Kuhlmann er alle vertrouwen in dat ook de rest van de serie vlotjes in de vaart zal worden gebracht, want alle betrokken scheepswerven hebben het kunstje onder de knie. “De Eiltank 6 was een pionier, maar alles gaat perfect. Behoudens wat kleinigheden zien we geen enkele noodzaak om het concept te veranderen.” Der HADU Schiffs-Reparatur - Rundum-Service - seit 1908 im Dienste der Binnenschiffahrt - SCHNELL ZUVERLÄSSIG PREISGÜNSTIG DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen Tms Eiltank 6 mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wir wünschen den TMS “Eiltank 6“ mit der von uns gefertigten und montierten Ruderanlage allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel • Schiffselektrik • Ruderanlagen, Rudersysteme • Schiffshydraulik • Ruderhauspulte, Schalttafeln • Tankwarnanlagen Sie finden uns: FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Werftstraße 25 47053 Duisburg Tel: +49/203/60967-0 Fax: +49/203/60967-16 e-mail: fc-schiffstechnik@t-online.de ,,Wir wünschen dem neuen mts Eiltank 6 mit dem den von uns gelieferten Propellerwellen und Zweiflächen-Ruderanlage allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel,, Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Werftstraße 47 • 47053 Duisburg Telefon: +49(0)203-61024/25 • Telefax: +49(0)203-61846 Internet: http://www.ha-du.de E-mail: harbisch@ha-du.de • 2 Stevendocks - Propellerwechsel • Instandsetzung und Neuanfertigung von Wellen- und Ruderanlagen • sämtl. Schlosserarbeiten (Dampfleitungen usw.) • Schweißboote Herstellung von: • HADU Spezialankern - Anker mit hoher Haltekraft • HADU Schiffskupplungen

De Binnenvaartkrant 42 1 juli 2008 Wij feliciteren Reederei Jaegers van harte met mts Eiltank 6. RHEINTANK GMBH Bunkerdienst

Binnenvaartkrant