Views
4 years ago

2008-14

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Onze
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 20 1

De Binnenvaartkrant 20 1 juli 2008 Wij feliciteren familie Geffens van harte met de duwboot Bryan. Business Center Antwerpen Haven

De Binnenvaartkrant 21 1 juli 2008 Abonnement op veiligheid Met een nieuwe dienstverlening neemt OK Maritime uit Vlaardingen eigenaren van binnenvaarttankers alle zorgen over veiligheids- (eisen) uit handen. “Het gaat om SLA’s”, vertelt directeur Erik de Groot. “In deze Service Level Agreements spreken we precies af wat de reder aan ons uitbesteedt. We komen op regelmatige basis aan boord langs en kijken dan of alles in orde is en of er eventueel aanpassingen nodig zijn. Desgewenst regelen we dan meteen dat die ook worden uitgevoerd.” Het gaat om een soort abonnement. Dat kan in de vorm van miniaudits die één of twee keer per jaar worden gehouden, maar er kan ook worden afgesproken dat een veiligheidsadviseur van OK Maritime vaker aan boord komt. “Met een speciaal scheepsmanagementprogramma houden we alles bij. Zodat de eigenaar ook tegenover de overheid altijd kan aantonen wat hij aan veiligheid heeft gedaan”, zegt De Groot. Hij stond samen met mede-eigenaar Peter Groeneveld aan de wieg van OK Maritime. Het tweetal kent elkaar meer dan 25 jaar; ze zaten samen op de Zeevaartschool in Rotterdam. Na jaren van omzwervingen (Peter werkte onder andere bij de HAL en bij het KOFS en Erik was uiteindelijk directeur van het Maritiem Buitenmuseum in Rotterdam) startten ze het bedrijf in 2005 samen. Stilgelegd In dat jaar waren ze namelijk begonnen met veiligheidsadviezen in de maritieme sector. “Als start-up ben je geneigd alles aan te pakken”, blikt De Groot terug. “Maar we hebben ons op veiligheidsgebied eerst geconcentreerd op de passagiersvaart op de binnenwateren. Toen we daar eenmaal onze naam gevestigd hadden, hebben we de activiteiten uitgebreid. Sinds vorig jaar werken we ook voor de binnentankvaart.” Klanten keken eerst de kat uit de boom, merkte De Groot: “Logisch. Ze wilden weten: ‘Wie zijn die gasten en wat kunnen ze?’” Het antwoord op die laatste vraag werd al snel duidelijk, toen de Wasserschutzpolizei in de zomer van 2005 streng ging controleren op de passagiersvaart en diverse schepen werden stilgelegd omdat de veiligheidsvoorschriften niet stipt werden nageleefd en/of niet alle voorgeschreven middelen en papieren aan boord waren. “De Wasserschutz was heel pietluttig: als er al geen certificaten van de brandblussers aan boord waren, werd een schip stilgelegd. Ook al waren de brandblussers op zich in orde.” Gerard Mötter is sinds december bij OK Maritime werkzaam als veiligheidskundige voor de tankvaart. (foto MGR) “Al onze klanten mochten gewoon doorvaren.” Betere reclame kon OK Maritime zich niet wensen. Het aantal klanten verdubbelde binnen korte tijd van 70 naar 140. Wettelijke eisen “We hebben een one-stop-shoppingformule: scheepseigenaren, of ze nu één of meerdere schepen hebben, kunnen voor alles op safetygebied bij ons terecht. Als er een wijziging in de regelgeving is, bij keuringen of als er andere dingen geregeld moeten worden die met veiligheid te maken hebben.” Sinds vorig jaar kan ook de vervoerder van gevaarlijke stoffen, en dan vooral de tankvaart, van die diensten gebruik maken. Speciaal voor die markt heeft OK Maritime Gerard Mötter aangetrokken. De veiligheidskundige heeft zelf 34 jaar gevaren, waarvan de laatste 25 jaar bij een tankvaartrederij (Wijgula). Hij maakt duidelijk dat OK Maritime verder kijkt dan alleen de wettelijke eisen. “De regels bepalen het minimum. We voelen ons verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van onze klanten. En die klanten willen niet alleen aan de wettelijke eisen voldoen, maar maken echt werk van de veiligheid aan boord.” Wij leverden het complete schip en wensen familie Geffens veel succes en een behouden vaart met duwboot Bryan! Industrieweg 16, NL - 6051 AE Maasbracht Tel.: +31(0) 475 461959, Fax: +31(0) 475 461520 E-mail: info@tinnemansscheepsbouw.nl

Binnenvaartkrant