TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 13 - 17 juni 2008 Havendag Werkendam Zaterdag 28 juni houdt Werkendam zijn vierde Open Havendag. 25.000 tot 30.000 mensen vieren dat mee. De opening wordt verricht door Hanja Maij-Weggen, de Commissaris van de Koningin van Noord-Brabant. Haar komst is een erkenning voor de scheepsbouwsector in het bedrijvige dorp en voor de organisatoren van de Havendag. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS 5 Kranige dame Het nieuwe gebouw van NV de Scheepvaart in Hasselt “staat symbool voor een fier en performant Vlaams overheidsbedrijf gedragen door enthousiaste medewerkers”. Dat zei gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels bij de officiële ingebruikname. “NV De Scheepvaart mag dan tachtig jaar zijn, het blijft een kranige en dappere dame.” 15 Endlich: PLATINA Die Binnenschifffahrt und die EU-Kommission haben PLATINA lanciert – die PLATform zur Implementierung von NAiades. An dem Förderprojekt beteiligen sich 23 Partner aus zehn verschiedenen Ländern. Bis 2011 wollen die Projektbeteiligten forschen in den Bereichen Märkte, Flotte, Arbeits plätze und Fachkenntnisse, Infrastruktur und Image. 31 binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl IVR voor Europese schependatabase victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Georg Hötte (rechts) is de nieuwe voorzitter van de IVR. Hij kondigde bij het IVR-congres in Berlijn op 6 juni aan dat hij zich in zal zetten voor de uitvoering en het beheer van een Europees binnenvaartregister in het kader van het PLA- TINA-project (de uitvoering van het Europese binnenvaartprogramma Naiades). Gastspreker Felix Stenschke (links) van de scheepvaartafdeling van het Duitse verkeersministerie in Bonn toonde veel belangstelling voor dat voornemen en zei dat de kennis en ervaring van de IVR zeker van nut zullen zijn bij de vorming Wie gaat investeren in dubbelwandige vloot? In 2018 moeten de meeste (gevaarlijke) vloeistoffen in dubbelwandige tankers worden vervoerd. De bereidheid en de mogelijkheden om te investeren om de vloot dubbelwandige tankers uit te breiden dreigen echter op te drogen. Wie moet die investeringen doen? Volgens BDBvoorzitter en tankreder Gunther Jaegers redt de sector het niet met het huidige tempo. “Men had maar niet zo fanatiek moeten zijn”, vindt Karel Verberght van de VBR-tankvaartafdeling. Tijdens de tankvaartbijeenkomst van de BDB op 10 juni in Duisburg hield Jaegers de sector voor hoe de vlag er momenteel bij hangt. “Om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen, moeten we jaarlijks 50 nieuwe dubbelwandige tankers bouwen”, zei Jaegers, die aangaf dat er sinds 2000 zo’n 280 dubbelwandige tankers bijkwamen. Maar terwijl het er in 2004 55 waren, kwamen er vorig jaar nog slechts 28 in de vaart en staan er dit jaar pas 14 op de lijst. van die centrale, Europese schependatabase. De IVR werd in 1874 zelfs opgericht met dat doel. De afgelopen twintig jaar heeft de vereniging zich tevens ingezet voor de eenheid in wet- en regelgeving voor de binnenvaart in alle Europese landen. Daartoe wordt regelmatig een colloquium gehouden. Georg Hötte (in het dagelijks leven directeur van Rhenus PartnerShip en tevens vicepresident van de BDB) kondigde het zesde IVR-colloquium aan: op 22 en 23 januari in Praag. (foto BDB/Jens Schwanen) Stok achter de deur De investeringsbereidheid neemt af. Banken worden voorzichtig met kredieten en tot nu toe hebben vooral particulieren in dubbelwandige tankers geïnvesteerd. Jaegers: “Je ziet nu het effect dat kapitaalkrachtige particulieren inmiddels een nieuwbouw hébben. Het wordt moeilijk om nog particulieren te vinden met voldoende eigen kapitaal. Eigenlijk is het de beurt aan rederijen om te investeren, maar die wachten tot het vrachtniveau klopt. Als we echter op 28 nieuwe tankers per jaar blijven steken, gaan we het moeilijk krijgen. Vooral op de kanalen komen er geen dubbelwandige tankers bij. De sector zal nooit in staat zijn om vanaf 2015 jaarlijks honderd schepen te bouwen.” Stok achter de deur zijn volgens Jaegers de klanten die eerder dan wettelijk voorgeschreven dubbelwandige schepen eisen. “Als deze trend zich niet doorzet, zullen noch particulieren, noch rederijen in dubbelwandige tankers investeren.” Een alternatief voor de dubbelwandige tankvaart ziet hij overigens niet: “Op de voor ons relevante verbindingen kampt het spoor met capaciteitsproblemen. Zelfs al had onze bondsregering al het geld van de wereld, dan nog zou de noodzakelijke extra spoorinfrastructuur er pas over twintig jaar liggen.” >> Lees verder op pagina 3 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl
De Binnenvaartkrant 52 17 juni 2008
De Binnenvaartkrant 54 17 juni 2008
De Binnenvaartkrant 56 17 juni 2008
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl