Views
4 years ago

2008-12

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Onze
  • Meter
  • Waar

De Binnenvaartkrant 2 3

De Binnenvaartkrant 2 3 juni 2008 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen Verschoor Dirk Luijk Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP MCS COMIENZO ZOEKT! GYRON CREW ZOEKT Zonnepanelen, 12/24 volt, Stuurman i.b.v. vaarbewijs, i.o.v. ms Rapide 1 lichtmatroos 170 watt, € 795,-. radarpat., wk/wk en/of matroos i.b.v. dienstb., www.aquasolar.nl 06-53261697/ met functie lichtmatroos/ tel. 0515-431920 / 0032-478961036 matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof fax. 0515-431322 i.o., loon conform C.A.O.. GEZOCHT: KAPITEIN Tel. 015-2578294 GEVRAAGD STUURMAN Niet rokend, voor goed Voor vaste containerdienst uitgerust koppelverband. GYRON CREW ZOEKT Binnenlands, week varen/ Patent min. Mannheim. i.o.v. ms Diomedea 1 lichtmatroos weekend vrij. Vrij reis/kost,, 14/14. en/of matroos i.b.v. Tel. 06-10990812 Tel. 06-53895843 dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, GEZOCHT PER DIRECT GEZOCHT: KAPITEIN vaar/verlof i.o., loon conform Matroos of lichtmatroos, Niet rokend, voor duwboot C.A.O.. dienstboekje, C.A.O. loon, Typhoon ibv radarpatent. Tel. 015-2578294 4 op/2 af. Vrij reis/kost, 14/14. Tel. +49-1608845982 / Info op tel. 06-53895843 Scheepssloperij Hoondert +31-651760830 www.hoondert.nl TE KOOP GEVRAAGD tel. 0113-352510 GYRON CREW ZOEKT dieselaggregaten, defect geen i.o.v. ms Vectura 1 probleem, contante betaling. GYRON CREW ZOEKT lichtmatroos en/of matroos Aanbiedingen: 0654-203350 i.o.v. ms Nivoma 1 i.b.v. dienstb., met functie Handels-ond. Eggo Verwer lichtmatroos en/of matroos lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, in Vollenhove. i.b.v. dienstb., met functie vaar/verlof i.o., loon conform lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, C.A.O.. VOOR MPS POSEIDON … vaar/verlof i.o., loon conform Tel. 015-2578294 zijn wij op zoek naar, matrozen C.A.O.. ibv dienstb., erv. in Binnenvrt, Tel. 015-2578294 vaarsysteem: 8 wk/4 wk, salaris vlgns CAO Binnenvrt. GYRON CREW ZOEKT ACCU’S Voor meer info: i.o.v. ms Trico I VARTA 06-22424148 2 lichtmatrozen en/of 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. matrozen i.b.v. dienstb., met BUCHSTABEN/LETTERS functie lichtmatroos/matroos, DAVECO 150 Ah 155 120 Ah 130 ab € 16,00. Buchstaben und 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon 200 Ah 195 Zahlen zum Aufschweisen. conform C.A.O.. Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 230 Ah 225 Optima CCA 815 185 Wir Liefern uns Schweisen zu Aktraktiven preisen. Good – Euroservice s.r.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT 520 Ah 1350 0042-0737199236 i.o.v. ms Addio 1 lichtmatroos 620 Ah 1495 en/of matroos i.b.v. dienstb., 720 Ah 1695 820 Ah 1850 GYRON CREW ZOEKT met functie lichtmatroos/ 920 Ah 2050 1040 Ah 2325 i.o.v. ms Anita 1 matroos matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof 1160 Ah 2550 i.b.v. dienstb., met functie i.o., loon conform C.A.O.. Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT Nederland en in Antwerpen Tel. 015-2578294 i.o.v. ms Sayonara 2 DAVECO lichtmatrozen en/of matrozen Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vios 1 lichtmatroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, en/of matroos i.b.v. dienstb., vaar/verlof i.o., loon conform met functie lichtmatroos/ C.A.O.. Aankoop/verkoop matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof Tel. 015-2578294 i.o., loon conform C.A.O.. Zeeschepen Tel. 015-2578294 VOOR MS MUREEN ZOEKEN wij matrozen en stuurmannen, DSM shipbrokers GEVRAAGD VOLMATR. i.v.m. geldig dienstboekje, het Op mvs Maria-S, 928 ton, Ned.. vaarsysteem 4/4 en het salaris Tel. 06-49913377 / vlgs C.A.O. binnenvaart. 0049-1622767696 Voor meer info 06-22424148 Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wilhelmina 1 stuurman i.b.v. dienstb., met functie stuurman, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 RADERSTOOMBOOT De Majesteit zoekt per direct een matroos-stuurman bij voorkeur met groot vaarbewijs. Tel. 06-20350406 TE KOOP Friese luikenkap met hydraulische wagen voor schip van 110 x 11.40 m.. Tel. 06-51205065 AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 01-08-2007) 1.650,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Dealer Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. SCHIPPERS OPGELET!!!!!!! TE KOOP 10% besparing op je brandstof Duwsleepboot, 15.20 x 3.87 x en 70% minder uitstoot dat 1.65, bj ’46, moter 465 pk kan! Cummins bj ’02, aggr. 16.5 KIJK OP: www.adrie.myffi. Kva bj ’02, nautisch compleet. biz/dutch Voor meer info. Tel. 06-51433202 Bel: 0187 652373 - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht 1x 9,25 14,25 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,10 (buiten Ned. 3,15 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 3 juni 2008 Handvatten voor betere binnenhavens Voorafgaand aan de start van het bestuurlijk overleg over de binnenhavens, overhandigde staatssecretaris Tineke Huizinga het eerste exemplaar van de 'Instrumentenmap Binnenhavens' aan de Limburgs gedeputeerde (van onder andere Mobiliteit en Duurzaamheid) Bert Kersten. Deze provincie heeft de map als eerste klaar en dat werd beloond met een officiële handeling. De map bevat een stappenplan, een handleiding voor gemeenten hoe ze het beste kunnen inventariseren wat de mogelijkheden van de eigen haven zijn en hoe die te verbeteren. “De bedoeling is om de gemeenten ervan bewust te maken dat ze moeten investeren in hun havens”, aldus Adri Peekstok, die als voorzitter van de stuurgroep Economische Impactstudie Binnenhavens namens de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens aanwezig was bij de overhandiging op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het stappenplan is in enkele maanden in zijn geheel te volgen. Maar ook delen ervan zijn goed te gebruiken voor het verbeteren van de binnenhaven. 62 miiljoen euro Het bestuurlijk overleg dat met de overhandiging van start ging, betreft de besteding de komende twee jaar van 62 miljoen euro ter stimulering van het gebruik van de binnenhavens. Dat bedrag was eerder al toegezegd door de staatssecretaris Huizinga. Beleidsmedewerker Stefan Voest van de afdeling Binnenvaart & Vaarwegen: “De meeste provincies hebben een concept klaar van hun netwerkanalyses.” De zuidelijke provincies waren als eerste daarmee klaar. “Vandaar dat het bestuurlijk overleg begint met deze provincies.” Met het geld worden zogeheten ‘quick wins’ gefinancierd, projecten waarmee de gemeenten het vervoer over water kunnen stimuleren. Bijvoorbeeld door het verdiepen van een haven of door het uitbreiden van kades. De ondertitel van de map is veelzeggend: ‘Complete handvatten om meer van uw binnenhaven te maken.' Staatssecretaris Tineke Huizinga overhandigt de nieuwe Instrumentenmap Binnenhavens aan gedeputeerde Bert Kersten. “Of ging u hem nou aan mij overhandigen? Ik weet het niet meer.” (foto MGR) “Le Havre moet aandelen kopen in Kanaalmaatschappij” Internationale afdeling Schuttevaer onderzoekt toestand Franse vaarwegen Voorzitter Annemarie Jorritsma van de Koninklijke Schuttevaer – oud-minister en huidig burgemeester van Almere – stond in haar jaarrede afgelopen donderdag in Amsterdam lang stil bij de voorgenomen aanleg van de Seine-Nord verbinding. Ze ging duidelijk in op de weerstand onder spitsenschippers tegen deze vaarweg die geschikt is voor klasse IV-schepen (duwvaart). Frankrijk wil 1,7 miljard in het project steken en de Europese Unie een Annemarie Jorritsma, afgelopen donderdag in Amsterdam, bij het aan boord gaan van de rondvaartboot, onderdeel van de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer. In het midden vice-voorzitter Sijco Veninga en links HID van Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Theo van de Gazelle. (foto MGR) half miljard. Blijft over een miljard dat van private investeerders moe tkomen. “De tijd dat men aandelen kon kopen in een kanaalmaatschappij lijkt dus terug te komen.” Jorritsma kwam met de suggestie dat de belanghebbende zeehaven Le Havre aan de monding van de Seine als eerste een "flink aantal aandelen in de kanaalmaatschappij" moet aanschaffen. “Het is ook van evident belang voor Le Havre om een groter deel van Europa aan te sluiten op het Europese vaarwegennet.” Ook Nederland zou aan het project moeten bijdragen, vindt Annemarie Jorritsma. Het kritische geluid van spitsenschipper Jos Evens dat de aanleg van dit nieuwe kanaal ten koste gaat van het budget voor de overige Franse vaarwegen, was doorgedrongen bij de Koninklijke Schuttevaer. Jorritsma: “Slechter dan nu kan het toch niet gaan en we zullen aandreingen op het ontzien va de bestaande onderhoudsbudgetten.” De internationale afdeling van de Koninklijke Schuttevaer gaat onderzoek laten uitvoeren naar de toestand van de Franse vaarwegen. “Want wij willen de spitsenvaarwegen wel behouden.” Wat volgens Jorritsma nodig is, is een nieuw elan in Frankrijk, waar slechts 3 procent van het vervoer over water gaat. “Behalve de aanleg van Seine-Nord is het ook noodzakelijk om een Rhône-Saône-Moezelverbinding aan te leggen in plaats van een Rijn-Rhône-verbinding.” Nieuwbouw In haar jaarrede vertelde Annemarie Jorritsma dat de binnenvaart nu al vijftien jaar een opgaande markt kent. Maar ze ziet beren op de weg, mede als gevolg van de aanhoudende nieuwbouwgolf. Ze waarschuwt voor het “moment wanneer het aantal schepen de vraag overtreft – en volgens sommigen zijn we daar niet ver meer vanaf – de lucht uit een bepaald segment van de markt zal lopen, vrachtprijzen zullen dalen en schepen al dan niet kortstondig minder waard zullen worden.” Ze liet haar VVD-hart spreken: “We moeten dan de markt z’n corrigerende werk laten doen. Dat zal ook pijn doen. Na die correctie zal er opnieuw sprake zijn van een oplopende vraagmarkt, want het ladingaanbod voor de binnenvaart blijft ook daarna de komende jaren vrijwel zeker nog groeien. Maar het tempo van de huidige nieuwbouw overtreft de groei van de vraag.” Toeten noch blazen Wie durft nog te beweren dat de maatschappij verhardt? Vroeger waren er blokkades als de truckers iets niet zinde, meestal omdat hun inkomen niet aan de bescheiden verwachtingen voldeed. De politie ging STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag die blokkade dan breken en er waren stoere knokpartijen. Prachtige foto’s van woeste, bebloede koppen. Ach ja, in de binnenvaart konden we er ook wat van. Genoeg nostalgie, tegenwoordig is alles anders. De verwachtingen zijn niet langer bescheiden en de protesten zijn weliswaar nog luid, maar verre van gewelddadig. In navolging van de Duitse vervoerders in 1994 – tegen de afschaffing van Festfrachten en cabotageverbod – hebben de Nederlandse truckers vorige week getoeterd. Ik heb het gehoord. Niet letterlijk, want ik was onderweg naar de Schuttevaervergadering in Amsterdam en mocht die dag (heen en terug) in de file tien keer de nieuwsuitzendingen op Radio 1 horen, die elk half uur openden met de toeterende truckers. De overige zes miljard op de wereld hield zich koest. Geen woord over de truck die bij het Ringvaartaquaduct door de vangrail was geschoten (en de A4 de halve dag blokkeerde) om maar eens wat te noemen. En tien keer hoorde ik de nieuwslezer vertellen dat het toeten een protest was tegen de accijnsverhoging en de hoge dieselprijs. Ik had meer sympathie gevoeld als ze getoet hadden tegen de hoge voedselprijs. Maar ja, de verwachtingen kunnen nog zo hoog zijn, te vreten heeft iedereen hier in Nederland genoeg. Wat verwachtten de trucks eigenlijk? Dat de Nederlandse regering snijdt in de eigen begroting om het wegvervoer te plezieren of – nog realistischer – de oliemarkt opdoekt en voortaan de prijzen dicteert? De binnenvaart moet zich daar natuurlijk niet mee bemoeien, want we betalen geen accijns op de gasolie. In de binnenvaart mag je (tegenwoordig) wel je mond open doen over de vrije markt. Terwijl ik op de A4 blij in de rij stond, deed Koninklijke voorzitter Annemarie Jorritsma haar mond open. De markt zal z’n werk doen, zei ze blij, mocht de nieuwbouwtsunami onverhoopt leiden tot overcapaciteit van de vloot. Het doet even pijn, maar daarna gloort een mooie toekomst voor de overlevenden. Iedere liberaal zal dat blij onderschrijven. Waar is die typische bedrijfstak gebleven, van bijvoorbeeld 1994, toen we nog sloopregelingen organiseerden om de markt te saneren? Was dat niet de sector die werd geregeerd door fluctuerend ladingaanbod, op en neer gaande waterstanden en met een levensduur van duurzame productiemiddelen, die de levensduur van de menselijke soort overtreft? Ach, ik weet van toeten noch blazen. Vraag maar liever aan de toenmalige minister van V&W.

Binnenvaartkrant