Views
2 years ago

2008-10

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nederland
  • Marine

De Binnenvaartkrant 58 6

De Binnenvaartkrant 58 6 mei 2008 De Binnenvaartkrant 59 6 mei 2008 ZMC: inventieve oplossingen voor scheepsbouwproces € € € DRECHTTANKCLEANING Scheepscleaning en afvalstoffeniname Drechttankcleaning staat voor: - dé landelijke specialist in scheepscleaning - voor tankschepen, droge lading, passagierschepen, etc - afvoer van afvalstoffen - bilge inzameling volgens de SAB-voorwaarden in de Drechtsteden - noodstroomvoorzieningen tot 80KVA - bijstand leveren in crisissituatie of calamiteiten Milieuboten: Olieservice - 06 20 40 52 92 - cleanen van brandschade Olieservice I - 06 20 40 52 97 - hogedruk units Olieservice II - 06 20 40 52 89 - hydraulische kranen Olieservice III - 06 51 18 25 16 Een schone zaak! DRECHTTANKCLEANING BV Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel (kantoor) 078 612 09 76 Fax 078 651 14 78 E-mail info@dtcdordt.nl Website www.dtcdordt.nl Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Het scheepsbouwproces vraagt heden ten dage inventieve oplossingen om een schip op tijd geleverd te krijgen. Dat stelt Zwijnenburg Marine Consultancy (ZMC). “Weinig werven hebben nog alle disciplines in huis om een compleet schip te bouwen en maken dus gebruik van vele onderaannemers in vele productgroepen en diensten. Deze onderaannemers samen te laten werken in goede harmonie en de planning volgen vergt veel van DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Dronken aan een groot stuurrad staan met een tatoeage op de gespierde arm? Lang van huis zijn op de woeste baren, in eenzaam gezelschap van een bejaarde papagaai? De zeevaart heeft nog altijd te lijden onder hardnekkige clichés. En de branche heeft daar flink last van. Het glas is halfvol én halfleeg. Met de rederijen gaat het goed, met het personeel is het slechter gesteld op de grote vaart. De orderportefeuilles van de scheepswerven zitten vol, maar niemand weet wie alle schepen gaan bemannen. Nederlandse rederijen beheren vanuit ons land momenteel een kleine 1500 schepen, waarvan ongeveer de helft onder Nederlandse vlag vaart. Maar vooral vacatures voor kapiteins en officieren zijn Het algemeen plan van de niuew te bouwen hopperzuiger. (illustratie ZMC) Alewijnse sluit raamcontract met Bodewes Binnenvaart Op de Prestige werkte Alewijnse Marine Systems ook al voor Bodewes Binnenvaart. Wie wil er nog zeebenen? steeds moeilijker vervulbaar. En dat terwijl een kapitein vandaag de dag zo’n twee ton per jaar kan verdienen. Reders moeten door gebrek aan personeels zeelieden van buiten de landsgrenzen werven die weinig van het varensvak weten. Zeeliedenvakbond Nautilus NL en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders luiden dan ook al langer de noodklok over het nijpende tekort. Eén van de oorzaken: het slechte imago van de zeevaart. Werken in de Rotterdamse haven is al smerig – laat staan hoe het dan ‘daarbuiten’ is. Een hardnekkig cliché. Werken op een schip zou zwaar en vuil werk zijn, en dat spreekt de huidige generatie niet aan, om het maar zacht uit te drukken. En als er al voor een carrière op zee wordt gekozen, duurt die niet langer dan zes à zeven jaar. Alewijnse Marine Systems en Bodewes Binnenvaart uit Millingen aan de Rijn hebben vorige maand een raamcontract gesloten voor het leveren en installeren van de complete elektrische installatie aan boord van tien binnenvaartschepen. Het betreft zowel drogeladingschepen als tankers. Met dit raamcontract versterken Alewijnse en Bodewes Binnenvaart de jarenlange samenwerking. Momenteel worden de casco’s in het buitenland vervaardigd. Als ze op de werf arriveren, wordt onmiddellijk met de uitvoering gestart. De casco’s zullen opeenvolgend worden geleverd. “Dit betekent dat de werkvoorbereiding voor deze projecten direct in gang is gezet, waarmee een voorspoedige start en een vlotte voortgang wordt gewaarborgd”, aldus Alewijnse. Het leveren en aansluiten van de complete elektrische installatie bestaat onder andere uit alarm, monitoring- & controlsysteem, alle licht- en krachtverdeelkasten, verlichting, navigatie verlichting en een Omron 2-draadssysteem. Alewijnse heeft in de komende periode veel tijd en capaciteit voor deze schepen ingepland. “We werken toe naar een optimaal gestroomlijnde samenwerking bij de nieuwbouw van binnenvaartschepen. Beide partijen streven al langere tijd standaardisatie na. Een raamcontract in deze vorm biedt nog meer mogelijkheden om deze efficiënte werkwijze in de toekomst verder uit te bouwen.” Naast de projectmatige uitvoering van de werkzaamheden hier in Nederland wil Alewijnse al in een eerder stadium dan tot nu toe gebruikelijk is in een project instappen. Zo kijkt het bedrijf naar Aanwas Momenteel werken er ongeveer 4.000 mensen in de zeevaart. Wat de personeelswerving betreft is het al na twaalven; de lat voor goed gekwalificeerd personeel komt steeds lager te liggen. Als gevolg daarvan dreigt verschraling van de maritieme kennis. Het nut van gedegen zeevaartonderwijs verliest het van het simpelweg invullen van vacatures. De KVNR heeft door laten schemeren het aantal schepen onder Nederlandse vlag de komende jaren van rond 750 schepen uit te willen breiden naar 1.250 (in 2016). Maar daar moet je dan wel bemanning voor hebben. De KNVR is sinds 2000 bezig met promotiecampagnes meer kandidaten voor de zeevaartscholen te werven. De belangstelling voor een loopbaan op zee blijkt groter geworden, maar niet groot genoeg. De aanwas staat de projectmanagers. ZMC management is hierin al jaren gespecialiseerd. Het behoort eigenlijk tot de kerntaken van onze onderneming.” “Juist bij grote complexe opdrachten wordt er veel van de ZMC-kwaliteit gebruik gemaakt. Dat kwaliteit zichzelf bewijst zien we terug in de nieuwe opdracht voor de engineering, project coördinatie en bouwbegeleiding van een nieuw te bouwen hopperzuiger van 90 x 19 x de mogelijkheid om onderdelen als hoofdschakelborden al in het buitenland in casco’s te monteren. “Als het casco dan, inclusief vooraf bepaalde delen van de elektrische installatie, in Nederland aankomt, dit jaar op 700 nieuwe studenten – zes jaar geleden waren er dat nog maar 600 – maar de instroom moet omhoog naar 1.000. Dus moeten er voorlopig andere oplossingen worden bedacht. Twee jaar geleden was 27 procent van de zeegaande officieren en 10 procent van de kapiteins afkomstig van buiten de Europese Unie. Uit landen waar de eisen niet zo hoog zijn als in de westerse. Gevolg: varensmensen met gebrek aan gedegen scholing. Met alle mogelijke personele, materiële en ecologische risico’s van dien. 7,25 meter.” Voor dezelfde opdrachtgever installeerde Zwijnenburg enkele jaren terug ook de eerste complete machinekamer. Het nieuwe schip zal in zijn geheel in Nederland worden gebouwd. De oplevering staat gepland voor augustus 2009. ZMC staat deze week op Construction & Shipping Industry en is daar te vinden op stand 121. kan een nog snellere oplevering gepland worden. Door meer te standaardiseren, kan de werf sneller leveren. Zo zal deze werkwijze uiteindelijk voordeel opleveren voor alle betrokken partijen.” Ontwrichtend Het gebrek aan maritieme mankracht duurt voort. Er wordt zelfs gesproken van een ‘ontwrichtend zeeliedentekort’. Het schort zowel aan middelbaar als hoger personeel. Een andere mogelijke oplossing om het personeelsgebrek aan te pakken, is het verlengen van de dienstbetrekking; dus langer varen dan de al genoemde zes á zeven jaar. Want na die periode kiest men vaak voor een baan aan de wal, als loods bijvoorbeeld, om dichter bij familie en moeder de vrouw te kunnen zijn. Terwijl de arbeidsvoorwaarden voor Nederlandse zeelieden al meer dan gunstig zijn: zes weken op, zes weken af. Dat betekent volgens het KNVR dan wel dat reders voor één arbeidsplaats twee mensen in dienst moeten nemen. Een constructieve oplossing voor alle problemen lijkt ver. Of het charmeoffensief van een televisieprogramma als RTL Transportwereld, een steentje zal bijdragen aan een positiever imago? Wat werd vroeger ook weer gezegd bij harde tegenwind? Alle zeilen bij?

De Binnenvaartkrant 60 6 mei 2008 Speedheat Nijmegen, specialist in dunne vloer- en wandverwarming voor regio Nijmegen, Maas en Waal enz. Ons systeem is overal toepasbaar, voor grote en kleine ruimtes, stuurhuisverwarming spiegelverwarming. Bel of mail ons voor meer informatie of een offerte met een comfortabele prijsstelling. Schutsboomstraat 17 5374 CA SCHAIJK Ondervloer blijft Tel. 024 -7113300 bereikbaar en warm Fax. 024-7113301 Wij wensen "mts Arena" een behouden vaart. Voor dit schip verzorgden wij vloerverwarming in de woning, het stuurhuis. NIEUW van Speedheat: Dit schip is voorzien van raamtracing! Martijn Pashouwers Mob. 06-46257499 www.speedheat.nl Op het mts Arena leverden wij: Stuurhuis met hefkolom Wij wensen familie Spier veel succes en een behouden vaart. Wij verzorgden de isolatie en betimmering van de achterwoning, voorwoning en stuurhut aan boord van het mts Arena en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. Begonialaan 1 6851 TE Huissen Postbus III 6850 AC Huissen T 026-3250336 F 026-3258600 wwww.willemsen-interieurbouw.nl info@willemsen-interieurbouw.nl Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert familie Spier met het mts Arena en wenst schip en bemanning een behouden vaart “Wij wensen de familie Spier veel succes en een behouden vaart” Trendco BV Merwekade 77 • 3311 TH Dordrecht Telefoon: 078 - 681 86 66 • Fax: 078 - 681 77 78 De Binnenvaartkrant 61 6 mei 2008 Arena eenvoudig goed DOOR JOHAN DE WITTE Scheepswerf Gelria realiseerde voor de vof Arena een ‘supertanker’ van 110 x 11,45 meter. Inspectie vanaf de steven via ankerbox, boegschroefkanaal en middenschip (waar frames onderhuids niet tekenen en plaatvoering op de millimeter klopt, een spiegel zo glad is als een echte en met een trunkdek dat nog geen emmer water vasthoudt, plus commentaarloos laswerk) heeft maar één conclusie: gebouwd in Plock. Het afbouwteam van Gelria uit Weurt maakte van de Arena een kampioen in eigen huis. De 6-cilinder ABC is nog warm van een retour Antwerpen-Weurt om het schip te ijken. “De eerste trip zit erop. Hier en daar nog een paar dingen bijstellen en dan zijn we ermee weg”, zegt Leenard Spier die samen met echtgenote Miriam inhoud aan de vof geeft. “Hij vaart, manoeuvreert perfect en is stil. Deze Arena is onze eerste nieuwe en daar zijn we best trots op. Het Gelria-team heeft het goed gedaan, wij hebben het naar ons zin gehad en hebben gekregen zoals was voorgesteld. Ofschoon je in de marathon van afbouw wel eens een ‘tweelingbroer’ wenst die je telefoon aanneemt, vragen beantwoordt of even meeloopt – trap op Het casco van de Arena is gebouwd in Plock. (foto’s Johan de Witte) De kersenhouten lessenaar van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmeringen is maritiem ingevuld door Radio Holland. Wie leverden aan mts Arena Ingenieurtechniek KWL GmbH Ontwerp casco Scheepswerf Gelria BV Compleet schip Rabobank Shipping Rotterdam Financiering Trendco Tankscheepvaart Coöperatie u.a. Bevrachting Be Sure Assurantiën Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. Motor ADS van STIGT Motorbediening Woodward Governor Nederland BV Regulateur REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WGF 762, 3,007:1 Quality Alignment Inbouw voortstuwingsmotoren Verhaar Omega B.V. Luchtkompressor met droger en ketel, type VO- 15/10-500A voor werklucht en strippompen Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen Eteb Uitlaatgasdempers hoofdmotor Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamerplaten Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200 S6, E-motor 390 kW, 1800 rpm, Scania generatorset, 524 kVA, 60 Hz, SisuDiesel generatorset, 120 kVA, 50 Hz, SisuDiesel generatorset, 74 kVA, 50 Hz Caldic Techniek bv Generatoren AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4-bladsschroef linkse draairichting geleverd onder Germanische Lloyds Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima diameter 1.762 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals en af – hoe het moet.” In klein gezelschap is de Arena op zaterdag 19 april in Weurt gedoopt door de dochters Silva, Renate en Indry. Het ‘feestje’ wordt nog eens dunnetjes overgedaan in de Kösterie in Maasbracht, overigens niet meer dan gebruikelijk als die havenplaats als domicilie op de boeiing staat. Lift Leenard en Miriam zijn gestart in 1984. Na vier drogeladingschepen werd de 105 x 9,50 meter grote Mon Desir gekocht, daarna omgebouwd NRF BV Bunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom VPG Scheepsservice B.V. Motoren, generatorsets en VGP stuurwerk geplaatst en geleverd Van der Velden Marine Systems Roeraandrijving 2 DWK 6080/60, roeren, 2 Dolphins roeren type 1750/220, Dolphin spoiler, type 1750 Radio Holland Netherlands bv 2 RHRSC 2005 TFT radars met 8vt balk, Furuno GPS GP37, Sigma black line bestaande uit Sigma 550 Combi pilot, Sigma 120 echosounder, Sigma 700 intercom en Sigma 130 windmeetsysteem.2 VHF RT2048 met one man control en een Shuttle PC Vlek Scheepsinstallatie BV Complete elektrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer en acculader als slurrietanker en ze gingen hiermee in het vervoer van vloeibaar krijt bestemd voor de papierindustrie. Een tanker is de familie Spier dus niet zo vreemd. De Arena gaat varen voor bevrachter Trendco in Dordrecht. Arie Schaafsma is al zes jaar aan boord; hij is de ‘co-piloot’. De Arena is een schip waar de werkkist is ingeruild voor de laptop en waar Vlek Scheepsinstallatie de min en plus geregeld heeft tot onder de startknop. Met een team enthousiaste vakmensen heeft VPG Scheepsservice uit Nijmegen de ABC, boegschroefmotoren en generatorsets ingebouwd. VPG levert en installeert ook stuurwerk en is daarmee geen onbekende bij Gelria. De type C-tanker kreeg zijn leidingwerk reeds in Plock, heeft negen tanks en een gelijk aantal deepwell-pompen van Marflex. Veth leverde de boegschroef met een 570 pk Scania. De achterschroef is van AMW en de straalbuis van Van de Giessen. Waardering Projectleider Ton van Elst: ”Wij delen het succes van de Arena met Leenard en Miriam, leveranciers en onderaannemers.” Wijze woorden van een student hts werktuigbouw, Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Isolatie en betimmering van stuurhut achter en voorwoning Goergen Keukens – Stein Systemat Keuken Dales Sanitair Nijmegen B.V. Sanitair (aanleg) J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Complete sanitaire en drinkwaterinstallatie GvD Tegelwerken vof Compleet tegelwerk Speedheat Nijmegen Vloerverwarming Frencken v.o.f. Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie Tyco Integrated Systems BV Novec blusgasinstallatie Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan NTHT 18, 1800 kilo die nog niet zo lang geleden via een detacheringsbureau de wervingsadvertentie van Gelria onder ogen kreeg. Hij dacht: ‘Dit wordt het!’ Bij zijn sollicitatie, was het meteen bingo. “Eerst de Vigilia van Wirtz mee afgebouwd en nu deze. Zeer interessant verschillend werk en je ziet het resultaat waaraan je hebt meegewerkt op de rivier varen.” Ton oogstte van Leenard veel waardering voor zijn werk aan de Arena. Hij is eenvoudig goed. Comfortabel in de stuurstoel achter een in fraaie kersenhout lessenaar van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmeringen, maritiem ingevuld door nautisch ‘juwelier’ Radio Holland, krijgt de EBR -tuurhut een hydraulische lift; de stuurman eveneens. Het laatste woord hebben de timmerlieden van Willemsen, die opnieuw vakwerk hebben geleverd. Miriam is blij als zij zegt: “Zo’n mooie woning hebben wij nog nooit gehad.” Frencken Interieur uit Maasbracht heeft er zijn bijdrage aan geleverd en Goergen Keukens uit Stein was verantwoordelijk voor de schitterende keuken. De regie had Miriam. Blommaert BVBA Voormast type Improval Handelsonderneming Beerens BV Dakradarmast type Dortsman, aluminium, stuurhuis-loopplank Zwets Werkendam BV Zwets pompen en appendages All Pumps Holland BV Pompen Stiebel Electron Warmwaterboiler BP Nederland B.V. Smeerolie Kruyf & Zn. VOF Scheepsbenodigdheden Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Peters & van Sandijk Administratie en Advieskantoor Tinnemans BV Divers ijzerwerk en R.V.S. Verbunt BV Verf Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages MarFlex BV 9 stuks MDPD-80 Kampers Pompservice B.V. Slobpomp Kalibra International B.V. Tankmeting

De Binnenvaartkrant