Views
2 years ago

2008-10

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nederland
  • Marine

De Binnenvaartkrant 34 6

De Binnenvaartkrant 34 6 mei 2008 Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Wij wensen Eelke, Loes en de kinderen Veel succes en een behouden vaart met het ms Syracusa Ondervloer blijft bereikbaar en warm Oosterlijk Bolwerk 7, Postbus 390, 4530 AJ Terneuzen Tel. 0115 - 618300, Fax. 0115 - 619715, E-mail. info@bolwerk7.nl Persoonlijke advisering en begeleiding op een breed fiscaal, economisch en financieel terrein Vestigingen in Terneuzen en Antwerpen Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst ms Syracusa een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Wij wensen Eelke, Loes en de kinderen veel succes en een behouden vaart met het ms Syracusa De Binnenvaartkrant 35 6 mei 2008 Galerie Noschka: emotie in verf, steen of brons DOOR JOHAN DE WITTE Kunst die jóú koopt en waar je onmiddellijk iets mee hebt. Die herinnering, gevoel of verbeelding weergeeft en waar je blij van wordt of die telkens opnieuw verrast, doordat licht het een andere dimensie geeft, waarmee de kunstenaar alsnog een deurtje opent waar je fantasie struikelt. Dát is kunst! Noschka Peijpers maakt kunst en is een geboren Amsterdamse. Ze woonde lang in Purmerend, verzeilde via een stukje wereld in een historisch onmogelijk te missen pandje in Dordrecht tegenover de nationaal beroemde Visser’s Poffertjessalon aan de Groenmarkt. Daar heeft ze haar eigen galerie. Ze weet wat bak- en stuurboord is, werkte in de strandhoreca en op het Rijnpassagiersschip Rival. Ze kent de offshore, bezat een serieus cateringbedrijf en de dagen dat haar palet of beitels onberoerd blijven, werkt ze bij Vopak. Nauwelijks acht jaar oud ging ze met een neef naar Artis om dieren te leren schetsen. Ze hield zich al vroeg bezig met de schoolkrant, was kind aan huis in het Rijksmuseum, waar moderne kunst haar inspireerde. Na diverse cursussen, zoals pottenbakken, keramiek en schilderen, meldde Noschka zich op de kunstacademie van het Belgische Arendonk voor beeldhouwen en kunstgeschiedenis. Voldoening Ze leerde er onder andere kijken naar de mens. Voordat ze koers naar huis zette, verbleef ze twee weken in het Italiaanse Pietra Santa, nabij de marmergroeven van Carrera, het walhalla voor beeldhouwers. Noschka verveelt zich niet. Op woensdagmiddag begeleidt ze kinderen met een handicap. “Een autistisch kind van 13 binnen de lijnen laten werken, piano leren spelen en schilderen, is een kunst die je niet aan de muur hangt, maar die veel voldoening geeft.” In de zin dat zij overal vorm aan wil geven is Noschka voor de rechtlijnige onder ons soms wat uitputtend. Niettemin boeiend voor kunstminnenden. Zelf koopt ze ook wel eens kunst van anderen, als er maar gevoel in zit. Bij Vopak werkt Noschka met veiligheid op chemicaliëntankers, organiseert ze interne audits en ook zelf is ze ADNR-proof. De affiniteit met water ontstond door het meevaren met opa, roeien en wedstrijdzeilen. De galerie en Vopak zijn verschillende werelden, ofschoon stenen altijd haar eerste aandacht hebben. Steen verraadt zijn oorsprong tijdens het bewerken; de structuur en vorm geven karakter Noschka Peijpers aan het werk. (foto’s Johan de Witte) en dat verklaart de passie van de kunstenaar om er iets aan toe te voegen. “Wanneer je met steen bezig bent, breekt er wel eens wat, maar soms krijg je daardoor een cadeautje in een plotseling tevoorschijn komend detail.” Bruiloft Een nationale tweede prijs kreeg Noschka voor een abstract beeld in steen met zachte vormgeving. Het werk werd tijdens een expositie in het World Trade Center genomineerd om nadien in de Kunsthal door een jury te worden beoordeeld. “Zoiets geeft je een duwtje in de rug en maakt je blij”, zegt Noschka. Naast haar werk heeft ze ook dochters. Volwassen weliswaar, met hoe uitzonderlijk het ook mag zijn: kunst van hun moeder aan de muur. Galerie Noschka etaleert mooie bronzen van klein tot groot, eigen beeldhouw- en schilderwerk, maar ook werk van collega’s. Wat er niet is, kan Noschka maken. Wie voor een bruiloft of een jubileum iets moois wil hebben, kan er terecht. Dat verlangt wel een gesprek met haar; uiting geven aan iets persoonlijks vraagt immers kennis over het ‘hoe en waarom’. Het vraagt ook wat geduld van de opdrachtgever. De galerie is open op woensdagmiddag, vrijdagmiddag, zaterdag en op afspraak. Noschka’s ambitie is les geven, woorden en emotie in brons, steen of verf vertalen, kennis doorgeven, landelijk exposeren. Een kunstenaar gaat niet met pensioen. MOTOREN INBOUWEN Bij Markerink in Lobith bent U aan het JUISTE adres ! 24 uur service, Vertrouwen en Kwaliteit Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren / koppelingen en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com radar, JRC Multicolour Line Basic Line Alphachart WIJ WENSEN HET MS SYRACUSA EEN BEHOUDEN VAART. I: www.markerink.nl, E: info@markerink.nl T:0316-541041, F: 0316-542436 Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com joystick systemen camera’s satelliet televisie tracking/tracing Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000 portofoon

De Binnenvaartkrant 36 6 mei 2008 De Binnenvaartkrant 37 6 mei 2008 Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 www.vlootschouw.nl REDAKTION SARAH DE PRETER | MOBIL +31 (0)6 22 70 18 93 | E-MAIL SPRETER@CHELLO.NL Schülerausflug in den Hafen Riesenkran schlägt ersten Container um Duisburg öffnet D3T Bei einem Besuch am Ennshafen haben sich 22 Abiturienten der Handelsakademie Perg von der österreichischen Außenministerin Ursula Plassnik aus erster Hand informieren lassen über die Auswirkungen der erweiterten EU auf den Arbeitsmarkt, Exportchancen und Umweltschutz. Im Mittelpunkt ihres Ausflugs stand die Wasserstraße Donau als Bindeglied im neuen gemeinsamen Europa. Gemeinsam mit Bundesrat Gottfried Kneifel und Ennshafen-Geschäftsführer Christian Steindl erklärte die Außenministerin den Schülern die enorme Bedeutung der Donau als Wasserstraße. Die Schüler bekamen einen umfassenden Einblick in die Tätigkeit des Ennshafens. Dabei zeigten sie sich kritisch und wollten unter anderem wissen, warum die Donau in Österreich nur zu zehn Prozent ausgelastet sei. „Es fehlt uns einfach die Lobby“, erklärte Kneifel und verwies dabei auf den starken Frachterverband seitens der Straße sowie die Eisenbahnergewerkschaft hinsichtlich der Bahn. Im Ennshafen wird derzeit ein internationales Informationszentrum für die Wasserstraße installiert. Es soll die Bewusstseinsbildung für die Binnenschifffahrt stärken. Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast Ontwikkeling, standaard oplossingen kunnen wij u Ontwerp, Productie ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter Distributie, installatie, inbedrijfstelling HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl DON’T SAIL WITHOUT US VON SARAH DE PRETER Mit einer feierlichen Zeremonie ist im Duisburger Logistikpark logport das neue Duisburg Trimodal Terminal (D3T) offiziell eröffnet worden. Es handelt sich um das erste Reeder-Containerterminal im europäischen Binnenland. Der Duisburger Hafen betrachtet die Anlage als eine Antwort auf die schnell wachsenden Ladungsströme und die Staus in den Seehäfen. In D3T investieren die zwei großen Containerreedereien CMA CGM und NYK. Beide benutzen Duisburg bereits seit mehreren Jahren als Warenumschlagsplatz. Auch Güter die vorher nicht über Duisburg umgeschlagen wurden, sollen künftig am neuen Terminal abgefertigt werden. Damit profitieren laut Hafenchef Erich Staake auch die anderen Duisburger Terminals Anklage wegen Excelsior-Havarie VON SARAH DE PRETER Die Staatsanwaltschaft Duisburg erhebt Anklage gegen die Schiffsführer der Excelsior. Vor gut einem Jahr war das Containerschiff auf dem Rhein bei Köln havariert. Die Excelsior verlor damals 32 Container, darunter drei mit Gefahrgut. Der letzte Container kam erst einen Monat nach dem Unfall über Wasser. Wie die Staatsanwaltschaft urteilt, sind die zwei Schiffsführer verantwortlich gewesen für die falsche Beladung des Schiffes. Das Schiff sei von der neuen Infrastruktur. Wie Staake betont, könne Duisburg mit D3T seine Rolle als Drehscheibe für den Güterverkehr in Zentraleuropa weiter ausbauen. Die Seehäfen in Norddeutschland und der Benelux seien nicht mehr in de Lage, die enormen Containermengen alleine zu bewältigen. Deshalb benötigten sie gute Hinterlandsysteme. Seehafen-Status Das neue Terminal wurde errichtet auf einer 37.500 Quadratmeter großen Fläche mit vier halbzuglangen Gleisen. Aushängeschild ist ein riesiger Portalkran für den Wasser- und Bahnumschlag, der dem Terminal Seehafen-Status beschert. Er ist mit einer Spurweite von 57 Metern und einer Gesamtlänge von 137 Metern nicht nur der größte Kran im Duisburger Hafen, sondern weltweit im Binnenland. bereits seit Mannheim instabil geladen gewesen. Nach Untersuchungen spricht laut Staatsanwaltschaft einiges dafür dass die Container zum Teil deutlich schwerer waren als in den Ladelisten ausgewiesen. Den Schiffsführern wird Gefährdung des Schiffsverkehrs, Gewässerverunreinigung und der unerlaubte Umgang mit gefährlichen Stoffen vorgeworfen. Die beiden Männer werden sich vor dem Schifffahrtsgericht in Duisburg-Ruhrort verantworten müssen. Ihnen droht eine Geld- oder Freiheitsstrafe. Der Kran ragt 36 Meter übers Wasser und kann so zwei nebeneinander liegende Schiffe entladen. Mit 150 Meter pro Minute ist er so schnell dass man mit ihm 40 Container pro Stunde verladen kann. Betrieben wird der Kran von duisport. Der nordrhein-westfälische Ministerpräsident Jürgen Rüttgers zeigt sich beeindruckt und stolz. Der Duisburger Hafen sei das ‘Silicon Valley der Logistik’. Rüttgers lobt den gelungenen Strukturwandel der Duisburger. „Duisburg ist ein Lehrstück das uns zeigt: Wir müssen den unvermeidlichen Strukturwandel nicht erdulden. Wir müssen ihn gestalten.“ In den letzten neun Jahren hat der Duisburger Hafen seinen Containerumschlag um 330 Prozent steigern können. Was den Gesamtgüterum- Nach dem Unfall mit der Excelsior war der Rhein auf eine Strecke von 20 Kilometern für die Binnenschifffahrt gesperrt. Hunderte Binnenschiffe saßen tagelang fest. Die Befürchtung es seien bis zu 15 Tonnen eines ätzenden Stoffes in den Rhein gelangt, haben sich nicht bestätigt. Trotz Beschädigungen an dem Gefahrstoffcontainer sind nur geringe Mengen umweltgefährdender Stoffe in den Rhein gelangt. Das Landesumweltamt konnte keine schädlichen Auswirkungen feststellen. schlag betrifft, war Duisburg 2007 mit 110 Millionen Tonnen vor Bremen und hinter Hamburg Deutschlands zweitgrößter Hafen. Aushängeschild ist ein riesiger Portalkran für den Wasser- und Bahnumschlag, der dem Terminal Seehafen-Status beschert. (Foto duisport)

De Binnenvaartkrant