Views
2 years ago

2008-10

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nederland
  • Marine

De Binnenvaartkrant 26 6

De Binnenvaartkrant 26 6 mei 2008 • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl SIMER 220V. DOMPELPOMP € 111,18 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90,- + CERT. SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 GED. WATER 5 LTR € 1,50 ANTENNE ROTOR € 95,50 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. HYDROFOOR 220 RVS 24 LTR € 199,- SHIP SIMULATOR 2006 NEDERLANDSE VERSIE ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZW. EN GROEN HERCULES TOUWKERN 20 MM, 24 MM, 28 MM UIT VOORRAAD LEVERBAAR GEODORE GEREEDSCHAP Van Andel Accumulatoren 1.970,- + + + AUTOFOCUS KIJKER 7 X 50 € 45,- LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1E KWALITEIT KATOEN € 9,05 HANDSTELBARE KIJKER 7 X 50 € 55,- NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 2.140,- + + + + + 2.315,- + + + 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + CERT. 10 L POWERCLEANER € 23,40 10L ROEST & KALK € 33,10 10L BOENWAX € 15,86 10L SUPER-X € 17,33 5L TERPENTINE € 6,25 10L PALREIN € 7,41 TRICOFLEX 1” € 2,18 P/M WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WASPOEDER ARIEL 15 KG € 34,- LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177,- WRIJFHOUT TOUW 16MM 220 MTR € 63,80 / 50 MTR € 17,50 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR OPENINGSTIJDEN: MA TOT VRIJ, 9 TOT 5. DAARBUITEN IN OVERLEG (KAN OOK ZATERDAG) IN OVERLEG LEVERING AAN BOORD AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 31 MEI OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782233 FAX 024 - 6782239 E-mail: info@van-gemert.nl MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen aluminium werkzaamheden: radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 024-678 22 33 De Binnenvaartkrant 27 6 mei 2008 Jean-Pierre Suijkerbuijk start JPsurvey Aanvaring op splitsing Maas en Kanaal Wessem-Nederweert Op de splitsing van de Maas en het Kanaal Wessem-Nederweert deed zich dinsdag 22 april een aanvaring tussen twee schepen voor. Daarbij boorde het anker van één van de schepen zich in de flank van het andere, waardoor net boven de waterlijn een behoorlijk gat ontstond. Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 DOOR JOHAN DE WITTE Jean-Pierre Suijkerbuijk is onder de naam JPsurvey B.V. gestart met een maritiem expertise-, taxatie- en adviesbureau. Het is gevestigd aan de Statensingel 126a in Rotterdam. Voor de weinigen die Jean-Pierre Suijkerbuijk (40) niet kennen: hij is geboren en getogen in de binnenvaart. Kreeg zijn vervolgopleiding op de Rotterdamse Zeevaartschool en behaalde daar het diploma voor scheepswerktuigkunde. Met dat diploma op zak kreeg hij een baan bij Ballast Nedam en bracht hij drieënhalf jaar door aan boord van de grotere hopperzuigers. Acht weken op en vier weken af. Ondanks het grote avontuur breekt dat op een zeker moment toch je sociale leven af. Om op een andere manier verbonden te blijven met techniek en machinerieën besloot hij te solliciteren op een advertentie waarin een expert werd gevraagd bij een onderlinge verzekeraar. Net te laat want de vacature was enkele dagen daarvóór ingevuld. Omdat de wet op de privacy in die tijd nog niet zo strikt werd gehanteerd had de personeelsfunctionaris van de onderlinge de lijst met overgebleven sollicitanten ter beschikking gesteld aan Expertise- en Taxatie Bureau Van Pelt & Co dat een vergelijkbare vacature had openstaan. Peltiaan Suijkerbuijk is daar in 1993 in dienst getreden en heeft er altijd met veel plezier en op vriendschappelijke wijze met de collega’s gewerkt en mocht zich een echte ‘Peltiaan’ noemen. En dat is een groot goed want natuurlijk kom je elkaar Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Omstreeks 14.30 uur voer een geladen kempenaar stroomafwaarts op de Maas. De schipper wilde met zijn vaartuig kop voor het kanaal Wessem-Nederweert invaren. Vlak bijna dagelijks tegen in deze kleine wereld. Suijkerbuijk kijkt terug op een interessante periode in zijn carrière met veel contacten en uiteenlopende opdrachten. Een van de meest memorabele opdrachten bij Van Pelt was de survey van de allereerste bouw in China van 26 casco’s voor de DMA (Dutch Marine Association).. Het was in 1999 en hij verbleef daar ruim zes maanden, met slechts één korte onderbreking voor het bijwonen van het huwelijk van een vriend. De motivatie voor de beëindiging van zijn dienstverband en de overstap naar het zelfstandig ondernemerschap vindt zijn oorsprong in de genen. Niet alleen zijn ouders kregen dat mee, ook Suijkerbuijk erfde die drang naar zelfstandigheid. Hij is enthousiast, gedreven en verstaat zijn vak. En omdat hij voor de invaart van het kanaal zag de schipper een lege spits op het kanaal richting Maas varen, zo vertelde hij de Waterpolitie. Het op de Maas varende schip trok zijn blauwe bord om binnendoor, stuurboord op stuurboord, te passeren. Het andere vaartuig zou echter zijn AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Pompen OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POM POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN EEN KRACHTIGE POMP? kies DESMI K&R pompen! Pompen Postbus 9684 - 3506 GR Utrecht Tel. (030) 261 00 24 Email desmi_kr@desmi.com www.desmi.com Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Pompen Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. veel van dat vak houdt, is hij zeer kritisch tegenover zichzelf en daardoor kwaliteitsgericht tegenover zijn opdrachtgevers. Dat zijn makelaars, banken en verzekeraars en particulieren. De dienstverlening omvat de onderdelen schade-expertise, inspecties, taxaties, bergingen, nieuwbouwbegeleiding en arbitrage & advies. JPsurvey is – met nog zeventig collega’s – als Register-Expert ingeschreven bij het Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE). Dat instituut waarborgt vakmanschap, kennis en professionaliteit van de aangesloten experts. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden vervult Suijkerbuijk nog de functie van secretaris van de Vereniging van Experts voor de Kust-, Rijn- en Binnenvaart. Simulatie oversteek ARK Een aantal schippers heeft meegewerkt aan een door Rijkswaterstaat georganiseerde simulatie van een drukke oversteek van het Amsterdam-Rijnkanaal. Belangrijkste doel van de simulatie was om inzicht te krijgen in de mogelijkheden om de veiligheid bij deze oversteek te vergroten. RWS vindt het nodig beide groepen op een druk kanaal als het Amsterdam-Rijnkanaal waar mogelijk te scheiden, door de nevenwateren (Vecht, Gekanaliseerde Hollandsche IJssel, Merwedekanaal) zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de recreatievaart. Recreatievaart moet het kanaal echter wel oversteken bij gebruik van de nevenwateren. De oversteek bij de Noordersluis en Zuidersluis (kruising Merwedekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal) wordt door schippers als gevaarlijk ervaren. Deze oversteek is nagebootst in een simulatiemodel en twee dagen lang nagespeeld. Zowel beroeps- als recreatieschippers deden hier op uitnodiging van Rijkswaterstaat vrijwillig aan mee, evenals een verkeersleider en sluismeester van Rijkswaterstaat. De simulatie Tijdens de simulatie is een aantal mogelijke maatregelen getest die de veiligheid van de oversteek kunnen vergroten. Bijvoorbeeld het afstemmen van de sluis, een oploopverbod voor beroepsvaart, een DRIP Jean-Pierre Suijkerbuijk houdt veel van zijn vak en is daardoor kritisch tegenover zichzelf. (foto Hans Heiligers) koers naar stuurboord hebben gewijzigd, waarna de kempenaar het bord weer weg haalde en naar stuurboord uitweek. De spits week op zijn beurt echter weer uit naar bakboord en kwam dwars in de invaart te liggen. Een aanvaring was niet meer te voorkomen en de kempenaar raakte de spits met zijn bakboordvoorschip in de stuurboordzijde. Het bakboordanker boorde zich door de huid van de spits. De spits is onder begeleiding van Rijkswaterstaat naar een werf gevaren voor een noodreparatie. met informatie, een bochtverruiming, het gebruik van marifoon door recreanten en instructies om op verschillende manieren (recht of even meevaren met het verkeer) over te steken. Voorafgaand aan de simulatie zijn de te testen maatregelen overigens ook in overleg met schippers geselecteerd. De eerste dag is een aantal vrijwilligers (fictief) gezonken in de simulatie. Daarvan werd zoveel geleerd dat met wat aanpassingen, ook aan het simulatievaartuig, dit de tweede dag niet meer gebeurde. Opvallend was dat in het begin iedereen bakboord koos (tegen het verkeer in) en dat het gebruik van de marifoon even flink wennen was waardoor informatie van de verkeersleider minder effectief gebruikt kon worden. Recreatieschippers konden in de simulatie ook op een containerschip varen en kregen vanaf deze andere kant beter inzicht in zaken als de grote dode hoek en de trage reactiesnelheid. De deelnemers waren enthousiast en vonden het meedoen een positieve ervaring. Zij hebben ook aangeven op welke punten meer behoefte aan voorlichting is (dode hoek). Rijkswaterstaat gebruikt de ervaringen om te bepalen welke maatregelen haalbaar en effectief zijn om de veiligheid van de oversteek te verbeteren. De verwachting is dat keuzes snel gemaakt worden en dat deze zomer de eerste verbeteringen zichtbaar zijn.

De Binnenvaartkrant 28 6 mei 2008 Kom op 6 t/m 8 mei ook naar Construction & Shipping Industry! H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 KSB Design Company is one of the newest and dynamic Design Company in the field of Shipbuilding, situated in Drobeta Turnu Severin – Romania which is able to execute and deliver Class Drawings, Cutting files and workshop documentation, especially for the inland vessel navigation field. We are using classical and advanced design soft like Tribon, which allows us to deliver the 3D modelated hulls, and to accuratelly extract the cutting files. In the last two years we delivered Class Drawings, Cutting files and workshop documentation for various types of hulls, from which we give as example: - Inland vessel pusher and barge combination of container vessels - Container vessels of 135 m long - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Chemical tanker of 135 m long - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Inland vessel navigation push barge - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Inland tanker reconversion - concept design, Class Drawings, Workshop Documentation and Cutting Files - Inland LPG tanker C – Class Drawings - Sea going oil tanker – Class Drawings For any further informations please feel free to contact us as it follows: Drobeta Turnu Severin Mehedinti County, 220146,B-dul Carol no 43, Bl. B2, Ground Floor Phone No: + 40 352 401 490 Fax No: + 40 352 401 489 Mob. Phone: +40 726276545 E-mail: eduard.koler@ksb-design.ro De Binnenvaartkrant 29 6 mei 2008 De één z’n nood is de ander z’n brood DOOR MARTEN FERNHOUT* Omdat zich telkens weer een stadsinfarct ontwikkelt, moeten er steeds weer ‘overlevingsplannen voor de stad’ gemaakt worden. Met een doordachte toekomstvisie kan een voorsprong opgebouwd worden. En kunnen toekomstige problemen verkleind of zelfs voorkomen worden. Er zijn en komen hoe dan ook grote veranderingen in de stedelijke bevoorrading. Sinds een jaar of twee staat de bevoorrading van de detailhandel en horeca in de Nederlandse binnensteden weer volop in de belangstelling. Enerzijds komt dit voort uit de druk van het (vervoerende) bedrijfsleven om het toenemend aantal knelpunten in binnensteden op te lossen en anderzijds vanuit maatschappelijke overwegingen, waarbij vooral de overlast van bevoorradend verkeer (in de vorm van onveiligheid, geluidsoverlast, vermindering van de leefbaarheid en de emissie van vervuilende stoffen) bestreden moet worden. Voor het bedrijfsleven gaat het vooral om maatregelen die de kosten van distributie verlagen en de kwaliteit zullen verhogen. Het belang van het zoeken naar alternatieven voor vrachtauto’s in de stad neemt aanmerkelijk toe door toekomstig Europees beleid. Nederland moet voldoen aan Europese normen voor luchtkwaliteit. Voor stikstofdioxide moet de norm uiterlijk in 2010 bereikt worden, voor fijnstof moest dat al in Waarom zijn de onderwerpen stadsinfarct, normen voor luchtkwaliteit, CO 2 en fijnstof, Tellus (‘Transport & Environment aLLiance for Urban Sustainability’), ‘TRAining tools in LOgistics ands TRAnsport’; het groenboek ‘Een nieuwe stedelijke mobiliteitscultuur’ en de komst (dit najaar) van het actieplan ‘Logistiek/stedelijke bereikbaarheid’ voor de particuliere binnenvaart interessant? Het zou jammer zijn als we door onwetendheid de boot missen in Europa. Jammer voor steden aan het water. Jammer voor ondernemers in de binnenvaart. Uit de genoemde onderwerpen blijkt dat aanpassingen in de stedelijke distributie onontkoombaar zijn. Het groeiende probleem zal ook wel zonder vervoer over water opgelost worden – of zonder de particuliere binnenvaart. Ook al is het maatschappelijk minder aantrekkelijk als de optimale oplossing niet verwezenlijkt wordt. Het huidige concept van Distrivaart kon weleens onvoldoende zijn om alle kansen te benutten. De kracht van dit zeer goede concept zal toenemen als de extra overslag in de keten kan vervallen. Per bestemming kan gezocht worden naar het meest optimale vaartuig. Aan ruim vaarwater kan dat bijvoorbeeld een groter palletschip of een kleiner schip zijn. En de kleinere bestemmingen kunnen bediend worden met modulair vervoer. De binnenvaart heeft er belang bij duidelijk te maken hoe Er zijn al enkele initiatieven voor stadsdistributie over water. Afgelopen december ging in Amsterdam het project Mokum Mariteam van start. (archieffoto Mokum Mariteam) Oude markt in modern jasje BALLAST POMP 21156 MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 2005. Europese normen voor bijvoorbeeld luchtkwaliteit en doelmatig energiegebruik zullen meer gewicht krijgen. De Commissie Stedelijke Distributie is in het voorjaar van 2005 door de minister van Verkeer en Waterstaat ingesteld om het onderwerp stedelijke distributie meer aandacht te geven bij gemeenten, vervoerders, detailhandelaren en verladers. De commissie heeft als belangrijkste taak het aanjagen van samenwerking en afstemming tussen deze partijen. Er is een noodzaak om te zoeken naar efficiënter, schoner en stiller bevoorraden. De Commissie Stedelijke Distributie stelt: “Werken aan stedelijke distributie is werken aan duurzame bereikbaarheid, economische vitaliteit en leefbaarheid in de stad.” Nieuwe vervoersmarkt Hoe gaat een groeiende stad om met mobiliteit en de daaraan verbonden milieu- (inclusief risico-) en gezondheidseffecten? De binnenvaart kan voor de steden aan het water het antwoord geven: stadsdistributie slimmer. Welzijn en welvaart met binnenvaart. Ik denk dat de steden de beperkingen die op hun afkomen, moeten omzetten in kansen en uitdagingen. En dat geeft ook kansen voor de kleine en grotere binnenvaart. Stedelijke ontwikkeling vindt plaats op knooppunten van waterwegen, zeewegen, snelwegen, spoorwegen. Vele steden zijn ontstaan dankzij het transport over water. Onze steden vormen het hart van onze samenleving, in economisch, sociaal en cultureel opzicht. Voor het voortbestaan van onze steden is bereikbaarheid dan ook van levensbelang. Vooral voor historische binnensteden. Het is de grote uitdaging om in stedelijke gebieden efficiënter goederenvervoer te realiseren met zo min mogelijk overlast. De winkels in de steden moeten zo efficiënt en veilig mogelijk bevoorraad worden. In de steden is er weinig magazijnruimte. En de ruimte voor lossende vrachtauto’s is ook heel duur, zo deze al beschikbaar is. Het Groenboek Een nieuwe stedelijke mobiliteitscultuur, met de nadruk op schoon stedelijk vervoer, en de komst van het actieplan Logistiek/stedelijke bereikbaarheid, zijn de directe aanleiding om dit artikel te schrijven. Er liggen veel steden aan water. Om de overlast van het vrachtverkeer in de binnensteden te bestrijden moet gezocht worden naar alternatieve mogelijkheden voor stadsdistributie. Het probleem van de bereikbaarheid vraagt om innovatieve oplossingen. Het doel van de te nemen maatregelen is dat huidige en toekomstige burgers kunnen leven in een gezonde, veilige en plezierige omgeving. Om dit te bereiken zijn innovatieve, duurzame transportsystemen nodig die zowel de economische ontwikkeling als een verbetering van de leefomgeving innovatief goederenvervoer kan zorgen voor efficiënte distributie én leefbare steden. Er is niet alleen aandacht (en véél publiciteit) nodig voor de kansen, maar er moet ook een goede strategie ontwikkeld worden om die oude markt te heroveren en uit te breiden. Er is organisatie en samenwerking nodig. De moderne mogelijkheden moeten goed benut worden. Denk in dit verband alleen al aan: - de vele voordelen van diesel-elektrische voortstuwing - het Van der Velden DynaCliq-koppelsysteem, of het Eurolest-koppeltouw van Lankhorst - snel en zuinig gekoppeld varen op groot vaarwater én toch kleine bestemmingen bedienen - desgewenst ook drijvende opslag ter vervanging van dure opslagruimte; - meerwaarde van een systeem met bezorging bij de klant of zelf afhalen (per fiets) - optimale verschijningsvorm van de lading, zoals met pallets en rolcontainers - besparing op overslagkosten. kunnen garanderen. Efficiënt lossen Het introduceren c.q. het uitbreiden van transport over water zal daarbij hoge ogen gooien. De milieubelasting en het energieverbruik ervan zijn maar een fractie van het beste systeem dat we nu hebben. De bestaande of nieuwe vestiging van een supermarkt of magazijn aan vaarwater of aan de stadsgracht dient zó ingericht te zijn dat er efficiënt en rechtstreeks in het magazijn of de voorraadruimte gelost kan worden. Een andere, vaak in meerdere opzichten aantrekkelijke, mogelijkheid is de voorraadfunctie van het vaartuig optimaal te benutten. Daarbij kan er voor gekozen worden om niet alleen pallets maar ook rolcontainers te gebruiken. Desgewenst kan de drijvende opslagfunctie benut worden. En dan bespaart de ontvanger op magazijnkosten. Bovendien is er een grote flexibiliteit bij de aflevertijd van de goederen. Het centrum van veel steden is nu al bereikbaar met grote of kleine vaartuigen. Met relatief geringe aanpassingen ontstaan er ongekende mogelijkheden.Met een goede visie dienen de problemen structureel en toekomstgericht aangepakt te worden. Er moeten ook dwarsverbanden gelegd én benut worden. Het is zaak handig in te spelen op dat wat er is of om een andere reden toch al komt. Er ontstaat extra meerwaarde door simultaan een ander probleem aan te pakken. Als er een goede visie ontwikkeld is, blijkt het soms zelfs mogelijk om nadelen in voordelen om te zetten. Stadsdistributie over water is aantrekkelijk en wordt steeds aantrekkelijker om te benutten als een bijdrage voor de toenemende problemen bij de bevoorrading in de stad. Het is primair van belang dat de kosten van het deur-naar-deur-transport (inclusief de opslag) opwegen tegen andere oplossingen, waarbij de binnenvaart het met name tegen het wegtransport moet opnemen. Het economisch criterium is dus van belang, maar daar komen vervolgens aspecten bij die te maken hebben met het milieu, de veiligheid en de overlast en congestie. Met name in steden. (wordt vervolgd) Drs. Marten Fernhout is oud-voorzitter van de Federatie van Schippersbonden. 99.211 GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant