Views
5 years ago

2008-10

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nederland
  • Marine

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 10 - 6 mei 2008 Laatste parlevinker stopt Wim van Hooren was de laatste der Mohikanen. De Limburgse parlevinker stopte afgelopen week. En heel Nederland was er getuige van. De media sprongen massaal in op het afscheid, dat het einde van een tijdperk markeert. “De vrijheid en vooral de leuke contacten met mijn klanten ga ik missen”, voorspelt Van Hooren. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 5 Schemergebied Hoewel Vlaamse binnenschippers steeds meer gebruik maken van de pc en internet, is er nog verbetering mogelijk. Dat blijkt uit onderzoek van PBV en het VIL. Verladers klagen dat de binnenvaart nog vaak een ‘grijze zone’ is, een schemergebied, waarin de communicatie tussen wal en schip niet optimaal verloopt. 15 Reeder-Containerterminal Im Duisburger Logistikpark logport ist das neue Duisburg Trimodal Terminal (D3T) eröffnet worden, das erste Reeder-Containerterminal (CMA CGM und NYK) im europäischen Binnenland. Der Duisburger Hafen betrachtet die Anlage als Antwort auf die schnell wachsenden Ladungsströme und die Staus in den Seehäfen. Overslag van klein schip over een andere boeg 37 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS In deze Binnenvaartkrant staat (op pagina 13) een interview met binnenvaartinnovator Robert F. Zimmerman. Hij is 69 en draagt 17 mei Mercurius Scheepvaart officieel over aan zijn zoon Robert-Jan bij de viering van het 25-jarig jubileum van Mercurius. Robert F. Zimmerman is echter nog lang niet ‘uitgeïnnoveerd’, zo laat hij zien bij het haalbaarheidsonderzoek voor kleine schepen op kleine kanalen in het kader van de SBIR (Small Business Innovation Research), dat onder andere Mercurius uitvoert in opdracht van Senternovem. Zimmerman introduceert een nieuw concept om containers van kleine schepen over te slaan naar de wal met een eigen overslaginstallatie aan boord. Dat gebeurt over de kop van het schip zonder dat het schip met de kop tegen de kant hoeft te liggen (zie illustraties). Door over de kop over te slaan, wordt de stabiliteit van het schip niet verstoord en door dat zijdelings te doen blokkeert het schip de vaarweg niet. Een platform wordt van het schip in het water gezet, en vier spudpalen zetten het vast op de bodem op de vereiste hoogte. Een rijdende miniportaalkraan verplaatst en draait de container in de richting van het chassis dat tot op het platform wordt gereden. Robert F. Zimmerman heeft octrooi op de vinding gekregen. (illustraties Mercurius Scheepvaart) Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.bar thaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl V&W stelt half miljoen ter beschikking voor nieuwe vindingen Spectaculaire brandstofbesparing De deelnemende rederijen realiseren spectaculaire brandstofbesparingen bij de door Senter Novem uitgeschreven competitie ‘Voortvarend Besparen’. Het koppelverband Alsace-Hollande haalde zelfs (na zes weken) een besparing van 52 procent op zijn brandstofgebruik. Het doel van de campagne is om de hele binnenvaart naar een besparing van gemiddeld 5 procent brandstof te leiden. In Gorinchem tijdens Construction & Shipping Industry ontvangt donderdag 8 mei de winnaar van de competitie de prijs uit handen van Mark Dierikx, directeur-generaal bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daar wordt ook bekend gemaakt wat de uislag is na acht weken. In de voorlopige uitslag (na zes van de acht weken) leidt Danser Container Lines het klassement met een gemiddelde besparing op de schepen van 25,3 procent, gevolgd door Chemgas met 17,4 procent. Er ligt aan de berekening van die besparing een ingewikkelde formule ten grondslag. De schepen worden in principe niet met elkaar vergeleken maar met een zelfde periode en vaarroute in het voorgaande jaar. Zowel de afstand, de lading als de route zijn verwerkt in de berekening. Ook de andere deelnemende rederijen (Veerhaven, Vopak en Wijgula) hebben aanzienlijke, gemiddelde besparingen gerealiseerd (respectievelijk 14,8 en tweemaal 8,9 procent). De definitieve cijfers worden deze week bekend gemaakt. Alleen rederijschepen nemen deel aan de competitie. ‘VoortVarend Besparen’ is echter niet specifiek gericht op rederijen. Om ook particuliere schippers te bewegen vernieuwend te werken aan de besparing op de brandstof stelt V&W een bedrag van half miljoen euro beschikbaar voor het ontwikkelen van innovatieve hulpmiddelen die schippers helpen bij zuinig vaargedrag. De oproep aan het adres van schippers is gericht aan degenen die ervaring hebben met navigatiesoftware, telematica en/of meet- en regeltechniek. Niettemin worden ook de overige schippers uitgenodigd een voorstel in te dienen. Het draait vooral om de informatie die een schipper heeft over zijn eigen vaargedrag. Informatie die nodig is om brandstofbesparende maatregelen te nemen: de positie van het schip, eventuele tussenstops en het einddoel, de vaarwegen en de vaaromstandigheden (zoals waterstand, bruggen en sluizen) op de route, het brandstofgebruik in verhouding tot de belading, de snelheid en de tijd die beschikbaar zijn om de route te varen. De overheid wil het aanbod van hulpmiddelen om die kennis te registreren vergroten. De voorkeur gaat uit naar producten of systemen die, bijvoorbeeld via internet, bijdragen aan een gezamenlijke kennisdatabank. Het systeem moet betaalbaar zijn en het liefst ook makkelijk te integreren met bestaande systemen. >> Lees verder op pag. 3 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. www.olthof.eu Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant