Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 68

De Binnenvaartkrant 68 22 april 2008 SERVICE & ADVIES 500 ton stevendok voor schepen tot 16 mtr. breed 320 ton stevendok voor schepen tot 14 mtr. breed Schroefwisselen, reparatie van schroefas- en roerinstallaties, aanvarings- en boegschroefreparaties, ook onder het vlak en alle voorkomende herstellingswerkzaamheden Meidericher Schiffswerft GmbH & Co. KG Rhein-km 780 Hafenbecken A Schlickstr. 21 D 47138 Duisburg Tel:+49-(0)20344 9060 www.meidericherschiffswerft.de U bent van harte welkom op Construction & Shipping Industry 2008. Stand 185 Combi International B.V. een bedrijf met jarenlange scheepsbouwervaring, kennis en visie in de binnenvaart en kunde in het uitbesteden van casco’s waar ook ter wereld. Wij zorgen er voor dat de wensen van de klant vakkundig vertaald worden in een prima eindproduct. Dit kan een casco zijn of een compleet schip “met de sleutel op de deur” voor zowel tankvaart als drogelading. ’ ’ Een combinatie van kennis, ervaring en visie in de binnenvaart. COMBI INTERNATIONAL BV Keizersveer 1b, 4941 TA Raamsdonksveer, T: 0162-570 300 F: 0162-570 317 www.combi-international.nl Leverbaar in 2009 als casco of afgebouwd schip. NIEUWE ONTWERPEN!! type “COMBI TWIN” Drogelading 135 x 11,45 x 4,25 m lichtgewicht 4250 ton type “DELTALINER” Drogelading 110 x 11,45 x 3,90 m lichtgewicht 3350 ton type “NECKARLINER” Drogelading 105 x 11,00 x 3,40 m, lage kruiplijn Tanker Type C, 110 x 11,45 x 4,70 m Tanker Type C, 86 x 9,60 x 4,60 m

De Binnenvaartkrant 69 22 april 2008 Stand 413 Westra breidt werkgebied uit naar shortsea Westra Shipping & Trading richt zich sinds begin dit jaar ook op de shortsea. Het jonge scheepsmakelaarskantoor heeft samen met een design- en engineeringsbureau uit het noorden van het land een dubbelwandige drogeladingcoaster van 3.000 DWT ontwikkeld. Twee opdrachten voor dergelijke schepen zijn al binnen. Ludiek Westra Shipping & Trading neemt van 6 tot en met 8 mei deel aan Construction & Shipping Industry. De stand (nummer 413) in Evenementenhal Gorinchem krijgt een ludieke aankleding en Andries en Joachim zullen ‘in stijl’ gekleed gaan. Meer willen ze er niet over kwijt. “Mensen moeten maar gewoon langskomen.” “Het is een schip op basis van een bestaand ontwerp, maar dan doorgeëngineerd, zoals dat heet. Aangepast aan de tijd.” Aldus Andries Westra, de 47-jarige eigenaar en oprichter van het in Kollumerzwaag (Friesland) gevestigde kantoor. “Shortsea staat heel erg in de belangstelling. Die vorm van transport gaat de komende jaren flink groeien en er doen zich voor ondernemers geweldige kansen voor”, “Ik ken heel wat binnenvaartondernemers die zich oriënteren op die markt. Het gunstige belastingklimaat in de zeevaart, met de tonnageregeling, werkt ook mee.” Ook in de binnenvaart roert Westra Shipping & Trading zich met nieuwbouw: “We hebben twee 135-meters op stapel staan in Rusland en we hebben kort geleden een opdracht gekregen voor een duwboot van 20 meter.” Koppelverband Andries is al 28 jaar in de binnenvaart actief: de eerste 26 jaar daarvan voer hij zelf. “Ik ben begonnen met een voormalig zandscheepje van 300 ton. Het lukte steeds een wat groter schip te kopen tot ik in 1995 de overstap naar de tankvaart maakte. Willem van Wijngaarden van Nedlloyd ontbood me en vroeg of ik een contract voor Schiphol wilde. In totaal heb ik elf jaar met kerosine gevaren. In die periode zijn we één keer groter gegaan: toen Shell en KLM de logistiek aanpasten, stapten we over op een 3000- tonner.” Zijn drogeladingschepen heetten allemaal Wilma W; met de switch veranderde ook dat: de tankers gingen als Julia door het leven. Nadat Andries zijn tankers verkocht had, kocht hij in 2005 een koppelverband van Gebr. De Jonge. Daarmee vervoerde hij in opdracht van Gebr. De Korte uit Zwijndrecht erts naar Dillingen. “De markt trok enorm aan, ook voor koppelverbanden, en een jaar later stond op een zekere dag een jongeman aan de loopplank, die vroeg: “Wil je verkopen?” In eerste instantie niet, maar na enig onderhandelen kon ik niet meer weigeren. Het geld van de opbrengst heb ik geïnvesteerd in Westra Shipping & Trading.” De ondernemende Fries had zo’n koerswijziging al wel eerder in gedachten, maar achtte de tijd er toen nog niet rijp voor. “Ik was er zelf nog niet klaar voor. Je moet niet zo maar als makelaar beginnen; je moet kunnen waarmaken wat je belooft en serieus op wensen van Andries Westra (rechts) en Joachim van Tuinen: “We werken kleinschalig, kennen zelf alle klanten en projecten en kunnen dus ook snel beslissen.” (foto MGR) klanten kunnen ingaan.” Het scheepvaartdeel van Westra Shipping & Trading is op dit moment niet meer aan de orde, aangezien er geen eigen schepen meer varen. De kernactiviteiten van het bedrijf zijn nu de scheepsmakelaardij en nieuwbouw. “Daarmee hebben we het zó druk en als je het goed wilt doen, moet je je daarop concentreren, vinden we.” Rechtstreeks De voorbereidingen startten in het najaar van 2006. Begin 2007 werd het bedrijf officieel opgericht. Andries had inmiddels Joachim van Tuinen gevraagd hem te komen helpen. De twee kenden elkaar nog uit de tijd dat Joachim op Andries tweede tanker voer. Hij klom er op van matroos tot kapitein. “Ik werkte op dat moment bij een rondvaartbedrijf in Sneek, waar ik me met commercie en administratie bezighield.” Die ervaring komt Joachim nu goed van pas. Net als zijn handigheid met de computer: hij bouwde zelf de internetsite van Westra Shipping & Trading. “Het onderhoud van de website is steeds bewerkelijker geworden. Steeds meer mensen weten de weg naar ons te vinden en het aanbod van schepen is ook flink gegroeid. Een bevriend bedrijf is nu bezig met het opzetten van een nieuw systeem, waarmee we sneller dingen kunnen wijzigen en toevoegen. Nu doe ik alles nog handmatig.” Andries en Joachim doen eigenlijk alles zelf. Dat is druk, maar het heeft een belangrijk voordeel, vindt Andries: “Scheepseigenaren doen rechtstreeks met ons zaken.” Joachim: “We werken kleinschalig, kennen zelf alle klanten en projecten en kunnen dus ook snel beslissen en schakelen.” Verpletterend Het eerste jaar was ‘smashing’, zoals Andries het omschrijft. “Werkelijk verpletterend. In de ruimste zin van het woord. We hebben veel meer schepen verkocht en in opdracht gekregen dan we vooraf hadden durven hopen. Wat me vooral erg veel plezier doet is de gemoedelijke omgang met binnenvaartondernemers. Dan merk je wat een voordeel het is dat je zelf uit de sector komt. Het is onze eigen beroepsgroep.” “Je spreekt dezelfde taal”, beaamt Joachim. “Er ging natuurlijk ook wel eens iets mis”, bekent Andries. “Daar moet je gewoon eerlijk in zijn. Je leert en ontdekt nog zo veel in zo’n eerste jaar. Er zijn heus wel projecten niet doorgegaan, doordat iemand het niet rond kreeg of zich niet aan de afspraken hield. Dan houdt het op.” Waar Andries zich over kan verbazen, is dat ze er in slaagden in korte tijd een internationaal netwerk op te bouwen. “Dat ging heel vlot. We hebben inmiddels contacten in onder andere China, Roemenië, Rusland, Servië, Duitsland en Engeland. De wil om klanten ten dienste te zijn, zit diep. Dat bewijst het verhaal over een eigenaar die twee schepen bezat, waarvan hij er één via Westra Shipping & Trading verkocht had. “Op zijn verzoek deden we ook de technische begeleiding bij de keuring en wat reparaties die nodig waren”, vertelt Andries. “Voor de technische proefvaart had de man geen kapitein beschikbaar en toen hebben Joachim en ik gevaren. En met heel veel plezier. Het was vroeger niet voor niets onze core business: varen.” Onlangs zette de klant ook zijn tweede schip bij Westra Shipping & Trading te koop. “Een mooiere blijk van waardering kun je je niet bedenken.” Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Uw ideale kruiplijnpomp! De moderne dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Construction & Shipping Industry Evenementenhal Gorinchem 6-8 mei 2008 Standnr. 333 Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com

Binnenvaartkrant