Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 4 22

De Binnenvaartkrant 4 22 april 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Rustig was je, heel je leven In je hart, was er een streven Een tumor trok bij jou de grens Uit was je stille, grote wens Wel willen, maar niet meer kunnen Eindelijk rust, die wij jou gunnen Ruimte en liefde, heb je ons gegeven Te vroeg verdween jij uit ons leven Verdrietig, maar ook opgelucht, nemen wij afscheid van: mijn lieve man, onze vader en mijn opa Rieuwert Hendrik Brouwer * 5 augustus 1949 te Rotterdam (NL) V6 april 2008 te Rheine (DE) Je hebt je hele leven gevaren en koerste recht door zee Je trotseerde storm en golven alleen... je had de wind niet mee Na een periode van afnemende gezondheid is rustig ingeslapen mijn lieve man, onze zorgzame pleegvader Cornelis Sijtzes Meijer Kees * 27 februari 1946 † 11april 2008 Rotterdam Heerenveen Wim Reindershof 3 8531 GG Lemmer H. J. Meijer - Timmer Hendrik en Janke Beuker Joyce Berend Engeliena en Henk Loog Chantal Leon Trix Wij hebben afscheid van Kees genomen op woensdag 16 april jl. in gebouw “Het Baken” te Lemmer, waarna aansluitend de begrafenis heeft plaatsgevonden op de Algemene Nieuwe Begraafplaats te Lemmer. www.huizinga-snijder.nl Wij zijn een firma gespecialiseerd in het leveren van bunkers met name aan zeeschepen en dit in zeehavens buiten het ARA gebied, vooral Zeebrugge. Laadhavens Vlissingen en ARA gebied. Voor ons vaartuig met lange termijn charter mv ELVEBA (IMO 9367918) zoeken wij voor spoedige indiensttreding een: Stuurman Kwalificaties STCW II/1 (500-3000GT) en • ISM, ISPS en procedures zijn geen vreemde begrippen en men staat hiervoor open. • Stuurman zal zelf ook opgeleid worden tot het zelfstandig manoeuvreren met het schip. • Oil tanker STCW V/1 (2.2) is een pluspunt of dient behaald te worden. • Binnenvaartvaarbewijs is een pluspunt. Wij voorzien een correcte verloning en bijkomende pensioenverzekering. U werkt in een aangename ploeg en hebt zeker ook doorgroeiperspectieven. Gelieve uw sollicitatie te sturen aan de Operational Manager: M.T.T.C. BVBA T.a.v. Dhr. E. Verberght Doornstraat 56A 9170 Sint-Gillis-Waas België Of mail naar: edward.verberght@mttc.be Tel +32 475-608.995 Gienie Brouwer - de Vries Jorgen Serge, Linda en Lindsey Het was de wens van Rieuwert om zijn lichaam af te staan. Rieuwert hield van chrysanten. Familie Brouwer – de Vries Haddorfer Strasse 7 48465 Ohne Duitsland Gezocht: Keerkoppeling Reintjes (compleet of in onderdelen) Type: DR 1500 DREHS Tel. 0032-475955756 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: Kapitein (week / week) Stuurman (week / week) Matrozen Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Galactica 1 lichtmatroos en/ voor duwboot. Kapitein i.b.v. ADNR of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform i.b.v. geldig dienstboekje. C.A.O.. Tel. 015-2578294 TE KOOP Duwsleepboot, 15.20 x 3.87 x 1.64, bj ’46, moter 465 pk Cummins bj ’02, aggr. 16.5 Kva bj ’02, nautisch compleet. Tel. 06-51433202 GEVRAAGD BEMANNING & radarpapieren met erv. in duwvaart. Stuurman & matroos Inlichtingen: 06-53326791 / 0032-495222166 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder: nr. 200004 MS Dolfijn Gevraagd Schipper op 86x 9.50. 7/7 dagvaart, A1, vast werk, goed salaris, Rijnpatent tot Keulen- Zouttransport. Tel. 06-53925570/ 06-10971961 MR. LEYA … Medium helpt bij problemen relatie, examen, terugkeer partner, geluk, werk, bescherm, impotentie, familieproblemen. Betaling na res. 100% binnen 24 uur. Tel. 010-4843205 TE KOOP Jan Pettersonstraat 230, R’dam – Veranda. Leuk 3-kamer app. met fenomenaal uitzicht over de levendige Maas en de Skyline van Rotterdam! Deze woning is v.z.v. een grote woonkamer met balkon, 2 slaapkamers en een badkamer. Tot. woonopp. 90m2, vr.pr. €239.000,- k.k.. Alle medewerkers van Waal Service B.V. feliciteren: Sven en Petra met MIKA Meer info: www.lokkerbol.nl Geboren op 28-03-2008 Marcel en Naomi met DJOVANNY Geboren op 12-04-2008 Wij wensen de ouders heel veel geluk! MAAS RECREATIE BEDRIJFSMAKELAARDIJ Regelmatig diverse jachthavens, campings en bungalowparken te koop. www.maasrbm.nl Tel: 035-6236212 Navigeer je carrière Kom bij ons aan boord! TOS zoekt kapiteins, stuurlieden met of zonder patent en (vol)matrozen in bezit van dienstboekje. Kijk voor alle actuele vacatures op onze site of bel ons! TOS Rotterdam (+31)10 - 436 62 93 Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam TOS Vlissingen (+31)118 - 44 09 11 (+420)412 - 510 181 TOS Gdynia (+48)58 - 783 03 80 E-mail info@tos.nl www.tos.nl dé maritieme vacaturesite

De Binnenvaartkrant 5 22 april 2008 ARA-vervoer voor tankers aantrekkelijk Met een vrachtprijs van 3,50 euro per ton en liggeld van één euro of zelfs 1,10 euro per ijkton is het vervoer tussen Amsterdam en Rotterdam van vooral benzine de meest aantrekkelijke deelmarkt van de binnentankvaart. Zeker die ligprijs maakt het vervoer in het ARA-gebied heel goed te doen voor de vervoerders. Een merkwaardige markt waarin het nauwelijks interessant lijkt om de Rijn op te varen, omdat het met de extreem hoge olieprijs wel heel lucratief wordt om te liggen wachten op belading of lossing. Wellicht ten overvloede: dan wordt er geen brandstof verbruikt. En dat is precies wat de tankers aan het doen zijn momenteel: wachten bij de verschillende terminals in de zeehavens (en dan vooral in Amsterdam). Daardoor wordt heel veel laadruimte aan de markt onttrokken en dat geeft druk op de prijzen. Daarbij komt dat het ladingaanbod de laatste weken is toegenomen en dus de hele vloot nodig is om in deze opmerkelijke markt alles te kunnen vervoeren. Naar ‘boven’ mag dan minder aantrekkelijk zijn; er kan bij de huidige waterstand op de Rijn wel afgeladen worden gevaren. Vorige week ging de Pegel in Kaub zelfs kort boven de 4,50 meter, maar intussen is dat water alweer 50 centimeter gezakt. Sprake van hoogwater is er in elk geval voorlopig niet. Er is op de Boven-Rijn nog ruim een meter speling. In de droge lading is nu ook sprake van wachttijden, maar dat liggen wordt niet betaald door de verlader. Twee à drie dagen wachttijd in de zeehavens is al geen zeldzaamheid meer, zelfs niet voor de grotere schepen. Althans op de vrije markt. Een situatie die wellicht samenhangt met de hogere waterstanden op de Rijn, waardoor de lading met de gemiddeld grotere afmetingen sneller is weggevaren. Aan de aanbodzijde valt het momenteel ook enigszins terug. Bijvoorbeeld maïs – die vorig jaar nog volop werd aangeboden – lijkt er dit jaar minder te zijn. De vooruitzichten voor het kolenvervoer zijn ook niet florissant. Enkele grote Duitse kolencentrales worden de komende weken/maanden gereviseerd. Natuurlijk is er niet onmiddellijk sprake van paniek, maar echt tevreden lijken de schippers niet met de huidige ontwikkelingen in de markt. Er wordt geen 11 maar 8 euro per ton betaald voor kolen en erts richting Thionville, en daar is zelfs nog steeds sprake van een neerwaartse druk. Jarenlang stond die prijs ‘vast’ op 7,50 euro maar dat was wel in een tijd dat de brandstof niet zo duur was. MARKTINZICHT Presentatie Ecotanker: de toon is gezet DOOR JOHAN DE WITTE Bij de presentatie van Ecoship verwelkomden H. Goossens van Vinotra en C. Nobel van IHDA Shipbuilding op 11 april een groot aantal geïnteresseerden uit de branche in Rotterdam- Hoogvliet. Het handelde om de bouw van een circa 7000 tons (bunker)tanker, uitgevoerd met dieselelektrische voortstuwing in combinatie met in hoogte verstelbare Z-drives. Frans Jansen, zijn zoon Igor en Ton van der Molen zijn de stuurlui achter het Ecoship-project waarmee in de binnenvaart de toon is gezet. Het kernwoord is ondernemen. Behoudens offshore en rijncruisers die specifiek gebruik maken van dieselelektrisch, is dit het eerste binnenvaartschip dat met een dergelijk geavanceerd systeem wordt uitgerust. In vergelijking met conventionele voortstuwing vraagt het systeem een grotere investering – de omslag komt al na één tot twee jaar. Onderzoek met dieselelektrische voortstuwing leert dat, afhankelijk van de toepassing, in de binnenvaart een besparing van 25 tot 30 procent mogelijk is. Containerschepen gebruiken 80 procent van hun draaiuren slechts 30 procent van het motorvermogen. Een dieselmotor heeft het bij vol vermogen pas goed naar zijn zin en is juist bij de laagste belasting verre van efficiënt in verbruik – en heeft daarbij ok een schadelijke uitstoot. Vanzelfsprekend moeten er per toepassing altijd sommetjes worden gemaakt, waaruit zal blijken of de investering in dieselelektrisch voordeel biedt. Niettemin kunnen we motoren niet missen; de ónnodige vermogens, dáár gaat het om. Brandstofkosten, milieu en portemonnee bepalen welke energie van toepassing zal worden. Ecoship C. Nobel van IHDA introduceerde het project, voor de details bijgestaan door J. Dane van IHDA, J. van Tilborg van D&A electric en een vertegenwoordiging van Volvo Penta. IHDA Shipbuilding maakt bij zijn scheepsbouwactiviteiten gebruik van een wereldwijd netwerk met zorgvuldig geselecteerde werven. De afbouw van casco’s vindt onder meer plaats in Capelle aan den IJssel. IHDA verzorgt de eindfase van bouw en levering c.q. installatie van de totale equipement, alsook het contracteren van gespecialiseerde aannemers. De afmetingen van het Ecoship zijn 135 x 14,15 x 6,17 meter. De voortstuwingsenergie is in de voormachinekamer geplaatst en bestaat uit vijf Volvo Penta marine motoren van 500 kW bij 1800 omwentelingen (type D16 MG/HCM 534 F). De Stamford-generatoren (type HCM-634-G) hebben 713 kVA en 650 kW vermogen. De Veth-Jet boegschroefinstallatie is een 4-K-1400A type. Twee elektrisch in hoogte verstelbare en eveneens elektrisch aangedreven 4- bladsroerpropellers (diameter: 1600) van het fabricaat Veth aan het achterschip stuwen en sturen met maximale manoeuvreerbaarheid en relatief minimaal vermogen. Ballast is bij dit verstelbare systeem overbodig, evenals ballastpompen. Het voorkomt slik in tanks, vraagt geen energie en is als zodanig positief voor het milieu. Elektrische aandrijving Door het elektronisch gestuurde D&A Eprop Systeem in de elektrische aandrijving hoeft er in het ontwerp van de schroef minder rekening te worden gehouden met lage waterstanden. De dynamiek van waterstroming om het schip vertaalt zich in een variërende vermogensvraag. Bij een dieseldirecte voortstuwing wordt, om deze variatie het hoofd te kunnen bieden, het ontwerppunt van de schroef niet op het hoogste rendement uitgelegd. Het gemiddeld rendement van de schroef neemt hierdoor af. Bij de D&A Eprop installatie is dit niet noodzakelijk, met als gevolg een hoger rendement. De omgevingsdynamiek speelt een sterke rol. Als zich bijvoorbeeld weinig water onder de bodem bevindt, Ton van der Molen, Frans Jansen en Igor Jansen (vlnr). (foto Johan de Witte) neemt de versnelling van het water toe en past het toerental van de schroef zich hierop aan, zodat de gevraagde energie 100 procent blijft staan. Ook bij wegvaren past de schroef zich aan en zal hij meer toeren gaan maken naarmate de snelheid toeneemt. Evengoed zal de helling van een rivier bepalend zal zijn voor het toerental. Een dieseldirecte voortstuwing kan hier niet op anticiperen. D&A electric heeft de software van het D&A Eprop voor de omgevingsdynamiek een uniek zelfreagerend vermogen gegeven. Niettemin bepaalt de roerganger bij manoeuvres vooraf welk vermogen nodig is. Als met twee van de vijf generatoren wordt gevaren, zijn deze in de regel ook voldoende voor manoeuvres. De snelheid van besturing in combinatie met het vermogen van een roerpropeller maakt besturing veel efficiënter. De reactie van het schip is direct met minder vermogen ten opzichte van een conventionele schroef en roeren. De ferry Pride of Rotterdam bijvoorbeeld vaart met 51.000 pk verdeeld over vier motoren. Bij het afmeren worden twee motoren stilgezet. Het efficiënte vermogen van de overige twee is voldoende voor het afmeren – ook bij slecht weer. Pionieren “Een maand of acht geleden zijn we met IHDA gaan brainstormen of wij een ‘ecotanker’ konden bouwen met een dieselelektrische voortstuwing.” Het schip is nu getekend en het staal ligt al gedeeltelijk op de werf. Dit jaar nog komt het casco, aan dek van een eveneens door IHDA te bouwen 800 TEU-containerschip, vanuit China naar Nederland. Van innovatie en pionieren was de eerdere Turbulentie van Frans Jansen ook al een voorbeeld. “Het leerproces met bestuurbaarheid en manoeuvreren op relatief laag vermogen is met de vier jaar oude en 9000 ton grote bunkertanker Jade, goed uitgepakt”, zegt Igor Jansen. Nu ligt de nadruk helemaal op milieu en brandstofverbruik, waar eventuele subsidie voor in de pijplijn zit. Ook een katalysator wordt nog overwogen. De compagnons hebben ‘de toon gezet’. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant