Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 22 april 2008 TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 Aon Hudig uw specialist op het gebied van TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl maritieme verzekeringen DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Neem voor meer informatie contact op met 010 448 76 53 www.aon.nl 4776da 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group

De Binnenvaartkrant 43 22 april 2008 De waardevolste lading van Wout Schouwstra In deze dagen gaan de gedachten van Wout Schouwstra onherroepelijk terug naar 1945: de hongerwinter. Samen met zijn vader bracht hij met hun schip, de Helvetia, op een onvergetelijke reis ongeveer 150 kinderen van Rotterdam naar Friesland en Groningen. Daar konden de uitgem e r g e l d e k i n d e r e n b i j pleeggezinnen overleven en aansterken. Hij werd 21 oktober 1930 in Rotterdam geboren, op het Noordereiland – waar hij nu ook al weer jaren woont. Ten tijde van de oorlog werkte Wout Schouwstra, net als zijn twee broers, bij zijn vader Hendrik aan boord van de Helvetia. “Dat was een voormalige sleepboot, die was omgebouwd en verlengd tot 43 meter. Het laadvermogen was 355 ton.” De Schouwstra’s voeren tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog voor de voedselvoorziening. “Voornamelijk met groenten van Medemblik naar Rotterdam. Diverse van die reizen hebben we gemaakt. “In februari 1945 kregen we het verzoek om uitgemergelde kinderen van de hongerende Rotterdamse bevolking naar pleegoudergezinnen in de noordelijke provincies te brengen.” Schouwstra weet niet meer exact waar de bijzondere reis van uit ging. Wout Schouwstra denkt nog vaak terug aan die bijzondere reis in 1945. (foto MGR) Hij denkt dat het een kerkelijke organisatie was. 300 kinderen Het was de waardevolste lading die Schouwstra in zijn lange schippersbestaan vervoerde. In de twee ruimen werden vakken getimmerd, die als kamertjes dienst deden. Ze werden gevuld met stro. “Gezien de omstandigheden was de verzorging aan boord best in orde. Er was genoeg eten. Toiletten en medicijnen waren eveneens aan boord gebracht. De kinderen werden begeleid door vier mensen.” De Helvetia vertrok samen met een ander schip. De Helvetia moest worden gesleept, want de motor lag uit elkaar. Die zou worden omgebouwd op gas, dat in tegenstelling tot gasolie nog wel verkrijgbaar was. “Bij elkaar hadden we ongeveer 300 kinderen aan boord. In Amsterdam voegden zich nog drie schepen bij het konvooi. Gezamenlijk maakte ze de oversteek over het IJsselmeer naar Lemmer. “Halverwege kwam ‘s nachts een gevechtsvliegtuig over ons heen. Hij kwam nog een keer terug en scheerde heel laag over. Dat was erg beangstigend. We vreesden het ergste, maar er gebeurde niets.” Veilig bereikten ze Lemmer. Daar stonden artsen van het ziekenhuis uit Heerenveen hen op te wachten. Want veel van de kinderen waren er beroerd aan toe. Eén jongetje was onderweg overleden. “Een deel van de kinderen werd in Lemmer opgehaald door gastouders. Zeven dagen hebben we daar gelegen, omdat er geen sleepboot voorhanden was. Daarna voeren we door naar onze eindbestemming, de Noorderhaven in Groningen. Daar gingen de laatste kinderen van boord.” Vorig jaar plaatste Schouwstra een oproep in De Oud Rotterdammer om in contact te komen met enkele van de kinderen die hij ruim zestig jaar eerder in veiligheid had gebracht. “Ik wilde graag weten hoe het hen in het noorden was vergaan en wat er later van hen is geworden. 34 mensen reageerden.” Watersnoodramp Toen hij volwassen was ging Schouwstra als zetschipper varen. In 1961 kochten hij en zijn vrouw hun eerste eigen schip: de L’Avenir. Toen ze in 1999 aan de wal gingen wonen, verkochten ze hun laatste schip, een Dortmunder. Zo’n bijzondere reis als in 1945 heeft hij nooit meer gemaakt. Toch kwam er één heel dicht in de buurt. En, toevallig had Schouwstra ook toen mensen als lading. “Het was tijdens de Watersnoodramp in 1953. Op de tweede dag na de ramp voeren we naar Middelharnis om mensen uit het rampgebied op te halen.” “We brachten hen naar de Willemskade. Daarvandaan werden ze met bussen naar Ahoy gebracht, dat toen nog op Hoboken stond." “Het hele ruim zal vol met mensen, die we naar Rotterdam brachten. Er was ook een vrouw op een brancard bij; die was ‘s nachts bevallen.” Met recht ‘Race of the classics’ De start in Rotterdam zorgde voor een schilderachtig plaatje. (foto Johan de Witte) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. DOOR JOHAN DE WITTE Met een daverende knal gaf minister Maria van der Hoeven (EZ) maandagmiddag 14 april aan de Veerhaven in Rotterdam het startschot voor de 20e editie van de Race Of The Classics. Het evenement is onder studenten beter bekend als ‘de REES’. Het idee voor de eerste editie ontstond twintig jaar terug bij twee Amsterdamse studenten met een glas in de hand. Inmiddels is de wedstrijd uitgegroeid tot de grootste Europese race met klassieke zeilschepen voor ‘niet-professionals’. Achttien teams met ruim 450 deelnemers van Nederlandse hogescholen en universiteiten zeilden vorige week van Rotterdam naar Amsterdam. Maar her gaat wel elk jaar via Oostende en Ramsgate of Lowestoft (afhankelijk van de wind). De teams krijgen punten voor de snelheid waarmee ze de rakken varen. Vanwege de diversiteit van de vloot worden de tijden gecorrigeerd met een handicap. Draaiboek Een rondje langs de schepen vóór vertrek leerde dat de stemming er goed in zat en dat de teams goed voorbereid waren. Er is minimaal een weekend getraind. Natuurlijk rijmt reilen op zeilen maar volgens de bemanningen is dat ook het geval met dweilen en keilen. Toch moet vermeld worden dat het draaiboek voor de tocht uiterst professioneel en serieus in elkaar steekt met flink wat aandacht voor het onderdeel veiligheid aan boord. Zelfs wordt de juiste manier vermeld hoe je diep in de nacht het beste aan boord kunt gaan in vreemde havens met een getijdenverschil van 5 tot 8 meter. Afgelopen zondagmiddag finishten de schepen in Amsterdam, zodat de studenten gisterochtend weer fris achter de boeken konden schuiven – op degenen na die nog last hadden van de afdronk van het spetterende slotfeest in de Panama in Amsterdam.

Binnenvaartkrant