Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 22 april 2008 NPRC feliciteert de heer Lenten met zijn nieuwe ms Antonie en wenst hem behouden vaart. Als NPRC-ondernemer houden zij de vaart erin! Voor informatie bel ons kantoor in Zwijndrecht +31(0)78-78 90 900 of bezoek ons op www.nprc.nl Thermatras wenst de familie Lenten met het ms Antonie veel "gezond" vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland, Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610 ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST M.V.S. ANTONIE EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland - Locatie Rotterdam, Wilhelminaplein 7-8, telefoon 010-4962640 Hendricks Scheepvaart BV

De Binnenvaartkrant 31 22 april 2008 Pride of Faial wordt Antonie DOOR JAN HOEK Bij Koedood Dieselservice in Hendrik-Ido-Ambacht werd maanden geleden gestart met de afbouw van de Pride of Faial voor Dos Reis; het eindigde met de oplevering van de Antonie voor Harm Lenten. Familie Lenten vaart al sinds 1984 voor de NPRC. Die heeft aangegeven op korte termijn met vijf grotere schepen te willen gaan varen. Lenten wil van die vloot graag deel uitmaken, maar zijn oude schip van 86 x 9,50 meter is dan te klein. Hij schakelde Peter Hendricks van Hendricks Scheepvaart in Gorinchem in en die ging voor hem op zoek naar een groter schip dat zeer snel leverbaar was. Uiteindelijk verkocht Dos Reis zijn schip (110 x 11,45 meter) aan Lenten. De opzet van de nieuwe eigenaar is in ieder geval gelukt, want inmiddels heeft hij een 3-jarig vervoerscontract binnen voor het transport van zout van Akzo van Delfzijl naar Rotterdam. Hardhouten vloer De Antonie krijgt ongetwijfeld de nodige belangstelling, want het schip meert voor de overdracht af in de Vluchthaven van Gorinchem voor de deur van het nieuwe kantoor van Hendricks Scheepvaart. Op 25 april vindt aan de Kleine Landtong 27 de officiële opening plaats van het 450 m² grote kantoorpand. Harm Lenten zorgt dat zijn nieuwe schip dan al voor de deur ligt, want de volgende dag (foto’s Jan Hoek) De hoofdmotor, een Mitsubishi van 1700 pk bij 1600 toeren, kan in de machinekamer op een touchscreen bediend worden. viert hij op die locatie zijn feestje als de Antonie officieel wordt overgedragen. In 2002 liet Harm Lenten zijn eerste nieuwbouwschip bouwen bij de toenmalige scheepswerf Euroship van Bink in Oosterhout. De toevalligheid wil dat op dezelfde werf toen de eerste Pride of Faial gebouwd werd voor de Kaapverdiaan Dos Reis. Dezelfde persoon van wie Lenten nu zijn 2710 ton metende Antonie heeft gekocht. “Ik zocht op korte termijn een jong schip, omdat ik graag voor de NPRC wilde blijven varen. Dat lukte niet en uiteindelijk kwam ik via Hendricks terecht bij dit project. Ik heb de afgelopen drie jaar ook zout vervoerd voor de Enka en dat werk bevalt mij uitstekend.” “Voor het zouttransport komt er een drie centimeter dikke, hardhouten vloer in het ruim; het zout mag namelijk niet in aanraking komen met metaal, in verband met corrosie. Overigens wordt de stalen vloer eerst gecoat. Ik heb via Dos Reis bij Hendricks een turnkeyschip gekocht. Zijn afbouwbegeleider is Michel van Willigen en zelf loopt Peter Hendricks ook met regelmaat rond en zorgt hij ervoor dat alles naar tevredenheid van de klant wordt gedaan”, is Lentens ervaring. “Het casco komt uit China en het is in mijn ogen een van de betere Chinese casco’s, dat zich zelfs kan meten met de Oost-Europese kwaliteit. De Antonie is een standaardschip met alle mogelijke opties. Hendricks heeft gekozen voor kwaliteit en dat was voor mij heel belangrijk.” Maximale diepgang De hoofdmotor van de Antonie is een Mitsubishi van 1700 pk bij 1600 toeren, die in de machinekamer met een touchscreen bediend kan worden. De Veth-Jet is uitgerust met een Scania-motor van 570 pk. Het schip beschikt over twee door Van Wijk Werkendam geleverde spudpalen en een autokraan met een hijsvermogen van twee ton op 18 meter. Op verzoek van Harm Lenten is het bestek enigszins aangepast. “Er zijn extra spiegels op de brug en er is een radar overlay-systeem bijgekomen. Dat vind ik heel belangrijk: gecombineerd met de kaart geeft dat de werkelijke positie aan.” “We gaan 2710 ton op 3,20 meter laden. Dat is de maximale diepgang in Friesland, maar er wordt gewerkt aan de verruiming daarvan. Tot Kootstertille wordt binnenkort vrijgegeven en dan kunnen we 3008 ton op 3,45 meter laden.” “De Antonie heeft een holte van 3,65 meter. Als de diepgang in de toekomst 3,50 meter wordt, kunnen wij daar snel op inspringen.” “Mijn opa Harm was al actief in de binnenvaart en hij voer op de Harm L. Mijn vader Ton volgde hem op en noemde zijn schip Antonie. Ik heb op 1 januari 2006 mijn ouders uitgekocht en ben gestart met een eenmanszaak onder de naam H. Lenten Scheepvaart Vreeswijk.” “Overigens kan mijn vader het varen niet laten en op parttime basis is hij bij mij nog steeds actief aan boord. Het is mijn bedoeling om een kapitein in dienst te nemen en met hem bij toerbeurt te gaan varen.” Wie leverden aan ms Antonie Hendricks Scheepvaart BV Caldic Techniek bv Radio Holland Netherlands bv Keuken-line Keuken Alubouw de Mooy B.V. Voormast, Ontwerp en levering casco Stamford generatoren type UCI224F13 2 radars RHRS2005RC-TFT, satellietkompas SC- Sani - Dump Sanitair (levering) roefdeuren, heklichtbeugel en roeftrap Koedood Dieselservice BV Volledige afbouw, AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 50, autopiloot SIGMA-550, koersinstelkast Hornbach Tegelwerk (levering) Blommaert BVBA levering en inbouw Mitsubishi hoofdmotor type 4-bladsschroef, diameter 1850 mm, SIGMA-370, echolood SIGMA-120, meteo Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning 22 aluminium scheepsluiken type Derkiena, S16RC2-MPTK, 1250 kW = 1700 pk , 1600 rechtsdraaiend SIGMA-130, intercom SIGMA-700MkII, 2 SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming in hydraulische luikenwagen type HLW 10.6000 omw., 2 generatorset 60 KVA Damen Marine Components Straalbuis marifoons RT-2048, camerasysteem ORLACO, voor- en achterwoning en stuurhut Zwets Werkendam BV ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Machinefabriek - Scheepstechniek TRESCO pakket icm. PERISKAL Radar Overlay, De Woonwulp Volledige stoffering Zwets pompen en appendages Financiering DE WAAL bv GSM Sagem RT-3000, AIS Nauticast, TV Schotel Heinen en Hopman Rotterdam B.V. All Pumps Holland BV Hydrofoor NPRC, Ned. Particuliere Rijnvaart Centrale Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Travel Vision Q-6, tachograaf NA-T-01 Airconditioninginstallatie Total Lubricants Inland Marine Bevrachting Stuwa schroefasseals, Stuwa stuurmachine, Orlaco Products BV Orlaco camerasysteem Novetec BV Total smeermiddelen Schepen Onderlinge Nederland u.a Stuwa roeren Periskal Group PERISKAL Radar Overlay Ventilatieroosters, brandkleppen Fiwado Bunkerstations Total gasolie, SI Verzekering Veth Motoren BV A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Tyco Integrated Systems BV Pakket, Sigma verf en scheepsbenodigdheden ADS van STIGT Keerkoppeling Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 Levering en-of installatie van complete Brandbeveiligingsapparatuur Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie EMHA Technisch Bureau BV met een Scania DC16 motor, vermogen 571 pk, elektrische installatie, sanitaire en airco- Machine- en Lierenfabriek Stichting ABRI Accountancy Uitlijnen motoren 1800 rpm, Veth ballastpomp, type VP14 S3 installatie. C. Kraaijeveld B.V. Snijder Hasselt Waterzuiveringsinstallatie Parker Hannifin bv Hydrauliekpompen Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Sygo BV Hoogtemeter en ladingmeter Ankerlieren, ankers en kettingen Schoonschip Reinigingsproducten Thermatras BV Kampers Scheepskonstruktie BV RAFA B.V. Ramen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Schildersbedrijf De Winter Isolatie machinekamer uitlaatgasleidingen Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare Loggers Rubbertechniek bv Van Wijk B.V. Schilderwerk binnen Discom BV Uitlaatsystemen bovenbouw Flexibele opstelling woning Autokraan lengte 12 mtr., hydraulisch DBR Generatorsets Handelsonderneming Beerens BV Aluminium Verveer Scheepsbetimmeringen BV uitschuifbaar tot 18 mtr., hefvermogen 2000 2 DJ60 TM, 60 kVA generatorsets Brixonmast, stuurhuistrap, spiegels met steunen Volledige betimmering kg, spudpalen en spudpaallieren

Binnenvaartkrant