Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 22 april 2008 Wij feliciteren Familie Heider van harte met mts Manuel

De Binnenvaartkrant 21 22 april 2008 Hardinxveld heeft nu ‘DE Werf‘ DOOR JOHAN DE WITTE Scheepswerf ‘DE Werf’ is sinds 28 februari de naam van het voormalige Van der Graaf staalbouw aan de Rivierdijk 616 in Hardinxveld- Giessendam. Van der Graaf is overgenomen door de vennoten Van Pelt en De Jager Staalbouw Gorinchem, Gebr. Van Pelt Gorinchem, Nouwen Participaties Nederland en Nouwen Maritiem. De werkzaamheden bestaan uit allround staalaluminium- en cascobouw. Zaterdag 12 april is ‘DE Werf’ officieel in gebruik genomen. Uitbreiding Naast IHC aan de Beneden-Merwede, beschikt ‘DE Werf’ over een 30 meter brede en 85 meter lange haven. Het terrein meet 5500 m2 en heeft een 90 meter lange en 25 meter brede hellingbaan, overkapt door een werkhal. De hal heeft vier portaalkranen en is verdeeld in scheepsbouw, aluminiumconstructie en een kleine timmermanswerkplaats. De vaste bezetting bestaat uit 22 medewerkers en een zelfde aantal is ingehuurd. De orderportefeuille is voor de in de branche ervaren compagnons comfortabel. Niettemin heeft ‘DE Werf’ nog ruimte. Op een zaterdagmiddag zit Ebe Nouwen bij de Gebr. Van Pelt aan de Spijksedijk in Gorinchem aan de koffie. Het gespreksonderwerp is uitbreiding. Ebe houdt zich aan zijn eerdere opmerking: ”Als je iets groter gaat kopen, wil ik als Nouwen Participaties Nederland wel meedoen. Gebr. Van Pelt leverde Nouwen drie jaar geleden een luxe motor-model van 18 meter en bewees daarmee een schitterend jacht te kunnen bouwen, met uitvoering en kwaliteit van een beroepsschip. Door dit schip bleef de relatie van Nouwen – gewezen makelaar in onroerend goed en assurantiën - en Gebr. Van Pelt bestaan. De locatie van Staalbouw Gebr. Van Pelt en de Jager in Gorinchem werd de huur aangezegd. Tevens groeide Gebr. Van Pelt aan de Spijksedijk uit zijn jas. Voldoende reden dus om gedrieën eens bij Kees van der Graaf in Hardinxveld naar wat meer werkruimte te gaan kijken. Ze werden het eens en boden de medewerkers van De Graaf op ‘DE Werf’ continuïteit. Wisseling van wacht in Hardinxveld. Cascobouw Hans van Pelt, ooit bij Scheepswerf Merwede begonnen en aanstichter De mannen van ‘De Werf’: vlnr Fien de Jager, Hans van Pelt en Ebe Nouwen. (foto’s Johan de Witte) van het driemanschap, bouwde aan Spijksedijk al heel wat ‘multi cats’, casco’s en jachten. “We doen allround industriële bouw en scheepsbouw. In Gorinchem blijven we als vanouds functioneren; hier in Hardinxveld hebben we meer faciliteiten om cascobouw tot 90 meter aan te pakken.” Fien de Jager kent met zijn vele relaties de scheepsbouwwereld van binnen en buiten. Hij begon bij IHC, werkte later bij verschillende scheepsbouwbedrijven en ervoer alle ups and downs in de sector. Fien: ”In 1988 was het bedroevend slecht in de scheepsbouw. In een advertentie vroeg de Curaçaose Droogdokmaatschappij een shipmanager. Er was geen twijfel, en mijn gezin ging mee! Het was leerzaam, maar het was er niet eenvoudig om gang in het werk te krijgen. Toen het in ‘92 hier weer wat beter ging, kwamen we terug. ‘DE Werf’ is een ‘gedroomde’ ontwikkeling. Mijn dochter is hier verantwoordelijk voor de boekhouding.” Ebe Nouwen, met maritieme achtergrond maar hij had zijn carrière in de makelaardij en assurantiën. Hij verkocht zijn zaak en is terug in de maritieme business. Ebe houdt als navigator ‘DE Werf’ op koers, is zakelijk en bestuurlijk geëngageerd. Toch hangt er een ketelpak klaar om af en toe in het onderhoud eens mee te klussen. “We maken het met elkaar.” Grasshopper Aan de Beneden-Merwede heeft de firma alle gewenste faciliteiten; casco’s kunnen volledig binnen worden gebouwd. Op het ogenblik hebben ze buiten staalwerk voor roeren en baggermateriaal, een aluminium jachtopbouw onder handen. Met de aankondiging van het ‘Grasshopper-project’ op de open dag op 12 april maakte de firma bekend “een unieke, milieuvriendelijke rondvaartboot” gerealiseerd te hebben, die half mei gaat varen op de Graafstroom en Alblas. Vanaf Café De Krom in Oud Alblas naar de molens van Kinderdijk. Mogelijk tweede gasoliehandel in Maasbracht DOOR JO BINDELS Er zijn vergevorderde plannen om naast Tullemans Oliehandel een nieuwe oliehandel te vestigen aan de haven van Maasbracht. Het idee is afkomstig van ex-schipper Martin Seine. Negen jaar geleden verkocht Martin Seine zijn schip, de Teunissina S, en vestigde hij zich aan wal. ‘Aan wal’ dient hier niet letterlijk te worden genomen, want hij woont met zijn echtgenote op een verbouwd passagiersschip. Sinds de verkoop van zijn schip runt hij onder de naam Seine VOF een bedrijf dat zich bezighoudt met de handel in smeerolie, vetten en verf. Daarnaast biedt hij in samenwerking met Martin Houben en Louis Strijp onder de naam HSS diensten aan de binnenvaart aan op het gebied van verhuur van loodsruimte, opslag, reparatie, ombouw en nieuwbouw. Zelf bunkeren Martin Seine heeft dus weliswaar als actief schipper de binnenvaart vaarwel gezegd, zijn binding met en contacten in de binnenvaart hebben daar niet onder geleden. Integendee,l zij zijn sinds de beëindiging van zijn actieve schippersleven versterkt door zijn zakelijke activiteiten en ook door zijn functie als bestuurslid van de PTC. Sinds enkele jaren is door de overname van Van Bussel Oliehandel sprake van een monopolie in Maasbracht en omstreken dat zich uitstrekt van Maastricht tot Nijmegen. Dat bracht Seine ertoe zich te beraden over een nieuwe gasoliehandel in Maasbracht. Hij is zich momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden, mogelijke leveranciers en de eisen van een milieuvergunning. “Ik krijg uit de binnenvaart al geruime tijd berichten dat schippers ongelukkig zijn met de huidige situatie. Ik denk dat er gezien deze berichten uit de binnenvaart best goede kansen zijn voor een tweede gasoliehandel.” “Daar sluiten mijn huidige activiteiten met Seine VOF mooi bij aan; ze kunnen elkaar zelfs versterken. Ik denk verder dat er meteen al bij de start een aardig klantenbestand is. We gaan dus de komende tijd bekijken hoe de plannen gestalte kunnen krijgen en hoe die in te passen zijn in andere werkzaamheden.” Martin Seine onderzoekt ook de mogelijkheid om de schipper zelf te laten bunkeren, zoals bij de zelftankstations die inmiddels allang bij de automobilist zijn ingeburgerd. “Om de huidige, hoge gasolieprijzen iets aanvaardbaarder te maken zijn er een paar mogelijkheden. Om niets aan kwaliteit te verliezen kun je de klant vragen zijn steentje bij te dragen door hem zelf te laten tanken en zo de kosten te verminderen. Die kostenbesparing laat je aan de klant toekomen, waardoor je een scherpe prijs/kwaliteit-verhouding krijgt.” “Zeker in deze regio zijn er veel schepen die regelmatig in Maasbracht liggen en wanneer men in een uurtje zelf tanken honderd euro of meer kan verdienen, lijkt dat een goede investering. Ik ga het komende jaar bekijken wat gerealiseerd kan worden. In april 2009 weet ik dus of ik mijn plannen definitief doorzet.”

Binnenvaartkrant