Views
4 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 22 april 2008 Wij wensen mts Manuel en haar bemanning een behouden vaart. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Manuel. Waarvoor wij mochten leveren: Zelfaanzuigende ballastpomp met een capaciteit van 300 m3/uur Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Voor extra info: info@epsbv.com Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Hét adres voor elke schipper! Op het mts Manuel leverden wij de Boegschroefinstallatie Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij wensen mts Manuel een goede en behouden vaart Wij wensen mts Manuel en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 De volledige afbouw van het mts Manuel werd door ons verzorgd. Wij wensen familie Heider een goede en behouden vaart. Wij leverden het complete schip en wensen Familie Heider en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Manuel Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel IJsseldijk 97-1 2901 BR Capelle a/d IJssel Telefoon 010-258 42 55 Telefax 010-258 42 56 Email info@smits-mf.com Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964

De Binnenvaartkrant 19 22 april 2008 Veelbelovende toekomst voor dubbelwandige tanker Manuel DOOR JAN HOEK Onlangs is voor Karl-Rainer en Marion Heider bij Smits Machinefabriek in Capelle aan den IJssel de dubbelwandige type C-tanker Manuel afgebouwd. De toekomst ziet er met deze 2700 ton metende tanker ongetwijfeld goed uit: het schip is weliswaar genoemd naar zoon Manuel, maar deze naam betekent ook ‘Gott mit uns’. Daarnaast is het bij Rensen uit Zwijndrecht gekochte schip van het type Money Maker en ook dat klinkt veelbelovend. De Manuel heeft een internationaal tintje, want het casco komt uit Polen, de tanker is gebouwd voor Duitse eigenaren op een Nederlandse werf en de hoofdmotor, een ABC van 1800 pk, komt uit België. Het casco is gebouwd op de werf Malbo in het Poolse Wroclaw. Karl- Rainer Heider is zeer content met de geleverde kwaliteit. “Het is een goed geoutilleerde werf waar voortreffelijke casco’s gebouwd worden. De afwerking is zeer fraai met bijvoorbeeld perfect ronde spuigaten en er is sprake van prima laswerk. Dat de Polen schepen kunnen bouwen, hebben ze met de Manuel Karl-Rainer en Marion Heider kregen bij de afbouw hulp van Johan Wey (links). (foto Jan Hoek) bewezen. Een probleem was de levertijd, want het casco zou in mei aankomen en ons schip zou in oktober 2007 worden opgeleverd. Het liep echter anders, want onder andere door de lage waterstand in de Oder kwam het casco pas in die maand aan in Nederland en op dat moment was er geen plek aan de afbouwkade. Niettemin is de afbouwperiode tot volle tevredenheid verlopen. Het is voor ons het eerste nieuwbouwschip; daarom hebben we gekozen voor het vakwerk en de ervaring van een Nederlandse scheepswerf. Ons vertrouwen daarin is zeker niet beschaamd. De eigenaren kregen bij de bouw hulp van Johan Wey. Die vertelt daarover: “Ik heb vroeger gevaren voor rederij Kaufer uit Würzburg en in 1986 voer Karl-Rainer als matroos bij mij aan boord. We hebben altijd contact gehouden en toen familie Heider een nieuwbouwschip van Rensen had gekocht, werd ik gevraagd om de afbouwbegeleiding te doen. Ik heb eerder drie schepen afgebouwd, waaronder de Emma bij De Waal, en ging deze uitdaging graag aan.” “De Manuel wordt voortgestuwd door een ABC van 1800 pk, met 750 toeren een middelsnelle loper. Ik vind dat een goede keus, want ik heb goede ervaringen met ABC; het is een ongecompliceerde hoofdmotor en makkelijk te onderhouden.” Money Maker In 1992 kocht Karl-Rainer Heider uit de vaart de 85 meter lange tanker Alfred Joseph, een schip dat nog steeds zijn eigendom is. De Manuel is 110 x 11,45 meter en beschikt over acht gecoate tanks van 366 kuub elk waar lichte chemische producten in vervoerd zullen worden. Heider zegt: “Het casco is van het type Money Maker I en beschikt dankzij de lichtbouw over een goede tonnage. De Manuel heeft een dubbel, compleet gescheiden leidingsysteem zodat we desgewenst twee verschillende ladingen kunnen vervoeren. De acht Marflexladingpompen hebben een capaciteit van 110 kuub per uur elk.” “De tanker heeft een relatief kleine stuurhut, waar alles in zit wat nodig is. We hebben voor dit type gekozen omdat het praktisch moet zijn om te werken.” De Gerlien-van Tiem heeft de boegschroef geleverd met een Cummins-motor van 600 pk. Ook de aggregaten, één van 140 kV en één van 60 kV, zijn van Cummins. De ankerlier en de autokraan met een hefvermogen van 2000 kilo op achttien meter komen van Van Wijk Werkendam. Karl-Rainer en Marion Heider zijn afkomstig uit Grossheubach am Main. Op die rivier zal de Manuel niet te bewonderen zijn, maar met name op de Rijn en Donau. Wij wensen het mts „Manuel” veel geluk en een behouden vaart. Een nieuw dubbelwandig gecoated tankschip is van stapel gelopen voor een gewaardeerde partner. Naar onze mening een reden om dit te vieren. Voor kwaliteit volgens ISO 9001 bieden wij de gewenste zekerheid als één van de grootste binnentankvaartrederijen van Europa met transporten van de Noordzee tot aan de Zwarte Zee. Een samenwerking met toekomst. Ook iets voor U ? Neem dan contact op met: Telefoonnr.: +31-10-2412262 Faxnr.: +31-10-2412265 REDERIJ JAEGERS BV Uw partner op de Europese waterwegen Wie leverden aan mts Manuel Rensen Shipbuilding B.V. TurnKey De Ruyter Dieseltechniek B.V. Scheepsreparatiebedrijf antennesysteem, Tresco kaartplotter, overdruk Blommaert BVBA Voormast type Arizona Smits Machinefabriek en Generatorset 500 kVA t.b.v. boegschroef- en De Gerlien - Van Tiem bv installatie, tankalarmering. en radarmeting. Handelsonderneming Beerens BV Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX 15C, Boegschroefinstallatie RAFA B.V. Ramen Dakradarmast type Dortsman, stuurhuistrap, Volksbank Boppard Financiering generator: Stamford HCM 534 E, generatorset Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Loggers Rubbertechniek bv boordlichtbakken en bootdavit Rederij Jaegers BV Bevrachting 140 kVA t.b.v. boordnet- en Kampers Scheepskonstruktie BV Flexibele opstelling woning All Pumps Holland BV Pompen Anglo Belgian Corporation N.V. noodladingpompbedrijf, motor: Cummins 6.7 C, Stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Verveer Scheepsbetimmeringen BV EPS European Pump Services B.V. ABC 6 cylinder, 1800 pk, 1000 rpm generator: Stamford UCM 274 F, generatorset Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Complete betimmering EPS zelfaanzuigende ballastpomp met een Woodward Governor Nederland BV 63 kVA t.b.v. oordnetbedrijf, motor: Cummins Van der Velden Marine Systems Keuken-line Keuken capaciteit van 300 m3/uur geleverd Regulateur 4BT 3.9 G4, generator: Stamford UCM 224 F en Stuurpaneel SP 2525, 2 roeraandrijving DWK Alderliesten Tegelzetter Shell Marine Products Smeerolie Parker Hannifin bv Hydrauliekpompen een boegschroefmotor Cummins QSX 15C 6080/60,2 roeren HD 220 Unisol isolatietechniek bv Nelf Lakfabrieken BV Coating casco Deno Compressors Compressoren Caldic Techniek bv Radio Holland Netherlands bv Isolatie woning Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Unisol isolatietechniek bv Generatoren Stamford HCM 534 E, UCM 274 F Combipiloot Sigma-550, echolood Sigma-120, Dik den Hollander interieur advies en Schildersbedrijf De Winter Schilderwerk Isolatie uitlaatgassystemen en een UCM 224 F intercom Sigma-700, windmeter Sigma-130 en realisatie Complete stoffering Huchem Special Products BV HC-Roka Discom BV AMW-MARINE - H.I. AMBACHT kompas Sigma-345 Heinen & Hopman ROTTERDAM Econosto Nederland BV Uitlaatgassystemen 5-bladsschroef met linkse draairichting, 1750 Periskal Group Airconditioning en overdrukinstallatie Afsluiters en appendages Solak BV Las- en Montagebedrijf mm in straalbuis geplaatst en onder Lloyds-keur Cartografie Periskal voor radarpilot WindeX Engineering BV MarFlex BV Lospompen Machinekamervloeren aluminium voor en Damen Marine Components Werkina Werkendam bv Ventilatieroosters en brandkleppen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau achter Straalbuis type Van de Giessen Optima diamtr. De complete elektrische installatie, incl. 2- Seafix Fire Fighting Systems C.E. van ‘t Hof B.V. Leemberg Pijpleidingen & 1.762 mm draads databesturing. Het monitoringsysteem Brandbeveiligingsapparatuur Klokken, niveaumeting en alarmering Apparatenbouw BV Machinefabriek - Scheepstechniek met touch-screenbediening, Radio Holland Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Dekleidingen en leidingen in machinekamer De Waal bv Stuwa schroefasinstallatie met nautischpakket. Orlaco camerasysteem, Van Wijk B.V. voor en achter schroefasrem, Stuwa schroefasseals complete aircoinstallatie, Travelvision Ankerlieren en kettingen autokraan 18 mtr.

Binnenvaartkrant