Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 22 april 2008 - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Euronavi bj. 1956, 1850 ton, afm. 100 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut MS, bj. 1982, afm. 105 x 11,45 x 3,52 mtu. 2900 ton, 2 x 1200 pk mtu MS, bj. 1982 te Sliedrecht, afm. 90/86 x 9.50 x 3.18m., 1850 ton, 1100 pk mwm revisie 2005 Mds Discovery, bj 2001, afm. 105 x 11,45 x 3,58 m., 3035 ton, 2 x 1000 pk Cummins Ms Necton, bj 1998, afm. 105 x 9,40 x 2,97 m., 2000 ton, 1600 pk Cummins Ms Glissando, bj 1956, afm. 110 x 12 x 3.20 m., 2968 ton, 1800 pk ABC Ms bj 2007, afm. 110 x 11,45 x 3,64 m., 3237 ton, 1700 pk Caterpillar Kvb Eternity bj. 2000, 6925 ton, afm. 187 x 12,50 x 4,00 mtr., 2 x 1521 pk Cat, met luiken MS Dieni bj 1982, afm. 90/86 x 9.50 x 3.18 m., 1100 pk MWM, 900 toeren, 1850 ton, inruil bespreekbaar Duwboot Narobi afm. 19 x 11.20, bouwjaar 2005, 2 x 953 pk Mitsubishi Kvb Carisma bj 1998, afm. 172.50 x 11.45 x 3.50 m., 2 x 1300 pk Wärtsilä, met vast werk Kvb Vagarie bj 1965/2005, afm. 181.50 x 11.45 x 3.45 m., 1 x 1200 pk MTU en 1 x 1300 Mitsubishi, event. met vast werk Duwboot Kevin bj 1923/88, afm. 25.50 x 6.58 x 2.14 m., 956 pk Cummins met 535 pk boegschroef. MS Laetitia bj 1961, 801 ton, afm. 63 x 7.58 x 2.70 m., 620 pk Cat. Nieuwbouw 135 x11,45 leverbaar 2008/2009 BEUNSCHEPEN Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo TANKERS Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vopak Rowland, bj. 2005, afm. 81,20 x 10,20 x 3,20 m, 1700 ton, RVS tanks Met starters mogelijkheden Mts, bj. 1959/2005, 2007 ton, afm. 86 x 11,40 x 3,21 mtr., 960 pk, met nieuw middenvoorschip 2005 1 Bunkertanker, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 3000 ton, 1800 pk ABC Op diverse schepen inruil en financiering bespreekbaar Mts Zeemeeuw, 2000 ton, 86x11,40x3,20 mtr., 1200 pk. Inruil enkelwandig schip mogelijk. Tanker dubbelwandig, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 300 ton, 1775 pk Cat PARTYBOOT STADSPOORT Bj. 1997, afm. 45 x 7,34 x 1,37 m. Motor Volvo Penta 510 pk, luxe inrichting 225 zitplaatsen. Gevraagd diverse schepen ter bemiddeling. Voor diverse klanten jonge schepen gevraagd. NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw 135 x 11.45 m. Leverbaar 2009 Nieuwbouwtankers levering 2009/2010 Nieuwbouw 110 x 11.45 droge lading. Levering 2008/2009 Startende ondernemers gevraagd voor diverse schepen eventueel financiële mogelijkheden *Zolang de voorraad strekt. Kom kijken en krassen op 6,7 en 8 mei ... ... u ontdekt dan op Construction & Shipping Industry 2008 in Gorinchem de vele voordelen van REINPLUS VAN WOERDEN BUNKER. Bovendien krijgt u de kans een fantastische verrekijker * of andere prijs bij elkaar te krassen. Reden genoeg om Stand 383 in de kijker te houden. Tot spoedig! Kantoor Nederland Tel: +31 (0)78 620 18 00 Vertrieb Deutschland Tel: +49 (0)621 178 90 40 OOK WIJ ZIJN TE VINDEN OP CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY! U BENT VAN HARTE WELKOM OP ONZE STAND! NR 110 WWW.TANKERTRADING.COM Van der Sluijs Groep vervoert minerale oliën vanaf raffinaderijen naar tankopslagen in Nederland, België en Duitsland. Wij zijn op zoek naar: Stuurmannen In het bezit van grootvaarbewijs en / of Rijnpatent, radarpatent en ADNR. Matrozen In het bezit van matrozendiploma of in opleiding hiervoor. Wanneer jij je vak verstaat ben jij onze man. Wij bieden Het vaarpatroon wat bij jou past. Goede arbeidsvoorwaarden. Leuke werksfeer en uitstekend materiaal. Vrijetijdsregeling en een eigen vervoersdienst. Indien gewenst op zondag vrij. Van der Sluijs Groep Interesse of nieuwsgierig? Schrijf, bel of e-mail naar: Van der Sluijs Tankrederij b.v., Ter attentie van de heer C. Hovestadt Postbus 86, 4930 AB GEERTRUIDENBERG Telefoon 0162 - 586 000 E-mail: c.hovestadt@sluijsgroep.nl Internet : www.sluijsgroep.nl

De Binnenvaartkrant 15 22 april 2008 “Glas en hout per binnenschip” DOOR SARAH DE PRETER De vestiging Evergem is een van de tientallen vestigingen van AVR-Van Gansewinkel in de Benelux. Het is meteen ook het hoofdkantoor voor de afvalinzamel- en verwerkingsactiviteiten van het concern in West- België. Van hieruit bedient AVR-Van Gansewinkel een groot deel van de Belgische kust tot dicht bij Antwerpen. In Evergem wordt het afval uit deze regio verzameld, opgeslagen en gedeeltelijk ook bewerkt. Met de bouw van een nieuwe kaaimuuur kunnen afvaltransporten voortaan via het water afgewikkeld worden. Daardoor kunnen grote volumes in één keer vervoerd worden en gaat het wegvervoer drastisch omlaag. “Op korte termijn gaan we aan deze kade schepen beladen met hout- en glasafval”, zegt Marc Ruis van AVR- Van Gansewinkel. “Het glas brengen we naar onze eigen glasrecyclingunit in Dintelmond en het hout wordt vervoerd naar een aantal eindverwerkers.” Voor dit jaar mikt het concern op een volume van 10.000 ton. Vijftig binnenschepen vervangen daarmee de 500 vrachtwagens die het glas nu nog over de weg vervoeren. Deze tonnage kan op termijn uitgroeien tot 30 à 40.000 ton. Grotere voorraden Een bijkomend voordeel is dat er op de Evergemse locatie voortaan grotere voorraden kunnen worden aangehouden. “Naast glas en hout doen we ook onderzoek naar andere afvalstromen. Ook op andere locaties zijn we aan het kijken of we de binnenvaart nauwer bij onze transporten kunnen betrekken.” Een groot deel van het ingezamelde afval wordt door AVR-Van Gansewinkel gerecycled. Het glasafval wordt weer gebruikt als grondstof voor nieuwe flessen. Uit afval dat niet hergebruikt kan worden, wekt het concern energie en warmte op. In het Nederlandse Duiven, Rotterdam en Rozenbrug heeft AVR-Van Minister Crevits opende de nieuwe kaai. (foto AVR-Van Gansewinkel) Gansewinkel eigen afvalverbrandingscentrales. In binnen- en buitenland worden energiecentrales gevoed met biomassa van het bedrijf. In Rozenburg bouwt AVR-Van Gansewinkel momenteel een eigen biomassa-energiecentrale. Die gaat deze herfst in bedrijf. Drijvend verlengstuk voor kaaien Met een drijvend ponton vangt de haven van Gent voortaan de groei van de roro-trafieken op. Begin deze maand werd het gevaarte van 60 ton te water gelaten. De ponton is 37 meter lang en 25 meter breed en kan in principe aan gelijk welke kaai in de haven worden ingezet. Daarmee vormt hij een drijvend verlengstuk van de hellende kaaimuren die in Gent allemaal in gebruik zijn. De haven wil de ponton, die gebouwd werd bij het Gentse bedrijf Aelterman, aan klanten verhuren. Gent kent sinds jaren een enorme toename van de roro-trafieken. Het gaat inmiddels om een volume van 2,5 miljoen ton per jaar. Grote klanten zijn onder meer Honda en Volvo, die hun voertuigen in de Gentse haven op of van boord laten rollen. De nieuwe ponton heeft 2,5 miljoen euro gekost. (foto Haven Gent) Al 22,4 miljoen euro in bouw tweede sluis geïnvesteerd “Volgend voorjaar eerste schutting in Evergem” DOOR SARAH DE PRETER Tot nu toe heeft de Vlaamse overheid al 22,4 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe sluis in Evergem. Voor de afwerking van het bedieningsgebouw trekt de Vlaamse minister van Openbare Werken Hilde Crevits dit jaar 2,6 www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 874 schepen! Nieuw toegevoegd: • Jan Plezier • Johannes Sr. • My Way • Swiss Sapphire • Welvaart miljoen uit. De overheid wil deze “cruciale schakel” in het vaarwegennet zo snel mogelijk in gebruik nemen. Crevits hoopt komend voorjaar het eerste schip door de nieuwe sluis te zien varen. Drie nieuwe kaaimuren De minister was op 4 april naar Evergem gekomen om er in één keer drie nieuwe kaaimuren te openen. Het gaat om kades voor de bedrijven EOC, Perstorp en Van Gansewinkel. Ze zijn gerealiseerd in het kader van het Vlaamse kaaimurenprogramma. Sinds de start van dit PPS-programma in 1998 zijn er al 134 aanvragen voor een loskade ingediend en is meer dan de helft van deze kades al in bedrijf. De Europese Commissie heeft inmiddels toestemming verleend om het programma nog tot in 2010 te verlengen. Volgens Crevits werpt het kaaimurenprogramma z’n vruchten af: het aantal tonkilometers op de Vlaamse vaarwegen steeg tussen 1997 en 2007 van 3,1 miljard naar 4,6 miljard. Vooral de containervaart, vorig jaar goed voor 515.791 containers, ontwikkelt zich snel. “Ik kan deze ontwikkeling alleen maar toejuichen”, zei Crevits, zinspelend op het grote aantal vrachtwagens dat binnenschepen van de weg houden. Kwetsbaar In Evergem wordt druk gebouwd aan de tweede sluis, een voor de binnenvaart cruciaal project. Hoe kwetsbaar het huidige sluizencomplex is, werd pijnlijk zichtbaar toen stakende Vlaamse ambtenaren de sluis onlangs een hele week blokkeerden. Maar er liggen ook andere gevaren op de loer, want de sluis in Evergem zit al enkele jaren aan de grenzen van haar capaciteit. “De economische gevolgen van een technisch probleem aan deze sluis zijn niet te overzien”, zei Crevits. Vorig jaar passeerde meer dan 16 miljoen ton goederen de sluis; tien miljoen meer dan in 1998. Zes jaar geleden ging de bouw van de tweede sluis van start. In september worden de nieuwe sluisdeuren ingebouwd. Het bedieningsgebouw moet eind maart 2009 helemaal afgewerkt zijn. Dan wil Crevits naar eigen zeggen het eerste schip door de sluis zien varen.

Binnenvaartkrant