Views
3 years ago

2008-09

  • Text
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Shipping
  • Schip

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 22 april 2008 is een toonaangevende leverancier van scheepsbenodigdheden in de binnenvaart. In verband met uitbreiding van het bedrijf zijn wij op zoek naar een: Magazijnmedewerker / Verkoper Functie eisen: * Affiniteit met de binnenvaart * Klantgericht en in staat om onder tijdsdruk te werken * Zelfstandig zijn en initiatieven durven nemen Femm Rotterdam biedt U: * Een zeer zelfstandige functie met afwisselende werkzaamheden * Ruimte voor eigen ideeën en initiatieven * Een bij de functie passend salaris Bent u geïnteresseerd, stuur dan uw sollicitatiebrief en CV naar: F.E.M.M. Rotterdam T.a.v. Dhr. Alexander Hamstra Maaskade 132 3071 NK Rotterdam Of e-mail het naar: info@femm.nl Voor informatie kunt u tijdens kantooruren bellen en vragen naar dhr. Alexander Hamstra: tel.: 010-2140847 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie is niet gewenst. G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Orion - 374 ton, bj ‘60, 38.98 x 5.06 x 2.53, 490 m³, 240 pk, 2x slpk, 17,5 kVa ’06. M/s Por Dios - 534 ton, bj ‘34, 55 x 7.20 x 2.43, 860 m³, 360 pk. M/s Claumar - 580 ton, bj ‘60, 50 x 6.60 x 2.63, 850 m³, 2x 220 pk, 3x slpk. M/s Scapa - 778 ton, bj ‘58, 67 x 7.20 x 2.52, 1250 m³, 730 pk rev. ‘07, buikdenning staal ’04, boegschroef ’07, inr. bespreekbaar. Nr. 4025- 950 ton, bj ‘58, 72.90 x 7.27 x 2.66, 1500 m³, 750 pk rev. ’07. M/s Zafferano - 1054 ton, bj ‘65, 73 x 8.20 x 2.62, 1600 m³, 850 pk bj ‘06, 3x slpk. Nr. 5065 - 1082 ton, bj ‘57, 80 x 8.20 x 2.53, 1700 m³, 900 pk, buikdenning ’01. Nr. 5365 - 1108 ton, bj ‘54, 80 x 8.20 x 2.50, 1635 m³, 1050 pk bj ‘00, gezandstraald, buikdenning ’96. M/s Tigris - bj ‘65, 80 x 8.20 x 2.71, 1650 m³, 800 pk, nautisch compleet. Nr. 5035 - 1440 ton, 85 x 8.25 x 3.09, 1900 m³, 924 pk rev. ‘03, 4x slpk, alu. schuifluiken ’04, buikdenning ’01. Nr. 6025 - 1694 ton, bj ‘88, 85 x 9.50 x 3.13, 2000 m³, 1200 pk rev. ‘06, 3x slpk. M/s Rebel - 1794 ton, bj ‘04, 85.80 x 10 x 3.20, 1521 pk bj ‘04, 3x slpk. M/s Erpasyma - 2450 ton, bj ‘99 Zwartsluis, 109.89 x 10.55 x 3, 3250 m³, 1600 pk, 3x slpk. M/s Icaria - 2509 ton, bj ‘89, 110 x 10.50 x 3.15, 3400 m³, 1521 pk ’02, 3x slpk, goede lader. M/s Benja - 2677 ton, bj ‘01, 110 x 11.45 x 3.24, 3600 m³, 1521 pk, 3x slpk. Nr. 6080 - 3052 ton, bj ‘94, 110 x 11.40, 1520 pk bj ‘04, 3x slpk. Nr. 6315 - 3237 ton, bj ‘07, 110 x 11.45 x 3.65, 1700 pk bj ‘07, 3x slpk, duwsteven. Nr. 6005 - 3889 ton, bj ‘05, 135 x 11.45 x 3.50, 4900 m³, 2x 1521 pk bj ‘05, 4x slpk, 2x spudpalen. M/s Descanso - 3950 ton, bj ‘07, 135 x 11.45 x 3.60, 4700 m³, 2x 1065 pk bj ‘07, loodsenkamer en 3x slpk. MBS 6070 - 1903 ton, bj ‘75, 86 x 9.03 x 3.71, 1328 m³, 3x slpk. MDB 8005 - bj ‘05, 19 x 5.20 x 2.20, 2x 956 pk, bj ‘05, duwvergunning tot 6715 ton op Rijn. MTS 9065 - bj ‘70, 91 x 11.40 x 3.11 ,2147 m³, 2x 800 k rev. ‘07, 3x slpk. MTS 9055 - Eetbare oliëntanker, 983 ton, bj ‘60, 80 x 8.20 x 2.51, 816 pk bj ‘06, 3x slpk. NIEUWBOUWPROGRAMMA: Casco 110 x 11,45 x 3,65 type Zonga, bouwwerf Rusland Levering: Mei 2009 Casco 110 x 11,45 x 3,65 type Zonga, bouwwerf Rusland Levering: Juli 2009 Casco 135 x 11,45 x 4,25 type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: Mei 2009 Casco 135 x 11,45 x 4,25 type Narvik, bouwwerf China Levering: Juli 2009 Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 L.C. de Vogel BIEDT ZICH AAN: Aflosser en onderhoudsmonteur tegen € 150 per dag en € 20 per overuur, u krijgt een factuur van me met btw. U kunt me bereiken onder de nummers: 06-38900625 / 06-27554175 / 0049-1706801648 / 0032-473210160 Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981,2 x 1.500 PS, 104,92m x 11,39m • 1765 to., Bj.1929/1994, 1065 PS, 84,90m x 9,49m x 3,22m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1272 to., Bj. 1973, 1200 PS, 80m x 9,00m x 2,70m • 912 to, Bj. 1959, 720 PS, 69,93 x 7,59 x 2,54 m Motortanker: • 2375 to., Bj. 1984, 1800 PS, 109,23m x 11,40m x 3,00m • 1373 to., Bj. 2006, 1278 PS, 84,94m x 9,64m x 2,80m • 1370 to., Bj. 1981, 950 PS, 80m x 9m x 2,77m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80m x 8,22m x 2,52m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 380 Personen, Bj. 1990, 36m x 8,10 m, 2 x 300 PS • 200 Personen, Bj. 2006, 43m x 7,40, 285 PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,30m x 5,25m, 450 PS • 170 Personen, Bj. 1961, 24,60m x 5,60m, 220 PS Wir suchen für einen Kunden ein GMS für Container, max. 86 m x 9,50 m sowie ein GMS, 110 m x 11,40 m, Baujahr nach 2000 Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009 • Containerschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Gütermotorschiff, 110 m x 11,45 m, ABC mit 1.800 PS, Lieferbar November 2009 • Gütermotorschiff, 135 m x 11,45 m, Mitsubishi 1.278 PS, Lieferbar Januar 2009 - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Wir sprechen niederländisch, polnisch, russisch, englisch Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Str. 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de Te koop : Mts Maracaibo Type C, L/B/H 135 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2000, Wärtsilä 2326 PK 3600 Ton, 4400 m³ Mds Comienzo, L/B/D 110 x 11.40 x 3.51, 3094 Ton, bj 1993, 204 teu 4 lagen, ABC 1800 PK Duwboot NN, L/B/D 15.67 x 7.08 x 2.67 mtr, bj 1970 kijkhoogte 9.50, Caterpillar 720 PK Z Drive installatie. Duwbak Slobber, L/B/D 70.40 x 10.40 x 2.51, bj 1986 1441 Ton, kopschroef DAF 320 PK, alu schuifluiken. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties gevraagd : vrachtschepen en tankschepen Type N of C Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, type C enkelschroef, 81.30x10.20 levering oktober 2008, Oost Europa. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: Kapitein (week / week) Stuurman (week / week) Matrozen Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl V Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 3.055 ton 3.200 m³. 2.250 ton 3.250 m³. Bj.’00, 110 x 10,50 x 3,00 m.1.521 PK Cat. luiken Blommaert, kopschroef 420 PK Van Tiem. 3 slaapk., autokraan 17 m. M.B.S 1.900 ton 1.151 m³. Bj.’ 98, 86 x 9,50 x 3,57 m. 1.250 PK Cummins, kopschroef 300 pk DAF, geen luiken. 3 slaapkamers, buikdenning staal, autokraan 17 m. Van Voor. 1.439 ton 1.850 m³. Bj.’ 59, 82 x 8,20 x 3,02 m. 930 HP Cat. rev.’ 00, Friese kap luiken + luikenkar elektr. 3 slaapkamers, autokraan 16 m. uitschuifb. Jooren. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85 x 9 x 2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers,autokraan 17 m. hydr bedienbaar 2.000 kg. 1.393 ton 1.450 m³. Bj.’ 75, 80 x 9 x 2,70 m.950 PK Mitsubishi bj.’ 03, 12 schuifluiken staal. 2 slaapkamers, alu. stuurhut 1,80 m. kolom overzakb. 1.350 ton 1.550 m³. Bj.’ 66, 80 x 9 x 2,61 m. a800 PK MWM rev.’ 05, stalen schuifluiken. Buikdenning staal, autokraan 14 m. 1.316 ton 1.950 m³. Bj.’ 72, 80 x 9 x 2,78 m. 1.017 PK Cummins bj.’ 06, kopschroef 320 PK DAF, 3 slaapk. Stalen zakb. stuurhut, autokraan 12 m., stalen buikdenning. 1.310 ton 1.950 m³. Bj.’ 64, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj.’ 65 rev.’ 04, kopschroef 340 PK Volvo., alu. schuifluiken. 3 slaapk., alu. stuurhut, autokraan 13,30 m., stalen buikdenning. 1.303 ton 1.500 m³. Bj.’ 61, 85 x 8,20 x 2,71 m. 800 PK Deutz Type 5615, kopschroef 320 PK DAF Van Tiem., stalen schuifluiken., 2 slaapkamers, buikdenning, beun. 1.108 ton 1.650 m³. Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,53 m. 634 PK Mitsubishi bj.’ 00, kopschroef 235 PK DAF, alu. paneelluiken met kar. 3 slaapk., autokraan 9,00 m. 1.170 ton 1.625 m³. Bj.’ 58, 80 x 8,20 x 2,66 m. 800 PK Cummins bj.’00, kopsschroef 200 PK DAF Van Tiem rev.’ 01. 2 slaapkamers, buikdenning staal 12 mm. 1.078 ton 653 m³. Bj.’ 48, 80 x 8,60 x 2,72 m. 816 PK MTU bj.’ 07, kopschroef Afhons bj.’ 02. 2 slaapkamers, buikdenning staal. Autokraan 7 m. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj.’ 96, luiken Friese kap, 2 slaapk., houten stuurhut. Autokraan 11,40 m., Azobé buikdenning. 750 ton 1.100 m³. Bj.’ 59, 55 x 7,20 x 2,82 m. 316 PK 2 x V8 GM type 92, alu. schuifluiken 3 hoogtes. 2 slaapkamers, buikdenning staal 1 cm. dik. 698 ton 1.100 m³. Bj.’ 60, 61 x 7,24 x 2,57 m. 600 PK bj.’ 02 Baudouin, alu rolluiken 8 st. 2 hoog. 2 slaapkamers, buikdenning staal. 540 ton 800 m³. Bj.’ 57, 55 x 5,72 x 2,52 m. 380 PK Volvo bj.’ 95, kopschroef 158 PK DAF Kalkman bj.’ 88. Friese kapluiken met kar, 2 slaapkamers, stalen buikdenning bj.’ 00. Motortankschepen: Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,70 m. 825 PK GM type 16 (bj.’ 92 rev.’ motor 05). Bj.’ 73, 110 x 10.50 x 3,20 m. 1.400 PK Deutz (bj.’ 87 rev.’ 02). Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C

De Binnenvaartkrant 13 22 april 2008 Proef Waterslag gestart op Kanaal Leuven-Dijle Dromen van congestie op kleine vaarwegen DOOR SARAH DE PRETER Waterslag, het Europese project dat tot doel heeft meer lading naar de kleine vaarwegen te trekken, zit in de proeffase. Tussen Antwerpen en Herent pendelt sinds enkele weken een bijzondere duwcombinatie. Ook in Nederland gaat binnenkort een pilot van start. Bert Hilberts, directeur van de Nederlandse stichting MCA en één van de geestelijke vaders van het concept, hoopt dat Waterslag zo’n succes wordt dat er nog eens congestie op de kleine vaarwegen ontstaat… “Innovatie in de binnenvaart is broodnodig om de stijgende mobiliteitsdruk op te vangen”, stelt Albert Absillis, bestuursvoorzitter van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ). WenZ zet samen met andere publieke en private partners uit Vlaanderen en Zuid-Nederland de schouders onder Waterslag. Dit project geeft het vervoer over de kleine vaarwegen een duw in de rug. Dat is nodig, want de capaciteit van de kleine vaarwegen in Vlaanderen en Nederland blijft nu nog onderbenut. Ze bieden te weinig schaalvoordelen en bovendien verdwijnen steeds meer kempenaars en spitsen uit de vaart. “Tegenwoordig krijgt men gemakkelijker een lening voor een 2000-tons schip dan voor een 600-tonner”, zegt Willy Robbijns, projectleider van Waterslag. “We hebben dit probleem aangekaart bij de overheid en zijn op zoek naar oplossingen.” Autonome duwbak Omdat het verruimen van de kleine vaarwegen handenvol geld kost en dus alleen op de lange termijn een oplossing is, mikt Waterslag op innovatieve schepen. Daardoor kunnen de kleine vaarwegen tegen relatief geringe investeringen toch beter benut worden. Na maanden van onderzoek en marktverkenning zit het project in de beslissende fase. De eerste proef ging begin maart op het Kanaal Leuven-Dijle van start. Bij de sluis van Battel in Mechelen demonstreert schipper Patrick Van Stappen de manier waarop hij sinds enkele weken containers vervoert tussen de Antwerpse haven en de containerterminal van Cargill Malt in Herent. Met zijn Patmar Z duwt hij een kleine duwbak voor zich uit. De bak heeft een eigen boegschroef, waardoor hij geheel zelfstandig door de kleine sluizen kan varen. Vóór het schutten worden beide eenheden in een oogwenk losgekoppeld. Vervolgens worden duwbak en schip apart geschut. Als dat is gebeurd, worden ze weer aan elkaar gekoppeld. Binnenkort ook in Nederland Terwijl de Belgen al aan het proefvaren zijn, treffen de collega’s in Nederland de laatste voorbereidingen voor hun eigen Waterslag-pilot. Van Berkel Shipping en Inland Terminal Veghel trekken de kar. Michel van Dijk, businessmanager van beide bedrijven, licht de stand van zaken toe: “Vorig jaar behandelden wij op onze terminal 45.000 TEU. Deze hoeveelheid gaat nog toenemen, maar bij schippers zien we weinig animo om kleine schepen te laten ombouwen voor de containervaart. Particulieren durven deze investering doorgaans niet aan. Daarom hebben we besloten zelf deze stap te zetten.” Momenteel wordt de Nederlandse duwcombinatie klaargemaakt voor de start. Het Nederlandse concept wijkt af van de Vlaamse variant. “De sluizen in Den Bosch zijn breder dan op het Leuven- Dijle kanaal. Het probleem zijn de smalle sluishoofden. Wij gaan het gehele koppelverband in de sluis varen, de eenheden ontkoppelen en de bak opzij in de sluis leggen. Na het schutten trekken we de bak eruit met een kaapstander, omdat de bak geen aandrijving heeft om vooruit te varen. Vervolgens koppelen we alles weer aan elkaar en kan de reis vervolgd worden.” Patrick Van Stappen ontkoppelt de duwbak. De pilot kent drie fases. “Het passeren van de sluizen wordt ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen. We moeten bewijzen dat dit mogelijk is zonder schade te veroorzaken.” Overigens worden de boegschroef en de koppelieren van de duwbak die de Nederlanders aan het ombouwen zijn straks radiografisch bediend. Dat vormt meteen ook de grootste kostenpost. En – zoals alle vernieuwingen – volgens Van Dijk ook een risico. Hoewel dergelijke duwcombinaties in Nederland al standaard met twee bemanningsleden mogen varen, wil Van Dijk graag de discussie over de bemanningsvoorschriften starten. “Op dit moment kennen we vijf gradaties voor de dekbemanning. We moeten daar eens goed over nadenken in de binnenvaart. Het zou veel beter zijn om naar een drietal gradaties toe te werken. Je kunt nu maar amper mensen van boven de veertig inzetten, omdat ze te duur zijn om als lichtmatroos te gaan werken. Een goed bemanningsreglement is een vereiste voor het slagen van Waterslag. Je kunt wel meer schepen willen, maar dan heb je ook voldoende mensen nodig.” De Patmar Z en de bak (de Kemp 2) samen voor de sluis in Battel. “De Patmar Z neemt twintig containers mee en de duwbak 24”, zegt Van Stappen. “Daarmee hebben we de capaciteit van mijn schip in één klap verdubbeld, zonder extra brandstof te verbruiken. Behalve containers kunnen we ook droge bulk vervoeren.” De pilot duurt drie maanden en wordt gesubsidieerd. Daarna moet een evaluatie uitwijzen of het concept ook zonder subsidie haalbaar is. Robbijns heeft er alle vertrouwen in dat dit het geval zal zijn. “Bij gebleken succes gaan we een businessplan ontwikkelen, zodat ook andere bedrijven gebruik kunnen maken van het concept.” Belgische en Zuid-Nederlandse verladers signaleren volgens Robbijns grote belangstelling: “We verwachten dat Waterslag 2,5 miljoen ton droge bulk, 2,5 miljoen kuub zand en meer dan 14.000 TEU naar de kleine vaarwegen kan brengen.” Bij de Belgische test is transportorganisator Batop betrokken. Met omgebouwde kempenaars vervoert het bedrijf al enkele jaren containers tussen de terminal van Cargill Malt en de haven van Antwerpen. Op die manier wordt jaarlijks 7.000 TEU van de weg gehaald. Managing director Hans Dasbach vond Waterslag vanaf het begin een veelbelovend idee: “Tegen 2009 gaat de terminal in Herent verdubbelen in capaciteit. Verder hebben wij ook ingeschreven op het afvalvervoer van Indaver via het water. Uitbreiding van de scheepscapaciteit is dan ook noodzakelijk.” “Omdat er zo weinig kleine schepen overblijven, zijn we als Batop bereid zelf in de ombouw van kempenaars te investeren. We huren Patrick Van Stappen in voor het vervoer van containers, maar hij heeft voor ons ook al droge bulk vervoerd. En nog niet zo lang geleden zijn er op deze manier betonblokken getransporteerd. Als de uitbreiding van de terminal in Herent er komt, willen we Patrick blijvend containers voor ons laten transporteren.” “Nu de sluizen en bruggen op het Leuven-Dijle kanaal geautomatiseerd worden, zie ik perspectieven voor de binnenvaart op deze kleine vaarweg. We kunnen er volop tegenaan om de gewenste modal shift in de praktijk om te zetten.” Willy Robbijns knikt instemmend: “Op termijn zou je met een aantal van deze combinaties kunnen gaan varen en bijvoorbeeld een verzamelpunt voor de bakken op de Rupel kunnen maken. Dat is een enorme kans voor het achterlandvervoer van de zeehavens.” Cruciaal om van Waterslag een succes te maken is de aanpassing van de bemanningsvoorschriften. In België moet een combinatie als de Patmar Z en zijn duwbak drie bemanningsleden hebben. Waterwegen en Zeekanaal kreeg voor de pilot toestemming van de federale overheid om met twee bemanningsleden te varen. Na afloop van de proef gaan de projectpartners dit samen met de overheid evalueren, in de hoop dat deze afwijking straks de norm wordt. Beetje jaloers Al bijna tien jaar geleden stond Bert Hilberts, directeur van de Nederlandse stichting Multimodaal Coordinatie- en Adviescentrum (MCA) aan de basis van dit innovatieve duwbakkenconcept. Logischerwijze is MCA sinds de start van Waterslag (in 2005) bij het project betrokken. Zo liet de stichting een aantal pilots met een koppelverband uitvoeren op het Wilhelminakanaal in Brabant. Hilberts is tevreden: “Ik beschouw deze pilot op het Leuven-Dijle kanaal als de bekroning van onze werkzaamheden in de afgelopen jaren. Ik ben zelfs een beetje jaloers dat Vlaanderen nu de eerste Waterslag-pilot heeft. Vanzelfsprekend hoop ik dat we hiermee veel lading naar de kleine vaarwegen halen. Het zou mooi zijn als er nog eens congestie voor al die kleine sluizen ontstaat.” Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant