Views
2 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 14 8

De Binnenvaartkrant 14 8 april 2008 B.V.B.A. SCHEEPSHANDEL ISENBAERT & ZOON Jan Delvinlaan 119 - 9000 GENT (B) Tel. : 0032(0)9/2283306 - Fax (0)9 219 06 33 GSM : Eric: (0)478/212576 of Nathalie: (0)473716285 E-mail : info@scheepsmakelaar.be MOTORVRACHTSCHEPEN/BATEAUX-AUTOMOTEURS : 3152 t – 1973 – 100 x 11,40 x 3,83 m – 2 x 880 PK – 1 ruim dubbelw. 2704 t – 2005 – 110 x 9,50 x 3,58 m – 1521 PK – 156 TEU’S - 2350 t – 1960/1990 – 110x9,50 m – 1280 PK - 3200 m3 –ijzer b.d. 2000 t – 2000 – 105x9,50 m – 1600 PK – 2650 m3 – 108 TEU’S 1798 t – 1962/2007 – 86x10,5x2,94 m- 2x600PK – ijzer b.d. 1502 t – 1971 – 80 x 8,20 x 3,20 m – 1750 m3 – 2 x 450 PK – ijzer b.d. 1441 t – 1958 – 80x9,50 m – 2000 m3 – 1200 PK – ijzer b.d.-semibeun 1428 t – 1970/2003 – 86x9,50 m – 1000 PK v. 2006 – 81 teu’s – ijzer bd 1265 t – 1980 - 81,5x8,08x2,77 m – 1800m3-862 PK v.2003 – nwe hut 1101 t – 1954 – 80x8,20x2,51 m – 1700 m3 – 861 PK v. 2003- ijzer bd 1054 t – 1965 – 73 x 8,20 x 2,60 m – 1600 m3 – 850 PK v. 2006 860 t – 1955 – 75 x 7,25 x 2,37 m – 1300 m3 - 600 PK – gr. woning 700 t – 1958 – 60x7,10x2,51m – 1050m3-550PK - ADNR : 110.000,-€ 630 t – 57x7,20 m – 1000 m3 -510 PK ger. 2003 – vlak + b.d. v. 2002 - 555 t – 1944 – 57,83x5,70x2,51 m- 810m3-CAT 365PK- ijzer b.d Tjalk : 1903 – 21,20x3,87 m-direct woonbaar – G.M. 75KW meer schepen op onze website/plus d’info sur notre site Lijst op aanvraag Liste sur demande Geen tijd op het kantoor te komen? Wij komen bij jullie Pas le temps de venir au bureau? Nous venons chez vous DRINGEND GEVRAAGD : voor bestaand cliënteel MVS van 6,60 m en 7,20 m breedte. MVS vanaf 73 t/m 85 x 8,20 & 9 à 9,50 m MVS 95 à 110 x 9,50 m MVS 85 tot 135 x 11,40 x 3,50 m min. vanaf bj. 1970 DUWBAKKEN : vanaf 76,50 m x 9m50 t/m 90 x 11,40 m DUWBOTEN : +/- 16 m x 5,75 m à 10 m met 2 motoren RORODUWBAK : 80-100 x 11,40 m VERNIEUWDE WEBSITE ! www.scheepsmakelaar.be • www.courtierfluvial.be www.huizinga-snijder.nl - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Euronavi bj. 1956, 1850 ton, afm. 100 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut MS, bj. 1982, afm. 105 x 11,45 x 3,52 mtu. 2900 ton, 2 x 1200 pk mtu MS, bj. 1982 te Sliedrecht, afm. 90/86 x 9.50 x 3.18m., 1850 ton, 1100 pk mwm revisie 2005 Mds Discovery, bj 2001, afm. 105 x 11,45 x 3,58 m., 3035 ton, 2 x 1000 pk Cummins Ms Necton, bj 1998, afm. 105 x 9,40 x 2,97 m., 2000 ton, 1600 pk Cummins Ms Glissando, bj 1956, afm. 110 x 12 x 3.20 m., 2968 ton, 1800 pk ABC Ms bj 2007, afm. 110 x 11,45 x 3,64 m., 3237 ton, 1700 pk Caterpillar Kvb Eternity bj. 2000, 6925 ton, afm. 187 x 12,50 x 4,00 mtr., 2 x 1521 pk Cat, met luiken MS afm. 110 x 11.45 x 3.65 m., bj 2007, 1700 cat MS Dieni bj 1982, afm. 90/86 x 9.50 x 3.18 m., 1100 pk MWM, 900 toeren, 1850 ton, inruil bespreekbaar Duwboot afm. 19 x 11.20, bouwjaar 2005, 2 x 953 pk Mitsubishi Kvb Carisma bj 1998, afm. 172.50 x 11.45 x 3.50 m., 2 x 1300 pk Wärtsilä, met vast werk Kvb Vagarie bj 1965/2005, afm. 181.50 x 11.45 x 3.45 m., 1 x 1200 pk MTU en 1 x 1300 Mitsubishi, event. met vast werk Nieuwbouw 135 x11,45 leverbaar 2008/2009 BEUNSCHEPEN Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo TANKERS Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vopak Rowland, bj. 2005, afm. 81,20 x 10,20 x 3,20 m, 1700 ton, RVS tanks Met starters mogelijkheden Mts, bj. 1959/2005, 2007 ton, afm. 86 x 11,40 x 3,21 mtr., 960 pk, met nieuw middenvoorschip 2005 1 Bunkertanker, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 3000 ton, 1800 pk ABC Op diverse schepen inruil en financiering bespreekbaar Mts Zeemeeuw, 2000 ton, 86x11,40x3,20 mtr., 1200 pk. Inruil enkelwandig schip mogelijk. Tanker dubbelwandig, bj. 2006, afm. 110 x 11,45 x 3,60 mtr., 300 ton, 1775 pk Cat PARTYBOOT STADSPOORT Bj. 1997, afm. 45 x 7,34 x 1,37 m. Motor Volvo Penta 510 pk, luxe inrichting 225 zitplaatsen. Gevraagd diverse schepen ter bemiddeling. Voor diverse klanten jonge schepen gevraagd. NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw 135 x 11.45 m. Leverbaar 2009 Nieuwbouwtankers levering 2009/2010 Nieuwbouw 110 x 11.45 droge lading. Levering 2008/2009 Startende ondernemers gevraagd voor diverse schepen eventueel financiële mogelijkheden Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: Nieuwbouw 135 x 14.20 x 4.00, 5000 ton, leveren september 2008, 2x ABC, ADNR, spudpalen, eventueel contract voorhanden. Nostalgische sleepboot LAMBERT in perfecte conditie, 480 pk, Bolnes, boegschroef, nautisch compleet ook geschikt voor recreatie of ombouw om te duwen. Tankschepen dubbelwandig zowel enkelwandig in alle tonnages. Nieuwbouw kunnen wij ook voor u verzorgen. Voor startende ondernemer tankschip 3000 ton met contract. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl De Raai 16 te Tolkamer MOTORBEUNSCHEPEN Ruime helft van dubbel met garage en zonnige tuin B0077 1087m³ bj 2002/1913 86 x 9.50 x 3.30 GM 608 pk, boegschroef 320 pk (ZW). Gelegen op prima locatie met ruime parkeervoorzieningen. B0043 835m³ bj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, Ind.: entree, toilet, L-woonkamer ±40 boegschroef 320 pk B0060 661m³ bj 1965 70 x 8.24 x 3.11 CAT 548 pk, m² met oh, aansluitend de keuken, bijkeuken en doorgang naar garage/kantoor met roldeur. boegschroef 320 pk B0078 613m³ bj 1970 80 x 8.10 x 2.47 MWM Deutz 800 pk, boegschroef 320 pk 1e verd.: overloop, 3 slaapkamers, badkamer met B0039 608m³ bj 1951 70/77 x 8.15 x 3.07 Cummins 500 pk, boegschroef 220 pk bad, douche, toilet en 2 wastafels. 2e verd.: 4e B0025 578m³ bj 1933 70 x 8.46 x 3.10 MWM Deutz 794 pk, boegschroef 260 pk slaapkamer en bergruimte. Bj. 1981. Opp. 271 m2. B0038 536m³ bj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 Inh. ±425 m3. Vraagprijs: € 229.000, - k.k. B0086 520m³ bj 1970 67 x 7.26 x 2.71 Volvo 600 pk, boegschroef 150 pk, beunvloer 2008 Meeùs Makelaars Zevenaar B0074 499m³ bj 1963 70 x 7.3 x 2.75 MTU 816 pk, boegschroef 230 pk Arnhemsweg 7, (0316) 52 89 65 B0010 489m³ bj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk revisie 2003, boegschroef 270 pk, woning 2001 B0021 485m³ bj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk B0042 477m³ bj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie Uw zekerheid voor succes! 2001, boegschroef 160 pk B0052 430m³ bj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk 2004, ZWIJNDRECHT boegschroef 220 pk B0079 316m³ bj 1923 50 x 6.60 x 2.74 Cummins 360 pk, boegschroef 180 pk B0071 262m³ bj 1961 45 x 6.63 x 2.51 Industrie 150 pk, boegschroef 154 pk ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0075 295m³ bj 1965 59 x 6.82 x 2.35 CAT 485 pk bj 1999, boegschroef 240 pk B0041 120m³ bj 1949 31 x 6.00 x 2.18 GM 180 pk bj 2000, zelflossend met transportband van 18m Anjerstraat 77 BEUNBAKKEN Op unieke lokatie aan de rand van een kleinschalig villawijkje en in de nabijheid van winkels is deze B0051 600m³ bj 1939 62 x 8.00 x 3.15 royale vrijstaande villa met grote garage gelegen. Deze moderne villa (bouwjaar 1991) is met zorg gebouwd waarbij degelijke materialen zijn gekozen en een doordachte indeling is gerealiseerd. MOTORVRACHTSCHEPEN Ook de afwerking is eigentijds met een luxe keuken (2005) en een werk-/slaapkamer op de begane grond. Deze woning heeft een riante tuin (800m2) en een garage voor twee auto’s. V0061 bj 2006 110 x 11.45 x 3.64 3240 ton Mitsubishi 1700 pk, boegschroef 530 pk, zeer luxe afgebouwd schip Vraagprijs € 645.000,-- k.k. V0062 bj 1959 62 x 7.40 x 2.40 682 ton Deutz 600 pk, boegschroef 200 pk Kantoor Zwijndrecht Tel. 078 - 6205777 www.waltmann.com Dringend te koop gevraagd voor onze diverse relaties: motorbeunschepen 1000 - 2000 ton. De Binnenvaartkrant 15 8 april 2008 As Antwerpen-Luik wordt ‘logistieke vallei’ DOOR SARAH DE PRETER De havens van Antwerpen en Luik zetten samen de schouders onder de verdere ontwikkeling van het multimodale centrum Trilogiport in de Luikse haven. Dat hebben de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) en de Luikse burgemeester en havenvoorzitter Willy Demeyer (PS) afgesproken. De havens zijn al jaren natuurlijke partners, verbonden door het Albertkanaal. In de loop der jaren is een sterke band gegroeid tussen de Antwerpse maritieme logistiek en de Luikse staalindustrie. Duitse achterland Een poosje geleden namen de havenbedrijven het initiatief om samen in te spelen op de groei van de logistieke sector en dan met name het containertransport. Dat gebeurde in samenwerking met Spi+, het agentschap voor de economische ontwikkeling van de provincie Luik. De haven van Luik wil zijn rol als logistieke draaischijf, ook voor de “Geen woorden, maar daden aan de Dender” Het Aalsters lid van het Vlaams Parlement Vera Van der Borght (Open VLD) reageert teleurgesteld op het nieuws dat de verruiming van de Dender nog jaren op zich laat wachten. Ze verwijt de CD&V-ministers woorden niet om te zetten in daden. “Dit dossier is al in 2003 aangekaart in het Vlaams parlement”, aldus Van der Borght. “Jaar na jaar antwoordden de bevoegde ministers Kris Peeters en vervolgens Hilde Crevits dat er studiewerk moest plaatsvinden. Eind vorig jaar zijn de conclusies van de laatste studie goedgekeurd door Waterwegen en Zeekanaal en intussen ook door Vlaams minister Crevits. Nu stellen DOOR SARAH DE PRETER Het Brussels Gewest en het havenbestuur in Brussel hebben een nieuw beheerscontract voor de haven afgesloten. Het heeft een looptijd van vier jaar. In deze periode gaat het Gewest 75 miljoen euro in de haven investeren. Een van de doelstellingen is de transporten over het water met 50 procent te verhogen. In totaal moet er in 2012 zo’n 6,5 miljoen ton goederen – vorig jaar dat het 4,3 miljoen ton – over het handel met het Duitse achterland, verder uitbouwen. Antwerpen wil de nog resterende ruimte in de haven optimaliseren en zoekt daarvoor partners in het achterland. In dat kader willen beide havens de as Antwerpen-Luik uitbouwen tot een ‘logistieke vallei’. Vooral het Albertkanaal beschikt volgens de havenbesturen nog over de nodige reserves. Door de aanwezige transportstromen tussen de havens beter te bundelen kunnen de logistieke kosten van bedrijven verder omlaag worden gebracht, verwachten ze. Trilogiport Een belangrijke rol in de plannen speelt het 100 hectare grote logistieke centrum Trilogiport aan het Albertkanaal bij Luik. Van hieruit bereiken binnenschepen binnen veertien uur de haven van Antwerpen. De reis naar Rotterdam duurt ongeveer een dag. De Antwerpse en Luikse havenbesturen willen het project samen verder uitbouwen. Daarnaast is Luik ook met de havens van Zeebrugge en Duinkerke in gesprek (foto Sarah De Preter) over samenwerking. Vorig jaar is in de haven van Luik 20 miljoen ton overgeslagen, waarvan bijna 16 miljoen voor rekening van de binnenvaart kwam. Dat was we vast dat de verruiming niet zal beginnen voor 2010.” Ondernemers uit de Denderstreek vragen de overheid al lang te investeren in hun regio door de aanleg van loskades in Dendermonde en door aanpassing van het vak Dendermonde-Aalst voor schepen tot 1350 ton. In dat kader hebben ze ook de haalbaarheid van een containerterminal in Dendermonde onderzocht. Alles wijst er volgens de ondernemers op dat het vrachtpotentieel groot genoeg is om de noodzakelijke infrastructuurwerken te verantwoorden. Het gaat om de bouw van een nieuwe sluis in Denderbelle, de aanpassing van de zwaaikom in Hofstade, een bochtverbreding nabij de aansluiting van de Nieuwe Dender in Dendermonde en het verhogen van de spoorwegbrug in Oudegem. Dat alles zou zo’n 25,4 miljoen euro kosten. Voor dit jaar is in de begroting van de Vlaamse overheid maar 350.000 euro voorzien voor een milieueffectenrapport en een voorontwerpstudie. Daarmee zal aan het einde van de Vlaamse regeerperiode in 2009 nog geen schop de grond in gegaan zijn. Een trieste zaak, vindt Van der Borght. “Laten we hopen dat in de volgende legislatuur de bevoegde minister niet opnieuw start met allerhande studiewerk. De mooie speeches van de CD&V-excellenties zijn nooit omgezet in daden.” Gewest wil transport over water 50 procent verhogen 75 miljoen voor Brusselse haven een stijging van tien procent ten opzichte van 2006. Luik is na Duisburg en Parijs qua grootte de derde binnenhaven van Europa. Na jaren van stabilisatie zit Nieuwe trafieken naar Bree Het industrieterrein Kanaal Noord in Bree wordt de komende maanden fors uitgebreid. Er gaan zich drie nieuwe bedrijven vestigen, waaronder het Duitse staalbedrijf Vosta Stahlhandel. De uitbreiding creëert honderden banen en ook nieuwe goederenstromen voor de binnenvaart. De nieuwe productielocatie van Vosta Stahlhandel krijgt een loskade voor binnenschepen. NV De Scheepvaart is momenteel bezig met de aanleg daarvan. Binnenschepen zullen er straks grote staalrollen aanvoeren, die bij Vosta verwerkt worden tot maatproducten. Het gaat om een volume van zo’n 200.000 ton per water Brussel verlaten of daar aankomen. De haven heeft onder meer een pilot voor palletvervoer met binnenschepen in voorbereiding. Ook de terreinen voor haven- en logistieke activiteiten worden de komende vier jaar uitgebreid. De grootste infrastructuurprojecten die op dit moment in de haven lopen, zijn de bouw van het logistieke centrum BILC en de herinrichting van de voormalige Carcokelocatie. De uitbreiding van de havenactiviteiten moet er toe leiden dat het aantal directe arbeidsplaatsen in de Brusselse haven tegen 2012 stijgt van 6.000 naar 7.200. Om dat te bereiken gaat het Gewest per jaar 9,5 miljoen euro in de haven pompen. Ook het budget voor de integratie van de haven in de stad wordt opgetrokken. Samen met andere dotaties, voor de sanering van vervuilde gronden en de competitiviteit, komt de totale investering tussen nu en 2012 uit op 75 miljoen euro. Verder hebben het havenbestuur en het Gewest afgesproken voortaan jaarlijks de tevredenheid van bedrijven en gebruikers van het kanaal te peilen. Er komt ook meer aandacht voor promotieactiviteiten en de vereenvoudiging van administratieve procedures voor de bedrijven in de haven. Subsidie containervaart Vorig jaar bedroeg het globale verkeer in de Brusselse haven 7,5 miljoen ton, waarvan 4,5 miljoen ton in de haven zelf werd overgeslagen. Dat was meteen een nieuw record. De containeroverslag groeide naar 17.000 TEU. In 2004 was het nog er weer groei in de haven, zei Demeyer bij de presentatie van de jaarcijfers. jaar. Verder wil Vosta ook een kwart van de afgewerkte producten via het water vervoeren. Volgens burgemeester Jaak Gabriëls van Bree komt op het terrein een grote kraan te staan, waar alle bedrijven gebruik van kunnen maken. Naast Vosta Stahlhandel heeft ook LAG Trailers plannen om zijn onderdelen uit China via het water aan te voeren. Des te belangrijker is het volgens Gabriëls om de Zuid-Willemsvaart verder te ontstuiten. De vaarweg vormt de verbinding tussen Bree en de Antwerpse haven. geen 4.000 TEU. Het Brussels Gewest laat momenteel de spoorinfrastructuur in de Voorhaven moderniseren, zodat er in de toekomst ook meer containers via het spoor kunnen gaan. Ondertussen ontvangt de containervaart een subsidie van 12 euro per container. Alleen het maritieme vervoer, dat vorig jaar inzakte, blijft een zorgenkindje. Staatssecretaris Grouwels (CD&V), bevoegd voor de haven, wil daar extra aandacht aan besteden.

De Binnenvaartkrant 16 8 april 2008 A W Westra Shipping & Trading BV TE KOOP AANGEBODEN T. 0511 447 230 F. 0511 447 234 Lengte:66,70 m. Breedte:7,37 m Diepgang:2,71 m Bouwjaar: 1968. Tonnage: 900 ton. Hoofdmotor: Cummins KTA19M (1994) Schip heeft 1 ruim en is voorzien van schuifluiken. Tevens geschikt voor containers E. info@westrashippingtrading.nl www.westrashippingtrading.nl Aan en verkoop van: • Baggerschepen • Kraanschepen • Pontons • Sleepboten • Loods / crewtenders • Ankers / kettingen 2 x SCHOTTELS: Aquamaster ALT 250/3750 thruster met boven en ondertandwielkast, lengte tussenstuk 2,5M. Met Caterpillar 3406 TA 218 kW / 300 pk. Schroef diam 1M. Compleet geleverd met besturingsunits en alle electronica. DUBBELSCHROEFS DUWBOOT: afm: 10.8M x 5.08M x 1.26M 2x Iveco 110 Kw / 150 pk. Gen: 30Kva Iveco, beide nieuw. Stuurhut hydr. hefbaar. Schip wordt geleverd met nieuwe SI. PILOTBOAT / CREWTENDER: Aluminium Afm: 12.6M x 4.6M x 1.2M max 12 pers. 2 x 307 kw / 400pk MAN diesel, snelheid 42 km/u. Uitgerust voor 24 x 7 x 365 dagen bedrijf. In uitmuntende conditie. Snel leverbaar. ZELFVARENDE KRAANPONTON: afm: 39.7M x 9.02M x 2.52M. DAF DKZ 1160 A 250 kW / 340 pk. Boegschroef DAF DK 1160M, 125 kW / 170 pk verbouwd tot kraanschip in 1992. 50 tons PLM RUPSKRAAN: type: PLM 50 HD. bj: 2003. giek lengte: 30M. Kraangewicht: 81Ton. ballast 25T Zwenkbereik: 360°. Uitgerust als hijskraan en grijperkraan. De kraan word geleverd incl. 3 grijpers. Voor meer info bel of bezoek onze website! Marine Trading & Brokerage BV Kotterstraat 2 3133 KW Vlaardingen Tel. 010-2322056 Fax. 010-2322046 Email: info@marinetrading.nl Internet: www.marinetrading.nl Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 15,00 x 5,20 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 135 x 13,50 x 5,20 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 110 x 13,50 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco’s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland, Turkije) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Koppelverband Donata 110/80x11.45x3.55/3.50, bj. ‘01/07, 3061/2467 ton, 2x Cat 1380 pk, 3x boegschroef. Koppelverband Estate 110/76x11.45x2.67, Astrakhan bj. ’00, 3069/2516 ton, 208/160 Teu, 2x Cat 1521 pk. 3x boegschroef MCS Dortsman 135x14.20x3.18, Roemenië bj. 2002, 3996 ton, 421 Teu, 2x CAT 1380 pk, boegschr. Veth 1080 pk. CAT, 4 woningen. Formentera 135x11.45x3.78, Mangalia bj. ’00, 2801 ton, 272 Teu, 2x Cat 1014 pk, boegschr. 570 pk Veth en 560 pk Cat. 3 woningen. 135x11.45x3.43, Orsova bj. 1999, 2x Cat 1521 pk., 3780 ton. Diverse 110 x 11.45 duwschepen te koop. Prelude 110x11.45x3.22, Orsova bj.2001, 2850 ton, 3450 m³, 208 Teu, Cat 1521 pk, boegschr. Cat 542 pk, friesche kap. Benja 110x11.45x3.24, Orsova bj. 2001, 2677 ton, 3600 m³, CAT 1521 pk, 208 Teu, Verhaar 460 pk, friesche kap. A-quadraat 110x11.07x3.12, bj. 1959 middenschip van bj. ’80, 2507 ton, 3200 m³, 2x Wartsilla 1000 pk 1e bj. ’02 rev. ’06 2e bj ’97 rev. ’06 Helena Adriaan 100x11,40x3.97, Sliedrecht 1971, 3134 ton, Stalen Vloer, 2x Cat 3512, Daf 400 pk, duwcertificaat 5634 ton Necton 105x9.40x2.97, Zwartsluis bj. ‘98/’00, 2000 ton, 108 Teu, Cum. 1600 pk., boegschr. 400 pk, friesche kap. Mercator 82x9.00x2.81, bj ’54 en ’92, 1450 ton, 2200 m³, boegschr. 360 pk DAF, CAT 860 pk bj. ’06, friesche kap. Hermina 80x9.00x2.80, bj. 1971, 1344 ton, 1450 m³, CAT 1014 pk, boegschr. 275 pk DAF, stalen vloer bj. 2004, friesche kap. Misando 85x8.20x2.71, bj. 1961, 1303 ton, 1500 m³, Deutz 800 pk, stalen vloer,boegschr. 320 pk., stalen rolluiken, kanaalgangbaar. Osires 73.04x8.25x2.82, bj. ’65, 1124 ton, Mitsubishi 862 pk bj. ’02, boegschr. 220 pk DAF rev. ’03, stalen vloer bj. ’03, luiken. Confiance 70x8.20x2.61, Langebrugge bj. 1964, 1024 ton, 1425 m³, Cat 3512 bj. ’01, houten vloer, boegschr. 220 pk, luiken, ingang bin. Duwbakken 90x11.40x3.16 Constanza bj. 1999, 2455 ton, 192 Teu, DAF 500 pk, boegschr. V. Wijk / kanalen, stalen vloer, aansluiting voor reefers. 80x11.40x3.60 Rusland bj. 1998, 2557 ton, 160 Teu, boegschr. Veth 350 pk Scania, uitstekend onderhouden. Tankers Imperial 125x11.45x4.05, Severnav bj. 2004, 4045 ton, 4258 m³, 2x MTU 1200 pk, boegschr. 2x Omega 265 kW. Thysstad 110x11.45x3.39, Orsova bj. 2000, 2614 ton, 3357 m³, ABC 2200 pk, boegschr. V. Tiem 750 pk. Treasury 110x9.50x3.20, dubbelwandig ‘07, 2780 m³, Mitshibischi 1278 pk bj. 2007, voldoet volledig aan de regelgeving 2007. ZIE OOK ONZE INTERNETSITE Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij Wim Driessen Twan de Goeij wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Mob. : 06-22701700 3331 MA Zwijndrecht Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-30179475 V Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 3.055 ton 3.200 m³. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl TE KOOP: Mbs Riant Afm. 70 x 7.20 x 2.57, Bj. 1959 834 ton, 515 m3 Motor CAT, 450 pk, 2x Generatorset Boegschroef 260 pk DAF Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Bj.’ 71, 100 x 11,43 x 3,72 m. 2 x 1.080 PK ABC, kopschroef 2 stuks Cuipers. Schuifluiken stapelbaar, 3 slaapkamers, buikdenning staal. 2.250 ton 3.250 m³. Bj.’00, 110 x 10,50 x 3,00 m.1.521 PK Cat. Luiken Blommaert, kopschroef 420 PK Van Tiem. Luiken Blommaert, 3 slaapk., autokraan 17 m. M.B.S 1.900 ton 1.151 m³. Bj.’ 98, 86 x 9,50 x 3,57 m. 1.250 PK Cummins, kopschroef Masson, geen luiken. 3 slaapkamers, buikdenning staal, autokraan 17 m. Van Voor. 1.702 ton 2.200 m³. Bj.’ 02, 86 x 9,50 x 3,15 m. 1.300 Pk Cummins KTA 38, alu. luiken Friese kap met luikenwagen Blommaert. 3 slaapkamers, buikdenning staal 12 mm. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85 x 9 x 2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, Buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers, autokraan 17 m. hydr. bedienbaar 2.000 kg. 1.350 ton 1.550 m³. Bj.’ 66, 80 x 9 x 2,61 m. 800 PK MWM rev.’ 05, stalen schuifluiken. Buikdenning staal, autokraan 14 m. 1.316 ton 1.950 m³. Bj.’ 72, 80 x 9 x 2,78 m. 1.017 PK Cummins bj.’ 06, kopschroef 320 PK DAF, 3 slaapk. Stalen zakb. stuurhut, autokraan 12 m., stalen buikdenning. 1.310 ton 1.950 m³. Bj.’ 64, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj.’ 65 rev.’ 04, kopschroef 340 PK Volvo., alu. schuifluiken. 3 slaapk., alu. stuurhut, autokraan 13,30 m., stalen buikdenning. 1.303 ton 1.500 m³. Bj.’ 61, 85 x 8,20 x 2,71 m. 800 PK Deutz Type 5615, kopschroef 320 PK DAF Van Tiem, stalen schuifluikens., 2 slaapkamers, buikdenning beun. 1.108 ton 1.650 m³. Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,53 m. 634 PK Mitsubishi bj.’ 00, kopschroef 235 PK DAF, alu. paneelluikens, met kar.3 slaapk., autokraan 9,00 m. 1.078 ton 653 m³. Bj.’ 48, 80 x 8,60 x 2,72 m. 816 PK MTU bj.’ 07, kopschroef Afhons bj.’ 02. 2 slaapkamers, buikdenning staal. Autokraan 7 m. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj.’ 96, luiken Friese kap, 2 slaapk., houten stuurhut. Autokraan 11,40 m., azobé buikdenning. 698 ton 1.100 m³. Bj.’ 60, 61 x 7,24 x 2,57 m. 600 PK bj.’ 02 Baudoin, alu rolluikens 8 st. 2 hoog. 2 slaapkamers, buikdenning staal. 540 ton 800 m³. Bj.’ 57, 55 x 5,72 x 2,52 m. 380 PK Volvo bj.’ 95, kopschroef 158 PK DAF Kalkman bj.’ 88. Friese kapluiken met kar, 2 slaapkamers, stalen buikdenning bj.’ 00. Motortankschepen: Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,70 m. 825 PK GM type 16 (bj.’ 92 rev.’ motor 05). Bj.’ 73, 110 x 10.50 x 3,20 m. 1.400 PK Deutz (bj.’ 87 rev.’ 02). Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C De Binnenvaartkrant 17 8 april 2008 400 jaar sashuis Klein-Willebroek DOOR SARAH DE PRETER Tot eind september kan men in Klein-Willebroek een tentoonstelling bezoeken over het historische sashuis aldaar. Het huisje bestaat in 2008 precies 400 jaar. Geen binnenschip, coaster of jacht kon ooit de Willebroekse vaart opvaren of verlaten zonder er te passeren. Het oorspronkelijke sashuis werd in 1573 samen met de aanleg van het sas in Klein-Willebroek gebouwd. Twaalf jaar eerder was het Zeekanaal Brussel-Schelde geopend. Plannen om dit kanaal te graven bestonden al veel langer, maar de omzetting ervan had heel wat voeten in de aarde. De stad Mechelen, die in die tijd als enige tol mocht heffen op de Zenne, zorgde voor de nodige vertraging van de plannen. Het nieuwe kanaal zou immers betekenen dat de scheepvaart voortaan de Zenne en daarmee de doorvaart door Mechelen kon vermijden. Bedrijvig schippersdorp Om het hoogteverschil van 14 meter tussen Brussel en de Rupel te Vaarseizoen van start Er worden nog te weinig containers via de binnenvaart van en naar het Deurganckdok vervoerd. Dat vindt de Vlaamse minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V), die de containerbinnenvaart daarom tijdelijk wil ondersteunen. Ze heeft een maatregel uitgewerkt die de komende vier jaar 1,7 miljoen containers naar de binnenvaart moet halen. Daarvoor wil ze 3,6 miljoen euro uittrekken. Vergeleken met de containerbinnenvaart op Rechteroever ligt het aandeel van de binnenvaart in het overwinnen werden verschillende sluizen gebouwd. Enkele voorlopers van het sas in Klein-Willebroek was geen lang leven beschoren. Zo werd de eerste sluis in Tisselt door het binnenstromende water uit de Rupel weggespoeld. Ook bij de tweede sluis in Willebroek braken de dijken. In 1572 ging in Klein- Willebroek de bouw van een nieuw sas van start. Een jaar later opende ook het sasmeestershuisje de deuren. Tijdens de Spaanse bezetting werd het huisje verschillende keren beschadigd en uiteindelijk ook vernield. In 1608 ontstond er een nieuw sashuis. Door de aanwezigheid van het sas groeide Klein-Willebroek snel uit tot een bedrijvig schippersdorp, waar aan het begin van de 20e eeuw nog tal van ambachten te vinden waren. Het schippersleven was er georganiseerd in twee schippersverenigingen. De kinderen konden naar de schippersschool, één van de zes schippersscholen die België destijds telde. Het varend toerisme in Brussel en Brabant zit de laatste jaren in de lift. Crevits wil containervaart met subsidie stimuleren containervervoer van en naar Linkeroever te laag, stelt Crevits. Als hoofdoorzaak noemt ze dat de schepen niet optimaal beladen worden. Om competitief te worden moet de binnenvaart meer volume krijgen. Crevits wil daar snel werk van maken, opdat de binnenvaart voldoende marktaandeel kan pakken in het containervervoer van en naar de terminals op Linkeroever. “Om de capaciteit van de Antwerpse haven ten volle te kunnen benutten, moeten we bestaande infrastructuurnetten optimaal De Klein-Willebroekse sluis in lang vervlogen jaren. Hoogtepunten In 1983 werd het sas in Klein-Willebroek voor de binnenvaart gesloten en verloor ook het sasmeestershuisje zijn oorspronkelijke functie. Na een grondige restauratie werd het in 1987 officieel als gemeentelijk museum geopend. Sinds 2004 inschakelen”, aldus de minister. Haar steunmaatregel moet nog wel goedgekeurd worden door de Europese Commissie. Crevits verwacht echter geen problemen, want volgens haar werkt de steunmaatregel niet concurrentievervalsend of marktverstorend. zijn de sluisdeuren in Klein-Willebroek weer open, maar dan voor de pleziervaart. De tentoonstelling, een initiatief van het Beschermcomité Sashuis Klein-Willebroek, vertelt over de DOOR SARAH DE PRETER Op de Brusselse en Brabantse kanalen is het startschot gegeven voor het toeristisch vaarseizoen. Voor één euro kon men afgelopen weekend de hele dag genieten van talrijke rondvaarten. Deze vaarhappening, gecombineerd met een uitgebreid wandelen fietsprogramma, vond al voor de vijfde keer op rij plaats. De meeste rondvaarten werden net als de vorige keren aangeboden op het Kanaal Brussel-Willebroek, maar ook het Kanaal naar Charleroi en het Kanaal Leuven-Dijle waren dit jaar opgenomen in het programma. Voor de organisatoren en politici is Half mei zal de haalbaarheidsstudie over het Seine-Schelde- West-project zijn afgerond, dat de haven van Zeebrugge beter via de binnenvaart moet ontsluiten. Dat heeft de Vlaamse minister Hilde Crevits van Openbare Werken aangegeven bij een bijeenkomst met de klankbordgroep die speciaal voor dit dossier in het leven is geroepen. Aanwezig waren onder andere de gouverneurs van Oosten West-Vlaanderen en de burgemeesters van Brugge, Damme, Maldegem, Sint-Laureins, Eeklo en Zomergem. Crevits laat op dit moment drie alternatieven onderzoeken, waarvan het meest haalbare de verbreding van het Schipdonkkanaal is. hoogtepunten uit de geschiedenis van het sashuis. Ze is gratis toegankelijk. Het adres: Sasplein 18 in Klein-Willebroek. de jaarlijkse vaarhappening een kans om de toeristische functie van het kanalennet onder de aandacht te brengen. Het vaartoerisme in Brussel en Brabant zit de laatste jaren in de lift. Het Brussels Gewest doet er alles aan om de hoofdstad op dat vlak nog aantrekkelijker te maken. Zo heeft de Brusselse staatssecretaris voor de haven Brigitte Grouwels 30.000 euro uitgetrokken voor een haalbaarheidsstudie naar een cruiseterminal in de Brusselse voorhaven. De studie moet uitwijzen op welke locatie zo’n terminal het beste kan worden gevestigd en hoeveel dit kost. De resultaten moeten tegen de zomer op tafel liggen. Studie Seine-Schelde-West bijna klaar Ze vertelde de bestuurders in de klankbordgroep dat de impact hiervan van plek tot plek zal verschillen. Het staat nog niet vast hoe het kanaal precies verbreed zal worden. Crevits had eerder aangegeven de discussie rond het project in alle openheid te willen voeren en dus ook open te staan voor de argumenten van tegenstanders. Die zijn er genoeg, want een actiegroep heeft inmiddels al meer dan 15.000 handtekeningen verzameld tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. De actievoerders hebben ook om een hoorzitting gevraagd in het Vlaams parlement. Crevits heeft aangegeven dat ze hen zal ontvangen.

Binnenvaartkrant