Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10 8

De Binnenvaartkrant 10 8 april 2008 G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Orion - 374 ton, bj 60, 38.98 x 5.06 x 2.53, 490 m³, 240 pk, 2x slpk., 17,5 kva ‘06 M/s Por Dios - 534 ton, bj 34, 55 x 7.20 x 2.43, 860 m³, 360 pk M/s Claumar - 580 ton, bj 60, 50 x 6.60 x 2.63, 850 m³, 2x 220 pk, 3x slpk. M/s Scapa - 778 ton, bj 58, 67 x 7.20 x 2.52, 1250 m³, 730 pk rev. 07, buikdenning staal ’04, boegschroef ’07, inr. bespreekbaar Nr. 4025 - 950 ton, bj 58, 72.90 x 7.27 x 2.66, 1500 m³, 750 pk rev. 07 M/s Zafferano - 1054 ton, bj 65, 73 x 8.20 x 2.62, 1600 m³, 850 pk bj 06, 3x slpk. Nr. 5365 - 1108 ton, bj 54, 80 x 8.20 x 2.50, 1635 m³, 1050 pk bj 00, gezandstraald, buikdenning ‘96 M/s Tigris - bj 65, 80 x 8.20 x 2.71, 1650 m³, 800 pk, nautisch compleet Nr. 6065 - 1645 ton, bj 02, 86 x 10 x 3, 2040 m³, 2x 816 pk bj 02, 3x slpk., duwsteven Nr. 6025 - 1694 ton, bj 88, 85 x 9.50 x 3.13, 2000 m³, 1200 pk rev. 06, 3x slpk. M/s Rebel - 1794 ton, bj 04, 85.80 x 10 x 3.20, 1521 pk bj 04, 3x slpk. M/s Erpasyma - 2450 ton, bj 99 Zwartsluis, 109.89 x 10.55 x 3, 3250 m³, 1600 pk, 3x slpk. M/s Icaria - 2509 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.15, 3400 m³, 1521 pk ’02, 3x slpk., goede lader M/s Benja - 2677 ton, bj 01, 110 x 11.45 x 3.24, 3600 m³, 1521 pk, 3x slpk. Nr. 6315 - 3237 ton, bj 07, 110 x 11.45 x 3.65, 1700 pk bj 07, 3x slpk., duwsteven Nr. 6005 - 3889 ton, bj 05, 135 x 11.45 x 3.50, 4900 m³, 2x 1521 pk bj 05, 4x slpk., 2x spudpalen M/s Descanso - 3950 ton, bj 07, 135 x 11.45 x 3.60, 4700 m³, 2x 1065 pk bj 07, loodsenkamer en 3x slpk. MDB 8005 - bj 05, 19 x 5.20 x 2.20, 2x 956 pk bj 05, duwvergunning tot 6715 ton op Rijn MTS 9065 - bj 70, 91 x 11.40 x 3.11,2147 m³, 2x 800 k rev. 07, 3x slpk. MTS 9055 - Eetbare oliëntanker, 983 ton, bj 60, 80 x 8.20 x 2.51, 816 pk bj 06, 3x slpk. Nieuwbouwprogramma: Casco 110 x 11,45 x 3,65 Type Zonga, bouwwerf Rusland Levering: mei 2009 Casco 110 x 11,45 x 3,65 Type Zonga, bouwwerf Rusland Levering: juli 2009 Casco 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: mei 2009 Casco 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf China Levering: juli 2009 Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Levering als casco of compleet. Wij doen net iets meer voor u. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. is een toonaangevende leverancier van scheepsbenodigdheden in de binnenvaart. In verband met uitbreiding van het bedrijf zijn wij op zoek naar een: Magazijnmedewerker / Verkoper Functie eisen: * Affiniteit met de binnenvaart * Klantgericht en in staat om onder tijdsdruk te werken * Zelfstandig zijn en initiatieven durven nemen Femm Rotterdam biedt U: * Een zeer zelfstandige functie met afwisselende werkzaamheden * Ruimte voor eigen ideeën en initiatieven * Een bij de functie passend salaris Bent u geïnteresseerd, stuur dan uw sollicitatiebrief en CV naar: F.E.M.M. Rotterdam T.a.v. Dhr. Alexander Hamstra Maaskade 132 3071 NK Rotterdam Of e-mail het naar: info@femm.nl Voor informatie kunt u tijdens kantooruren bellen en vragen naar dhr. Alexander Hamstra: tel.: 010-2140847 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie is niet gewenst. TE KOOP: Mbs Tuimelaar Afm. 86 x 9.03 x 3.71, Bj.: 1975 1903 ton, 1328/1134 m3, Motor: SKL 1975, 999 pk Boegschroef: 260 pk Scania TE KOOP: Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl MVS: 1460 ton, bjr. 1961, afm. 86 x 9,50 x 2,60 m, 2 ruimen, stalen vloer, nieuw dak. Alu. Friesche kap, kopschroef 300 pk.Hoofdmotor 1200 pk A.B.C. bjr. 1993 MVS: 1305 ton, bjr. 1958, afm. 80 x 9,00 x 2,83 m. 3 ruimen, stalen vloer, semi beun. Kopschroef Van Tiem 320 pk DAF. Schuifluiken, autokraan 15 m. Hoofdmotor 970 pk Caterpillar. Hoofdmotor 970 pk Caterpillar. MVS: koppelverband 5000 ton, bjr 1998, k.o.k., afm. ms 92,50 x 11,45 x 3,50m., kopschroef Veth 350 pk, afm. Duwschip 80 x 11,45 x 3,50m., met achterwoning.Duwschip uitgerust met voor- en achter kop-en hekschroeven. Hoofdmotoren 2 x 1300 pk, Wartsila op 1000 toeren. MTS: 1375 ton, dubbelwandig type C, bjr 2006,afm. 85 x 9,60 x 3,20m. op 2,80m., 1375 ton,5 tank’s, gecoated, RVS spiralen en ketel, inhoud tank’s 1690 m3 kan 2 partijen separaat laden/ lossen.5 deepwellpompen, kopschroef van Wijk 375 pk,hoofdmotor 1200 pk Mitsubishi, kruiphoogte 3,90 met ballast. Betreffend schip is met charter van 15 maanden te koop met eventuele verlenging. TE KOOP GEVRAAGD: MS: afm. 105 x 9,50x 3.00 m J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. Ons aanbod Ms 4000 Ton bouwjaar 2002 - 135 x 14,20 x 3,20 Hoofdmotoren 2 x 1380 pk Cat - boegschroef 1015 pk Cat Ms 3800 Ton Bouwjaar 2008 - 135 x 11,45 x 3,50 Complete uitrusting 2 x 1280 pk Mitsubushi type Mission Compleet klaar januari 2009 Ms 3200 Ton bouwjaar 2008 - 110 x 11,45 x 3,60 Compleet uitgerust met Cumminsmotoren Compleet klaar juli 2008 Ms 3050 Ton bouwjaar 1994 - 110 x 11,45 x 3,48 Hoofdmoter 1520 pk en koppeling van 2004 MS 2157 Ton Bouwjaar 1988 - 103 x 9,50 x 3,18 Hoofdmoter 1200 PK Cummins Ms 2000 ton Bouwjaar 1988-2000 - 105 x 9,40 x 2,97 Hoofdmoter 1600 PK Cummins Ms 1160 Ton Bouwjaar 1965 - 80 x 8,25 x 2,71 Hoofdmoter 800 PK MWM - Zeer Goed Schip !!! Ms 1169 Ton Bouwjaar 1962 - 85 x 8,25 x2,62 Hoofdmotoren 2 x 400pk caterpilar 2003 KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108,00 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 45,00 x 11,40 x 3,50mtr., open, 1500 ton, bj. 1970 • 76,50 x 11,50 x 4,00mtr. luiken, 2750 ton, bj. 1971 Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl Te koop : Mcs Camaro IV, L/B/D 135 x 11.33 x 3.00, 3255 Ton, bj 2007, 313 teu’s 4 lagen en 393 teu’s op 5 lagen, 2 x Caterpillar 720 PK met Holland Roer Propellor. Mvs NN, L/B/D 105 x 9.50 x 2.74, 1831.691 Ton, bj 1973, Deutz 1250 PK, schuifluiken. Duwboot NN, L/B/D 15.67 x 7.08 x 2.67, bj 1970 kijkhoogte 9.50, Caterpillar 720 PK Z Drive installatie. Duwbak Slobber, L/B/D 70.40 x 10.40 x 2.51, bj 1986 1441 Ton, kopschroef DAF 320 PK, alu schuifluiken. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties gevraagd : vrachtschepen en tankschepen Type N of C Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, type C enkelschroef, 81.30x10.20 levering eind 2008, Oost Europa. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl A Tevens schepen te koop gevraagd van verschillende afmetingen en bouwjaren !!! Kijk ook op onze website. www.shipvision.nl De Binnenvaartkrant 11 8 april 2008 Modal shift 10,5 miljard Volgens het jaarverslag van het Voorlichting Shortsea werden er – dankzij de activiteiten van het bureu – in 2007 10,5 miljard tonkilomter bespaard door verschuiving naar shortsea shipping. Het voorlichtingsbureau zet verschillende middelen in om partijen die de regie hebben over de lading van informatie te voorzien over de mogelijkheden van shortsea-vervoer. Het bureau Het Voorlichtingsbureau Shortsea Shipping werd in juni 1997 opgericht om het gebruik van shortsea vervoer te bevorderen als een alternatief voor transport over de Europese wegen. Het bureau wordt financieel gesteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de havens van Amsterdam, Dordrecht, Groningen (Delfzijl en Eemshaven), Harlingen, Moerdijk, Rotterdam en Zeeland (Terneuzen MSC start een vijfde wekelijkse containerdienst tussen Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. Er worden vier schepen met een gemiddelde capaciteit van 2.600 TEU ingezet, die Felixstowe, Antwerpen en Barcelona met Limassol, Beiroet en Mersin verbinden. Daarna keren ze via Napels naar Felixstowe terug. De Zwitserse rederij biedt al vier afvaarten per week naar het oostelijke gedeelte van de Middellandse Vooral landenfactsheets zijn heel effectief, meldt het jaarverslag. “Gemiddeld levert een factsheet vijf procent rendement op. Dat wil zeggen dat van de nagebelde bedrijven vijf procent een aanvraag doet om specifieke informatie. De werkelijke overstap naar shortsea is voor een enkele container snel gemaakt, maar voor grotere partijen en regelmatige stromen – juist perfect voor BUITENOM met dank aan het Shortsea Shipping Voorlichtingsbureau en Vlissingen), de branche-organisaties VRC, ORAM, KVNR, NIWO, EVO, de containerterminals ECT en RST en door de expediteursorganisaties FENEX en BZE. Het bureau is deelnemer aan het European Shortsea Network. Kijk voor informatie op internet: www.shortsea.info Nieuwe dienst MSC Zee. Drie loops zijn gericht op de bediening van Turkije en Griekenland en de vierde doet een aantal Israëlische havens aan. Limassol Die laatste loop wordt nu aangepast. Omdat de extra dienst de Cypriotische haven Limassol bedient, vervalt die aanloop en kan de vloot van vijf schepen (4.400 tot 5.050 TEU) naar vier teruggebracht worden. Brand verwoest loods Hoogendoorn Ondanks de inspanningen van de brandweer kon de loods niet gered worden. shortsea-vervoer – duurt het maken van de overstap nog steeds lang.” Gemiddeld kijken iedere werkdag 110 unieke bezoekers op de website www.shortsea.nl. Het hoogste aantal unieke bezoekers was 281 op 31 oktober 2007. Het bureau e- mailt de nieuwsberichten aan het einde van iedere maand als samenvatting naar zo’n 1.500 personen. Dit zijn vrijwel allemaal personen werkzaam in de logistiek, aan verladende en vervoerders zijde. “In 2007 heeft de samenwerking met de voorlichtingsbureaus voor spoor en binnenvaart meer handen en voeten gekregen.” De Maritieme Academie (vmbo, mbo, hbo), met vestigingen in IJmuiden, Amsterdam, Den Helder en Harlingen, start met een nieuw onderwijsconcept voor de zeevaartopleidingen in Nederland. Op initiatief van Rederij Spliethoff Beheer uit Amsterdam worden acht schepen, uit een nieuwbouwprogramma van 24 vrachtschepen, voorzien van onderwijsruimte. Doel is het rendement van de opleidingen te verbeteren en de opleiding en het toekomstig werk beter op elkaar af te stemmen. Het ROC Onderwijsruimte op schepen Shortsea shipping is de verplaatsing over zee van lading tussen in het geografische Europa gelegen havens of tussen die havens en havens in niet- Nova College/Maritieme Academie in IJmuiden verzorgt het onderwijs aan boord van de schepen. Wat is shortsea shipping? Europese landen, waarvan de kustlijn langs de Europa begrenzende binnenzeeën loopt. Daarmee valt onder shortsea shipping ook het zeevervoer Afgelopen donderdagmiddag (3 april) is de transportloods van Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw in Werkendam door een brand verwoest. De loods diende als opslagruimte, onder andere voor plaatmateriaal en eindproducten. “Ondanks de inspanningen van de brandweer kon de loods niet meer gered worden”, blikte directeur D.C. Hoogendoorn een dag later terug. “Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken voorgevallen.” “Door de snelle inzet van personeel en materieel, ook van aangrenzende bedrijven, kon veel materiaal bijtijds worden veilig gesteld.” De Oefenbrug Elk opleidingsschip krijgt een extra oefenbrug bovenop de brug. De overige extra voorzieningen bestaan onder meer uit: vier hutten voor acht stagiairs, een hut voor een docent/trainingsofficier, een leslokaal, een ontspanningsruimte, een sportruimte en ICT-voorzieningen. De docent/trainingsofficier vaart exclusief mee om de acht cursisten te begeleiden. Het concept biedt ook mogelijkheden voor docentenstages en uitwisselingsprogramma’s tussen zeevarenden en het nautisch onderwijs. Het ontwikkelen en bouwen van deze extra faciliteiten aan boord kost negen miljoen euro. Voor de ontwikkeling en implementatie van dit nieuwe onderwijsconcept wordt door het Vaderlandsch Fonds ter Aanmoediging van ’s-Lands Zeedienst in totaal een bedrag van 2,5 miljoen euro bijgedragen. Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) subsidieert vanuit het innovatiearrangement één miljoen euro. Het project duurt drie tot vijf jaar. tussen de lidstaten van de Unie en Noorwegen en IJsland en andere aan de Oostzee, de Zwarte Zee en de Middellandse Zee grenzende staten. naastgelegen productiehal en kantoren van Hoogendoorn MBI liepen geen schade op. “De productieactiviteiten worden daarom zonder vertraging voortgezet”, meldt directeur Hoogendoorn opgelucht. “Ondanks deze omstandigheden verwachten wij onze projecten volgens planning te kunnen opleveren. Mocht er vanwege materiaalverlies toch sprake zijn van vertraging, dan vragen wij hiervoor begrip.”

De Binnenvaartkrant 12 8 april 2008 Uw verkopen naar ROEMENIË Bulgarije- Servië - Kroatië - Polen www.gtsschepen.nl www.gtsnavefluviale.ro T:+31 (0)6 51439545 www.waalboertrading.com T:+31 (0)6 53655579 W.L.A.de BOT & Dtr. VOOR BETROUWBAARHEID REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 7000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl MS PEGASOS 1495 t bj 1999 - kanaalschip - 90 TEU 1250 PK Cummins/Wärtsilä - boegschroef 470 PK MS 2300 t bj. 1994 - 105 x 10.50 m. - 1600 PK MS 2400 t bj. 2005 - 3400 cub - Fr. al. kap 1400 PK - MS 2900 t bj. 1960 - 1 ruim - 1700 PK - Fr. alum. kap MS VIOS 707 t / 1957 - 62.40 x 6.60 x 2.58 m. - 1100 m3 stl. vloer - schuifluiken - 490 PK Volvo - boegschr. 200 PK Bemiddeling bij aan- en verkoop S c h e e p v a a r t M a k e l a a r d i j NIEUWBOUW 135 x 11,45: 2de kwartaal 2009 110 x 11.45: 2de kwartaal 2009 Duwbakken: 2de kwartaal 2009 88,50 x 11,45 x 3,70 . Duwboot: 2de kwartaal 2009 / 19 x 10 / 2 x 1065 CAT MOTORVRACHTSCHEPEN Nr 1071: bwj, 2007 135 x 11.45, 2 x 1065 Cat. Blommaert luiken kap. Nr 1072: bwj, 2006 110 x 11.45, 1700 pk Cat. Santina: bwj, 2000 110 x 11.45, 1521 pk Cat. Nr 1073: 105 x 10.50 x 3,20 Cat Nr 1062: bwj, 1988, 105 x 9.50 x 3.17, 2150 t, 1250 pk rev 2003, net onderhouden. Necton: bwj, 2000, 105 x 9,40 x 3.00, 2000 t, 1600 pk Cummins, ijzeren vloer. Corbita: bwj, 1956, 100 x 9,50 x 2.83, 1843 t, 1050 Cat ’04, nette woning, veel vernieuwt. Emulator: bwj, 1980, 105 x 9.50 x 3.00, 2142 t, 940 pk Cummins Inruil mogelijk. Marielle: bwj, 1973, 85 x 9 x 2.73, 1398 t, 900 pk Deutz rev’04, woning ’98, vlak vernieuwt. Sialirno: bwj, 1959, 82 x 8,20 x 3.02, 1439 t, Cat 930 pk kop rev: 2000, ijzeren vloer. Antio: bwj, 1956, 73 x 8.20 x 2.82, 1145 t, 940 pk Boukesha ’90 1600 m3 Contessa: bwj 1954, 57 x 7,20 x 2.38, 629 t. 510 pk Volvo rev:’03 Inruil mogelijk. Spes Mea: bwj, 1955. 58 x 6.48 x 2.47, 606t, 400 pk Volvo rev: ’05, ijzeren vloer ’03, Alu. schuifluiken. Bowu: bwj, 1955, 55 x 6.60 x 2.72, 663 t. 400 pk Volvo rev; 2003, ijzeren vloer 1999, 1040 m3 Dit is maar een selectie van ons aanbod, bel vrijblijvend voor meer informatie. DUWBOTEN Mantra: bwj, 1943, 22.44 x 5.60 x 2.10,2 x 320 Volvo Penta 1 x rev: ’03 1 x rev ’07 nieuwe woning. Curaçao: bwj, 1931, 22.80 x 4.97 x 2.48,750 pk Mercedes. MOTORTANKSCHEPEN Pantera: bwj.1961, 90 x 9.50 x 2.77, 1600 m3, 2 x 600 CUM ‘06, Eventueel vast werk. GEVRAAGD: Schepen van 100 / 105 x 10 / 10,5 bouwjaar ‘70/’80 T. 0475-466 555 Maasland Scheepvaart Makelaardij BV F. 0475-466 565 Havenstraat 31 - 6051 CS MAASBRACHT M. 06-17591849 Postbus 7164 - 6050 AD MAASBRACHT E: info@maaslandscheepvaart.nl WWW.maaslandscheepvaart.nl VLISSINGEN Gevraagd Echtpaar op mbs, 900 ton. Tel. 06-22988291 KAMAR b.v. MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST TE KOOP: M/S "MAYFLOWER" Afm. 67 x 8,20 x 2,75 mtr. 1015 ton; Bouwjaar 1964 te Rupelmonde; Alu. schuifluiken, boegschroef, 220/380 volt installatie; 630p.k. ABC (defect); Eventueel met nieuwe motor te leveren. Info: Kamar Trading B.V. Tel.: 010 - 2847848 / Fax: 010 - 2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl ROTTERDAM Hansweert, sluis Zuidergat A Bergsediepsluis Oosterschelde Pietermanskreek Nauw van Bath Gevraagd Schipper op 86x 9.50. 7/7 dagvaart, A1, vast werk, goed salaris, Rijnpatent tot Keulen- Zouttransport. Tel. 06-53925570/ 06-10971961 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Bemiddeling Fax: 0180-463540 bij aan- en verkoop van Mob.: 06-55 77 22 38 schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN: MS “STORMVOGEL” ex “Animato”, bwjr 1962, 1113 ton, afm. 73 x 8.20 x 2.71 mtr, 1550 CUB, 2 x 400 pk GM bwjr 1998, kopschroef: van Tiem 320 pk, 2 x 220/380 volt., complete navigatie app., alu. overzakbare stuurhut, voorwoning compleet. Dit is een goed onderhouden schip en goed gerepareerd. S.I. nieuw van september 2007. VRAAGPRIJS € 395.000, -. TE KOOP GEVRAAGD: Schepen van alle tonnages en bouwjaren. Speciale schepen van 86 x 9.50 met recent bouwjaar. = hinder = sluis DORDRECHT Berendrechtsluis BERGEN OP ZOOM KREEKRAKSLUIZEN Zandvlietsluis HINDER SCHELDE-RIJNKANAAL TER HOOGTE VAN DE KREEKRAKSLUIZEN DONDERDAG 17 APRIL VAN 08.00 UUR TOT 14.00 UUR Rijkswaterstaat voert op donderdag 17 april van 08.00 uur tot 14.00 uur werkzaamheden uit aan de Oostsluis van de Kreekraksluizen. Door de tijdelijk verminderde capaciteit van de sluizen dient het scheepvaartverkeer rekening te houden met vertragingen. Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. www.rijkswaterstaat.nl NEDERLAND MOET DOOR. INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - MARIFOON - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) De Binnenvaartkrant 13 8 april 2008 Trofee voor school De Maritieme Academie Harlingen ontving dit jaar bij de jaarvergadering van de CBOB de Wisseltrofee voor Binnenvaartondernemers van de CBOB. Tom van Diemen, lid van het College van Bestuur en locatiedirecteur Arjen Mintjes namen hem in ontvangst. De uitreiking ervan was min of meer het laatste dat Koos van den Berg deed als voorzitter van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart. De prijs ging naar de school vanwege de bouw van een nieuw opleidingsschip, dat vorig jaar in de vaart kwam, en de bouw van een nieuw schoolgebouw in Harlingen, inclusief nieuwe brugsimulatoren. Een stimulans van de binnenvaartopleidingen en de bond van ondernemers vond dat die moest worden beloond, “vanwege de gedreven en deskundige wijze waarop de modernisering en vernieuwing van het binnenvaartonderwijs breed wordt gerealiseerd.” Prinses Máxima/Prinses Amalia Het ging niet alleen om die twee VEILIG & VAST | In de vorige aflevering heb ik geschetst hoe het wettelijk kader van het ligplaats nemen er uit ziet. Dit lijkt redelijk duidelijk, maar hoe is nu de praktijk? Ten eerste is de schipper verantwoordelijk voor het ligplaats nemen en hij moet er op toezien dat hij zich aan de voorgeschreven afstanden houdt. Een schip dat één blauwe kegel voert en wil afmeren naast een schip zonder kegel, moet er zeker van zijn dat dit laatste schip in het bezit is van een certificaat van goedkeuring en aan de veiligheidseisen voldoet. Het eerste is eenvoudig: het schip heeft een certificaat van goedkeuring of niet. Het tweede wordt lastiger. Ten eerste is dit niet zomaar van buitenaf te zien en er is nog een verschil tussen drogeladingschepen en tankschepen. De drogelading schepen onderling voldoen normaal gesproken aan deze eisen. Echter: bij tankschepen kan er wel eens een verschil zijn. Dit heeft dan vooral te maken met de uitvoering van de elektrische installatie aan dek. Een groot aantal schepen maakt gebruik concrete zaken. Ook was er waardering: “Voor de zorg in de begeleiding van de jonge leerling naar volwassenheid.” De nieuwbouw werd door Koos van den Berg omschreven als “eigentijdse huisvesting”. Het nieuwe opleidingsschip is uiteraard het koppelverband Prinses Máxima/Prinses Amalia. Van de Berg trok het echter nog breder: “Met de toekenning aan de Maritieme Academie Harlingen wil het bestuur [van de CBOB – red.] zijn waardering laten blijken aan de binnenvaartopleidingen die elk op eigen wijze bijdragen aan de modernisering van het onderwijs. Aansluiting In zijn dankwoord vertelde Arjen Mintjes dat er behalve de honderden die al varend leren 65 leerlingen in Harlingen en 35 in IJmuiden de opleidingen volgen. Met de modernere aanpak hoopt de academie ook meer uitstraling in Europa te realiseren. Koos van den Berg: “Men is zich zeer wel bewust dat de bedrijfstak zit te springen om adequaat opgeleid personeel en probeert daarvoor goede aansluiting met de praktijk Tom van Diemen en Arjen Mintjes (r) namen de trofee in ontvangst namens de academie. Links vertrekkend CBOB-voorzitter Koos van den Berg. (foto MGR) in de bedrijfstak te vinden. Dat is best lastig; onderwijsprogramma’s liggen vaak voor jaren vast en er zijn natuurlijk meer vakken dan alleen maar de nautische.” een bijdrage van Klaas den Braven, oud-lid van de CCR-werkgroep Gevaarlijke Stoffen van overgangsvoorschriften en dan is het afwachten aan welke veiligheidsvoorschriften niet wordt voldaan. Dus in de praktijk liever bij een schip met hetzelfde aantal kegels langszij gaan liggen. Nu een ander probleem. Gelden deze afstanden ook tijdens het laden en lossen van schepen? In principe kan hier bevestigend op worden geantwoord. Het is zelfs zo dat tijdens het laden en lossen de omstandigheden gevaarlijker zijn dan tijdens het normale stilliggen waardoor de afstanden nog belangrijker worden. Bij het laden en lossen van stukgoederen in/uit drogeladingschepen kan echter gesteld worden dat de afstanden niet zo belangrijk zijn en dat de plaatselijke autoriteit hiervoor geringere afstanden zou kunnen toestaan. De containerschepen worden zowel geladen met ongevaarlijke goederen als met gevaarlijke goederen waarvoor één, twee of zelfs drie blauwe kegels worden vereist. En dat allemaal in hetzelfde schip. Ook zijn de beschermende voorschriften, bijvoorbeeld voor kleding, aan boord van drogeladingschepen minder streng dan aan boord van tankschepen. Als plaatselijk bevoegde autoriteit is daarom voor drogeladingschepen in de havens de havenmeester aangewezen. Buiten de havens is dat de Hoofdingenieur-Directeur van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat in plaats van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Anders wordt het bij tankschepen. Als men eist dat schepen met een verschillend aantal blauwe kegels, indien zij ligplaats willen nemen, op minimale afstanden van elkaar moeten blijven, zat daar een gedachte achter. Dit heeft te maken met de gevaren die men van de verschillende gevaarlijke goederen verwacht. Je kunt het hier mee eens of oneens zijn, maar de wetgeving stelt dit nu eenmaal. Tijdens het laden en lossen zijn de gevaren echter in een verhoogde mate aanwezig en men moet er dus vanuit gaan dat in dergelijke gevallen de afstanden zeker in acht moeten worden genomen. Dit heeft ook te maken met de veiligheidsmaatregelen die men aan boord van het schip moet nemen. Een schip met één kegel heeft alleen brandbare Ook stak hij onderwijscoördinator Daan van der Wekken een hart onder de riem. “Die heeft zeker een belangrijke bijdrage geleverd aan de afstemming en een beter begrip stoffen aan boord en de veiligheidsmaatregelen voor de bemanning zijn dan anders dan bij twee kegels, dus giftige stoffen. Men kan ook niet verwachten dat de bemanning van een schip dat geladen wordt met een 1-kegelstof in overdrukpakken gaat lopen omdat ernaast een schip wordt geladen met een 2-kegelstof. De verlader moet er voor zorgen dat dit niet noodzakelijk is. Maar de schipper blijft verantwoordelijk voor het ligplaats nemen en moet geen ligplaats nemen naast een 2-kegelschip en omgekeerd. Als je dat niet van te voren weet, kan het tot problemen leiden. Indien er echter een schip wordt beladen met een niet-kegelstof en een ander met een 1-kegelstof, kan ik me indenken dat dit minder problemen met zich meebrengt doordat de tankschepen aan dek allemaal aan dezelfde eisen moeten voldoen en er dan dus geen gevaar bestaat. Ook niet voor de bemanning van de beide schepen. Daarnaast is de vereiste afstand van 10 meter vaak ook wel realiseerbaar. Als de schepen aan twee zijden van een laadpier liggen is de afstand tussen bedrijfstak en onderwijsveld.” Daan van der Wekken gaat volgende maand met pensioen. Afstanden tussen schepen met gevaarlijke goederen - de praktijk normaal gesproken al 10 meter. Nog een belangrijke zaak doet zich voor indien een schip een stof lost waarvoor zijn eigen verwarmingsinstallatie moet worden gebruikt en ernaast wordt een schip beladen met bijvoorbeeld benzine. Voor lossende schip zijn maatregelen voorgeschreven waaronder de eigen ketelinstallatie in bedrijf mag zijn. Dit is echter niet van toepassing op schepen van het type N open die op 1 januari 1995 reeds in bedrijf waren. Daardoor behoeft het schip niet te voldoen aan de beveiliging door middel van gasdetectie en kan het gebeuren dat een gaswolk van het te laden schip ontstoken wordt door de ketel van het lossende schip. Zeker als de minimale afstand van 10 meter niet in acht wordt genomen. Een dergelijke belading zou niet mogen worden toegestaan. Maar het belangrijkste is dat de schipper altijd zijn verantwoordelijkheid neemt en dit ook kenbaar maakt aan de laadinstallatie. Anders is de boete echt voor hem.

Binnenvaartkrant