Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 6 8

De Binnenvaartkrant 6 8 april 2008 Gezocht kapitein op RVS tanker, 2000 ton., in bezit van benodigde papieren en ADNR-C, week op/ week af. Tel. 06- 53280243 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision Q6 - Orlaco Novio Nautic BV Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl INL/INFO: Verkoop Service Diverse aanbiedingen • Radar JRC JMA609 • Radar Swiss JFS364C • TravelVision Q6 • Rivierpiloot • Ook gebruikte radars en schotels! 10 nieuwe overalls € 99,00 Overall Tiprobatez vlamvertragend, 10 stuks € 295,00 kleur marine of oranje Prijzen excl. btw tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl terwijn-zwolle@hetnet.nl TE KOOP: CASCO / COMPL OF AFGEB OOST EUROPA / RUSLAND /ASIA. SEA-RIVER, 87x 11.40x5.40 – 2009 BUNKER TANKER 110X13.50 - 2009 TANKER 110X11.5. – 2009 BUNKER SCHIP 110X11.45X5.30 BJ. 2006 DIV., 110 MTR RUSLAND 2009 Pontons div. afm., leverbaar. Vraag vrijblijvend: Info: WWW.SHIPNED.COM shipned@shipsale.com +3178-6209565 of +316-53118767 GEVRAAGD ZO SPOEDIG MOGELIJK een kapitein met C-patent t/m Basel. LATER VOOR NIEUWBOUW- ZEETANKER, kapitein met ADNR en C-patent. 1e kapitein met patent tot Basel. 2e kapitein met patent tot Karlsruhe beide met A- patent en C- patent, vrije tijd, 14 dgn op 14 dagn af. Met comfortabel loon. Tel. 0032-495500626 • Fax. 0032-36466882 GEZOCHT Kapitein voor tanker 1000t., int. vrt, vereist: ruime bekendheid qua vaargebied of een talent daarvoor en flexibele instelling. Daarvoor bieden wij een goede verdiensten. Tel. 06-53364800 SCHEEPS- BETIMMERING Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL: 078-6840112 E-MAIL: WEIDZ@WEIDZ.NL Na de twee eerste succesvolle jaren hebben wij ons team versterkt. Met ons uitgebreide ladingpakket zijn wij op zoek naar diverse schepen in verschillende maten. Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking Vrachtschip Espoir Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Tel. 0168-465468 Fax. 0168-465469 Mob. 06-54206939 scheepvaartb.renate@hetnet.nl www.scheepvaartbedrijfrenate.nl VOF Fernando Bolero 85 3335 EE Zwijndrecht Gevraagd voor koppelverband Quinto: Kapitein Vaste containervaart van Antwerpen naar Basel 14 dagen rondloop. Wij vragen: Patent tot Mannheim ADNR Basis Radarpatent Wij bieden: 14 dagen op 14 dagen af Reizen en eten vrij Aflossen op woensdag te Antwerpen Aflossen met huurauto Loon n.o.t.k. Reacties naar: L Nanninga T 0653241071 D Fernhout T 0610971097 Gespecialiseerd in ballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen, Intellian satellietvolgsystemen, importeur van Elca en OLP draadloze systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbhandel.nl Gevraagd: Kapitein Op mdb Riad GEVRAAGD op beunschip per eind april 2008; matroos m/v 16-18 jr i.b.v. dienstboekje. Weekends vrij, loon volgens C.A.O. Rijn & Binnenvaart, vaargebied rond het IJsselmeer/Fryslân. Inlichtingen: 06-53231652 80 x 8.20 x 2.52 mtr. 1122 ton, bj. 1955 GM, 680 pk, rev. 2005, Deutz, 20 kva, bj. 2001, Lister, 25 kva, bj. 2006 In bezit van groot vaarbewijs, ADNR en radarpatent, duw- en containervaart ervaring, computerervaring vereist, vaargebied ARA, week/week Telefoon 06-22602039 OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 GEZOCHT OP MS UNITED Stuurman/2e kapitein, 14/14. Voor meer info: 06-10555021 / 0049-1749414306 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50 x 5.21 x ca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz.. Tel. 078-6121246 06-55195004 GEVRAAGD MATROOS op MTS ASFRA, 14/14, reis en kost vrij. Tel. 06-53119503 PASSAGIERSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORPORATION bietet ab sofort slowakisches und tschechisches Nautik (inkl. Kapitäne) und komplett Personal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend an. Gunstige Preise! Info: Tel.+42-1903453157, Email nikocorporation@zoznam.sk, Fax +42-1347726334 VOOR MVS WODAN Zijn wij op zoek naar een volmatr., i.v.m. dienstboekje, erv. op de Rijn- en Binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns C.A.O.. Voor meer info: tel. 06-22424148 TE KOOP: Motorpassagierscheepje, 14.9x4x1.25, bjr 1965, S.I. tot 2009, max. 24 pers., geschikt voor bewoning. Tel. 06-21591069 www.zijlmans.nl GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Sardius 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vrt, loon vlgns C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 0527-690032 www.huizinga-snijder.nl Ruijven b.v. Sigmondstraat 60 4251 ZB WERKENDAM Tel: 0183 - 507190 Email: info@ruijven.nl Web: www.ruijven.nl Ruijven b.v. biedt te koop aan: Nieuwbouw Koppelverband: Gevraagd kapitein / 2e kapitein ibv. rijnpatent voor koppelverband Vision Voor info. Tel. 06-10562544 Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981,2 x 1.500 PS, 104,92m x 11,39m • 1765 to., Bj.1929/1994, 1065 PS, 84,90m x 9,49m x 3,22m • 1520 to., Bj. 1949/2003, 85,40m x 9,50m x 2,86m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1272 to., Bj. 1973, 1200 PS, 80m x 9,00m x 2,70m Motortanker: • 2375 to., Bj. 1984, 1800 PS, 109,23m x 11,40m x 3,00m • 1373 to., Bj. 2006, 1278 PS, 84,94m x 9,64m x 2,80m • 1371 to., Bj. 1962, 1000 PS, 84,86m x 9,49m x 2,67m • 1370 to., Bj. 1981, 950 PS, 80m x 9m x 2,77m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80m x 8,22m x 2,52m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 200 Personen, Bj. 2006, 43m x 7,40, 285 PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,30m x 5,25m, 450 PS • 170 Personen, Bj. 1961, 24,60m x 5,60m, 220 PS Wir suchen für einen Kunden ein GMS für Container, max. 86 m x 9,50 m sowie ein GMS, 110 m x 11,40 m, Baujahr nach 2000 Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009 • Containerschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Gütermotorschiff, 110 m x 11,45 m, ABC mit 1.800 PS, Lieferbar November 2009 • Gütermotorschiff, 135 m x 11,45 m, Mitsubishi 1.278 PS, Lieferbar Januar 2009 - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Wir sprechen niederländisch, polnisch, russisch, englisch Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Str. 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de Nr. 801:110x10 x 3,2 mtr. bj 2007, 2401 ton. 1300 pk, Boegschroef van Wijk 535 pk. 2x gen. 40 en 60 kva. Alles Cummins. Compleet schip. Nr. 802:109 x 11,45 x 4,32 mtr. bj 1975 met nieuw midden-voorschip van 1990. 3758 ton, 196 teu. Cat 1835 pk van 2005. boegschroef van Wijk 700 pk 2006. Schip mag verlengd worden tot 135 mtr en is geschikt om te duwen. 105 x 10 x 3,2 mtr. Levering december. Compleet mei 2009. 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Levering december. Compleet mei 2009. Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen op telefoonnummer: 0183-507190. De Binnenvaartkrant 7 8 april 2008 Geslaagd werkbezoek Aan boord bij de familie Bruinsma op het ms Vogue, in de bus langs terminals – zowel het Rail Service Center als Rotterdam Short Sea Terminals – en een vaartocht door in de haven van Rotterdam. Het was het grootste werkbezoek tot nu toe, met 25 gasten van de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, het Havenbedrijf Rotterdam, werkgeversorgnisatie VNO- NCW en de gemeente Dordrecht. Donderdag 27 maart vond zo een trimodaal werkbezoek plaats, dat het BVB had georganiseerd samen met de voorlichtingsbureaus Short Sea Shipping en Rail Cargo om het belang van de logistieke keten voor BV Nederland over het voetlicht te brengen. De praktische kant van het logistieke verhaal is door middel van de rondleidingen goed in beeld gebracht maar natuurlijk ontbrak ook de meer theoretische presentatie niet die is verzorgd door de drie vertegenwoordigers. Jaarverslag Afgelopen week ontvingen sponsors van het BVB het beknopte BVB-jaarverslag over 2007. Ook relaties ontvangen het verslag, waarin geschetst wordt hoe de verrichte activiteiten bijdragen aan de communicatiedoelstellingen van het BVB ten gunste van de binnenvaart. Foto’s Monique Rook (BVB) Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail evo@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB WATERSTAND ELBE HINDERT CONTAINERVERVOER OVER WATER VANUIT HAMBURG Deze rubriek is vooral bestemd voor hen die varen of in het verleden veelvuldig op de Europese vaarwegen te vinden waren. Bij Land In Zicht gaat het er namelijk om de plek op bovenstaande foto te herkennen. De foto is gemaakt ergens op een vaarweg. Het gefotografeerde object staat op, maakt deel uit LAND INZICHT Eddy Bilder volgt Koos van den Berg op Kamerlid Eddy Bilder is benoemd als nieuwe voorzitter van de CBOB. Hij volgt Koos van den Berg op. Die nam bij de jaarvergadering in het Delta Hotel in Vlaardingen afscheid als voorzitter. De 47-jarige Eddy Bilder zit in de Tweede Kamer voor het CDA en Sinds 28 februari is de naam van het voormalige Van der Graaf Staalbouw aan de Rivierdijk 616 in Hardinxveld- Giessendam DE Werf. De locatie is aangekocht door de vennoten Van Pelt Waar varen we langs? van of is de oever van deze vaarweg. Wat wij willen is dat de lezer van De Binnenvaartkrant ons vertelt waar deze foto gemaakt is. Dit inzicht van het land dat u als opvarende van een binnenschip passeert kan u een vlag van De Binnenvaartkrant opleveren. Stuur een kaartje met de juiste locatie (vaarweg ... ter hoogte van ...) op aan de redactie van deze krant: De Binnenvaartkrant Betr. Land In Zicht Postbus 24202 3007 DE Rotterdam was wethouder/locoburgemeester in Ermelo. Zijn familie is actief in de aannemerij. Koos van den Berg zei na zeven jaar voorzitter te zijn geweest van de CBOB tevreden te zijn. Hij omschreef de binnenvaart bij zijn komst als "een wat klagerige, verongelijkte sector, vooral richting overheid", en nu is het volgens hem Wisseling van de wacht en De Jager Staalbouw, met kwaliteit als specialisme en marktkennis door ervaring. Gebr. Van Pelt Gorinchem, de jongste onder de compagnons, heeft al twintig jaar bewezen casco’s Op de foto: Ebe Nouwen (links), Fien de Jager en Hans van Pelt (boven). (foto Johan de Witte) Of stop de oplossing in de bus op de Prins Hendrikkade 12e op het Rotterdamse Noordereiland. Oplossing krant nr. 8 opsturen vóór 16 april 2008. De winnaar van krant nr. 7 is: Jaap Boersema, Nieuwegein Oplossing: Hotel Weisser Bar in Mülheim aan de Moezel (Zie ook onze internetsite: www.binnenvaartkrant.nl voor Land In Zicht prijsvraag) "een zelfbewuste bedrijfstak, die op eigen kracht een prachtige vervoersprestatie levert". Koos van den Berg mag zich sindsvorige week maandag erelid van de CBOB noemen. te kunnen bouwen. Nouwen Participaties Nederland en Nouwen Maritiem hebben ‘navigator-’ en bestuurlijke discipline. Het gaat bestaan uit bestaat allround staal-, aluminium-, en cascobouw. Zaterdag 12 april om 11.00 uur wordt DE Werf officieel in gebruik genomen. De aanwezigheid van belangstellenden wordt bijzonder op prijs gesteld. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM STORK DEUTZ BOLNES WÄRTSILÄ WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

De Binnenvaartkrant 8 8 april 2008 Gevraagd: SCHIPPER op mds Inachos, Moezelvaart, 14 dgn op/ 14 dgn af. Tel. 06-53176034 Watertransport van de Graaf & Meeusen is wegens uitbreiding van de vloot met een motorschip van 3.500 ton op zoek naar een: gemotiveerd (echt)paar om dit schip gezamenlijk te exploiteren waarbij wij openstaan voor overname op termijn. Financiële middelen zijn hierbij niet noodzakelijk. Een uitstekende kans voor een net en gemotiveerd paar om voor “zichzelf” te starten. Volledige ondersteuning zowel financieel als technisch vanuit onze organisatie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Laan der Verenigde Naties 105 3316 AK Dordrecht Postbus 499 3300 AL Dordrecht Tel: +31-78-6314455 Fax: +31-78-6314343 e-mail: omnia@omnia-maritime.nl internet: www.omnia-maritime.nl Bevrachtingen binnenvaart Nieuwbouwprojekten Scheepsfinancieringen Duwvaart Zee/kustvaart bevrachtingen Agencies Projektladingen Op- en overslag Expeditie Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: Kapitein (week / week) Aflos Kapiteins Stuurman (week / week) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Scheepvaartbedrijf Fiorano BV Willem Alexanderhof 1 3331 AS Zwijndrecht Gevraagd voor diverse koppelverbanden Kapiteins Wij vragen: Patent tot Mannheim ADNR Basis Radarpatent Beheersing van Nederlandse of Duitse taal Wij bieden: 14 dagen op 14 dagen af Reizen en eten vrij Aflossen op dinsdag of woensdag Aflossen met huurauto Loon n.o.t.k. Reacties naar: L Nanninga T 0031653241071 R Werkman T 0031653461246 L.C. de Vogel BIEDT ZICH AAN: Aflosser en onderhoudsmonteur tegen € 150 per dag en € 20 per overuur, u krijgt een factuur van me met btw. U kunt me bereiken onder de nummers: 06-38900625 / 06-27554175 / 0049-1706801648 / 0032-473210160 ‘’De binnenvaart heeft toekomst’’ Door ons uitgebreide ladingpakket kunnen wij extra scheepsruimte gebruiken vanaf minimum 1000 ton laadvermogen. Zeker in de enkelwandige schepen zijn wij zeer geïnteresseerd. Dubbelwandige schepen zijn eveneens van harte welkom. Aanmelden: De heer K. Claussen Telefoon: 0049-40895051 Fax: 0049-408902233 E-mail: knut.claussen@tankfracht.de Postfach 26 19 25 . D-20509 Hamburg Wendenstrasse 379 . D-20537 Hamburg Wegens uitbreiding en groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar: Regie- Schepen Voor alle vaargebieden. Te koop: Mvs “Delos“ 86x11.20x3.05, bj. 1965, 1974t. 2x644 Cat. (nov. 2003) woning 2003. Poolse nieuwbouwcasco’s 105/110 x 11,45 x 3,25 m levering 2008/2009 Ook turnkey mogelijk. VAARTIJDENPROBLEEM? 65-plusser met patent tot Basel zoekt tijdelijk werk. Tel. 0049-172-4249944 Gevraagd kapitein / 2e kapitein voor koppelverband Independent vaste containervaart Antwerpen/Basel vrijetijdsysteem 14/14 Voor info. Tel 06-51278037 INL/INFO: EXPORT RUSLAND - UKRAINE Tanker Tonnage gevraagd Info: WWW.SHIPNED.COM shipned@shipsale.com +3178-6209565 of +316-53118767 Biedt te koop aan voor de handel: 3 tankers 50 x 6,60m, 500 ton. Voorzien van ketel en spiralen Dubbelwandige tankduwbak 74 x 9m, 1.360 ton, bj 1971. Voorzien van ketel en spiralen. Dubbelwandige tankduwbak 85 x 11,40m, 2.700 ton, bj 1994. Voorzien van ketel en spiralen. M/s: 67 x 8,20 x 2,62m. 854 ton. Bj 1961. 2 x 350 pk Scania. Alu luikenkap. Stalen buikdenning. Boegschroef, autokraan. Bovengenoemde schepen hebben geldige certificaten en zijn geschikt voor GMP transporten. Tel. 078-6820900, E-mail edwin@maaskade.nl Maaskade Bevrachters BV Rederij Alpha Bunker Service 3 BV Inverband met uitbreiding van onze vloot zijn wij opzoek naar, Kapitein i.b.v Grootvaarbewijs, Radardiploma, ADNR en Marifooncertificaat. Stuurman i.b.v. Grootvaarbewijs. Matrozen i.b.v Dienstboekje, Ervaring op bunkerschepen vereist. Havengebied Regio Rotterdam • week op / week af Vacatures zie: Alpha Bunker Service BV Westhavenkade 87 d 3331 AV Vlaardingen Navigeer je carrière Kom bij ons aan boord! www.alphabunker.com Info@alphabunker.nl Fax 010 4343337 www.huizinga-snijder.nl TOS zoekt kapiteins, stuurlieden met of zonder patent en (vol)matrozen in bezit van dienstboekje. Kijk voor alle actuele vacatures op onze site of bel ons! TOS Rotterdam (+31)10 - 436 62 93 Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam TOS Vlissingen (+31)118 - 44 09 11 TOS Děčín (+420)412 - 510 181 TOS Gdynia (+48)58 - 783 03 80 E-mail info@tos.nl www.tos.nl dé maritieme vacaturesite De Binnenvaartkrant 9 8 april 2008 De Vormingsklas Het was in de tijd dat de schippersvrouw het pensionaat net verlaten had. Haar ouders woonden nu beiden aan de wal en ze was dus schippersmeisje af. Ze was voor de mulo geslaagd en dat was in die tijd heel wat. Vier talen moest je leren en je haalde en-passent ook nog even je Middenstandsdiploma. Biologie, aardrijkskunde en geschiedenis hoorden daar bij en nog wat aanverwante vakken. Het was in ieder geval een indrukwekkend lange cijferlijst. Gelukkig kon het meisje goed leren en dat was aan de puntenlijst te zien. Haar ouders waren bijzonder trots op de uitmuntende cijfers van hun dochter. Ze mocht gaan doorleren maar ze zou niet weten wat. Daarom besloten de ouders voor een tussenjaar. De vormingsklas. Meteen al de eerste schooldag werd de meisjes ingepeperd dat dit geen jaar om te slapen zou zijn: Nee, dit was een bloedserieuze opleiding om toegelaten te worden tot de opleiding van huishoudlerares. Zo had het meisje zich dit echter helemaal niet voorgesteld. Ze had een gezellig jaar verwacht waarin ze op een leuke manier huishoudelijk inzicht zou verwerven. In plaats daarvan volgden er draadsaaie theorielessen over dingen die haar absoluut niet interesseerden. Zoals het maken van vlokkenzeep en nog meer van die onzin. De praktijklessen lagen haar echter wel. Daar leerde ze immers dingen waar ze later als jonge vrouw mee te maken zou krijgen. Zoals met een naaimachine omgaan, patroon tekenen en andere handvaardigheden. En koken, dat vond ze echt geweldig. Ze leerde er nasi maken en was daardoor de eerste in het gezin die dit kon. En daar was ze best wel trots op. Ook leerde ze, op een voor die tijd zeer moderne manier, voedsel bereiden. Het hele gebeuren daarna vond ze echter minder boeiend. Het afwassen van die troep en het schoonmaken van het fornuis. Nee bah. Dat was toch geen echte hobby van haar. Meppel wil meer geld van rijk voor Meppelerdiepsluis www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 869 schepen! Nieuw toegevoegd: • Enjoy • Frisian Summer • Niala • Vertigo • Viking Hier een belangrijke aanvulling op het artikel ‘En passagiersschepen voeren heen en weer (de joodse exodus via de Donau)’ uit de vorige Binnenvaartkrant. Daarin wordt geschetst hoe de Hongaarse raderbootkapiteins Nándor Andrásovits en Zalán Petnemázy het leven redden van 1200 tot 1350 door de fascisten vervolgde joden. Tijdens een werkbezoek van de VVD heeft Meppel maandag 31 maart opnieuw aangedrongen op verbreding en verdieping van de Meppelerdiepsluis. Wethouder Ton Dohle zei te willen proberen met regionale partijen een eigen bijdrage te leveren aan de benodigde 41 miljoen euro. Maar hij rekent wel op meer geld van de rijksoverheid dan de 25 miljoen die minister Eurlings heeft toegezegd. De bedoeling is dat het Meppelerdiep wordt opgewaardeerd van Zij brengen de vluchtelingen via de Donau naar de Zwarte Zee. Nog geen jaar later is diezelfde Andrásovits één van de kapiteins die met 26 andere passagierschepen door Goebbels wordt ingehuurd om ontheemde Volksduitsers uit Bessarabië via diezelfde Donau in veiligheid te brengen, vluchtend voor de expansiedrift van ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen Vooral de poetsdagen, eenmaal per drie maanden, vond ze verschrikkelijk. Alles moest dan een grote beurt krijgen en ieder was in de weer met een stinkend lapje. Liefde voor het schoonmaken werd haar op die manier niet echt bijgebracht. Soms had ze ook zo haar eigen manieren om de boel te reinigen. Daar waar ieder braaf met een doekje de hele douche uitsopte, pakte zij een luiwagen en zette daarna de straal er op. Van de andere meisjes kreeg ze te horen dat het zo niet hoorde. Dat konden die meiden dan wel zeggen maar haar douche bleek toch schoon genoeg voor een goed punt te zijn. De manier waarop ze leerde wassen kon ze al helemaal niet begrijpen. In de schooltas moesten een hemd en een vuile onderbroek. Of heette die toen nog directoire? Om dit te reinigen moest men op school een pannetje water opzetten met een halve lepel waspoeder en dus dat ondergoed erin. Terwijl ze daar zo klasse 3 (voor schepen tot 2000 ton) naar klasse 5a (voor schepen tot 3000 ton). Dohle: “De regio is genegen om te laten zien wat capaciteitsvergroting van de hoofdvaarweg ons waard is, maar niet in deze orde van grootte.” Het tekort van 16 miljoen euro moet volgens Meppel grotendeels door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden opgevangen. Tweede Kamerlid Halbe Zijlstra zegde aan het eind van het werkbezoek in Meppel toe de Meppelerdiepsluis opnieuw op de agenda te zetten van de VVD-fractie en de Tweede Kamer. Gedeputeerde Rob Bats van Drenthe en zijn collega Job Klaasen van Overijssel steunen het pleidooi van Meppel. Bats zei: “De provincie wil samen met de gemeenten optrekken in het verkrijgen van volledige rijkssteun voor een verbreding en verdieping van de Meppelerdiepsluis.” de Russen. De enclave zat klem tussen nazi’s en communisten. Tussen 1812 en 1843 hadden zich in het onbewoonde steppegebied rond de 9.000 Duitse boeren gevestigd. Van Tsaar Alexander kreeg elke kolonistenfamilie 66 hectare land. Na de Eerste Wereldoorlog is het gebied geannexeerd door Roemenië. Op 29 juni 1940 eisen de Russen het op, conform het Hitler-Stalin Pact. Nadat eerst de joden zijn gedeporteerd, moeten ook alle Volksduitsers eraan geloven. Donauschepen als dat van kapitein Nándor Andrásovits brengen in zeven weken tijd 93.000 mensen ‘Heim ins voor het gaspitje in het waslokaal stond en met een houten lepel het ondergoed heen en weer roerde keek ze naar de wasmachines achterin en ze vroeg ze zich af waarom men hen niet gewoon leerde hoe ze daarmee om moesten gaan. Na dit hele onzinnige wasritueel werd er gecontroleerd of de ‘directoire’ schoon was. Uiteraard was ie dat , want niemand nam natuurlijk een onderbroek met sporen van welke aard dan ook mee. Aan het eind van het jaar was het nog spannend om te weten wie geslaagd was en dus door mocht naar de opleiding tot huishoudlerares. Honderd jaar ‘natte bieb’ Deze flyer maakt reclame voor de Dag voor Varenden. Wegens honderd jaar ‘natte bieb’ historie is er zaterdag 19 april voor maritieme lezers gelegenheid om door de Rotterdamse Bibliotheek aan de Hoogstraat te laveren. De Bibliotheek voor Varenden doet een boekje open over haar werk; er is een discussie over waterbelangen; er zijn verhalen en lezingen; Vibeke Roeper brengt in haar verhaal Michiel de Ruyter mee naar Rotterdam; de Brulboeiers zingen; er zijn workshops voor de jeugd en er is een informatiemarkt. De dag begint om 12.00 uur, waarin een ‘saluut’ wordt gebracht aan de Rotterdamse Bibliotheek voor Varenden en iedereen welkom is. Het boek Reich’. Eerst na grondig onderzoek op raszuiverheid natuurlijk worden de ontheemden in ‘Lebensraum’-gebieden als Polen gehuisvest. De hele evacuatie via de Donau wordt in twee maanden tijd en met Deutsche Gründlichkeit voltooid. De warme soep van de verjaagde Polen staat nog op tafel als de eerste ‘Duitse’ vluchtelingen in hun nieuwe woongebied arriveren. Aan het Oostfront komen 9.000 arme Bessarabische jongens en mannen om. Triest kanonnenvlees, misbruikt voor de aspiraties van een Führer waar ze tot die tijd nauwelijks van hadden Nou, het ex-schippersmeisje niet. Daar kon ze niet wakker van liggen. Haar ouders overigens ook niet. Zij hadden hun best gedaan om hun dochter enige vorm van huishoudelijk inzicht aan te bieden en dat was voor hen voldoende. Liefde voor poetswerk had deze school echter niet gekweekt. Wel had ze een zeer goed inzicht in gezonde voeding gekregen. En ook de lessen in handvaardigheid waren een goede basis voor de creativiteit die ze later verder uitgebouwd heeft. En hoewel ze geen diploma behaald e, heeft ze dus toch veel gehad aan dat ene jaar Vormingsklas. VARELING door Irene Bruyninckx is de loopplank naar de wereld, waarmee matigheid en onzin worden overboord gezet. Kijk voor informatie op: www. bibliotheek.rotterdam.nl. ‘Heim ins Reich’ gehoord. Hun in Polen achtergebleven families kunnen na Stalingrad wéér hun (nou ja: Poolse) huis en haard verlaten, vluchtend voor de oprukkende Sovjets. De communisten doen in wreedheid niet onder voor hun Duitse collega’s tijdens Hitlers operatie Barbarossa. De richting Frankfurt an der Oder vluchtende Volksduitsers vervloeken de dag dat ze hun vruchtbare en vredige akkers moesten verlaten. Bessarabië heet tegenwoordig Moldavië, en het woord Volksduitser bestaat alleen nog maar in encyclopedieën. En in de hoofden van onverbeterlijke ‘Lebensraum’-denkers.

Binnenvaartkrant