Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 58 8

De Binnenvaartkrant 58 8 april 2008 Helenic kan overal heen, behalve het ijs in DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De gloednieuwe coaster Helenic van Ton Hagebeuk heeft geen ijsklasse. “Bewust niet, want ik heb een hekel aan varen in het ijs”, vertelt de kapitein-eigenaar van de gloednieuwe kustvaarder. Hagebeuk is meer een man van varen op de vierkante meter. Als een schip ergens heen kan, ook al is het nog zo nipt, dan komt Hagebeuk er. Vandaar ook de keuze voor het relatief kleine formaat van 89 bij 12 meter. “Als het moet zou ik er zelfs de Enkhuizersluis mee door kunnen. Maar daar zien ze me vast niet graag komen.” “Waar ik nu sta en wat ik nu heb, heb ik voor het overgrote deel te danken aan Wagenborg”, steekt Hagebeuk van wal. “Wagenborg staat achter z’n kapiteins-eigenaars. Wagenborg helpt je, steunt je, zorgt dat je geen te gekke dingen doet en dat je overeind blijft als het een keer kritisch is. En daarbinnen heb je als kapitein-eigenaar de vrijheid van het ondernemerschap.” Vergriekst De lof van Hagebeuk aan het adres van Wagenborg is volledig oprecht en gemeend: “Wagenborg biedt schippers, binnen de marges, veel mogelijkheden. Ik ben er heel gelukkig mee en kan met die mensen alle kanten op die ik wil. Zowel commercieel als sociaal heb ik bij hen een erg goed gevoel.” Toen Hagebeuk in 2005 aangaf wel eens wat anders te willen, kwam Wagenborg met het idee voor dit type schip. Hagebeuk: “Een vertegenwoordiger van Wagenborg kwam met het idee en tien minuten later was het rond, had ik het schip gekocht en mijn toenmalige schip van de hand gedaan. Praat je wel over ettelijke miljoenen, hè. Ik kreeg van Wagenborg bij dit project alle steun die ik wenste.” Zijn toenmalige schip was de Jason, een 2500 tons-Bijlsmatrader, die in 2006 als Thalos werd verkocht en nu onder de naam Panta Rhei nog steeds voor Wagenborg vaart. “De nieuwe eigenaar was ooit leerling bij Vermeulen, toen ik daar als kapitein voer. Hij loste mij daar af als kapitein.” De Helenic is genoemd naar Hagebeuks 85-jarige moeder Helena, die op 7 maart de doop verrichtte. “Ik heb de naam iets vergriekst omdat ik gek ben op Griekenland. Dat is zo’n prachtig land, met al die eilandjes”, zegt Hagebeuk. Warmte Over de keuze voor een 3250-tonner vertelt hij: “Met dit type schip kun je nog kleine havens aandoen en toch een behoorlijke hoeveelheid vracht meenemen. Als schip korter dan 90 meter kan ik elke Nederlandse haven in zonder loods.’’ Hagebeuk heeft behoorlijk wat extra geïnvesteerd om het schip helemaal naar zijn wens te maken. Daarover heeft de spraakzame kapitein-eigenaar uitgesproken ideeen: “Ik woon en werk acht maanden per jaar aan boord. Dan wil ik toch iets knaps om me heen, zowel in het stuurhuis als in de woning. Een schip waaruit warmte en gevoel straalt, dat zie je aan alle kanten terug.” “In negen van de tien gevallen ligt in de hutten en de verblijfsruimtes zeil op de vloer. Maar wie wil er nou ’s ochtends, als hij net wakker is, met zijn blote voeten op dat koude linoleum? Ik wilde dus vloerbedekking. Niet alleen voor mezelf, maar voor iedereen aan boord.” Hiermee brengt Hagebeuk zijn filosofie over omgang met personeel tot uitdrukking. “Ik ben niks beter dan de matrozen aan boord”, vindt hij. Iedereen aan boord heeft dan ook een eigen hut met eigen douche en toilet. “Je kunt het anno 2008 toch niet meer maken je medewerkers op te schepen met een collectieve douche- en toiletruimte. Dit is wel voor acht maanden per jaar hun woning.” “Als bemanning ben je dus acht maanden per jaar elkaars familie; zo wil ik ook dat de mensen aan boord het voelen. Daarom heeft ook niemand hier een eigen televisie in de hut; daar is de messroom De Helenic is de kroon op het werk voor Ton Hagebeuk. (foto’s Jan Johan ten Have) voor. Op die manier dwing je sociaal contact af. Heeft iedereen een eigen televisie, dan zie je buiten de werkuren niemand meer. Dat wil ik niet.” E-mail In de messroom staat een laptop met e-mailverbinding. Iedereen aan boord mag dagelijks een mail versturen. Hagebeuk: “Iedereen moet kunnen communiceren met thuis. Toen ik als jong kereltje begon, kreeg mijn moeder een lijstje met data en adressen waar ik wanneer zou zijn. Brieven kwamen niet aan of wij arriveerden ergens anders of vroeger dan verwacht. Nu biedt de techniek veel meer mogelijkheden. Ik vind communicatie met het thuisfront erg belangrijk. Ik zorg er daarom ook voor dat zij de mails die voor hen binnenkomen, zo snel mogelijk krijgen. Ik wil goed zijn voor mijn mensen, dát vind ik van deze tijd.” >> Lees verder op pagina 59 De Binnenvaartkrant 59 8 april 2008 “Ik weet zeker dat de Helenic een prima stap is” >> Vervolg van pagina 58 De maritieme loopbaan van Ton Hagebeuk begon helemaal onderaan. In 1971 stapte hij als 16-jarig jochie aan boord van een coaster van de KNSM om een jaar voor de mast te gaan varen. Na een jaar wist hij dat het leven als lichtmatroos niet was wat hij wilde. Hij ging naar de zeevaartschool en op zijn twintigste was hij derde stuurman grote handelsvaart onbeperkt. Hij kwam weer terecht bij de KNSM. “Als het moet zou ik er zelfs de Enkhuizersluis mee door kunnen. Maar daar zien ze me vast niet graag komen.” Matrassenfabriek Terwijl hij zijn papieren haalde voor tweede stuurman, fuseerde de KNSM met Nedlloyd. Hagebeuk vertrok toen naar Gebr. Broere in Dordrecht. Daar werkte hij tot eind 1980. Toen stapte hij aan wal en koos daarmee voor vrouw en gezin: “Als een vrouw trekt, kunnen geen tien sleepboten een man tegenhouden.” Aan de wal was Hagebeuk zeven jaar hoofd van het bedrijfsbureau van spellenfabrikant Jumbo. Daarna ging hij naar de gemeente Zaanstad om daar het bedrijfsbureau van de afdeling afvalstoffen de gaan leiden. “Nou, dat lag mij totaal niet. Ik was totaal geen ambtenaar.” Van 1990 tot 1993 was Hagebeuk bedrijfsleider op een matrassenfabriek in Amsterdam-Oost. Toen dit bedrijf aan de latten ging, werd hij werkloos. De werkloosheid bleek zijn voorland voor een hernieuwd leven op zee. Hagebeuk benaderde diverse scheepvaartmaatschappijen. Wagenborg Shipping wilde geen herintreders, waarop hij terechtkwam bij Spliethof in Amsterdam. Belachelijk “Het was en is ronduit belachelijk”, vindt Hagebeuk. “Om mijn bevoegdheid terug te krijgen, moest ik eerst drie maanden als niks aan boord. Dat eist de inspectie nog altijd, het is echt belachelijk.” “Stond ik daar met mijn jarenlange ervaring naast een ventje dat zo van de zeevaartschool kwam en moest hij mij het vak leren. Maar ik heb het maar laten gebeuren, want de terugkeer aan boord voelde vanaf het eerste moment als een oude jas.” “Als je twee jaar werkloos bent, verdwijnen al je ambities. Ik was helemaal afgebrand”, gaat Hagebeuk verder. “Het leven en werken aan boord zette mij weer op mijn poten. Voor Spliethof heb ik gevaren als derde en tweede stuurman.” Slechte naam Op een gegeven moment werd een varende vriend van Hagebeuk de laan uitgestuurd bij zijn werkgever. De vrienden kwamen aan de praat en Hagebeuks vriend vertelde dat hij zelf kapitein-eigenaar wilde worden. Met de gouden handdruk die hij meekreeg wilde hij een eigen schip kopen “Ik verklaarde hem voor gek”, zegt Hagebeuk. “In de jaren ‘70 hadden kapiteins-eigenaars nog een erg slechte naam onder het personeel. De medewerkers aan boord werden tegen een hongerloon uitgebuit. Onze ervaringen stamden nog uit die tijd; dus om dat nou zelf te gaan doen… dat voelde in eerste instantie niet helemaal goed.” “Maar tegelijkertijd dacht ik: ‘Wat hij kan, kan ik ook.’ Maar is dat wat ik wil?” “Om dit te proberen ging ik op een kleine coaster varen voor Scheepvaartonderneming Vermeulen. Ik mocht er op verschillende schepen rondkijken en ik begon te geloven dat dit het voor me was.” “Mijn vriend kocht in 1999 de eerste van Vermeulen en ik volgde in 2000. Dat was de Jason, waarmee ik tot 2006 met heel veel plezier heb gevaren. En ik weet zeker dat de Helenic een prima volgende stap is.” Rabobank Altena feliciteert Sluisweg 13-16 . Postbus 83 . 8530 AB Lemmer Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0514 56 85 50 . Email: info@bijlsma.com Tel: 0183 50 52 30 . Email: info@veka-group.nl . Website: www.veka-group.nl feliciteert C.V. Scheepvaartonderneming T'riton met de nieuwe coaster Helenic en wenst hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Velsenstraat 6, 4251 LJ Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 Wie leverden aan coaster Helenic Wagenborg Shipping bv Ontwerp casco, makelaar, bevrachting, bemanning en administratie BIJLSMA shipyard BV Complete afbouw Veka Shipbuilding BV Levering casco Rabobank Altena Financiering Wärtsilä Nederland BV Hoofdmotor en flexibele opstelling motor Van Voorden Promac PROMAC-SCANA VOLDA verstelbare schroef Rolls Royce Marine Benelux Hydrauliekpompen, stuurwerk en hydrauliek Atlas Copco Ketting Marine Center bv Marine compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Kersten isolatie vof Aluminium vloerplaten en hoeklijn in machinekamer voor en achter Sandfirden Technics bv Generatorsets Caldic Techniek bv Stamford generatoren UCM274H13 en de asgenerator Stamford HCM 534C23 Verhaar Omega B.V. OMEGA 03100-2k inclusief elektromotor, 250 kW, 1780 rpm VDL Klima bv Bunkoelers Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Roeren Alphatron Marine B.V. Alphatron transmitting magnetic compass system, Alphatron maintenance free gyro compass and repeater system, Alphatron riverradar JMA-609, Alphatron Alphaturn rate of turn system, Alphatron Alphapilot riverpilot, 2 Alphatron Alphachart T ECDIS systems, Alphatron Alphawind windsystem, Alphatron Alphacon approved conningsystem, 3 Alphatron/Standard HX- 370 portable waterproof VHF’s, JRC JMA- 5310/6 X-band radar, JRC DGPS and GPS, JRC JFE-380 paperless echosounder, JRC JLN- 205 doppler speed log, JRC JHS-182 AIS, JRC NCR-333 paperless NAVTEX, Anschutz Pilotstar D autopilot, McMurdo E3 EPIRB with auto release bracket, 2 McMurdo S4 SARTS, 3 McMurdo R2 handheld GMDSS VHFs, 2 Thrane & Thrane Sailor RT5022 VHF’s with Class A DSC, Thrane & Thrane Sailor system 4000 250W PEP MF/HF incl. TOR, Thrane & Thrane Sailor TT3000 Inmarsat-C system, Thrane & Thrane Sailor H3000SSA SSAS system en Thrane & Thrane Sailor Iridium satellite communicationsystem Alewijnse Marine BV Electrische installatie Mastervolt BV Omvormer en acculader C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Complete betimmering C.V. Scheepvaartonderneming T'riton met coaster Helenic en wenst hen en de bemanning een behouden vaart. Het is tijd voor de Rabobank. Fa. P.A. Paans & Zn. Vloeren en complete stoffering Buurman Vloertechniek Vloeren Breman Shipping Installation B.V. Sanitair, airconditioning, overdrukinstallatie, RVS ventilatieroosters, brandkleppen, machinekamer- en ruimventilatoren, BSI waterzuiveringsinstallatie, RVS afvoersysteem machinekamer, warmwaterboiler en hydrofoor Seafix Fire Fighting Systems CO2 blusgas installatie geleverd en gemonteerd Datema Delfzijl bv Brandblusmateriaal, stuurstoel, veiligheidsuitrusting, verlichting en medical outfit Ship’s Equipment Centre Groningen (SEC) Ankers en kettingen, ankerlieren en Rabobank koppellieren Ned-Deck Marine B.V. Roeiboot Coops & Nieborg BV Luiken en luikenwagen Winteb B.V. Ontluchtingen Castrol Inland Marine Smeerolie INEC BV Tekeningen casco Bureau Veritas Classificatie Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Heatmaster B.V. Verwarmingsinstallatie voor verbranding van brandstof hoofdmotor Bosch Rexroth BV Bediening ballastsysteem, luchtvoorziening en luchtbehandeling N.R. Koeling Koudetechniek en luchtbehandeling

De Binnenvaartkrant 60 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 61 8 april 2008 H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Onderdeel van de van Gemert Group Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl DRECHTTANKCLEANING Scheepscleaning en afvalstoffeniname Drechttankcleaning staat voor: - dé landelijke specialist in scheepscleaning - voor tankschepen, droge lading, passagierschepen, etc - afvoer van afvalstoffen - bilge inzameling volgens de SAB-voorwaarden in de Drechtsteden - noodstroomvoorzieningen tot 80KVA - bijstand leveren in crisissituatie of calamiteiten Milieuboten: Olieservice - 06 20 40 52 92 - cleanen van brandschade Olieservice I - 06 20 40 52 97 - hogedruk units Olieservice II - 06 20 40 52 89 - hydraulische kranen Olieservice III - 06 51 18 25 16 Een schone zaak! - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater DRECHTTANKCLEANING BV Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel (kantoor) 078 612 09 76 Fax 078 651 14 78 E-mail info@dtcdordt.nl Website www.dtcdordt.nl Scheepsnieuwbouw &Reparatie& Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA Omega kanalen boegschroeven Omega tunnel boegschroeven Omega ballast pompen NIEUW Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren O MEGA T HRUSTERS Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Hermotorisering op LOKATIE Inbouw van alle merken motoren Tevens het adres voor: keerkoppelingen asuitlijningen generatorsets Voor meer info BEL 0645-91 59 33 KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS.................................... Certificaatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 315.2 315 pk/242 kw.......... 15.800,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw.......... 16.800,= KMD XF of basis DAF XF....................................... Certificaatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... 20.300,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... 21.300,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certificaatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw .......... 20.700,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certificaatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... 22.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certificaatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw .Prijs op aanvraag KMD V12 704.2 704 pk/525 kw....Prijs op aanvraag Motoren geleverd met dubbelwandige brandstofleidingen PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR Gereviseerde motoren leverbaar met CCRcertificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl Slamat krijgt nieuwe Volvo Penta-motor Investering loont – ook voor de nachtrust Motorschip Slamat is voorzien van een nieuwe motor: een 400 pk sterke Volvo Penta D12. Een fikse investering voor de eigenaren van de kempenaar, Jan en Dinie Molegraaf. Maar ook een investering in een goede nachtrust. Jan en Dinie Molegraaf zijn sinds elf jaar eigenaar van het in 1961gebouwde schip. Met de vervanging van de motor komt een einde aan Jan en Dinie Molegraaf, bij de nieuwe aanwinst. (foto MGR) Kop noch kont Woensdag 26 maart bereikte HSS (Houben-Seine-Strijp), gelegen aan de haven van Maasbracht, een mijlpaal. Het eerste passagiersschip van dit bedrijf werd in de aanwezigheid van vele, vooral Belgische, gasten vlot te water gelaten. Het was de Likam Bote, die voor de Belgische rederij Malinska een lijndienst gaat onderhouden tussen het treinstation in Mechelen en de De Likam Bote in de takels.(foto Jo Bindels) jarenlange ergernissen. “Tien jaar geleden hadden we de Caterpillar van 371 pk die er sinds 1979 in stond, laten reviseren”, vertelt Jan. “Nooit heeft die het lang goed gedaan. Het was steeds wat anders. Nu spoot er water via de watergekoelde uitlaat in de motor. Daarop hebben we de knoop doorgehakt. Ik wil nog negen jaar varen, tot m’n 65e. Maar dan wel liefst zonder zorgen en ergernis. Slamat betekent ‘geluk’, maar dat hebben we nog plaatselijke dierentuin. De Likam Bote vervangt twee kleinere boten. Het schip heeft kop noch kont. Omdat het kanaal te smal is om rond te gaan, is het schip uitgerust met een Schottel in boeg en hek, die beide worden aangedreven door een Daewoo-motor van 120 pk. Verder wordt de Likam Bote ook De Slamat, twee jaar terug in actie, vlak voor het Rijn-Scheldekanaal. (foto privébezit familie Molegraaf) weinig gehad met dit schip.” Met de nieuwe motor is het schip over negen jaar ook beter verkoopbaar, beseft hij. ingezet voor party’s, vergaderingen en feesten. Woensdag 23 april wordt het passagiersschip in Mechelen feestelijk overgedragen aan de rederij. Daarbij zullen de Vlaamse minister Bourgeois van Toerisme en directeur-generaal Verdijk van Toerisme aanwezig zijn. Zij fungeren respectievelijk als peter en meter van het opvallende vaartuig. Het Rotterdamse schippersechtpaar beoordeelt de markt voor de komende jaren positief. Dat maakte de stap om in de nieuwe motor te investeren eenvoudiger. “Het is de laatste jaren voor de kleine scheepvaart”, stellen ze. “De eerste zes jaar nadat de schippersbeurs verdween hebben ze ons uitgeknepen. Voor de tarieven van toen kon je eigenlijk niet varen. Sinds 2004 is het beter.” Ze varen voornamelijk met veevoer van Rotterdam en Amsterdam naar België en de Benedenrijn. De Slamat is 50 meter lang en 6,62 meter breed. Het laadvermogen is 526 ton. 400 pk is dus ruim voldoende vermogen. Met de Volvo hebben de Molegraafs uiteraard meteen een CCR2-motor. Voor de inbouw schakelde de familie Molegraaf Bert Lemmen van Lemmen Scheepsmotoren uit Sliedrecht in. Die had acht jaar terug al eens een ruilkoppeling geïnstalleerd op de oude Caterpillar. Sliedrecht Jan: “Bert legde een goede prijs neer. Ik heb het idee dat andere bedrijven te groot geworden zijn voor de kleine scheepvaart. Sommige waren wel twee keer zo duur.” Lemmen, die het bedrijf samen met zijn zoon leidt, werkt doorgaans op locatie. Voor deze gelegenheid meerde de Slamat af in de gemeentehaven van Sliedrecht. In het ruim van de Slamat werd een container met alle gereedschappen en hulpmiddelen gehesen, zodat de monteurs alles bij de hand hadden. Voor het eigenlijke werk deed Lemmen een beroep op een bevriende ondernemer: Klaas Groeneveldt. Die heeft zich onder de naam Groeneveldt Marine Service gespecialiseerd in het hermotoriseren van binnenvaartschepen en klaarde de klus onder regie van Lemmen. Kluis Een paar dagen voor de proefvaart De inbouw gebeurde terwijl de Slamat in de Sliedrechtse gemeentehaven lag. (foto MGR) (die maandag 31 maart zonder noemenswaardige problemen verliep) moest Bert zijn veelzijdigheid nog tonen: Jan en Dinie waren de sleutel van de kluis aan boord kwijt. “Alles hebben we overhoop gehaald. Maar hij is nergens te vinden. Waarschijnlijk is ie in de bak met de aardappelschillen gevallen en samen daarmee weggegooid.” Bert bleek zijn roeping als kluizenkraker gemist te hebben, want hij kreeg het gevaarte – met heel veel moeite, dat wel – open. “Het is te hopen dat dit soort schepen in de toekomst kan worden behouden”, zegt Jan Molegraaf tot slot. “Dat is in het belang van de binnenvaart. 500 ton veevoer gaat natuurlijk niet in een schip van 135 meter weg als de kleine scheepvaart er niet meer is. Dat verdwijnt in vrachtwagens. Als de eigenaren van kleine schepen het maar wat meer eens konden worden, hadden we stabiel betere prijzen.”

Binnenvaartkrant