Views
4 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 50 8

De Binnenvaartkrant 50 8 april 2008 € € € Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782233 FAX 024 - 6782239 E-mail: info@van-gemert.nl Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen aluminium werkzaamheden: radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 024-678 22 33 KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast Ontwikkeling, standaard oplossingen kunnen wij u Ontwerp, Productie ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter Distributie, installatie, inbedrijfstelling HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl DON’T SAIL WITHOUT US SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Kijk eens op www. binnenvaartkrant.nl Het zal je maar gebeuren, slapeloze nachten omdat de motor averij heeft opgelopen. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het na middernacht, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. De Binnenvaartkrant 51 8 april 2008 Oud-schippers genieten aan boord van Serenade 2 Vermeende 1-aprilgrap blijkt fantastische cruise “Het zal wel een 1-aprilgrap zijn. Ik geloof het pas als ik in de bus naar het schip zit.” Zo reageerde Piet Mennes toen hij en zijn vrouw werden uitgenodigd voor een gratis geheel verzorgde cruise over het IJsselmeer. En de Dordtenaar was niet de enige die met de nodige scepsis zijn koffer pakte. Maar eenmaal aan boord van de Serenade 2 genoten alle 136 gelukkigen stuk voor stuk voor de onverwachte vakantie op het water. Die werd hen aangeboden door rederij Euro Shipping Voyages. 136 mensen maakten van zondag 30 maart tot en met vrijdag 4 april een luxe riviercruise. Het ging om oudschippers (echtparen) en enkele andere mensen die met de binnenvaart en schippers te maken hadden. De meesten wonen in Zorgcentrum Merwelanden in Dordrecht. Zo ook Piet Mennes en zijn echtgenote, die zelf niet uit de binnenvaart komen, maar met de reis werden beloond voor het vrijwilligerswerk dat Piet in het verzorgingshuis doet. Ook een groep van het KSCC Centrum in Nijmegen maakte de bijzondere cruise mee. Dat waren vrijwel allemaal vrijwilligers, van wie de meesten wél oudschippers zijn. Gelukkigen Zij waren de gelukkigen die profiteerden van de annulering van een week door een buitenlandse touroperator, waardoor de rederij uit Bemmel onverwacht zijn vorig jaar in de vaart gekomen vlaggenschip ‘over’ had. Directeur Ton van Meegen besloot na overleg met hoofdaalmoezenier Bernhard van Welzenes de geplande cruise toch door te laten gaan en oud-varenden aan boord uit te nodigen voor een gratis korte maar ongekend luxe vakantie. Alle drankjes – uitgezonderd de sterke – waren zelfs gratis. Ook voor het vervoer van en naar op- en afstapplaats Amsterdam was gezorgd. De bekende ondernemer Otto Slokkers en zijn vrouw Els regelden en betaalden de bussen die daarvoor nodig waren. Met vereende krachten Directeur Ton van Meegen benadrukt dat Euro Shipping Voyages niet alleen de bijzondere cruise voor oud-schippers heeft mogelijk gemaakt. “We hebben van allerlei zijden steun gekregen”, licht hij toe. “SeaChef, de cateraar aan boord van de Serenade 2, heeft bijvoorbeeld een aanzienlijke korting gegeven op de food & beverage tijdens deze unieke cruise. Assurantiekantoor de Louw uit Boxmeer heeft de reisverzekering voor de gasten voor zijn rekening genomen.” Ook relaties uit de binnenvaart omarmden het initiatief spontaan. “Otto en Els Slokkers hebben een financiële bijdrage gedaan in de vorm van het regelen en betalen van de bussen die nodig waren om de passagiers van en naar Amsterdam te brengen. De familie Wanders van de Jowi heeft een deel van de brandstof van het schip betaald.” “Als rederij danken we ook de Binnenvaartkrant, en in het bijzonder eigenaar Ad Kriesels, voor de medewerking om aandacht aan deze cruise te besteden”, aldus Ton van Meegen, die ook aalmoezenier Van Welzenes bedankt. “Voor zijn bijdrage om het geheel op zo’n korte termijn te kunnen realiseren, en dan met name door de juiste mensen te benaderen.” Tot slot prijst de directeur van Euro Shipping Voyages zijn secretaresse Lisette van Veelen. “Haar wil ik bedanken voor haar bijzondere bijdrage om dit alles op zo’n kort termijn voor elkaar te krijgen. Zij zorgde ervoor da alles geboekt werd en de gasten konden inschepen. Normaal heb je daar vier weken voor nodig; nu lukte het in drie dagen.” “Het is allemaal top geregeld”, vond Hettie Seuren, begeleidster van KSCC Nijmegen. “We hebben helemaal niets hoeven doen. Dat het nog kan hè…dat mensen het goed hebben en anderen daarin willen laten delen. Prachtig!” Een deel van de groep KSCC-vrijwilligers samen aan tafel tijdens de lunch. Elke maaltijd was een hoogtepunt. (foto’s MGR) De Serenade 2 is een van de modernste en meest luxe hotelschepen van West-Europa. Het schip is 110 meter lang en 11,40 meter breed. Het 4+ sterrenschip heeft 67 2-persoonshutten (allemaal met douche én bad) en drie 1-persoonscabines en is onder andere voorzien van een sauna- en fitnessruimte. De Serenade 2 is een van de vier schepen van Euro Shipping Voyages. De rederij vaart vanaf Amsterdam en Rotterdam tot aan Constanza. Per jaar worden circa 15.000 passagiers vervoerd. Van Meegen heeft voor de komende jaren plannen nieuwe schepen te laten bouwen. Tonnetje rond De reis begon in Amsterdam en voerde langs de hoogtepunten aan het IJsselmeer: onder andere Stavoren, Hoorn, Enkhuizen en Volendam. Toen kapitein Remco van de Vegte op de eerste dag de eerste sluis invoer, stoven de oud-schippers naar voren om te zien hoe dat eraan toe ging – en of hij dat een beetje netjes deed. (Ja dus. Remco heeft jaren met koppelverbanden gevaren en 110 meter is dan geen probleem meer.) De stuurhut heeft vanzelfsprekend een bijzondere aantrekkingskracht Kapitein Jan Tensen (links), hotelmanager Nicole Roberta en kapitein Remco van de Vegte. Even uitrusten in de lounge. op deze passagiers. Meer dan anders. “Maar het is altijd druk in onze stuurhut”, zegt kapitein Jan Tensen lachend. “Dat komt doordat die niet zo groot is.” “Het ontbreekt ons aan niets hier aan boord”, zegt een oud-schippersvrouw. “Tonnetje rond komen we er af.” De maaltijden smaken de gasten prima. Het lijkt wel of ze uitgehongerd zijn. Hoe uitgebreid het ontbijtbuffet ook was, al ruim voordat de deuren van het restaurant voor de lunch opengaan staat er weer een grote groep te wachten. En de wandelingen door de IJsselmeerstadjes waar de Serenade 2 afmeert, kosten blijkbaar veel energie, want ’s avonds herhaalt het tafereel zich. Ontspannen De bemanning maakt het niets uit. Die zijn wel wat gewend. Bovendien worden de oud-varenden op handen gedragen. Het zijn dankbare gasten, die de luxe op waarde weten te schatten, zo vertellen Remco van de Vegte en Jan Tensen. “De mensen zijn zo blij en enthousiast.” Hotelmanager Nicole Roberta is opgevallen dat ze zo relaxed zijn. “Ontspannen. Je ziet dat ze er echt van genieten.” Dat deden ze, en ze staken het niet onder stoelen of banken. En ook de komende weken en maanden zullen vrienden, familieleden en kennissen kunnen horen hoe geweldig de cruise was…de hutten, het eten, de bemanning, de smalle straatjes van de IJsselmeerstadjes en natuurlijk het varen zelf.

De Binnenvaartkrant 52 8 april 2008 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wir wünschen John & Linda van Maren mts Christina allzeit gute fahrt. De Binnenvaartkrant 53 8 april 2008 Van Maren klaar voor de toekomst met volledig nieuwe tanker Christina Wenst John & Linda van Maren veel succes en een behouden vaart met mts Christina Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wir wünschen dem Eigentümer vom TMS Christina und allen Besatzungsmitgliedern allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. Wir planten, lieferten und installierten die gesamte elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. des Tankmeßsystems und Software GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl Auch hier lieferten wir das: Komplette Steuerhaus, Hubschacht, Radarmasten, Fenster, Alutüren, Pultanlage, Kompletter Wohnungsausbau. RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 Wij verzorgen de verzekeringen van het mts CHRISTINA en wensen de familie Van Maren een behouden vaart. 100% BETROKKEN BIJ BINNENVAART Wij wensen John & Linda van Maren veel succes en een behouden vaart met mts Christina DOOR JAN JOHAN TEN HAVE John en Linda van Maren wilden eigenlijk niet helemaal nieuw bouwen. Het was de bedoeling dat hun uit 1962 daterende motortanker Christina zou worden voorzien van een nieuw voor- en middenschip. “Een dan zouden we over een jaar of tien wel weer eens kijken”, vertelt John. Hoe anders liep het. Sinds kort varen John en Linda op een van voor tot achter gloednieuw schip, wel weer Christina geheten. Het casco van het voor- en middenschip werd gebouwd in Polen. Eind 2006 was het klaar en kon het naar Nederland om aan de Christina te worden gebouwd. De tanker zou daarmee volledig dubbelwandig zijn en voldoen aan de eisen van BP, waarvoor echtpaar Van Maren vaart. “BP kwam vorig jaar echter met nieuwe, aanvullende eisen”, vertelt John. “Een nieuwe eis die plotseling genoemd werd, was dat schepen niet ouder dan dertig jaar mochten zijn. Dit in verband met veiligheid. BP wil voorop lopen als het om veiligheid gaat. Zo is dubbelwandigheid er nu ook al een eis, terwijl dat wettelijk nog niet is geregeld.” “Aan die geformuleerde leeftijdseis zouden wij na de aanbouw van een nieuw voorschip niet voldoen”, gaat John verder. “Daarom hebben wij toen besloten om voor volledige nieuwbouw te gaan.” De nieuwe Christina meet 85,80 bij 9,50 meter, zodat het schip geschikt is voor de Duitse kanalen. Kleinschalige verbruikers Hiermee is echtpaar Van Maren dus helemaal klaar voor de toekomst. John: “Ik heb begrepen dat BP de nieuwe leeftijdseis voorlopig heeft opgeschort. Maar het zit er dik in dat die er binnen afzienbare tijd toch komt. En dan voldoen wij aan alle eisen.” De nieuwe Christina meet 85,80 bij 9,50 meter. Met zijn 1400 ton is het schip geschikt voor de Duitse kanalen. “Wij wisten al vrij snel dat wij een Duits kanaalschip wilden. Wij komen op plaatsen waar vrij weinig schepen kunnen komen. Wij hebben het schip vercharterd aan de firma Tankfracht uit Hamburg. We worden gestuurd naar de kleinere kanalen waar relatief kleinschalige verbruikers zijn gevestigd.” “Op deze manier hoeven wij niet dag en nacht te varen en kunnen Linda – die momenteel bezig is met het halen van haar papieren – en ik het samen helemaal aan. En dat is precies wat wij graag wilden.” Toen er plotseling op vrij korte termijn ook een nieuw achterschip moest komen, benaderde Van Maren zijn goede kennis Daniël Gausch. Gausch nam de klus aan en liet het schip in elkaar zetten bij Niestern Sander in Delfzijl en afbouwen bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. “Daar is prima werk geleverd”, zegt Van Maren. “Alle complimenten voor de mensen van Groningen Shipyard. Zij hebben alles gedaan wat wij vroegen en verleenden op alle mogelijke manieren hun medewerking.” Zinkcoating Zelf stopte John medio december met varen om zo nauw mogelijk bij de afbouw betrokken te kunnen zijn. Gedurende de overgangsperiode werd er wel gevaren; in die tijd stond vader Jan van Maren aan het roer. “Hoewel de eindverantwoordelijkheid bij Daniël Gausch lag, heb ik me ook intensief met de afbouwbegeleiding beziggehouden. Voor mij was dat allemaal nieuw omdat ik nog niet eerder nieuwbouw meemaakte. Dankzij het goede werk (foto’s Jan Johan ten Have) van Gausch en de manier waarop er bij Groningen Shipyard met de samenwerking werd omgegaan, lukte dit allemaal prima.” De Christina is uitgerust met een 1200 pk sterke MTU-hoofdmotor en de Verhaar-boegschroef wordt aangedreven door een 450 pk sterke krachtbron. Het schip is verder voorzien van Van der Velden-roerwerk en een zinkcoating. Die coating is overigens aangebracht op scheepswerf De Volharding in Harlingen omdat dit door milieueisen op de Groninger werf niet is toegestaan. De Christina is begin maart in de vaart gekomen. De doop laat nog een paar maanden op zich wachten. Van Maren legt uit waarom: “De Christina vaart onder Duitse vlag. Wij wonen ook in Duitsland; onze residentie is Marktheidenfeld. We willen een geschikt moment uitzoeken om het schip daar te dopen. Want daar wonen onze kennissen en vrienden.” Ingenieurtechnik KWL GmbH Mainstr. 5 63906 Erienbach/Main Tel: +49 (0) 9372 - 99 04 - 0 Fax:+49 (0) 9372 - 99 04 30 www.kwlgmbh.de Wie leverden aan mts Christina Groningen Shipyard B.V. t.b.v. electrische bediening, elastische koppe- Verhaar Omega B.V. Loggers Rubbertechniek bv Bornemann Pumps Complete afbouw ling, ingebouwde PTO, SAE C t.b.v. de directe OMEGA 31120-4k incl. elektromotor 320 kW, Flexibele opstelling woning Ballastpomp Wij wensen Ingenieurtechniek KWL GmbH Ontwerp casco Bank für Schiffahrt (Bfs) Hannover montage van de stuurwerkpomp Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassystemen 1780 rpm en boegschroef-generator bediening NRF BV Bunkoelers Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Meppel Speck Pompen Nederland BV Hydrofoor BP Nederland B.V. John & Linda van Maren Financiering THG Schiffsmakler Makelaar Cummins Holland B.V. Generatorsets De Ruyter Dieseltechniek B.V. Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis, hydrauliek stuurhuis Winel B.V. Vloerverwarming van stuurhut Breman Shipping Installation B.V. Overdruksysteem, airconditioning en sanitaire Smeerolie S.U.K. Classificatie Veel succes en Tankfracht GmbH Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Generatorset 422 kVA t.b.v. boegschroef- en ladingpompbedrijf, motor: Cummins N14 G2, generator: Marathon 572 RSL 4024, generatorset Deuren Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 2 DWK installatie Ajax Brandbeveiliging BV Brandbeveiligingsapparatuur Huchem Special Products b.v. HC-Roka, HC-shipclean, HC- Bonsop, HC-shipclean nieuwe eco-ontvetter, UG-400 teflonvet, ML- een behouden vaart met mts Christina Verzekering Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering Blokland Non Ferro bv Oliekoelers MTU Hoofdmotor 1190 PK MTU, type 8V4000 81 VA t.b.v. boordnet- en noodladingpompbedrijf, motor: Cummins 6BT 5.9 G5, generator: Marathon 431 PSL 6202, generatorset 65 kVA t. b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9 G4 en generator: Marathon 362 CSL 1604 Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 6080/56 en 2 roeren HD 195 TRESCO ENGINEERING AlphaChart Kadlec & Brodlin GmbH Complete elektrische installatie en nautisch pakket Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblus-, veiligheids- en ADNR-materialen Steger und Windhagen GmbH Ankers en kettingen Bunkerstation Heijmen B.V. 300 teflonspray Rusch Pompen GmbH Ladingpompen Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud NEHO Speciaal Techniek B.V. m60, 1800 rpm 5-bladsschroef dia. 1550 mm Mastervolt BV Gasolie, BP smeerolie en scheepmaterialen Zoeklichten en schijnwerpers ADS van Stigt Damen Marine Components Omvormer en acculader onder andere een Fun Yak 390 Observator Instruments B.V. Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, Straalbuis type Van de Giessen Optima, RAFA B.V. Ramen Rusch Pompen GmbH Ruitenwissers MTU 800 kW, 1800 rpm, 5,077:1, 24V solenoid diameter 1566 mm Pompen

Binnenvaartkrant