Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen Verschoor Dirk Luijk Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP Zonnepanelen, 12/24 volt, 170 watt, € 795,-. www.aquasolar.nl tel. 0515-431920 fax. 0515-431322 MTS HOLLANDIA ZOEKT: 2 matrozen, 14/14, loon C.A.O. Binnenvaart. Tel. 06-51840631 BORNRIF VOF VRAAGT 2 matrozen, 2 mnd op/1 mnd af. Tel. 06-53154669 GEZOCHT matroos/l.l. op motorvrachtschip, circa 1000 ton, Binnenlands werk en weekenden vrij. Heb je interesse neem contact op met 06-44191545 CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO bvrt. Tel: 06-53972985 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah 130 150 Ah 155 200 Ah 195 230 Ah 225 Optima CCA 815 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah 1600 590 Ah 1750 690 Ah 2100 790 Ah 2300 890 Ah 2600 1020 Ah 2850 1120 Ah 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl WIJ ZIJN OP ZOEK VOOR MVS NAVEX een matroos i.b.v. dienstboekje, vaarsyst. continu, salaris vlgns C.A.O. Binnenvrt. Voor meer info: 06-22424148 TE KOOP Werkschip voor scheepsreparatie met woning. Tel. 020-6844312 GEZOCHT Schipper/aflosser/ZZP voor A1/A2 container ms, vaart zeehavens N-Duitsland, evt. stel, zondags vrij. Tel. 06-10977795 0049-1749380297 GEZOCHT FIETSENVERVOER Wie wil tegen vergoeding 4 fietsen meenemen van Tulcea/ Constanta naar Nederland week 30. Tel. 038-4541460 WIJ ZOEKEN VOOR … de containervaart naar Duitsland een matroos of een leerling matroos, 14/14. Tel. 06-51416201 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD PER DIRECT 2 matrozen voor Internationale vaart, vrije tijd in overleg. Tel. 06-53681782 GEVRAAGD op m/s Estafette, matroos, in bezit van dienstboekje, vaarsysteem 8 weken op/ 4 weken af, loon volgens C.A.O. Binnenvaart. Tel: 06-10990812 GEZOCHT Kapitein voor mts Anthony in bezit van ADNR basis en patent tot Mannheim, 14 op/14 af. Tel. 06-53861394 GEVRAAGD DEKSMAN Vaarsysteem 14/7. Tel. 06-53938023 GEVRAAGD op dslb-For-Ever 2, matroos in het bezit van dienstboekje, vaarsysteem 4 wk op/4wk af, loon volgens C.A.O. Binnenvaart. Meer info: 06-22424148 VOOR DSLB WILMER-F … zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen, in het bezit van dienstboekje, salaris vlgns C.A.O. binnenvaart. Voor meer info: 06-22424148 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Deo Gratias 2x lichtmatroos i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. vissersschip UK 268 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mts Virage 2 lichtmatrozen i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mts Volante 2 lichtmatrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Armina 2 lichtmatrozen i.b.v. dienstb. Met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 TE HUUR SLEEP/DUWBOOT 600 pk, voor aannemingbaggerwerk etc. Tel. 06-54956692 Mark & Floor GEBRUIKTE EN NIEUWE … containers te koop. Tel. 078-6818890 / info@shiva-logistics.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Eragon 1 lichtmatroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Imperial 1 matroos i.b.v. dienstb. met functie matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Alexandra 2 lichtmatrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Dinero 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatrozen/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sterrebos 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 KICKERS 8 april 2008 AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 01-08-2007) 1.650,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Roxanne/Christiaan 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,10 (buiten Ned. 3,15 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 1x 9,25 14,25 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 De Binnenvaartkrant 3 8 april 2008 Maatregelen helpen ook tegen criminaliteit >> Vervolg van pagina 1 Veenstra werkte samen met het CBRB in het containerproject ‘Kanshebber in de keten’ en kwam tot de conclusie dat de binnenvaart een goed te beveiligen schakel vormt. Zoals al werd aangekondigd door het CBRB zal deze beveiliging vooral bestaan uit een beknopte checklist voor de kapiteins van containerschepen en zal de controle van de container vooral plaatsvinden op de inland terminal. Albert Veenstra: “Die terminals hebben een bijzondere positie in het inland vervoer van containers. Met open armen verwelkomd Met open armen lijkt de Maeslantkering het ponton met Chinese casco’s te verwelkomen. Twee weken terug arriveerde het transport met onder andere schepen voor Concordia uit Werkendam (in samenwerking met Werden we bij de CBOB zomaar getrakteerd op een les bedrijfseconomie. Trok voorzitter Hans Megens van NPRC en Kantoor Binnenvaart zomaar een theorie van de (bovenste) plank. Bedrijfseconoom Michael STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag Zij sturen de logistiek aan en de rederij. Het ligt voor de hand dat zij ook de security aantrekken.” Galle en GSK) en duwbakken voor Slokkers (via Rensen Shipbuilding) in Rotterdam. Ook de toekomstige eigenaren ontvingen de casco’s uiteraard met open armen. (foto Flying Focus) Grijs gebied Het vervoer binnen China is een grijs gebied waar het security betreft. Merkwaardig genoeg geldt dat ook voor het vervoer over land in de Verenigde Staten. Het waren immers de VS die alle handelspartners hebben opgelegd hun goederen zodanig te begeleiden dat de kans op terroristische aanslagen zo klein mogelijk wordt. In Europa wordt er serieus werk van gemaakt. Er liggen plannen om alle in de havens verscheepte containers voor Amerika aan een volledige scan te onderwerpen. Het overzees vervoer van de containers is goed dichtgetimmerd. “Containerschepen vallen ook niet snel ten prooi aan piraterij, hoewel er wel geruchten zijn dat terroristen en piraten iets met elkaar te maken hebben.” Naast de technologische middelen die voor security worden ontwikkeld, draait het ook om de informatie over de containers, die een stroom op zich vormt. Ook daarin is de binnenvaart al ver met de elektronische overdracht van gegevens. Maar Veenstra waarschuwt: “Je ziet dat de informatie soms niet bij de juiste personen beschikbaar is en dat sommige partijen juist veel te veel info hebben. Dat is een gevolg van de bureaucratie, waarbij voorop lijkt te staan dat zoveel mogelijk info wordt binnengehaald. Port Infolink heef bijvoorbeeld te veel info, maar doet er weinig mee. Je geeft de informatie, maar je weet niet wat er verder mee gebeurt. Wat dat aangaat zijn ze in Singapore veel verder. Daar kunnen bedrijven in het systeem zien wat er met hun info gebeurt.” De maatregelen voor security zullen nooit leiden tot honderd procent veilige ketens. “Een volslagen gek vindt zijn weg wel – en daar hebben we er nog genoeg van”, waarschuwde Jeanine Hennis-Plasschaert, namens de VVD lid van het Europees Parlement. “De EU wil alle modaliteiten securityproof op Containeroverslag in Hamburg booming Met een groei in 2007 van 11,6 procent naar bijna tien miljoen TEU nadert Hamburg de resultaten van Rotterdam (in 2007 10,8 miljoen TEU, in 2006 nog ruim onder de tien miljoen). De binnenvaart draagt daar nauwelijks aan bij. Vanuit Hamburg werd in 2007 slechts 25.000 TEU over water naar het achterland vervoerd. Dat is een kwart procent van het totaal. De reden daarvoor is dat Hamburg Jeanine Hennis-Plasschaert bij het eindsymposium van het project Protect over security in de keten. “Een volslagen gek vindt zijn weg wel.” (foto MGR) alle niveaus. Maar we moeten oppassen dat de regelgeving geen doel op zich wordt. Als de emoties opspelen, is de realiteitszin ver te zoeken. Eén telefoontje van Washington is zowat een self-fulfilling prophecy. Hoe werkzaam is die honderd procent-scan van alle containers en wat heeft het wereldwijd voor consequenties?” Handelsbelemmering “Het mag geen handelsbelemmering worden”, stelt Hennis-Plasschaert. “Europa kan alleen gezamenlijk namens alle lidstaten optreden; anders leidt het vroeg of geen geschikte achterlandverbinding over water heeft. De kanalen hebben te veel beperkingen voor de containervaart en de Elbe kampt met zeer onbetrouwbare waterstanden. Er circuleert een plan om de minste diepte op de Elbe te brengen op 1,60 meter, maar dat stuit op enorme bezwaren van de milieulobby. Toch wordt al sinds 1995 door de Elbe-Container-Linie een vaste lijndienst met container sover de Elbe aangeboden, met vijf afvaarten per Porter schreef in 1979 op wat volgens hem de vijf krachten zijn die op een bedrijf inwerken. Zijn model bestaat uit twee verticale krachten (klanten en leveranciers) en drie horizontale krachten (concullega’s, groentjes en de alternatieven). Als je er heel even over nadenkt, weet je eigenlijk heus wel dat je met al die dingen rekening moet houden als ondernemer. Hans Megens vertaalde die vijf krachten naar de binnenvaart en beloofde en passant een onderzoek door de Erasmus Universiteit. Je zou zeggen: Megens vertelt precies hoe het zit, dan valt er toch niks meer te onderzoeken? Dat is te simpel. Je hebt een onderzoeksrapport met het stempeltje van een erkend instituut nodig om mensen in Den Haag en Brussel mee om de oren te slaan, zodat je afspraken voor elkaar krijgt waarover je dan weer jarenlang mag klagen en zeuren dat ze niet worden nagekomen. De inhoud van dat rapport doet er niet toe. Zeker niet als je al begint met een belegen theorie voor managers in grote bedrijven te vertalen naar een conglomeraat van letterlijk duizenden kleine ondernemers. Het ‘vijfkrachtenmodel van Porter’ is verplichte kost voor managers, maar niettemin tamelijk abstract en het rammelt ook een beetje. Om met dat laatste te beginnen: er wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘onderlinge concurrentie’ en ‘nieuwe toetreders’. Alsof een beginnende schipper met een nieuw schip niet doodordinair een onderlinge concurrent zou zijn. De abstractie van Porters model is saillant als je in aanmerking neemt dat de reddingsboei in het model van Megens een onderzoeksrapport is, geadresseerd aan de overheid en de media (wie anders?). Critici van Porter noemen de invloed van consultants, overheid en de media laat tot nieuwe Europese binnengrenzen. Een lappendeken van maatregelen is een ramp voor internationaal opererende bedrijven en een leuk speeltje voor de auditorbedrijven.” Er worden echter ook andere, directe voordelen behaald uit de veiligheidsmaatregelen. Niet alleen de kansen op terrorisme worden bestreden, ook de criminaliteit neemt af. Politieofficier Ad Hellemons – oprichter van TIS-pol, Aquapol en Railpol, de Europese politieorganisaties voor vervoer – relativeerde de terrorismedreiging. “Sinds 11 september 2001 zijn er in Europa 300 doden gevallen als gevolg van terrorisme, en 300.000 doden door andere ongewenste gebeurtenissen als ongelukken en criminaliteit. Mensen voelen de bedreiging van terrorisme niet, wel die van criminaliteit.” Hij wil de hele keten transparanter maken “De hele keten moet zichtbaar zijn voor de politie. We willen meer betrokken worden bij de digitale informatie die beschikbaar is en meewerken met de transportsector. De sector is vaak ook slachtoffer van diefstal of smokkel. Vaak weten vervoerders zelf niet wat er in de verpakking zit.” Het bewust omgaan met lading kan verbeteren. “Niet langer de container ’s avonds buiten de poort parkeren bijvoorbeeld.” Hellemons beseft dat het een politiek proces is. “Dat neemt niet weg dat we beter niet kunnen wachten op een nieuwe 11 september.” week. Daarin werken de Deutsche Binnenreederei en het Tsjechische CSPL samen. Volgens de Duitse senator Gunnar Undall is Hamburg hard op weg om de grootste containerhaven van Europa te worden en zal het op zijn laatst in 2015 Rotterdam passeren. Dat zou zeker het geval zijn als in Rotterdam niet de Euromax-termina (3 miljoen TEU in 2009) en de Tweede Maasvlakte (nog eens 9 miljoen TEU in 2013) worden meegerekend. Economieles ook wel de zesde kracht, die Porter zelf hardnekkig (of gemakzuchtig) buiten beschouwing laat. Van Megen wist heel goed dat het weinig nut heeft dergelijke gortdroge theorieën uit te storten over een kruiwagen met duizenden, levendige, natte kikkers. Dus riep hij op tot samenwerken, zodat de kikkers hand in hand gaan staan springen. Zou ook gek geweest zijn als de voorzitter van de NPRC tegen samenwerking zou zijn geweest. Dus had ik na afloop van zijn toespraak precies dezelfde gedachte als vroeger na de economieles: Waar is hier de bar?

De Binnenvaartkrant 4 8 april 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Bericht van Hoogendoorn MBI en Transito Bevrachting B.V. Iedereen die ons heeft geholpen tijdens en na de brand in onze transportloods, willen wij langs deze weg heel hartelijk bedanken. Dankzij de geweldige inzet van de brandweerkorpsen en van het personeel van omliggende bedrijven, konden veel materialen en producten tijdig uit de loods worden gereden en worden overgebracht naar opslagruimten van collega-ondernemers. Wij zijn onder de indruk van de snelheid waarmee de hulp werd ingezet. Ook de vele blijken van meeleven en betrokkenheid hebben ons erg goed gedaan. Wij zijn dankbaar dat er geen persoonlijke ongelukken hebben plaatsgevonden. Onze bedrijfsactiviteiten konden enkele uren na de brand weer worden voortgezet. Allen die zich voor ons bedrijf hebben ingezet, nogmaals onze hartelijke dank! Directie en personeel van: Hoogendoorn MBI en Transito Bevrachting B.V. Psalm 40 : 4 Hij gaf (ons) een nieuw lied in de mond, een lofzang voor onze God. Mogen velen het zien (en horen) vol ontzag en vertrouwen op de HEER. Vrijdag 18 april 2008 in de Grote Kerk te Dordrecht Lange Geldersekade 2 Dankdienst Naar aanleiding van de wonderen van genezing in de Alblasserwaard. Aanvang: 19.30 uur Parkeergelegenheid in 2 nabijgelegen parkeergarages. Veemarkt, Van Godewijckstraat en Spuihaven, Spuiboulevard. Let op: Deze oude kerk is niet verwarmd. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carpe Noctem 1 lichtmatroos/matroos/stuurman i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos/stuurman, 1 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Imperial 2 lichtmatrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD BEMANNING voor duwboot. Kapitein i.b.v. ADNR & radarpapieren met erv. in duwvaart. Stuurman & matroos i.b.v. geldig dienstboekje. Inlichtingen: 06-53326791 / 0032-495222166 m.m.v.: Chr. Mannenkoor “Altena” en Gospelkoor “ Reflexxion” fluit - Marjolein de Wit, hobo - Jolanda den Houter, cello - Armen v.d. Linden, vleugel - Gert-Jan Scherffen, orgel - Arjan Versluis Het geheel onder leiding van Martin de Jong Mede mogelijk gemaakt door: Teus Vlot Diesel Marine B.V. - www.teusvlot.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lemarna 1 lichtmatroos/ matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jordy M 1 lichtmatroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sensation 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jacobus 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Galactica 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 VRIJBLIJVEND TE KOOP Rijn - Herne kanaalschip, bjr 1929, gaaf casco. Reactie per post: dhr Joosten, De La Reystr. 454, 2987 XM Ridderkerk TE KOOP Mvs 654 ton, 57x7.28x2.50. Tel. 06-23225234 / 0049-15114248328 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/ d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder: nr. 200004 GEVRAAGD Poolse matroos voor op koppelverband, 4 wk op/4 wk af. Tel. +316-24560483 TE KOOP Bloemsma rond spant kotter, bj 1977, 11.40 x 3.60 x 1.40, motor 80 pk Samofa, boegschroef, radar, stuurautomaat, nieuwe stoffering, vr.pr. € 105.000,-. Tel. 0566-689264 VOOR KVB ADELVOTIS… zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen, in het bezit van dienstboekje, salaris vlgns C.A.O. binnenvaart. Voor meer info: 06-22424148 TE KOOP Visstaartroer L140 x H 1m. met as en koker € 1500,- Teakhouten stuurhut B 3,20 x L 280 dubbelglas, vluchtluik, 2 deuren € 3500,-, 2” Kuyl en Rottinghuispomp, 380 Volt. € 500,-. Tel. 06-51433163 TE KOOP Beurtscheepje 19x3,60 omgebouwd tot varend woonschip DAF 100 pk, boegschroef 20 pk Blokland koeler o.w.s. in Epoxy € 49.500,-. Tel. 06-51433163 TE KOOP Jan Pettersonstraat 230, R’dam – Veranda. Leuk 3-kamer app. met fenomenaal uitzicht over de levendige Maas en de Skyline van Rotterdam! Deze woning is v.z.v. een grote woonkamer met balkon, 2 slaapkamers en een badkamer. Tot. woonopp. 90m2, vr.pr. € 239.000,- k.k.. Meer info: www.lokkerbol.nl PASSAGIERSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORPORATION bietet ab sofort slowakisches und tschechisches Nautik (inkl. Kapitäne) und komplett Personal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend an. Gunstige Preise! Info: Tel.+42-1903453157, Email nikocorporation@zoznam.sk, Fax +42-1347726334 TE KOOP in Kampen: ruim app. zicht op de IJssel met lift + parkeergarage. Interesse? Bel:06-20393747 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee. Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEZOCHT KAPITEIN Voor mts 1100 ton, i.b.v. alle papieren, 14 dgn op/14 dgn af, loon n.o.t.k., kost, reizem vrij. Tel. 06-11103070 / 0162 435775 BIEDT ZICH AAN Afloskapitein met patent tot Basel, ADNR-basis, op koppelverband met meerdere bakken. Tel. 06-21697815 GEVRAAGD Afloskapitein (niet roker), week op/week af, op mts Thalys, in bezit van groot vaarbewijs, ADNR-C en radarpatent. Tel. 00316-53596152 / 0032-475721783 3-4-2003 3-4-2008 Thea van Bussel-Briaire 5 jaar geleden heengegaan en nog niet vergeten. Het is een groot gemis omdat jij een echt familiemens was. Gelukkig zijn wij allemaal naar elkaar toegegroeid na uw heengaan. Met liefde denken wij aan je terug ma. Adrie van Bussel Erwin en Ineke van Bussel Ronald en Jenny van Bussel Kelly, Lutske, Anton en Heiko 50 JAAR CORNELIS STENEKER!!!! M/S VALE 18 april wordt cornelis 50 jaar, Omdat ie dat zelf zo leuk vind, leek het ons een leuk idee dat iedereen hem even belt om hem te feliciteren. Tel: 0653-925601 0049-1749368802 OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie 0118-429516 of 06-13370771 GEZOCHT OP MVS TWILLIS Deksman/matroos om ons team te verstreken. Wij bieden een gezellige werksfeer, 3 wk op/3 wk af, vrij reizen, kost en inwoning. Tel. 06-26413972 GEZOCHT Stuurman/volmatroos zonder patent op ms Jacob-Hessel, bij voorkeur woonachtig in Noorden v.h. land, Zout vaart Hengelo- Duitsland. Loon volgens C.A.O.. Vrije tijd in overleg. Tel. 06-53422623 De Binnenvaartkrant 5 8 april 2008 Markt droge lading zakt in Gemiddeld zakte het vrachttarief voor de droge lading in de Rijnvaart de afgelopen week met 10 tot 20 procent. Daar staat tegenover dat de meeste schepen kunnen afladen bij de huidige waterstanden. Er werden rake dingen over de situatie op schippersinternaten gezegd tijdens de forumdiscussie van de CBOB-jaarvergadering. Kritische noten werden gekraakt, want de schoen wringt niet alleen bij de subsidieverstrekkers. Ook de ouders kunnen bijdragen aan het doorbreken van de neergaande spiraal. Grotere partijen naar het Ruhrgebied leverden begin deze week nog 3,50 euro per ton op. Naar de Boven-Rijn daalden de prijzen flink. Naar Kehl werd twee weken geleden nog 11 euro betaald, waar die prijs vorige week was gedaald naar 9 euro per ton. Ook Thionville kampte met een daling: van 9,5 naar 8,5 euro. Het ladingaanbod is dusdanig geslonken dat veel schepen moeten rekenen met een dag wachttijd in de zeehavens. En hadden de schippers het werk voorheen voor het uitkiezen, nu moeten ze niet te lang aarzelen met ja zeggen tegen een partij, anders gaat een ander ermee heen. Voor de grotere schepen en de koppelverbanden – met hun doorgaans hogere besommingen – is een dag leeg liggen geen optie en betekent dit dat ze al voor aanvang van de ene reis de volgende zeker willen stellen, zodat ze aansluitend na lossing kunnen laden. Ook dit zet extra druk op de prijzen. Vaak gaat het dan om kolen op en een retourlading grind af. Die neergaande spiraal wordt veroorzaakt door het dalende kindertal op de internaten, waardoor de subsidie – die per kind wordt toegekend – afneemt, er minder middelen beschikbaar zijn waardoor minder ouders geneigd zijn hun kinderen op een internaat te willen laten opgroeien. Bij de forumdiscussie voegden directeur Ad Driesprong van de internatenstichting Meander en Lilian van Hiele van het Steunpunt Binnenvaart hieraan toe dat de houding van sommige ouders tegenover de internaten niet bijdraagt aan het doorbreken van die spiraal. Driesprong legde vooral de nadruk op de positieve aspecten van op een internaat opgroeien. “Een moeder hoeft zich niet te schamen om te vertellen dat haar kinderen op een internaat zitten. Het kan een verrijking van de opvoeding zijn. Leven in een groep wordt vaak als negatief gezien. Je hebt weinig privacy. Ik zou bijna zeggen: gelukkig! Want het gezin met twee kinderen met uiteenlopende leeftijden biedt op dat punt wellicht te weinig, aangewezen op kinderopvang om te leren met andere kinderen te spelen, te leren verliezen…” Dat laatste beklemtoonde ook Lilian van Hiele. “Leren verliezen is belangrijk. Het gaat zo goed in de binnenvaart dat kinderen vaak alles krijgen wat ze maar wensen. Als die kinderen op het internaat komen, worden ze als kroonprinsjes en kroonprinsesjes behandeld.” Ze gaf het voorbeeld van het meisje dat haar moeder belt als ze moet afwassen. Die belt op haar beurt weer de groepsleiding om te zeggen dat haar dochter dat niet hoeft te doen. In die sfeer moeten groepsleiders de kinderen helpen opvoeden. Een internaatsdirecteur had Van Hiele toevertrouwd dat de helft van de internaatskinderen extra aandacht nodig heeft en dat als het zo doorgaat, dit over enkele jaren voor alle kinderen opgaat. Lang niet iedereen herkende zich in wat over de sfeer op de internaten werd gezegd, maar er was wel Er is momenteel echter minder aanbod van retourlading op de Boven- Rijn. Wel is er veel retourlading vanaf de Moezel. Dat gaat echter om granen en verreweg de meeste schepen die naar bestemmingen aan de Moezel varen, hebben geen luiken en keren dus leeg terug. Voor de schepen met luiken is het ladingaanbod op de Moezel nu riant. Met een volle rivier en een dalende vrachtprijs is dit een gunstige markt voor de schepen met een vast contract. Geschat wordt dat die contractprijzen nu zelfs beter zijn dan de prijzen in de wilde vaart. Een situatie die nog niet eerder was voorgekomen dit jaar. eenstemmigheid dat ouders kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de internaten. Voordeel van de harde woorden was dat er nog lang over werd gepraat na afloop in de foyer van het Delta Hotel in Vlaardingen, waar de CBOB-jaarvergadering werd gehouden. Lilian van Hiele hield de overvolle zaal voor dat goede internaten noodzakelijk blijven voor de binnenvaart. Een gezamenlijke inzet voor het behoud ervan is dus ook van belang voor de sector. Leerlingen Door de samenstelling van het forum ging de discussie over twee verschillende zaken. De andere In de tankvaart vraagt iedereen zich af wat er zou gebeuren als de problemen op de terminals zijn opgelost en de wachttijden zouden verdwijnen. Dan zou in één klap de capaciteit sterk toenemen en het besef is wel doorgedrongen dat bij het huidige ladingaanbod een groot deel van de vloot leeg zou liggen. twee forumleden, binnenvaartondernemer en stagebegeleider Henk Heuvelman (ms Ferramenta) en directeur Arjen Mintjes van de Maritieme Academie Harlingen, hadden het voornamelijk over de jonge mensen op weg naar een carrière in de binnenvaart. Volgens Mintjes komt maar een zeer gering percentage van hen uit de binnenvaart. De academie heeft ook internaten en dus moet er ook vaak pedagogisch worden opgetreden tegenover puberende jongeren. Het verschil is dat de kinderen van schippers noodgedwongen op het internaat zitten terwijl de kinderen (en hun ouders) op de internaten bij de academie er bewust voor kiezen. Mede door het hogere water op de Rijn zijn de vrachtprijzen op de rivier voor de tankvaart verder gezakt. In twee weken tijd zakte de prijs voor vervoer van grote partijen minerale producten naar Basel voor de grotere schepen van 26 naar 19 frank per ton. MARKTINZICHT Pijnlijke, neergaande spiraal voor internaten Arjen Mintjes en Henk Heuvelman (l) bij de forumdiscussie. (foto’s MGR) Lilian van Hiele. “…kroonprinsjes en kroonprinsesjes.” Henk Heuvelman, al sinds 1988 stagebegeleider, gaf een aantal duidelijk adviezen voor de omgang met jongeren. “Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. Je moet ze niet alleen het laadruim laten schoonboenen, maar ook laten sturen. Reageer je boosheid op een bevrachter nooit af op een leerling. Zonder goede sfeer aan boord werkt het niet. En de catering moet in orde zijn.” Arjen Mintjes gaf een tip om het gezinsbedrijf te promoten als de start van een bedrijf. “Ik zie twee jonge mensen van onze school die samen op een klein schip beginnen en zo iets opbouwen.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 500 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd • onze organisatie 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant