Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 8

De Binnenvaartkrant 34 8 april 2008 Pompen OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POM POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN EEN KRACHTIGE POMP? kies DESMI K&R pompen! Pompen Postbus 9684 - 3506 GR Utrecht Tel. (030) 261 00 24 Email desmi_kr@desmi.com www.desmi.com SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Pompen Wij zijn te vinden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Altijd en overal! • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 De Binnenvaartkrant 35 8 april 2008 Aqua Kids-toernooi weer helemaal volgeboekt Zaterdag 24 mei – die datum staat op de kalender van menig internaatsgroep al tijden dik omcirkeld. Die dag wordt namelijk het jaarlijkse Aqua Kids Voetbaltoernooi voor Schippersinternaten gehouden. 58 teams hebben zich ingeschreven, en daarmee is het toernooi weer helemaal volgeboekt. Joop den Haan, vice-voorzitter van de Stichting Aqua Kids en de grote animator van het evenement, is druk bezig met de voorbereidingen. Zijn eigen enthousiasme straalt af op de deelnemers, sponsors, vrijwilligers en begeleiders. “Iedereen zet weer zijn beste beentje voor om er een geweldige dag van te maken. Het wordt weer feest”, blikt de tankvaartondernemer (mts Favoriet) vooruit. Enthousiasme Hij en zijn medebestuursleden zijn erin geslaagd vijf nieuwe hoofdsponsors aan te trekken. Het zijn Van Oord Handel & Transport, Bunkerstation Heijmen, FEMM, Electric Marine Support en Bogenda Elektro. De andere bestuursleden zijn voorzitter/penningmeester Alex Veldman (ms Primo) en secretaris Dirk Pols (mts Rainbow). Dat enthousiasme bij de sponsors Wie sponsort luifel? Aqua Kids mag met recht een succesformule genoemd worden. Toch slaagt het bestuur er elk jaar weer in nieuwe elementen toe te voegen aan het programma, de aankleding en de uitvoering. Voor dit jaar leeft de wens een grote luifel (of een soort open tent) aan te schaffen, waar het publiek, begeleiders, deelnemers en sponsors beschut kunnen staan en zitten. “We hebben meestal mazzel met het weer, maar het zou ook eens kunnen regenen. In het verleden huurden we een tent, maar dat was geen succes. Hij werd niet gebruikt vanwege het mooie weer, en het is ook niet echt gezellig. Nu willen we een groot tentdoek, van circa 20 bij 15 meter. Dat kunnen we dan op een meter of 5 hoogte spannen.” Het idee is dat de stichting zo’n tentdoek zelf aanschaft. Dan kan het de komende jaren worden gebruikt en dat scheelt in de huurkosten. “Nu hopen we dat een bedrijf bereid is het geld voor die luifel beschikbaar te stellen. In ruil kan de naam of het logo van de sponsor op dat tentdoek worden gedrukt.” Dat levert gegarandeerd jarenlang een prominent zichtbare aanwezigheid tijdens het voetbalfeest op. Geïnteresseerde bedrijven kunnen voor informatie bellen naar Joop den Haan: 0653 12 58 98. blijkt niet alleen uit hun aantal (circa honderd), maar meer nog uit hun inbreng. Diverse bedrijven doen uit zichzelf iets extra’s. Zo stelt Dolderman dit jaar sporttassen beschikbaar. “Annemarie Baan van Reparatiebedrijf C. Visscher zorgt al voor het zesde jaar voor vaantjes. Daarmee hebben alle individuele deelnemers een blijvend aandenken aan het toernooi en dat vind ik mooi”, zegt Den Haan. “Ze regelt dat allemaal zelf, ook de sponsoring samen met bevriende bedrijven.” Door problemen met de internetsite (www.aquakids.nl) konden sponsors begin maart een paar dagen lang geen inschrijfformulieren versturen. “Het leek alsof ze wel verzonden zijn, maar door problemen bij de provider, die op een ander netwerk was overgestapt, zijn die formulieren niet bij ons aangekomen. We hebben dus nog niet alle sponsors geregistreerd. Alex Veldman belt bedrijven en mensen na. We hopen op begrip als we bellen, ook al heeft men zich al wel aangemeld, en bieden bij voorbaat onze excuses aan.” Afgelopen week meldden zich nog vier nieuwe sponsors. Bodewes Millingen is een oude bekende; de werf keerde terug als hoofdsponsor. Helemaal nieuw als hoofdsponsor is Novio Nautic uit Nijmegen. Verder verwelkomde Stichting Aqua Kids twee scheepvaartbedrijven: Dancha Aqua Kids is méér dan een voetbaltoernooi. “Het wordt weer feest.” (archieffoto MGR) Riverline en Vancouver Tanktransport. Ook dit jaar treedt voetbalvereniging VVOR weer als gastheer op. Joop den Haan heeft inmiddels een goede band met de bestuursleden en vrijwilligers van de club, over wie hij vol lof spreekt. En dan met name over voorzitter Henk van der Linden, die altijd persoonlijk aanwezig is tijdens het Aqua Kids-toernooi en dan ook niet te beroerd is om zelf de handen uit de mouwen te steken. 58 teams hebben zich aangemeld. In alle categorieën bestaan de ploegen – net als vorig jaar – uit zeven spelers. Daardoor kan er op verkleind velden worden gespeeld en zijn er voldoende velden om alle gegadigden mee te laten doen. Er is dit jaar ook weer een poule voor vaderteams. Daarvan doen er deze keer negen mee. Kijk voor informatie over het Aqua Kids Voetbaltoernooi voor Schipperskinderen op de speciale internetsite: www.aquakids.nl. SIMER 220V. DOMPELPOMP € 111,18 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90,- + CERT. SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 GED. WATER 5 LTR € 1,50 ANTENNE ROTOR € 95,50 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. HYDROFOOR 220 RVS 24 LTR € 199,- SHIP SIMULATOR 2006 NEDERLANDSE VERSIE ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZW. EN GROEN HERCULES TOUWKERN 20 MM, 24 MM, 28 MM UIT VOORRAAD LEVERBAAR GEODORE GEREEDSCHAP AUTOFOCUS KIJKER 7 X 50 € 45,- LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1E KWALITEIT KATOEN € 9,05 HANDSTELBARE KIJKER 7 X 50 € 55,- NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + CERT. 10 L POWERCLEANER € 23,40 10L ROEST & KALK € 33,10 10L BOENWAX € 15,86 10L SUPER-X € 17,33 5L TERPENTINE € 6,25 10L PALREIN € 7,41 TRICOFLEX 1” € 2,18 P/M WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WASPOEDER ARIEL 15 KG € 34,- LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177,- WRIJFHOUT TOUW 16MM 220 MTR € 63,80 / 50 MTR € 17,50 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR OPENINGSTIJDEN: MA TOT VRIJ, 9 TOT 5. DAARBUITEN IN OVERLEG (KAN OOK ZATERDAG) IN OVERLEG LEVERING AAN BOORD AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 30 APRIL OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT De jeugd heeft de bal in handen F.E.M.M. Rotterdam F. TULLEMANS B.V. Rabobank Shipping 24 mei 2008 wordt wederom het aqua- kids voetbaltoernooi gehouden

De Binnenvaartkrant 36 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 37 8 april 2008 AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. KSB Design Company is one of the newest and dynamic Design Company in the field of Shipbuilding, situated in Drobeta Turnu Severin – Romania which is able to execute and deliver Class Drawings, Cutting files and workshop documentation, especially for the inland vessel navigation field. We are using classical and advanced design soft like Tribon, which allows us to deliver the 3D modelated hulls, and to accuratelly extract the cutting files. In the last two years we delivered Class Drawings, Cutting files and workshop documentation for various types of hulls, from which we give as example: - Inland vessel pusher and barge combination of container vessels - Container vessels of 135 m long - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Chemical tanker of 135 m long - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Inland vessel navigation push barge - Class Drawings, Workshop Documentation, Cutting Files - Inland tanker reconversion - concept design, Class Drawings, Workshop Documentation and Cutting Files - Inland LPG tanker C – Class Drawings - Sea going oil tanker – Class Drawings For any further informations please feel free to contact us as it follows: Drobeta Turnu Severin Mehedinti County, 220146,B-dul Carol no 43, Bl. B2, Ground Floor Phone No: + 40 352 401 490 Fax No: + 40 352 401 489 Mob. Phone: +40 726276545 E-mail: eduard.koler@ksb-design.ro kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 Tel.: 0043(0)1 9971077 WITTIG GmbH stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Nieuw ! Nieuw ! . . . Scheepsuitrusting in Wenen... SVZ Wien - Wittig GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de REDAKTION SARAH DE PRETER | MOBIL +31 (0)6 22 70 18 93 | E-MAIL SPRETER@CHELLO.NL Binnenschiff immer wichtiger für Bremische Häfen VON ECKHARD-HERBERT ARNDT Das Binnenschiff verbessert seine Marktposition im Warentransport von und nach den Bremischen Häfen. Das geht aus jetzt vorgelegtem Zahlenmaterial des Statistischen Landesamtes des Landes Bremen hervor. Danach belief sich die im Zwei-Hafen-Stadtstaat mit dem Binnenschiff bewegte Menge (An- und Abfuhr) im Jahr 2007 auf rund 6,4 Millionen Tonnen. Das entspricht einem Mengenplus von 14,7 Prozent oder 820.000 Tonnen. Im Berichtsjahr liefen insgesamt 5199 Bremen-Stadt beziehungsweise das rund 60 Km weiter Weser-abwärts gelegene Bremerhaven an. Hundert Millionen für Dortmund-Ems-Kanal Duisburger Hafen wächst weiter (Foto Sarah De Preter) Mittelweser Der Löwenanteil entfiel mit rund 72 Prozent auf die Stadt-Bremischen Hafenbereiche. Das Statistikamt ermittelte hier eine Menge von 4,7 Millionen Tonnen. Auf Bremerhaven entfielen im Berichtszeitraum rund 1,8 Millionen Tonnen. Unter den Gütergruppen dominierten auf der Empfangsseite Steine und Erden mit rund 1,8 Millionen Tonnen. Auf dem zweiten Rang folgen Halb- und Fertigwaren mit rund 0,7 Millionen Tonnen. Beim Empfang nahmen Halb- und Fertigwaren mit 0,6 Millionen Tonnen den ersten Platz ein, gefolgt von Steinen und Erden mit fast 0,6 Millionen Tonnen. Als Verkehrsverbindung ins Hinterland spielt beim Binnenschiffsverkehr von und nach Bremen die Mittelweser eine entscheidende Rolle. Rund 2000 Schiffe wählten diesen Weg, weitere 1192 nutzten den Küstenkanal. Aus Richtung Unterweser kamen im Berichtszeitraum 1168 Binnenschiffe. Die Hafenwirtschaft Bremens setzt sich nachdrücklich dafür ein dass der Mittelweser für größere Binnenschiffs-Einheiten ausgebaut wird. Die Modernisierung der Brücken und Schleusen im Amtsbereich des Wasser- und Schifffahrtsamtes (WSA) Meppen geht auch die kommenden Jahre zügig weiter. Etwa hundert Millionen Euro sollen bis 2012 in die Infrastruktur am Dortmund-Ems-Kanals investiert werden. Dadurch können unter anderem acht Schleusen ab 2011 von der Zentrale in Meppen aus ferngesteuert werden. Haar-Brücke Um dies zu ermöglichen sind ab dem kommenden Jahr umfangreiche Modernisierungsmaßnahmen an den Schleusen Düthe, Hüntel Containerbinnenschiff im Herzen der Stadt Bremen. (Foto Eckhard-Herbert Arndt) VON SARAH DE PRETER Die duisport-Gruppe hat im vergangenen Jahr Spitzenwerte bei Umsatz und Ergebnis erzielt. Auch in den kommenden Jahren will der Hafen weiter wachsen. Dazu wird kräftig in Infrastruktur und Flächenerweiterung investiert. Mit 126,5 Millionen Euro konnte die Duisburger Hafen AG ihren Umsatz gegenüber 2006 fast verdoppeln. Das Ergebnis vor Ertragssteuern erhöhte sich um 43 Prozent auf sieben Millionen Euro. Einen wesentlichen Anteil an der Verdopplung des Geschäftsvolumens hatte die Akquisition der VTS-Gruppe. Auch in den traditionellen Geschäftssegmenten Infra- und Suprastruktur, sowie Verkehr und Logistik sei man zweistellig gewachsen. Rekordinvestitionen 2007 investierte die duisport- Gruppe 60,3 Millionen Euro in den Ausbau der Infra- und Suprastruktur. Das war mehr als je zuvor. So wurde das neue Logistikgelände logport II baureif gemacht und alle Containerterminals ausgebaut. Auf dem linksrheinischen Logistikgelände logport I sind mittlerweile 90 Prozent der Flächen vermarktet. Auch rechtsrheinisch bekamen zahlreiche Unternehmen zusätzliche Flächen. Wie duisport-Chef Erich Staake angibt, will die Gruppe ihre Drehscheibenfunktion im Bereich von Containern, Stahl, Importkohle sowie Mineralöl und Chemie auch künftig weiter ausbauen. und Hilter geplant. Auch die Schleusen in Herbrum, Dörpen und Bolingerfähr werden modernisiert. Ein weiteres Projekt ist die Anhebung der Haar-Brücke, die im Herbst diesen Jahres anläuft. Dadurch wird die Durchfahrtshöhe auf 5,25 Meter vergrößert. Die Arbeiten werden etwa ein Jahr dauern und kosten rund eine Million Euro. Parallel dazu wird die Helter Brücke durch eine neue Brücke ersetzt. Der Ersatz dieser Brücke liegt bereits seit 1998 vor, wurde jedoch durch Geldmangel verschoben. Nun teilen sich der Bund, der Landkreis Emsland und die Stadt Meppen die Kosten. Die neue Brücke wird parallel zur vorhandenen Brücke errichtet. Erst nach ihrer Fertigstellung wird die jetzige Brücke abgerissen. Im Winter 2009/2010 will das WSA mit dem Rückbau der alten Brücke fertig sein. In den kommenden Jahren sollen daher weiter rund 50 Million Euro pro Jahr investiert werden. Dabei will die Hafengesellschaft auch außerhalb der Duisburger Stadtgrenzen verstärkt aktiv werden. Das Transportaufkommen nahm 2007 um elf Prozent auf 55,1 Millionen Tonnen zu. Die Schifffahrt wuchs um drei Prozent auf 16 Millionen Tonnen. Als wichtigste Gütergruppe im Schiffs- und Bahnumschlag etablierte sich der Container. Mit einem Plus von 14 Prozent wurden 901.000 TEU umgeschlagen, davon 370.000 von und auf Binnenschiffe.

Binnenvaartkrant