Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 30 8

De Binnenvaartkrant 30 8 april 2008 G.S.P. Projects bvba Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961 G.S.K. b.v.b.a. Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961 Elft Interieurinrichtingen b.v.b.a. Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5418006 Van Stappen & Cada NV Industriepark Brechtsebaan 1A B- 2900 Schoten Tel. 0032-3-6851309 Bartholomeeuwsen b.v.b.a. Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5417685 Wij wensen familie Hermans - Troch veel succes en een behouden vaart met het Estuair Containerschip Deseo De Binnenvaartkrant 31 8 april 2008 Rondvaartboten Blue Boat Company hebben wereldprimeur scheepsvoortstuwing DOOR JAN HOEK Vorig jaar werd de bij jachtwerf ’t Joppe in Warmond afgebouwde rondvaartboot Barlaeus te water gelaten. Eind maart van dit jaar volgde bij dezelfde werf de tewaterlating van zusterschip Vossius. Beide vaartuigen zijn gebouwd voor de in Amsterdam gevestigde Blue Boat Company van Daan en Herman van Gent. De broers zijn ook eigenaar van rederij Noord-Zuid – evenals Blue Boat Company gevestigd aan de Stadhouderskade – en van jachtwerf ’t Joppe. Met de twee onlangs gebouwde rondvaartboten heeft Blue Boat Company een wereldprimeur, want het zijn de eerste door een 50 kV inline thruster volledig elektrisch aangedreven rondvaartboten. Het voortstuwingssysteem wordt gevoed door 200 tractiebatterijen. Een rondvaart door de Amsterdamse grachten is een van de populairste (foto’s Jan Hoek) Inspecteur binnenscheepvaart Cees de Baare schrijft ‘kinderboeken met een nautisch tintje’ Nieuwe avonturen van ‘Die twee’ Cees de Baare werkt als inspecteur binnenscheepvaart bij Haven Amsterdam. In zijn vrije tijd schrijft hij kinderboeken, gedichten en schildert hij. Bijna vanzelfsprekend speelt de scheepvaart een belangrijke rol in zijn boeken. Vorige maand verscheen het derde avontuur van hoofdpersonen Jeroen en Pascal uit de serie ‘Die twee’: De smokkelende vuurtorenwachter. Het nieuwste boek van Cees de Baare: ‘Die twee. De smokkelende vuurtorenwachter.’ attracties van ons land. Jaarlijks varen ruim drie miljoen mensen door de hoofdstad rond. Dat betekent dat er nogal wat rondvaartboten in de Amsterdamse grachtengordel te vinden zijn. Dat is ook de reden dat de gemeente nieuwe regelgeving uitvaardigde, namelijk dat nieuw te bouwen rondvaartboten dienen te voldoen aan het predikaat ‘zero emission’. De Barlaeus en de Vossius voldoen daaraan volledig. Babyborrels De Vossius is de achtste rondvaartboot die gebouwd is bij jachtwerf ’t Joppe. Bedrijfsleider van de werf in Warmond is Dirk Dillema. Hij vertelt over de nieuwbouw: “We zijn daarmee in 1985 begonnen. Alle rondvaartboten die wij gebouwd hebben, waren bestemd voor rederij Noord-Zuid of Blue Boat Company, maar we bouwen wel degelijk ook Cees de Baare is in het dagelijks leven inspecteur binnenscheepvaart van Haven Amsterdam. Deze keer varen de jongens als matrozen mee op de koftjalk Vrouwe der zee. Het avontuur speelt zich af op het eiland Terschelling en in één van de Amsterdamse havens. Als de jongens met Pieter, de schipper van de Vrouwe der zee, op Terschelling aankomen voor de jaarlijkse Harlingen Terschelling race met roeisloepen, stuiten ze door hun nieuwsgierigheid al snel op een smokkelaarbende. Hierdoor beleven zij spannende avonturen. Eerder verschenen twee avonturen Bedrijfsleider Dirk Dillema (links) van ’t Joppe en eigenaar Herman van Gent van Blue Boat Company. voor derden. We hebben op dit moment één ingrijpend renovatieproject in portefeuille. Naar alle waarschijnlijkheid komen daar drie nieuwbouwboten bij die bestemd zijn voor Amsterdam Canal Cruises. Die rederij verzorgt rondvaarten door de Amsterdamse grachten vanaf de steiger tegenover de Heineken Brouwerij en is vorig jaar door Daan en Herman van Gent gekocht.” “Voor Blue Boat Company varen negen boten en voor Amsterdam Canal Cruises zes. We verzorgen lijndiensten in de Amsterdamse grachtengordel en verder kunnen we aan boord van onze boten binnen de normale normen en waarden alles regelen wat de klanten wensen. We zeggen wel eens: ’Van de wieg tot het ('Het verboden eiland' en 'Het geheim van de St. George') samen in het eerste deel van ‘Die Twee’, wat nu een heuse serie aan het worden is. Want De Baare heeft nog meer verhalen in de maak Inspiratie Cees de Baare. “In mijn functie als inspecteur binnenscheepvaart ben ik in alle facetten betrokken bij de binnenvaart. Maar als hobby schrijf ik onder andere kinderboeken, die voor de leeftijd vanaf negen jaar bedoeld zijn. Het kan haast niet anders dan dat het daarin over schepen gaat.” Hij heeft nog een derde boek geschreven (Bas de dierenvriend), dat grotendeels in Artis speelt, maar ook daar zit een nautisch tintje aan. Inspiratie voor ‘Die twee’ doet De Baare niet alleen in zijn werk op. Voor de hoofdrolspelers stonden een echte Jeroen en Pascal model. “Het eerste verhaal is geboren omdat Jeroen mijn zoon is, die inmiddels zelf vader is. Vroeger speelde hij altijd met zijn vriend Pascal in de bunkers die in de duinen rond IJmuiden staan.” graf.’ We hebben in ons ruime aanbod onder andere aangeklede babyborrels en lunch- en dinnerscruises. Zelfs met het vervoeren van een kist naar de laatste rustplaats, zoals in mei 1995 met Annie MG Schmidt, hebben we de nodige ervaring.” Tien uur varen Zowel de Barlaeus als de Vossius heeft een afmeting van 20 x 4,25 meter en een capaciteit van honderd personen. De kruiphoogte van beide rondvaartboten is 1,85 meter. Voor de verzorging van de catering staat aan boord een Caterpillar (CCR2) aggregaat. De rondvaartboten worden aangedreven door een 50 kW inline thruster, waarmee ze een snelheid van 15 kilometer per uur kunnen behalen. Cees de Baare heeft een eigen website: www.ceesdebaare.nl. De boeken (ook het eerste deel van ‘Die twee’ is nog leverbaar) zijn via de site van de uitgever rechtstreeks te Naar aanleiding van de wonderen van genezing in de Alblasserwaard vindt op vrijdag 18 april een dankdienst plaats in de Grote Kerk te Dordrecht. Het thema is ‘Danken en Loven’. Aan deze dankdienst werken het Chr. Mannenkoor Altena en Gospelkoor Reflexxion mee. De muziek wordt verzorgd door Marjolein de Wit (fluit), Jolanda den Houter In de grachten geldt echter een snelheidsbeperking van 7 kilometer per uur, maar de 50 kW inline thruster van Voigt is volgens Dirk Dillema wel degelijk een goede investering. “Er varen nogal wat rondvaartboten in de grachtengordel, zodat de manoeuvreerbaarheid en het stoppen in verband met de veiligheid van onze passagiers van groot belang is. De motor heeft slechts twee seconden nodig om over te schakelen van ‘volle kracht vooruit’ naar ‘volle kracht achteruit’.” “Met de toepassing van de inline thruster heeft Blue Boat Company een wereldprimeur op het gebied van scheepsvoortstuwing omdat er een start is gemaakt met de eerste toepassing ter wereld van het asloze schroefconcept. De tractiebatterijen zorgen voor de benodigde 400 Volt. Met dit systeem kunnen de twee rondvaartboten tien uur varen, waarna ze in veertien uur weer opgeladen zijn.” Dillema besluit: “Door de speciale materiaalkeuze kan na de eerste uitgebreide tests van dit volledig elektrisch aangedreven systeem al een onderhoudsvrij gebruik van 10.000 werkuren worden gegarandeerd, maar de verwachting is dat de werkelijke levensduur aanzienlijk hoger zal komen te liggen. Bijkomend voordeel voor onze passagiers is dat dit systeem superstil en trillingvrij is.” bestellen: www.freemusketeers.nl. Deel 1 kost € 17,95 en deel 2 kost € 15,95. Dankdienst in Dordrecht (hobo), Armen van der Linden (cello), Gert-Jan Scherffen (vleugel) en Arjan Versluis (orgel). Het geheel staat onder leiding van Martin de Jong. Alle belangstellenden zijn van harte uitgenodigd. De dankdienst begint om 19.30 uur. De Grote Kerk in Dordrecht staat aan de Lange Geldersekade 2. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant 32 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 33 8 april 2008 Wij feliciteren familie Hermans - Troch van harte h met het Estuair Containerschip Deseo AIRCONOMICS

Binnenvaartkrant