Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 26 8

De Binnenvaartkrant 26 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 27 8 april 2008 FIBRE ROPES High performance ropes EUROLEST® KOPPELTOUW Speciaal ontwikkeld voor koppelverbanden ter vervanging van de stalen koppeldraden. Te verkrijgen bij uw bunkerstation in elke gewenste lengte met aan één zijde een bekleed paaloog gesplitst. EUROLEST® KOPPELTOUW Lankhorst Ropes introduceert Eurolest-koppeltouw Op de Norma is koppelen hobby DOOR JOHAN DE WITTE Als de Norma I en II 'in flash' liggen, duurt koppelen amper vijf minuten. Ontkoppelen nog geen twee! ‘s Morgens en ‘s avonds een beetje aantrekken, echter nog geen palletje en als een snaar zo strak. Eurolest-koppeltouw is een 34 millimeter dik touw van Lankhorst Ropes met een breeksterkte van circa 89 ton. Het is ruim zes maal lichter dan staaldraad met dezelfde diameter. Het gewicht bedraagt circa 0,75 kilo per meter. Ter vergelijking 34 millimeter staaldraad weegt 4,6 kilo per meter en heeft circa 81 ton als breeksterkte. Eurolest-koppeltouw bestaat uit een kern van 12-strengs Euroneema met daaromheen een extra zware polyester mantel. Het arbovriendelijke koppeltouw beschadigt geen verf en houdt de motivatie van medewerkers op spanning. Op de Norma is koppelen hobby! Geen krimp De laatste jaren zijn ontwikkelingen op het gebied van hoogwaardige synthetische garens in een stroomversnelling gekomen. Namen als Aramide, Vectran en Dyneema zijn tegenwoordig ook in scheepvaartkringen alom bekend. Van deze garens worden touwen gemaakt die ingezet worden op sleepboten, in offshore, binnenvaart en baggerindustrie. Alsmaar grotere projecten vergen innovatief materiaal. Slurink Bunkerstations, leverancier van de Norma, vertaalde de vraag van scheepseigenaar Kees Grinwis naar Lankhorst Ropes: “Of er een lichte en handzame touwsoort bestond, ter vervanging van de koppeldraad.” Lankhorst Ropes uit Sneek pakte de Euroneema® kern met robuuste polyester mantel www.lankhorstropes.com member of the Royal Lankhorst Euronete Group Diameter (mm) 34 42 Sterker dan staalkabel bij dezelfde diameter Licht in gewicht Sneller koppelen Gebruiksvriendelijk en ARBO technisch verantwoord Prinsengracht 2 8607 AD Sneek T: 0515 - 487592 F: 0515 - 487478 Gewicht (kg/m) 0,75 1,25 MBF (kN) 870 1303 Postbus 203 8600 AE Sneek E: riverships@lankhorstropes.com Het Eurolest-kopeltouw is beschermd door een kunststof mantel. Vaart achter snelle oeververbinding Gorinchem Als het aan de gemeente Werkendam ligt wordt er haast gemaakt met de snelle veerverbinding met Hardinxveld en Gorinchem. De snelle pont moet gaan varen in de BALLAST POMP 21156 MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 vierhoek Boven-Hardinxveld-Werkendam-Sleeuwijk-Gorichem. Op de veerpont moeten dertig passagiers en twintig fietsen de overtocht kunnen maken. Onlangs had wethouder Wim de Jong van Werkendam hierover een oriënterend overleg met zijn ambtgenoot uit Hardinxveld-Giessendam, die naar zijn idee wel oren heeft naar zijn aanpak. Volgens de bewindsman staat ook Gorinchem wel open voor de nieuwe verbinding. Die gemeente laat momenteel een nieuwe pont bouwen die wordt ingezet tussen Gorinchem, Sleeuwijk, Woudrichem en Slot Loevestein. Exploitatietekort Het huidige veerpontje tussen Werkendam en Boven-Hardinxveld dateert uit 1936 en is toe aan vervanging. Renovatie zou 50.000 euro kosten. Bijkomend probleem Op de Norma I en II functioneert het koppeltouw naar wens. (foto’s Johan de Witte) handschoen op en heeft een proef met koppeltouwen uitgezet bij het 176 meter lange koppelverband Norma I en II. Tijdens de reis van de Hartelhaven met 5000 ton erts voor de proefvaart naar het Vuile Gat toonde het touw waarmee de Norma I en II gekoppeld waren, zich strak en gespannen. Met nog twee bakken langszij en onder het oog van de is dat het veer ook nog kampt met een exploitatietekort van 60.000 euro op jaarbasis. De nieuwe oeververbinding kost 800.000 euro, een bedrag dat Werkendam niet alleen kan opbrengen. Ook Gorinchem, Hardinxveld en de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant zouden daarom in de buidel moeten tasten. Het plan staat of valt dan ook met de financiering door alle partijen. Een voorwaarde in het plan voor de nieuwe veerpont is dat het vaartuig moet worden voorzien van blusmateriaal. De boot kan dan ook bij calamiteiten in een van de naburige havens worden ingezet. Dat geeft het vaartuig een meerwaarde die de betrokken partijen over de spreekwoordelijke drempel zou kunnen trekken. IVW werd het nieuwe koppeltouwsysteem van Lankhorst eens flink uitgetest. Resultaat: het gaf geen krimp. Breekproef Na een proefperiode van ruim zeven maanden, die naar volle tevredenheid verlopen is, aldus Kees Grinwis, is één van de gebruikte lengtes retour genomen voor onderzoek. Er bleek geen waarneembare slijtage in de kerngarens te zijn. Een breekproef werd uitgevoerd om te bepalen wat de restwaardesterkte was na zeven maanden intensief gebruik. Het koppeltouw brak bij deze breekproef in de splits bij 854 kN (circa 87 ton). Een verlies aan breekkracht van minder dan 2 procent is een meer dan uitstekend resultaat. Mede gelet op het feit dat het touw in de splits brak. Een splits is altijd het zwakke punt. Kees Grinwis: ”Het touw is gemakkelijk handelbaar, licht en sterk. Wij, en daar bedoel ik ook de ‘jongens’ mee, zijn er hoogst tevreden mee. Wanneer je het Eurolest-koppeltouw ‘in zijn waarde’ laat en niet over het potdeksel laat schavielen, heb je ‘de touwtjes goed in handen’. Rond de betteck of roeren aan boord bewijst dit touw al negen maanden waar het voor staat.” Glad “De bolders en trommels et cetera moeten glad zijn en eventuele scherpe randen, door wat dan ook veroorzaakt, zullen verholpen moeten worden. Voor nader advies kan ook altijd contact opgenomen worden met de technische mensen van Lankhorst Ropes, die desgewenst aan boord de situatie ter plekke beoordelen en de nodige aanbevelingen kunnen geven”, aldus Kees Jelier van Slurink Bunkerstations. Het koppeltouw heeft intussen veel belangstelling gewekt uit de binnenvaart. De verwachting is dan ook dat de komende jaren meer koppelverbanden overgaan op touw. Lankhorst Ropes heeft met het ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve producten zoals de Tip Top-wrijfhouten en Tipto-Twelve bewezen grenzen te kunnen verleggen. Het Eurolest-koppeltouw is klaar voor de markt en zal via de bunkerstations worden aangeboden. Het product wordt in mei op Construction & Shipping Industry in Gorinchem, in de stand van Lankhorst Ropes, gepresenteerd. 99.211 GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant 28 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 29 8 april 2008 Voor het ms Deseo leverden wij: 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers, Nozzle type VZ- 1250 CRN, Mitsubishi motoren, 940 kW, 1600 rpm. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200, Scania DC16 motor, 558 Pk, 1800 rpm. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1400A, Scania DC16 motor, 673 Pk, 1800 rpm. 3 Iveco Generatorsets, 32 kW/1500 rpm, 41 kW/1500 rpm 71 kW/1500 rpm Wij wensen familie Hermans - Troch veel succes en een behouden vaart. Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 N.V. NASSAU Wij wensen ms Deseo en haar bemanning een behouden vaart. Wij verzorgden de thermische en akoestische isolatie van de machinekamers, uitlaatgassenleidingen en leidingsystemen. En wensen familie Hermans - Troch een behouden vaart met het ms Deseo Wij feliciteren GSP met de oplevering van het ms Deseo en wensen de familie Hermans - Troch een behouden vaart. Volledige zeewaterpompen installaties merk Victor, volledige scheepsinventaris, stuurstoel en reddingsmiddelen. Straatsburgerdok Noord-Kaai 23 B 2030 Antwerpen Email: info@nassau.be Tel. 0032 (0) 32 33 00 67 Fax 0032 (0) 32 26 22 21 Mijlweg 33E 3295 KG 's Gravendeel Tel. 0653 177 523 Voor Service & Kwaliteit, dan moet u bij Nassau zijn Wij wensen familie Hermans- Troch met ms Deseo BEHOUDEN VAART Wij leverden voor ms Deseo: 2 hoofdmotoren MITSUBISHI type S12R-C2-MPTK, 940 kW, 1278 pk, 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam Tel: 010-448 75 94 Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Wij wensen familie Hermans - Troch veel succes en een behouden vaart met het ms Deseo. Lecour & C˚ BVBA Papaverstraat 39 B 2170 MERKSEM BELGIË Tel. 0032-3-646 60 40 MCS Deseo kiest het ruime sop DOOR JOHAN DE WITTE Het open estuair mcs Deseo uit Dendermonde, 110 x 17,10 x 5,60 meter en met en 450 TEU containercapaciteit (inclusief 100 reeferaansluitingen), is gerealiseerd ter oplossing van een mobiliteitsprobleem vanuit de haven van Zeebrugge. Imposant steekt de 5500 ton grote ‘hybride’ tussen binnen en buiten boven kaai 138 uit. Eigenaren Patrick en Chris Hermans Troch hebben de Deseo langdurig vercharterd aan Port Connect uit Zeebrugge. Wendy en Nicky doopten de Deseo van hun ouders. Wanneer je niet naar Rusland bent geweest om je schip te inspecteren en alleen foto’s je impressies vormen, ben je verwonderd over zijn ferme postuur, als hij zich aan de hoek van Holland presenteert. GSP liet het casco in Astrakan bouwen met gebruik van 1450 ton staal inclusief de onontbeerlijke cellguides. De dubbele bodem meet 1 meter, het ruim telt vier dummy’s. De 10 meter hoge kolomstuurhut van Kampers geeft zicht over de zesde laag. De zeevaartstand is 6 meter. Het schip is gebouwd onder klasse Veritas Antwerpen. Omdat de ‘Deseo-innovatie’ een pijler is die niet op een vaste wettelijke bodem rust, was het voor Gino Debruyne van GSK, afbouwer GSP en Patrick Hermans een traject van diplomatie en (foto’s Johan de Witte) G.S.P. Projects bvba Complete afbouw G.S.K. b.v.b.a. Bemiddeling bij verkoop vorige schip en aankoop van het nieuwe schip AON Hudig Verzekering Lecour & Co bvba Verzekering Koedood Dieselservice BV 2 hoofdmotoren MITSUBISHI type S12R-C2- MPTK, 940 kW, 1278 pk, 1600 rpm ICC Insulation & Carpentry Contractors b.v. Thermische en akoestische isolatie van de machinekamers, uitlaatgassenleidingen en leidingsystemen Discom BV Uitlaatsystemen Solak BV Las- en Montagebedrijf Machinekamerplaten uitvinden, waarvoor veel doorzettingsvermogen nodig was. De aanleiding om buitenom naar Zeebrugge te varen is helder; de wetgeving ertoe is tijdens het bouwen ontstaan, met de kenmerken van twijfelachtig en onduidelijk. Zonder beloodsing Al in 1996 voer Patrick Hermans containers vanuit Zeebrugge. In 2001 met de speciaal gebouwde Deseo (86 x 10 meter en 90 TEU) had hij een dienst Zeebrugge-Basel. De sluis Evergem en andere speelden Zeebrugge parten bij uitbreiding. Het idee buitenom te varen sluimerde al langer. Patrick kon dankzij de jarenlange samenwerking op de support van Port Connect rekenen. Wie maakt de tekening, wat gaat het kosten en waar te bouwen, waren vragen aan GSK? Een professor begon de verzameldata op een model los te laten voor golfbewegingen op het casco. De Vlaamse minister verantwoordelijk voor de verbetering van infrastructuur tussen Antwerpen en het achterland, werd geïnformeerd over de plannen. Een subsidiebestek werd uitgeschreven en met het vormplan gingen de betrokkenen aan de slag. De start van het project ligt in 2005 na een gesprek met Gino Debruyne en op 15 juli 2006 kwam de subsidietoezegging. Patrick: ”In tijd zijn Wie leverden aan Estuair containerschip Deseo Bartholomeeuwsen b.v.b.a. Machinekamerleidingen, deuren, autokraan, diverse ijzerwerk en RVS Van Stappen & Cada NV Generatorsets Dolderman BV John Deere 3 generatorsets Veth Motoren BV 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers, Nozzle type VZ-1250 CRN, Mitsubishi motoren, 940 kW, 1600 rpm. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K- 1200, Scania DC16 motor, 558 pk, 1800 rpm. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1400A, Scania DC16 motor, 673 pk, 1800 rpm. 3 Iveco generatorsets, 32 kW, 1500 rpm, 41 kW, 1500 rpm 71 kW,1500 rpm. Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Eén van de drie verdiepingen in de voormachinekamer. we uit ons schema gelopen, ontbrekende of herroepen wetgeving en vertraging door gebrek aan ervaring, hebben daarin onder andere een rol gespeeld. Het zijn innovatieve schepen die afgestemd zijn op een ongebruikelijk vaartraject.” Patrick Hermans heeft op de coasters Cast Bas en Cast Salmon meegevaren om aan zijn verplichte inen uitvaarten te komen. Zijn certificaat is bepalend om de haven Zeebrugge zonder beloodsing aan te lopen. Wens Dit project betreft drie schepen van verschillende eigenaren: Deseo, Tripoli en de Amberes vaart reeds met grote ballastcapaciteit tussen Zeebrugge en Meerhout (aan het Albertkanaal). De Deseo heeft vanzelfsprekend ADNR en een Rijnattest waarmee de vaart tot de Europabrug in Straatsburg geoorloofd is. Het schip heeft geen zeebrief; niettemin ligt het in uitvoering en keur van equipement ‘langszij’ een zeeschip. “Het was een gecompliceerd project waarin we voor de realisering gelukkig op partners konden bouwen, waarvoor ik hierbij bedank voor de hulp en hun intentie er een mooi en innovatief resultaat van te maken.” Deseo betekent in het Spaans wens. Stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Radio Holland Netherlands bv FR2117B radar, Navtax NX700, AIS FA-150, satl.kompas SC-50. Diverse monitoren DGPS GP-150, 2 Tron TR-20 porto’s, FM8800 VHF, Epirb Tron40S, Tronsart radartransponder RHRS2005RC, bochtaanw. Sigma-300, echolood, Sigma- 120, intercom Sigma-700 en 2 RT-2048 marifoons TRESCO ENGINEERING NaviChart Victron Energy B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen b.v.b.a. Elft Interieurinrichtingen Betimmering Patrick Huys bvba Sanitair (aanleg) Aan dek van de Deseo wordt meteen duidelijk dat hier niet mee door de ‘koeienstaart’ naar Dendermonde gevaren wordt. Behoudens de ongewoon grote stuurhut, waarin het zeeradarscreen uit het plafond klapt en in de verplicht stalen lessenaar Radio Holland schittert, Een blik op Elft door het kabelgat van de Deseo. heeft dit schip alles van een zeeschip. Sarc leverde het beladingsprogramma. De cellguides in het ruim zijn geen onderdeel van de scheepsconstructie, maar dienen voor snelle behandeling in de zeehaven. In de machinekamer is het zoeken naar de twee maal 1278 pk Mitsubishi, die Veth Z-drives energie leveren. Patrick: ”Had onze vorige Deseo eveneens; hebben we uitstekende ervaring mee.” John Deere is met Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Marcelo-Decor BVBA Stoffering Airconomics B.V. Gekoelde kast ClimaLogic BV De overdrukinstallatie en ventilatiesysteem ten behoeve van de woning en de machinekamer. hi-safe systems FM-200 randblusinstallatie t.b.v. machinekamer voor- en achter Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankers, ankerlieren en kettingen Blommaert BVBA Dubbele telescoopmast RVS D-model, achtermasten stuurhuttrap N.V. Handelsmij Nassau Volledige zeewaterpompinstallatie merk vier keer 125 kVA vertegenwoordigd en voor de Veth Jet-boegschroeven staan vanzelfsprekend Scania-motoren. De gehele elektrische installatie verzorgde Van Stappen. Bartholomeeussen was er voor al het ijzerwerk, plaatsing van de motoren en de autokraan van eigen signatuur. Elft betimmerde het 17,10 meter brede achterschip zonder gangboorden met zijn spreekwoordelijk comfort en een eigen plek voor alle crewleden. Zeebrugge, een havenstad met persoonlijkheid. Sommigen komen en blijven er, in goede en slechte tijden. Zeebrugge geeft loyaliteit terug. De Deseo kiest het ruime sop. Victor, volledige scheepsinventaris, stuurstoel en reddingsmiddelen Van Voorden Promac Promac- Global Davit davit Daalderop BV Warmwaterboiler De Wit Bunkering Gasolie en bunkerstation Sigma Coating BV Coating casco Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Accountantskantoor de Vree Merksem Accountancy A. Nobel & Zn. Bunkerservice bv Waterzuiveringsinstallatie Atelier van Geffen bv Belettering Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages

Binnenvaartkrant