Views
3 years ago

2008-08

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • April
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 18 8

De Binnenvaartkrant 18 8 april 2008 Miljoen voor retrofit motoren De VERS-regeling van het ministerie van VROM voor 2008 is veranderd ten opzichte van die in 2007. Er is een miljoen euro beschikbaar voor retrofitinstallaties op bestaande of nieuwbouwschepen. Eigenaren van binnenvaartschepen kunnen subsidie krijgen voor de ombouw van een bestaande of nieuwe dieselmotor naar een emissiearme dieselmotor. Eind maart is de subsidieregeling dieselmotoren voor Op 17 maart is op 75-jarige leeftijd, geheel onverwacht, de zeeschilder Joh.T. Bendervoet overleden. Hij was in de maritieme wereld onder andere.bekend doordat hij meerdere jaren op de BiVi in Rotterdam en de Europort in Amsterdam een eigen stand had. Tom was een van de grootste maritieme schilders die Nederland na de oorlog heeft gehad. Op de laatste dag van 1977 besloot hij zijn baan als ambtenaar op te zeggen en fulltime marine artist te worden. Zijn schilderijen werden niet van foto’s of plaatjes nageschilderd. Hij kon werktekeningen lezen. Zo werden op die manier de objecten op de tekentafel heel Zeeschilder Tom Bendervoet overleden nauwkeurig millimeter voor millimeter in perspectief overgenomen. Vanaf de kiel werd de basis gelegd voor wat dan na enkele maanden een schitterend schip op doek was. Naast zijn bekende oorlogsschepenserie was zijn schilderij van 124 x 98 centimeter van de ondergang van de Titanic (in opdracht van het Maritiem Centrum) een hoogtepunt. Minutieus schilderde hij het schip, maar ook de omstandigheid waaronder het verging, perfect na. Zelfs de sterrenhemel probeerde hij exact te schilderen. Van het schilderij zijn destijds ook reproducties vervaardigd. Ook heeft Tom naast artist impressions Uit de klas, in de touwen VLISSINGEN binnenvaartschepen (VERS) opengesteld. Subsidie aanvragen is mogelijk tot en met 15 oktober. De subsidieaanvraag kan zowel vóór- als na de ombouw worden ingediend. CCR2-motoren komen niet meer in aanmerking voor subsidie, omdat die motoren sinds 1 juli 2007 Europees verplicht zijn. Er is ook geen subsidie voor hermotoriseringen naar de CCR2-norm. Ten opzichte van eerdere jaren komen nu alleen retrofitinstallaties op een bestaand schip of op een nieuwbouwschip in aanmerking voor subsidie. Na de ombouw moeten de motoren voldoen aan een NOx-uitstoot van niet meer dan 2g/kWh voor nieuwe schepen en 3 g/kWh voor bestaande motoren. Meer informatie is te vinden op www. senternovem.nl/vers of telefonisch via (038) 455 34 00. SenterNovem is een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken dat voor verschillende overheden beleid uitvoert op het gebied van innovatie en duurzaamheid. schilderijen gemaakt van schepen die cadeau werden gedaan bij de oplevering. Zo maakte hij een schilderij van de Smit Singapore in 1983. Toen het schip werd opgeleverd werd het cadeau gedaan aan Smit Internationale. De kleur van de pet boven de brug, die op het laatste moment was veranderd, klopte ook op het schilderij. Dat was typisch Tom: het moest perfect zijn. Tom zal voort blijven leven in de prachtige kunstwerken die hij nalaat. Willem Eerland Everingen Pas van Terneuzen Middensluis, Terneuzen Westsluis, Terneuzen Kanaal Gent- Terneuzen GENT NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING NIEUWBOUW Middelgat Oostsluis, Terneuzen TERNEUZEN JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING www.jiskootvanweel.nl Nieuwbouw motortankschepen 110 x 11,45 m., 3100 ton, levering in 2009 110 x 13,50 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 125 x 11,45 m., type Velocity, levering dit jaar 135 x 15,00 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 Nieuwbouw droge ladingschepen 135 x 14,20, type Navitas, levering in 2009 135 x 11,45, type Innuendo en Narvik, levering in 2009 MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) mvs 110 x 11,45 m. bouwjaar 2008 mvs 110 x 11,45 m. dubbelschroefs mvs 110 x 10,50 m. bouwjaar 2002 mvs 105 x 9,50 m. bouwjaar 1989 mvs 86 x 9,50 m. Containerduwbakken 90 x 11,45 en 80 x 11,45 Diverse duwbakken mts “Telstar” 110 x 11,45 m., Orsova 2004, 3.000 ton 3.800 m3, 1.800 pk ABC, spiralen en voorwoning kpv “Catharina” 182 x 14,20 x 4,21 m., Rusland 2003 8.146 ton, 507 teu, 2 x 1.600 pk MTU, zelfstandige bak mvs “Icaria” 110 x 10,50x 3,15 m, bj. 1989, 2508 ton 3.400 m3, 1.521 pk CAT, bj. ‘02, mooi en gunstig schip mvs “Linquenda” 80x8,05x2,52 m., bj. ‘80 / ’73 / ‘87 1120 ton, 1.500 m3, 850 pk Cummins, bj. 2004 mvs “Ready 2” 73 x 8,26 x 2,62, bj. 1963, 972 ton 2 x 360 pk GM, bj. 1997 / 1999, stalen vloer mbs “Cornelis sr” 70 x 7,45 x 3,40 m., Roemenië, bj. 2002, 1127 ton, 691 m3, 816 pk MTU Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Blaak 576 jiskoot@jiskootvanweel.nl 3011 TA Rotterdam Michel van Weel Postbus 204 +31 6 28 33 83 52 3330 AE Zwijndrecht vanweel@jiskootvanweel.nl Zuidergat ANTWERPEN De Binnenvaartkrant 19 8 april 2008 Voor de deur afmeren bij nieuwe kantoor Hendricks Scheepvaart Hendricks Scheepvaart is verhuisd. Afgelopen vrijdag gingen de stekkers eruit in het kantoor op industrieterrein Papland. Gisteren (maandag 7 april) was het Gorcumse bedrijf, dat zich bezighoudt met aan-, verkoop en nieuwbouw van schepen, weer helemaal paraat op de nieuwe locatie: op de Kleine Landtong 27, aan de Vluchthaven van Gorinchem. “Klanten kunnen voortaan voor de deur afmeren”, zegt directeur Peter Hendricks. Peter Hendricks: eigen afbouwlocaties in Dordrecht en Rotterdam. (foto MGR) Peter startte Hendricks Scheepvaart zes jaar geleden. Inmiddels heeft de 32-jarige directeur zestien collega’s en bestaat de Hendricks Holding uit nog vijf andere bedrijven: Hendricks Vastgoed, Hendricks Vastgoedbescherming (tijdelijke bewoning), reclamebureau Dutchmates, Hendricks Financiële Diensten (verzekeringen) en Hendricks Finance (scheepsfinancieringen en verzekeringen). De bedrijven bewoonden tot deze week de bovenste etage van een kantoor op industrieterrein Papland. Daar was Hendricks Holding echter behoorlijk uit zijn jasje gegroeid. De 250 m2 wordt verruild voor 450 m2 in een gloednieuw kantoorgebouw op de kleine Landtong. Met uitzicht op het Merwedekanaal en met voor varende klanten zelfs afmeergelegenheid voor de deur, bij het Merwedekanaal binnen de sluis. Het pand, dat Hendricks Holding deelt met twee andere bedrijven, is gebouwd door Pellikaan Bouw. Peter Hendricks heeft nog overwogen naar Rotterdam te verhuizen. Maar de centrale ligging van Gorinchem gaf de doorslag. Bovendien zouden hijzelf – Peter woont ook in Gorinchem – en de medewerkers van de Hendricks-bedrijven dag dagelijks in de file staan om op hun werk te komen. Eigen afbouwlocaties Voor de komende jaren verwacht Peter Hendricks verdere groei. “Met Hendricks Scheepvaart hebben we een prachtige portefeuille. Voor de komende twee jaar hebben we 33 schepen op de planning staan. Elf daarvan zijn trouwens nog beschikbaar.” Hendricks heeft rechtstreeks contact met Chinese werven voor de bouw van casco’s. Hij werkt ook samen met een aantal vaste afbouwbedrijven (onder andere Koedood, Veth Motoren en De Gerlien- Van Tiem), maar is toch ook bezig met eigen afbouwlocaties. “We hebben in Dordrecht en Rotterdam kades op het oog en de plannen zijn al ver gevorderd. We gaan er zelf de faciliteiten neerzetten: loodsen, kantoor, machines, kranen. Richard van Loon, die bij ons de afbouwcoördinatie doet, gaat dat opzetten.” Financiering Andere sleutelposities binnen het bedrijf worden bezet door Michel van Weel (cascobegeleiding), Robert Bokslag (makelaardij) en Ron Klijs (financiering). Zelf verdeelt Peter Hendricks zijn tijd over de bedrijven, met extra aandacht voor de China-trajecten. “Zeker de helft van de tijd, dus drie van de zes dagen, besteed ik nog aan Scheepvaart.” Het nieuwe kantoor staat aan de Vluchthaven van Gorinchem. Klanten kunnen voor de deur afmeren. (foto Bmak) De omzet van Scheepvaart is sinds de start in 2002 elk jaar minimaal verdubbeld. Voor 2008 rekent Peter Hendricks zelfs op een verviervoudiging. “Vorig jaar was de omzet 33 miljoen euro; dit jaar komen we waarschijnlijk op 140 miljoen uit.” Een groot deel van die stijging is op het conto te schrijven van Hendricks Finance. Met de financiering van schepen helpt het bedrijf binnenvaartondernemers door te groeien. “We gaan verder dan de bank. Wij financieren tot 90 procent. Maar wel alleen het schip en geen privézaken. En we doen zelf de beoordeling: we kijken naar het businessplan, het type schip en de ondernemer zelf.” Bijzonder is dat de eerste vijf jaar niet hoeft te worden afgelost. “Het mag wel, maar het is niet verplicht. Stel dat de markt drie jaar minder is, dan moet je het wel kunnen opvangen. Dat lukt dan als je niet per se hoeft af te lossen.” Momenteel heeft Hendricks Finance een financieringsportefeuille van circa 80 miljoen euro. Aan het eind van het jaar is die toegenomen tot 300 tot 350 miljoen, voorspelt Peter. “Mede doordat we ons ook op de financiering van coasters gaan richten. Daarbij bieden we eigenaren een andere constructie dan de cv’s die nu meestal gangbaar zijn. Een cv-constructie brengt nogal wat beperkingen met zich mee; daar heeft de scheepseigenaar bij ons geen last van.” “Wij zien onze klanten nu soms dubbel zo hard groeien door juist daar bij te springen waar nodig. Als de ondernemer zijn kansen ziet, dragen wij zorg voor een passende financiering.” De officiële opening van het nieuwe kantoor is vrijdag 25 april. Een dag later is voor de deur de overdracht van het ms Antonie. Voor de deur natuurlijk. Spektakel bij start scheepsbouwweek = gestremde vaarroute = sluis Vorige week had de 2e klas van de Maritieme Academie Harlingen ‘Tuigweek’. Geen lessen in het klaslokaal, maar aan boord van zeilende passagiersschepen als leerlingmatroos aan het echte werk ruiken. Op school volgen de leerlingen naast de gewone vmbo-vakken theoretische en praktische lessen op nautisch gebied zoals roeien, splitsen en knopen. Ook varen ze geregeld op de eigen instructievaartuigen van de school: de Emeli en de Prinses Máxima-Prinses Amalia. Al jaren werkt de Maritieme Academie Harlingen samen met schippers uit de zeilende passagiersvaart. De leerlingen helpen hen tijdens de tuigweek bij het vaarklaar maken van de schepen. (foto Maritieme Academie Harlingen) STREMMING WESTSLUIS KANAAL GENT-TERNEUZEN DONDERDAG 17 APRIL VAN 07.00 UUR TOT 19.00 UUR Rijkswaterstaat voert op donderdag 17 april werkzaamheden uit aan de Westsluis in Terneuzen. Op deze dag is de Westsluis van 07.00 uur tot 19.00 uur gestremd voor alle scheepvaartverkeer. OMVAARROUTE De Midden- en Oostsluis blijven beschikbaar. Voor grote zeeschepen is geen omvaarroute mogelijk. Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. www.rijkswaterstaat.nl NEDERLAND MOET DOOR. INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - MARIFOON - TELEFOON EFOON 0800-8002 00-800 8002 (GRATIS) T RWS gaat kunstwerken structureel controleren Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat heeft aangekondigd dat vier stalen en 100 tot 120 betonnen bruggen en viaducten binnen tien jaar moeten worden versterkt of vervangen. Ook wordt de levensduur van sluizen en stuwen in het hoofdvaarwegennet onder de loep genomen. Verladersorganisatie EVO maakt zich vooral druk over afsluitingen van de bruggen voor het vrachtverkeer bij al die werkzaamheden, maar waarschuwt tevens dat uitkomsten van het onderzoek naar de restlevensduur van de sluizen en stuwen “absoluut niet mogen leiden tot het nog verder uitlopen van het wegwerken van achterstallig onderhoud”. Kees de Vries, secretaris van het Centraal Overleg Vaarwegen, verwacht niet dat deze check van RWS ten koste zal gaan van het budget voor het onderhoud van de vaarwegen. “Daar zijn aparte gelden voor gereserveerd.” Minister Van der Hoeven aanschouwt, temidden an de top van scheepsbouwend Nederland, de spectaculaire opening van de Week van de Scheepsbouw. Een acrobate liet zich op sierlijke wijze – en onder luide, bombastische muziek – aan een vlag van het plafond van de scheepshal van Oceanco naar beneden zakken. Links burgemeester Lennie Huizer van Alblasserdam. (foto MGR) Gisteren (maandag 7 april) opende minister Maria van den Hoeven van Economische Zaken de Week van de Scheepsbouw. Dat gebeurde in de grote jachtenbouwhal van Oceanco in Alblasserdam. Tot en met 12 april staat op verscheidene scheepswerven alles in het teken van werken in de scheepsbouw. De minister – “Ik sta hier voor het eerst op een werf waar ze zulke grote jachten bouwen” – benadrukte het belang van de scheepsbouw voor Nederland. Deze week stellen werven en maritieme toeleveranciers hun bedrijf open voor scholieren om een kijkje te komen nemen. Op 11 april wordt een dag met bedrijfsbezoeken voor de politiek georganiseerd en zaterdag 12 april is de landelijke open dag bij een groot aantal werven en toeleveranciers. Eén van de doelen is om jongeren te interesseren voor een carrière in de maritieme industrie. Het gaat goed in de scheepsbouw dankzij de toenemende wereldhandel en de stijgende vraag naar luxe jachten. Er bestaat er een grote behoefte aan personeel, vertelde algemeen directeur Martin Bloem van Scheepsbouw Nederland maandag bij de start van de Week van de Scheepsbouw. Kijk voor informatie over het programma op: www.weekvandescheepsbouw.nl.

De Binnenvaartkrant 20 8 april 2008 De Binnenvaartkrant 21 8 april 2008 Fietsend de oceaan over Alex Mutsaars kan enthousiast vertellen over zijn plannen en ziet de onderneming helemaal zitten. (foto Harrie van Eeuwijk) De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Maar volgend jaar staat het op zijn programma: dan wil Alex Mutsaars met drie maten de grote plas tussen Amerika en Europa per fiets overbruggen. Per waterfiets uiteraard. ‘Biking The Ocean’ zal vermoedelijk wereldwijd de aandacht zal trekken. En een prestatie die ongekend zal zijn. Alex Mutsaars is, sportief gezien, niet zomaar de eerste de beste. Hij doet aan veel sporten: hardlopen, fietsen, zwemmen en de Israëlische vechtsport krav-maga. Ook zijn carrière kent de nodige verscheidenheid, want zo voer hij als opstapper mee, reed hij op de vrachtwagen en zocht hij later zijn weg in de medische thuiszorg. “Van oorsprong kom ik uit Geldrop”, vertelt hij. “Ik deed de mavo en daarna een chauffeursopleiding. Nu werk ik bij Air Liquide in Eindhoven, dat technische en medische gassen levert. Daar deed ik aanvankelijk chauffeurswerkzaamheden en nu werk ik bij die onderneming in de medische thuiszorg. Door het hele land verzorg ik het aansluiten en onderhouden van zuurstofapparatuur voor mensen met ademhalingsproblemen.” Overtocht Varen is voor Alex altijd een hobby geweest. Hij bezit de nodige vaarbewijzen, zoals het vaarbewijs voor de recreatievaart in de binnenvaart, de diploma’s catamaranzeilen 1, 2 en 3 en nog andere diploma’s voor zeezeilen. “Sinds mijn 18e heb ik gevaren op zee. Ik heb een grote affiniteit met de zeezeilvaart. Ik heb onder meer veel gezeild naar Denemarken en Zweden en maakte ook nog de nodige tochten op zee met motorjachten.” Zes jaar geleden kreeg Alex het verzoek om samen met een vriend een jacht over te brengen van de Nederlandse Antillen naar Nederland. Gedurende de overtocht kwam bij hem het plan op om te trachten per waterfiets de oceaan te bedwingen. Hij vertelt: “Je bent met z’n tweeën een maand op zee en op zo’n motorboot is het toch een heel passief gebeuren, vier uur op – vier uur af. Toen had ik een boek bij me van Debra Veal. Dat is een Engelse roeister die in haar eentje de oceaan overgeroeid is, maar dan de route naar het Zuiden.” “Daar raak je dan toch door in de ban. De fysieke uitdaging trok me erg aan. Nu heb ik niets met roeien, maar wel met fietsen. En dan kom je heel snel op een waterfiets uit. Na die vaartocht bleef dat plan sluimeren, totdat ik in december 2005 Henk van de Velde, bekend solozeiler en poolreiziger die in zijn leven al heel wat projecten gedaan heeft, ontmoette. Met hem sprak ik voor het eerst serieus over het in mijn brein opgekomen plan.” Tandembouwpakket In eerste instantie maakte Alex plannen om de overtocht helemaal alleen te doen en daarvoor een speciale waterfiets te ontwerpen. Die zou dan gemaakt worden van een trimaran, zodat op de middelste romp de fietsaandrijving gebouwd zou worden. “In een later stadium heb ik echter besloten om samen met drie anderen de grote plas te bedwingen.” Die compagnons zijn Gerrit Jan Spaans, Rob van Sundert en Pierre van Leeuwen. “We hebben alle vier iets met fietsen en met varen.” OP DE ONTMOETING BRUG door Harrie van Eeuwijk Na veel naspeuringen konden ze vorig jaar april in Rotterdam een oceaanroeiboot kopen, die op de werf van Legerstee in Heusden aan de Maas werd omgebouwd tot een fietsboot. “De boot is helemaal van balsahout en heeft een lengte van 11,10 meter”, aldus Alex. “In juni had ik hem in Heusden bij de werf liggen. Dat was en is nu nog steeds onze thuisbasis. Toen de spullen binnenkwamen om de tandem erin te bouwen, zoals de as en de lagers en de schroef, was dat allemaal zeven weken te laat. Ook werd de fietsaandrijving geleverd in de vorm van een tandembouwpakket. Maar die zou eigenlijk helemaal kant-en-klaar afgeleverd worden. We zijn op 1 juli met twee man begonnen met de bouw. Later zijn er nog twee mensen bijgekomen. Ik had een heel strakke deadline, omdat we deel zouden uitmaken van de Wereldhavendagen in Rotterdam in september. Dat stond in het programma; dus die boot moest er liggen. We hebben het net gehaald en in augustus hadden we met de hoofdsponsors de tewaterlating. En ook werd toen de eerste testvaart gehouden in Heusden op de Maas.” Het was op dat moment nog maar een testfiets. Later zijn alle fietsonderdelen vervangen door zelf gemaakte roetsvaststalen. Uiteraard met een heel andere kwaliteit. “Die waren allemaal door ons zelf ontworpen en gemaakt. Dan praat je over drie kettingspanmechanismes, de tandwielen, de assen, de lagers en de haakse overbrengingen. Om dat allemaal te ontwikkelen en te maken hebben we ongeveer een jaar nodig gehad. De laatste componenten moeten nu nog in de fiets ingebouwd worden. Nu zit de derde generatie aandrijflijn in de boot.” Sponsors “Nadat de plannen concreter werden, zijn we sponsors gaan zoeken en aan het einde van 2006 hadden we al zeven sponsors. Waaronder Canal-Bike Amsterdam, dat hoofdsponsor is geworden bij de aankoop van die oceaanroeiboot.” Ook waren er sponsors nodig voor de overtocht. Voor de vliegtickets naar Amerika, het transport van de boot en de voeding van de bemanning gedurende de overtocht. “Zelf krijg ik drie maanden gesponsord van mijn werkgever”, aldus Alex. “Bij de andere drie is dat heel verschillend. Er zijn er die onbetaald verlof en er zijn er die gedeeltelijk verlof krijgen. Zo doen onze werkgevers ook mee als sponsors. We hebben nu 27 sponsors. Dat zijn diverse kleine, maar ook heel grote sponsors. We kunnen nog steeds wel wat meer sponsors gebruiken die hun naam aan ons project willen verbinden.” De vier besloten om aan hun project een goed doel te koppelen. Dat is Villa Pardoes in Kaatsheuvel geworden. “Daar mogen ongeneeslijk zieke kinderen met hun ouders een mooie vakantie vieren. Daar zamelen we geld voor in. Met specifieke acties voorafgaand en doordat mensen en bedrijven ons straks per gefietste mijl kunnen sponsoren of een eenmalig bedrag doneren. Zo hopen we aan het einde een forse cheque aan Villa Pardoes te kunnen overhandigen.” Hondenbrokken Er is heel wat aan boord geïnstalleerd. Er zijn twee watermakers aan boord gekomen voor de drinkwatervoorziening, een elektrische en een handmatige. Voor de benodigde elektriciteit maakt men gebruik van een 350 Watt sterke windgenerator en acht zonnepanelen. “Verder hebben we een hoofd-GPS en twee reserve-GPS’en, een zeemarifoon, een handmarifoon en een noodbaken.” “We varen helemaal op eigen kracht. Alle vier fietsen we twaalf uur per etmaal: twee uur fietsen, twee uur rusten. Dat betekent dat we per persoon ongeveer 8000 calorieën per etmaal nodig hebben. Daarvoor gebruiken we vijf maaltijden per dag. Dat zijn gevriesdroogde maaltijden, die in zakjes verpakt zijn. We hoeven alleen water te koken om de inhoud van het zakje aan te lengen. Verder hebben we energierepen in diverse smaken en poeders bij ons voor drank. De energierepen bevatten veel eiwitten voor spierherstel na het fietsen en tijdens het fietsen gebruiken we repen waar juist meer koolhydraten in zitten, die energie geven voor de spieren. Het is dus een heel uitgebalanceerde voeding. Verder hebben we droge reepjes vlees, waarop we zo nu en dan kauwen. Dat zijn net hondenbrokken, die zijn ietwat zout. Zo hebben we van alles voor honderd dagen aan boord.” Als sanitaire voorziening zit zowel in het voorcompartiment als in het achtercompartiment onderin een luik met een emmer, die eruit kan. Wassen gebeurt met het water dat met de watermaker gemaakt wordt. Oorspronkelijk was het de bedoeling om volgende maand aan de overtocht te beginnen. Maar omdat er nog veel voorbereidingen nodig zijn, is het avontuur een jaar uitgesteld. “Toevallig bestaat New York in 2009 400 jaar”, vervolgt Alex. “Dan zijn daar het hele jaar grote festiviteiten. Dus dat is een heel mooie gelegenheid.” “Ons project zal wel internationale belangstelling krijgen. Dit jaar gaan we diverse beurzen af met de boot om alles te promoten. In het voorjaar maken we een proefvaart naar Engeland houden. Dat is een tocht van ongeveer acht dagen.” “Tijdens dergelijke trainingen gaan we ook vaststellen welke specifieke rol iedereen aan boord krijgt; wie de communicatie doet, wie de navigatie, enzovoort. Ook gaan we mogelijk een mentale voorbereiding treffen onder leiding van een psycholoog, omdat het heel wat is om met vieren drie maanden lang op dat kleine oppervlak te verblijven. Dat vraagt psychisch natuurlijk veel van iedereen.” Het komende jaar worden ook andere aspecten getraind. Met de zeezeilers van Marken gaat de groep een week de zee op. “Tevens doen we een theoretische navigatieopleiding. En ook krijgen we bij Falk- Nutec een veiligheidstraining en bij de ambulancedienst in Tilburg een medische training.” “Via de satelliet hebben we een telefoonverbinding en we kunnen e-mailen aan boord. Zodoende kunnen we kleine medische problemen met een arts in Nederland overleggen. Ons supportteam heeft verder contact met alle reddingsbrigades en zo nodig zoeken we zelf contact met de IMO. Verder hebben we twee Argos-bakens aan boord, die ieder uur onze positie doorgeven. Die krijgen we van de Ocean Rowing Society. Dan kan iedereen ook zien waar we zitten.” Spierkracht Reparaties moet de bemanning zelf uitvoeren. Mocht het fietsmechanisme onherstelbaar stuk gaan, is er nog altijd een complete noodroeivoorziening aan boord. “Zodat we de tocht toch op spierkracht af kunnen maken. Zou er echt iets gebeuren waardoor we de boot moeten verlaten, dan hebben we vier overlevingspakken, een reddingsvlot, onze noodbakens en onze vuurpijlen. Ook hebben we dan een waterdicht tonnetje klaar staan. Daarin zit wat voeding, water, medicijnen, reddingsmiddelen en een noodmarifoon.” Over het hele schip lopen veiligheidslijnen, waaraan de fietsers zich zekeren als ze buiten zijn. “Normaal fietsen we in fietskleding, maar we hebben zeilpakken bij ons voor koude omstandigheden. Voor héél slecht weer, bijvoorbeeld als we zo’n harde tegenwind hebben dat we niet vooruitkomen, hebben we het zogenoemde zeeanker: een parachute onder water.” “Met al die veiligheidsmaatregelen gaan we vol vertrouwen de oversteek tegemoet.”

Binnenvaartkrant