TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 8 - 8 april 2008 Neergaande spiraal De schippersinternaten zitten in een neergaande spiraal, veroorzaakt door het dalende kindertal op de internaten. De schoen wringt niet alleen bij de subsidieverstrekkers. Ook ouders kunnen bijdragen aan het doorbreken van die spiraal, was de conclusie na een forumdiscussie tijdens de CBOB-jaarvergadering. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! 5 ‘Logistieke vallei’ Antwerpen en Luik zetten samen de schouders onder de verdere ontwikkeling van het multimodale centrum Trilogiport in de Luikse haven, zo hebben ze onlangs afgesproken. Ze willen de as Antwerpen-Luik uitbouwen tot een ‘logistieke vallei’. Vooral het Albertkanaal beschikt volgens de havenbesturen nog over reserves. 15 Duisport will weiter wachsen Die duisport-Gruppe hat Spitzenwerte bei Umsatz und Ergebnis erzielt. Auch in den kommenden Jahren will der Hafen weiter wachsen. In den kommenden Jahren sollen daher rund 50 Million Euro pro Jahr investiert werden. Dabei will die Hafengesellschaft auch außerhalb der Duisburger Stadtgrenzen verstärkt aktiv werden. 37 Shuttledienst naar Speyer GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.bar thaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Problemen met meldplicht De elektronische meldplicht per 1 april voor schepen die op de Rijn containers vervoeren, is op problemen gestuit. Technische problemen, waardoor het elektronisch melden soms niet mogelijk is. Om alle gegevens duidelijk over te brengen naar de vaarwegbeheerder, dient de schipper het ERINOT 1.2 bericht te verzenden; in Nederland naar IVS90, het meld- en volgsysteem van Rijkswaterstaat. Teneinde dat bericht te kunnen gebruiken en zo te voldoen aan de nieuwe, door de CCR ingestelde richtlijn, dienen de containerbinnenschepen te beschikken over de nieuwste versie van BICS (Binnenvaart Informatie en Communicatie Wereldwijd moeten vervoers ketens beveiligd worden tegen mogelijke terroristische aanslagen. Er zijn nog veel schakels in de ketens waar nog niets is gedaan aan 'security'. De Hoe bijzonder kan een transport zijn. Een spaceshuttle heeft zelfs de veelzijdige Rotterdamse haven nog niet zien passeren. Vorige week arriveerde de Russische spaceshuttle Buran bij stuwadoor Gevelco. Directeur Frank van der Gevel: “Ik heb in deze haven locomotieven en vliegtuigen zien lossen uit schepen en ik ben zeker nog steeds onder de indruk als een ponton met nieuwe binnenschepen binnenkomt, maar dit is ruimtevaart – weer iets anders.” Bij Gevelco op de kade werden de vleugels eraan gezet en het geheel ging zondag op een ponton naar Speyer, waar de shuttle in het Technik-Museum wordt tentoongesteld als onderdeel van de ruimtetentoonstelling ‘Apollo and beyond’. Het overhevelen van de 36 meter lange, 24 meter brede (inclusief vleugels) en 16 meter hoge shuttle uit het ruim van de Southern Moana naar de kade was opzienbarend genoeg voor zeker vijf cameraploegen en tientallen fotografen. Het schip zat onder de kleurige woestijnstof. De Sultan van Bahrein had de shuttle jarenlang achterin zijn achtertuin staan, maar was er op uitgekeken. Veel gevlogen heeft deze spaceshuttle overigens niet. Er is één keer een vlucht mee gemaakt. De Russen trokken in 1993 de stekker uit dit ruimtevaartprogramma. (foto MGR) Systeem), versie 3.07. Die versie is echter verre van volmaakt en nog niet voldoende getest om al breed te kunnen worden toegepast. Bureau Telematica Binnenvaart meldde gisteren (maandag) dat er hard aan de nieuwe versie wordt gewerkt, maar dat op dit ogenblik niet is aan te geven wanneer de versie beschikbaar komt voor alle BICS-gebruikers. Omdat wel uitgebreid werd aangekondigd dat op 1 april elektronisch melden verplicht werd voor schepen met meer dan twintig containers of met containers met gevaarlijke stoffen (ongeacht het totale aantal containers), is er een moeilijke situatie ontstaan. De binnenvaart springt er positief uit. Wat het achterlandvervoer betreft heeft de binnenvaart het goed voor elkaar. Dat vertelde Albert Veenstra, projectleider van Protect, vorige meldplicht werd vorig jaar al uitgesteld van 1 oktober 2007 naar 1 april 2008. Woensdag 9 april, houden Bureau Telematica Binnenvaart en Rijkswaterstaat in Rotterdam spoedoverleg over de ontstane problemen bij de invoering van de elektronische meldplicht. Dan volgt ook een officiële verklaring. Binnenvaart is veilige schakel week dinsdag bij het eindsymposium van dit project waarin werd onderzocht hoe vervoersketens kunnen worden beveiligd. >> Lees verder op pagina 3 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison www.olthof.eu Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl