Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 66

De Binnenvaartkrant 66 26 maart 2008 Veth Z-Drive’s in passagiersschepen Met de Veth-Z-Drive roerpropellers heeft Veth Motoren een topproduct in handen. De Veth-Z-Drive voortstuwingsinstallaties worden voor de meest uiteenlopende toepassingen ingezet. Van passagiersschepen tot baggervaartuigen en van tankers en drogeladingschepen tot coasters. De Z-Drive is ook als contraroterend systeem leverbaar, wat nog meer voordeel oplevert. Dit systeem is in de passagiersvaart al de standaard geworden. Veth Motoren behoort wereldwijd inmiddels tot de belangrijkste leveranciers van contraroterende roerpropellers. De Veth-Z-Drive en Veth-L-Drive roerpropellers hebben door de jaren heen in zowel de binnenvaart als in de zeevaart hun betrouwbaarheid bewezen. Kenmerken zijn een hoge stuwkracht en een uitstekende manoeuvreerbaarheid. Deze eigenschappen, in combinatie met uitsluitend eersteklas materialen maken dit systeem tot een bijzonder en kwalitatief zeer hoogwaardig product. Minimaal geluid De passagiersvaart is voor Veth Motoren een belangrijke markt. Zo is het bedrijf wat boegschroeven aangaat met de Veth-Jet al 25 jaar marktleider. Er is dan ook de nodige expertise opgebouwd. Zo heeft een passagiersschip op het gebied van geluid en bediening andere eisen dan een vrachtschip. Voor een passagiersschip werden de eerste Veth-Z-drive’s in 1994 aan het mps Erasmus geleverd. Ruim vijftien jaar en 200 Z-Drive’s verder, is Veth Motoren in Nederland ook op dit vlak marktleider geworden, maar ook in vele andere landen. Voordelen: kleine schroefdiameter, hoog rendement en laag geluidsniveau Een groot voordeel van de Veth-Z- Drive’s is dat ze buitengewoon stil zijn. Door het gebruik van de beste spiraal vertande tandwielen met minimale weerstand zijn de units standaard al zeer stil. Het geluid kan nog verder worden beperkt door flexibele ophanging en contraroterende schroeven. Bij een unit met contraroterende schroeven is het optimale schroeftoerental lager en wordt het vermogen over twee schroeven verdeeld. Hierdoor wordt de bladbelasting lager. De tweede schroef draait in tegengestelde richting en haalt de rotatieverliezen eruit. Dit resulteert in een gemiddelde brandstofbesparing van 15 procent en wat in de passagiersvaart mogelijk nog belangrijker is: een minimale geluidsproductie. Export Dankzij de kleine schroefdiameters, het hoge rendement, het lage geluidsniveau en bovenal de betrouwbaarheid van de installatie, wordt tegenwoordig het overgrote deel van de nieuwbouw passagiersschepen in Nederland uitgerust met contraroterende roerpropellers van Veth Motoren. Enkele voorbeelden van passagiersschepen die ermee uitgerust zullen worden zijn de drie nieuwe schepen van Scylla Tours: Swiss 2008, 2009 en 2010. Hier levert Veth Motoren per schip twee Veth-Z-Drive (foto Veth Motoren) contraroterende roerpropellers (type VZ-800A-CR) en tevens per schip een Veth-Compact-Jet met verticale motor (type CJ-1000V). Bij scheepswerf Den Breejen & Zn. worden de Avalon Rhine, Avalon Main en Scenic Diamond voorzien van twee Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers (type VZ-800- CR). Tevens worden aan deze schepen de Veth-Jet boegschroeven en generatorsets geleverd. Ook in Duitsland lopen diverse orders. Onder andere bij Neptun Werft en scheepswerf Tangermunde. De export wordt ook steeds belangrijker. Veth Motoren opereert wereldwijd. BOEGSCHROEVEN VETH MOTOREN HOUDT BIJ U DE VAART ERIN ROERPROPELLERS POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT - HOLLAND - PHONE (+31) 78 615 22 66 - FAX (+31) 78 641 11 69 www.veth-motoren.com

De Binnenvaartkrant 67 26 maart 2008 Alewijnse: allround maritiem begrip DOOR JOHAN DE WITTE In 1901 vestigde de heer C. Alewijnse zich met een elektrotechnisch bureau aan de Waalkade in Nijmegen. Dit betekende het begin van een 100-jarige traditie in de maritieme elektrotechniek. Anno 2008 bestaat het bedrijf uit twee pijlers: de divisies Industrie & Utiliteit én Marine Systems. Marianne Hendriks en Reinier Bosman. (foto Johan de Witte) Dick Alewijnse is de vierde generatie Alewijnse-management op rij. Het bedrijf is altijd actief geweest in de maritieme sector, hoewel aanvankelijk de nadruk op landinstallaties lag. Sinds 1934 is Alewijnse actief in de scheepsindustrie en bestaat de klantenkring onder andere uit binnenvaart, werven, rederijen en hotelpassagiersschepen, waardoor de maritieme tak van het bedrijf een belangrijke pijler onder de onderneming is. Alewijnse Marine Systems is uitgegroeid tot een multinational met wereldwijd vestigingen. Er zijn maritieme vestigingen in Nijmegen, Krimpen aan den IJssel, Drachten, Roemenië, Oekraïne en er zijn vertegenwoordigingen in China en Vietnam. Deze internationale ruggengraat maakt Alewijnse tot een slagvaardige en concurrerende partner. Ook in het segment hotelpassagiersschepen is Alewijnse actief buiten de landsgrenzen. De divisie Alewijnse Marine Systems omvat een aantal bedrijven die zich richten op totaaloplossingen in elektrotechniek, navigatie, communicatie, entertainment en ICT aan boord van diverse soorten schepen. De meer dan 100-jarige ervaring heeft er toe geleid dat het bedrijf de toonaangevende innovatieve systeem-integrator is geworden. De meer dan 400 goed opgeleide medewerkers die dagelijks actief zijn in het maritieme segment, zorgen er voor dat jaarlijks meer dan 200 schepen geïnstalleerd worden. Naast dit projectmatige werk, zijn er veel maritieme klanten die gebruik maken van de service of losse productenverkoop van Alewijnse. Mens centraal We zijn in gesprek met Marianne Hendriks, commercieel medewerkster van Alewijnse Marine Nijmegen. Hoewel die in 2008 voor velen misschien wat ouderwets overkomen, hecht Alewijnse als traditioneel familiebedrijf aan de bedrijfscode en basiswaarden. “De mens staat absoluut centraal”, zegt Hendriks. “Waarden en normen maken deel uit van ons dagelijks werk en de wijze waarop wij met elkaar en met onze klanten omgaan. Zowel de medewerkers als de klant moeten het gevoel hebben als mens gewaardeerd te worden, waarbij rekening dient te worden gehouden met hun wensen en behoeften. Op deze manier creëer je betrokkenheid bij je medewerkers. Een prettige werksfeer is belangrijk, iedereen kent iedereen en dat werkt wel zo prettig. Daarnaast zijn veel klanten, zeker uit de binnenvaart, juist daarom al vele decennia vaste klant”, besluit Hendriks. De Nijmeegse vestiging van Alewijnse Marine is de langst bestaande maritieme vestiging. Vele nationale en internationale scheepsprojecten zijn al door deze BV uitgevoerd. Alewijnse Marine concentreert zich niet alleen op zeevaart, jachten of grote internationale projecten, maar is juist sterk in de binnenvaartmarkt. Alewijnse Marine is tien jaar geleden ontstaan uit de samenvoeging van Alewijnse Nijmegen Schepen en Alewijnse Binnenvaart. Alewijnse pleit voor korte lijnen en gecentreerde aanspreekpunten. Ieder project wordt bij een vaste projectleider ondergebracht, die gedurende het hele traject is aanspreekpartner voor de klant blijft. “Weten wat een klant wil, is eigenlijk wel het belangrijkste aspect van ons vak”, zegt Reinier Bosman, projectleider binnenvaart. “Wij doen dit werk niet sinds gisteren, al meer dan 70 jaar zijn we actief in de binnenvaart. We doen deze projecten natuurlijk niet alleen vanuit Nijmegen, maar soms in combinatie met andere vestigingen, zoals Alewijnse Retec Romania. Of de projecten worden behartigd door Alewijnse Noord in Drachten of Alewijnse Marine Rotterdam. Maar het zwaartepunt van de binnenvaart activiteiten ligt wel in Nijmegen”, stelt Bosman. Hij kent de wereld van de rivercruisers als geen ander. Onder zijn leiding zijn al diverse schepen van een Alewijnse-installatie voorzien. In de hal aan de Energieweg staat een binnenvaartsimulator. De ontwikkeling van deze simulatieomgeving voor de binnenvaart is ontstaan uit de een samenwerking met het STC. De binnenvaartlessenaar is een pronkstuk op zichzelf en onderstreept het innovatieve karakter van het bedrijf. “We zijn steeds op zoek naar nieuwe technieken en nieuwe mogelijkheden”, zegt Reinier Bosman. “Ons eigen engineeringbureau buigt zich over complexe vraagstukken en nieuwe technieken, zoals milieuvriendelijke voortstuwingstechnieken. Eén van deze nieuwe schone technieken, aandrijving met brandstofcellen, wordt nu al toegepast op de zogenaamde waterstofboot. Daarnaast is in de passagiersvaart dieselelektrische voortstuwing een hot item, een ontwikkeling die Alewijnse toejuicht. “Als de klant een bepaalde visie heeft, proberen wij die met onze expertise vorm te geven. Uiteindelijk gaan we voor een gezamenlijk succesvol resultaat. Wij slaan graag de brug tussen wensen en mogelijkheden”, besluit Bosman. ALEWIJNSE: UW PARTNER IN NAVIGATIE APPARATUUR OOK VOOR UW NAVIGATIE APPARATUUR GAAT U NAAR ALEWIJNSE! ALEWIJNSE INSTALLEERT, REPAREERT, LEVERT EN ONDERHOUDT DIVERSE TOPMERKEN NIEUW: MARINE ASSETT TRACKER De MAT brengt betrouwbare satelliet opsporingshardware op basis van internet. Zo kunt u uw schip effectief automatisch traceren en volgen via een website. U kunt direct positierapporten opvragen en deze ontvangen via e-mail en sms. Ook heeft u toegang tot volledige weersverwachting en alle metereologische informatie. Installatie vanuit Krimpen a/d IJssel, Nijmegen en Drachten. Alewijnse Marine Systems, ook voor uw: Binnenvaart AIS systeem Rivier piloot & bochtaanwijzer Elektronische kaart systeem (D)GPS systeem Travelvision Q6 Track & Trace systeem Radar overlay systeem Marifoons Orlaco camera systeem Alphatron Basic & Multicolour apparatuur en camera’s Web based fleet management ALPHATRON JMA 609 SWISS JFS 364C SAAB BINNENVAART AIS POLE STAR MAT Alewijnse Marine Systems Van der Giessenweg 51 2921 LP Krimpen aan den IJssel P.O. Box 16 2920 AA Krimpen aan den IJssel E-mail amr@alewijnse.nl E-mail ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Tel. +31 (0)180 460 555 Fax. +31 (0)180 511 871

De Binnenvaartkrant