Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 62

De Binnenvaartkrant 62 26 maart 2008 Wij feliciteren V.O.F. Meppeler van harte met mps Jan Plezier SCHEEPSMAKELAARDIJ PASMAN MOTOREN & AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant 63 26 maart 2008 Fluisterstil passagieren in De Biesbosch DOOR COR SPEK Passagiersvaat gebeurt op alle mogelijke manieren. Een methode in opkomst is het zogenaamde fluisterstil varen. Dat kan met een op zonne-energie aangedreven elektroboot, maar varen op groene stroom behoort inmiddels ook tot de mogelijkheden. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Werkendam, bij het Biesbosch Museum. De Sliedrechtse, Brabantse en Dordtse Biesbosch vormen samen één van de meest karakteristieke natuurgebieden van Nederland. In het zoetwatergetijdengebied vormden eb en vloed jarenlang het grillige landschap vol met eilandjes, slikken, kreken en geulen. Sinds de afsluiting van het Haringvliet in 1970 is de invloed van het getij behoorlijk afgenomen. Niettemin blijft het stil genieten aan boord van de Whisper, de stille boot op groene stroom van Biesbosch Fluistertours. Dankzij z’n geringe diepgang zijn met name de ondoordringbare plekken van het natuurlandschap voor dit vaartuig gemakkelijk te bereiken. De boot, gebouwd in Giethoorn, beschikt over twee elektromotoren en een elektroboegschroef. Met een afmeting van 14,95 bij 3,40 meter en een kruiplijn van 2,00 meter kan de luxe sloep zestig personen herbergen. De gesloten kap en centrale verwarming maken het verblijf aan boord tot een aangenaam verpozen. De afvaarten gebeuren vanaf de steiger bij het Biesboschmuseum, diep in de Biesbosch, twaalf kilometer voorbij Werkendam. Een gebied dat tot 2015 volop in ontwikkeling is als gevolg van het rijksprogramma ‘Ruimte voor de rivier’. Natuurgericht varen Museumdirecteur Peter van Beek: “De Fluisterboot wordt beheerd door de familie Polak die al jaren in de Biesbosch vaart en met wie wij goede contacten hebben. Dé trend in opkomst is het natuurgerichte varen. Al filosoferend ontstond het idee samen iets te doen. Wij zijn een particuliere stichting en ontvangen per jaar zo’n 30.000 bezoekers. Het is natuurlijk mooi als de men ook een rondvaart kan maken. In het museum belichten wij de historie van het natuurgebied. Het verhaal van twee meter getijdeverschil zo’n twintig, dertig jaar geleden bijvoorbeeld kennen maar weinig mensen. In die combinatie is het natuurlijk hartstikke mooi om door het gebied te varen en dat met eigen ogen te zien. Sinds 2001 varen wij daar nu doorheen.” Volgens Van Beek reageren mensen heel enthousiast. “Het is een vorm van varen die heel goed past bij het gebied. Natuurlijk vanwege het fluisterstil varen, maar mensen zitten ook heel dicht bij het water. De boot is weliswaar gesloten, maar bij mooi weer kunnen de ramen opengeklapt worden. Is het koud, dan gaat de kachel aan. Kortom, een ideale manier van varen.” Oud-schippers Ruim een derde van de bezoekers kiest naast het museumbezoek, al dan niet in combinatie met een wandeling, voor een rondvaart met de Whisper. (Er bestaat overigens ook een zusterboot met de naam Museumdirecteur Peter van Beek: “Fluisterstil varen is in opkomst en past heel goed bij de Biesbosch.” (foto TekstAtelier) Silence.) De dienst aan boord wordt uitgemaakt door de kapitein. De kapiteins zijn gepensioneerde schippers. Van Beek: “Er zijn zes binnenvaartschippers, dat zijn tegelijk de gidsen. Wij trainen de mensen hierin; zij moeten toch een verhaal kunnen vertellen en houden ze op de hoogte van nieuwe feitjes.” Van Beek is blij met de binnenschippers: “Deze mensen zijn altijd op tijd, zorgen prima voor het materiaal, gaan er zuinig mee om en hebben een passie voor het water. Voor ons een prima combinatie.” Desmi K&R Pompen: als het om kwaliteit en bedrijfszekerheid draait Desmi K&R Pompen is een dochter van de fabrikant van pompen Desmi A/S uit Denemarken. De missie van het bedrijf is het ontwikkelen en leveren van pomp en pompsystemen. Bij het ontwikkelen daarvan houdt Desmi rekening met de wensen en eisen van de klanten. Vandaag de dag zijn de activiteiten geconcentreerd op de maritieme en industriële toepassingen. “Daarnaast hebben wij een uitgebreid programma met pompen voor diverse andere doeleinden. Bij maritieme toepassingen worden de centrifugaalpompen gebruikt als koel-, ballast-, brandblus- en lenspomp. De capaciteiten van de pompen variëren van 1 tot 4000 m³/u en opvoerhoogten tot maximaal 220 mwk.” “Een specialiteit van Desmi is de zelfaanzuigende horizontale centrifugaalpomp met in sommige gevallen een zuighoogte van 8,50 meter. De normaalzuigende centrifugaalpompen zijn leverbaar met aanzuig units die voor een vacuüm in de zuigleiding zorg dragen.” De Desmi-ladingpomp wordt gebruikt voor gas (temperaturen van -104° tot +180° C) en chemische producten. Voor het pompen van viskeuze vloeistoffen wordt gebruikt gemaakt van de Rotan-tandwielpomp.” Passagiersschepen “Aan boord van passagiersschepen leveren wij brandstoftrimpompen (bijvoorbeeld de intern vertande Rotan-tandwielpompen), algemene dienstpompen (zoals monoblok gekoppelde centrifugaalpompen van het NSA-type), lenspompen (vacuümpompen) en hydrofoorsystemen.” “Desmi-producten worden vaak ingezet in die gebieden waar kwaliteit en bedrijfszekerheid van belang zijn. De producten worden geïnspecteerd door verschillende classificatiebureaus. Verder garandeert het ISO-9001 certificaat een constant kwaliteitsniveau.” “Wij leveren niet alleen het door u gevraagde maar willen ook graag meedenken om u een op-maat-product te leveren. U kunt altijd bij ons terecht voor advies en ondersteuning en staat de service hoog bij ons in het vaandel. Onze bedrijfscultuur is gericht op het langdurig aangaan van relaties met opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers.” Kijk voor meer informatie op internet: www.desmi.com. >> vervolg van pagina 61 (foto Desmi) Al weer een nieuwe Jan Plezier Een ander opvallend aspect aan de Jan Plezier is dat het schip rondom voorzien is van glas – nog meer dan de vorige, die ook al royaal uitzicht bood. Er zijn geen ijzeren delen die het uitzicht belemmeren. Alle motoren aan boord zijn geleverd door Pasman Motoren, helemaal volgens de nieuwe CCR2-vereisten. “Een superbedrijf”, stellen de twee compagnons. “De mensen van Pasman hebben alles in bedrijf gesteld en zodoende hadden wij veel contact met hen. De samenwerking verliep uitstekend. Alles gebeurt in overleg en zij staan volledig voor hun product. Daarvoor hebben we niks dan lof.” De Jan Plezier is uitgerust met twee John Deere-hoofdmotoren van 200 pk. Die drijven de contraroterende schroeven van Veth Motoren aan. “Dankzij deze schroeven is het schip rustig, trillingvrij en uitzonderlijk manoeuvreerbaar.” Verder zijn er in de machinekamer twee geluidgedempte John Deeregeneratorsets van 64 kVA per stuk te vinden. De eveneens door een John Deere aangedreven kopschroef komt van Machinefabriek Hasselt. Tenslotte kan er nog gebruik worden gemaakt van een geluidgedempte Yanmar-havengeneratorset van 15 kVA. Ook over andere onderaannemers zijn de companen erg tevreden. Bijvoorbeeld over Wessels uit het Duitse Haren (Ems): “Zij leveren uitstekend werk. Spraak is absoluut geen barrière omdat zij heel veel in Nederland werken.” “Breman Shipping van Harald Breman verzorgde volgens traditie al het sanitair en de installatietechniek. Er is door alle betrokkenen bij de bouw en afbouw van de Jan Plezier een uitstekende prestatie geleverd.”

De Binnenvaartkrant