Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 58

De Binnenvaartkrant 58 26 maart 2008 Lobith’s scheepsbouw op ‘stroom’! Zoals de Rijn hoort bij Lobith en bewoners, hebben Scheepswerf De Hoop en Droste Elektro bv in Lobith, eveneens een parallel namelijk; Scheepsbouw! De grensplaats ‘kleurde’ scheepvaart reeds in zijn historie en nog altijd kunnen de poortwachters van de Nederlanden de rivier niet naar hun visie vormen, hetgeen erin vaart, wel degelijk! De tekening bij Droste Elektro aan de muur heeft bouwnummer 424 van De Hoop. Het betreft een supplier met een gigantische kraan op zijn werkdek. Stapels papier, calculator en meetgerei op tafel, bewijzen dat hier wordt gewerkt! “Wat De Hoop bouwt, installeren wij met volledige elektrische equipment. Reeds in de ontwikkelingsfase van een nieuwbouw praten we mee met de werf betreffende onze bedrijfsdicipline, bovendien is de afstand tussen onze werkplek kort, evenals de ‘lijnen’. Dat grijpt als een tandwiel in elkaar,” zegt Guido Droste commercieel directeur. “Alles waar een ‘draadje’ aan zit, sluiten wij aan. Sinds onze start in 1985 hebben we binnenvaart, zeevaart en schepen voor specifiek gebruik in onze portefeuille, met als specialisme rivercruisers en dieselelektrische voortstuwing. Met 30 medewerkers hebben we een sterk gemotiveerd team, alles in eigen beheer inclusief service op afstand. Samen met de machinist lossen we via telefoon of internet een storing op, van een passagierschip op weg naar Constanta en als het niet anders kan, in reistijd naar boord.” Door Johan de Witte Foto Schievink Foto Schievink De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541 759, Fax 0316 - 543 269

De Binnenvaartkrant 59 26 maart 2008 Een paar apart Twee dieselelektrische voortgestuwde schepen, in 2004 gerealiseerd door De Hoop en Droste, vervoeren vanuit zee over de Franse Gironde, secties voor de Airbus naar Toulouse. Het zijn schepen met een beweegbaar laaddek; lage kruiphoogte, bijzondere ballast systemen, fluisterstille decibels, afwijkende rompvorm, vrijwel geen golfslag of emissie en kunnen op zee aan het moederschip koppelen voor lading overname. Een paar apart! In 1992 kwam de ‘noodgenerator’ op mps Regina Rheni ter vervanging van de gebruikelijke noodaccuvoorziening, uit ’de ontwerp koker, waarna het standaard werd in de branche. Nog eentje; Power Lock walaansluiting! Guido Droste kwam op een beurs zag het Power Lock system, implementeerde het voor het eerst bij de Grand Circle Line en trad op als ambassadeur voor dit systeem, om walaansluitingen langs Europese rivieren te realiseren. Onmiddellijk werd de gebruiksefficiëntie door de branche omarmd. Voor Rivercruisers die al snel zo’n 400 ampère walstroom vragen – uitgerust met Power Lock standaard- is het tegenwoordig de stekker aansluiten en emissieloos de nacht in. Een mooi voorbeeld voor Europese politiek; in een paar jaar standaardisatie zonder wetgeving, een wapenfeit wat gereserveerd schijnt voor het bedrijfsleven! Een blik in het bijna 25 jarig bestaan van Droste Elektro bv, tellen we additioneel aan vervanging en installatie van zeeschepen zo’n kleine 30 geïnstalleerde passagierschepen, geïllustreerd door namen als Henri Dunant, Amadeus, KD enzovoort. Erik Goossens die het directeurschap deelt met zijn compagnon Guido Droste schuift aan;” We hebben elk detail van installatie en gebruikt materiaal, van alle door ons geïnstalleerde schepen hier in ’t archief. Het soort lampjes van een KDér of van Feenstra hoeven we niet naar te raden. We hebben een kleine hechte ploeg, met kleinschaligheid heb je regie over dingen. Weten wat er aan boord gebeurt. Ook kijken we heel duidelijk naar groene schepen, energie besparing is ‘hot’, evenals automatiseringssystemen.” Een mens heeft dip’s, een systeem heeft daar geen last van. Nog wint een systeem het niet van de mens, maar zijn gebreken moet men wel door automatiseren oplossen. Automatiseren reduceert werkbelasting, maakt overzichtelijk, moeilijk wordt eenvoudig en voorkomt fouten. Droste blijft met de ‘plus’ van De Hoop op spanning! Scheepswerf De Hoop De Hoop is altijd in beweging geweest en ook in de afgelopen jaren hebben we weer wat essentiele stappen gezet. Dit vertelt directeur Patrick Janssens, die ondanks dat het aardig in het werk zit, even tijd voor ons neemt. “De Hoop heeft zich nooit geschuwd om bijzondere projecten aan te pakken en daar gaan we verder mee” zegt Janssens. “Voor uitdaging, innovatie of specialisering was De Hoop altijd al een podium.” Tijdens het winterseizoen zijn er 14 rivercruisers langs geweest voor ‘upgrading’en reparatiewerkzaamheden. De eerste passagierschepen met roerpropellers in combinatie met een innovatief onderwaterschip liepen bij de Hoop Lobith al lang geleden van stapel. Sindsdien is deze uitvoering in de Rivercruisers business as usual! Ondanks dat er zo’n 3000 verschillende scheepsontwerpen met hun ‘in en outs’ in de la liggen, kiest men toch vaak weer voor een nieuw ontwerp. In dit geval wordt een model bij de Hoop eerst gesleept, voor dat het in de spanten wordt gezet. De Hoop presteerde het in 2005 de 110x 11.40 meter en 2 ½ deks rivercruiser Blue Danube, vanaf de tekentafel in 16 weken op te leveren inclusief ‘lepels in de lade en glazen in de kast’! Een ongekende realisatie die faciliteit vraagt, echter onmogelijk is zonder energieke samenwerking. De Hoop is volop bezig, 12 werkschepen in verschillende grootte; diving support vessels, suppliers en een rivercruiser vullen de orderportefeuille. Sinds halverwege vorig jaar is de werf in Foxhol overgenomen –met 70 medewerkers- en continueert onder de naam “De Hoop Foxhol”. Verbazing alom in Groningen, toen er verleden week de bulbsteven van een supplier-casco naar buiten kwam. Immers de werf heeft de laatste jaren enkel secties gebouwd. Voor de Groningers wordt het opletten, binnenkort rolt er een echt 110 meter passagierschip het Winschoterdiep in. Diesel elektrisch Het komt steeds dichterbij! In de offshore was er de 70er jaren al sprake van dieselelektrische voortstuwing. Op locatie houden survey en resque schepen zich in positie door minimaal vermogen. Bij dieselelektrische voortstuwing regelt een powermanagement systeem –zie foto’s- de overbodige energie en schakelt één van de aggregaten uit. Vermogens van 1500 KW kan men bijvoorbeeld verdelen over vier units. Manoeuvres vragen hierbij een vooraf gekozen vermogen. Het systeem heeft lagere onderhoudskosten, eenvoudige plaatsing van units en zonder keerkoppeling. Onderzoek met dieselelektrischevoortstuwing leert dat er toepassings afhankelijk een besparing van 15 tot 30 procent in de binnenvaart mogelijk is. Rivercruisers vragen een wisselend vermogen. Containerschepen gebruiken 80 procent van hun draaiuren, slechts 30 procent van het motorvermogen. Vanzelfsprekend moeten er betreffende toepassing altijd sommetjes worden gemaakt, waaruit zal blijken of investering in dieselelektrisch voordeel biedt. Ieder heeft zijn eigen rekenformule. De Hoop ontwerpt en rekent, maar zit ook op de ‘stoel van de eigenaar’ betreffende exploitatie. Een dieselmotor is juist bij de laagste belasting, verre van efficient in verbruik en heeft daarbij een schadelijke uitstoot. Niettemin kunnen we motoren niet missen, de ónnodige vermogens, daar gaat het om! Uiteindelijk zullen brandstofkosten en het milieu bepalen welke energie van toepassing zal worden. De Hoop ontwerpt en bouwt, Droste Elektro zet er spanning op, waarmee Lobith’s scheepbouw zijn ‘kop op stroom’ heeft! Scheepswerf De Hoop Lobith BV Bijlandseweg 17 - 19, 6919 BH Tolkamer P.O. Box 12 - 6916 ZG Tolkamer The Netherlands

De Binnenvaartkrant