Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 26 maart 2008 mps “Amalegro”

De Binnenvaartkrant 53 26 maart 2008 Rafa levert ruim halve eeuw topkwaliteit DOOR JAN HOEK Wie op de website Vlootschouw als zoekopdracht ‘Rafa’ inklikt ziet een gigantische lijst met scheepsnamen verschijnen. Dat is niet zo vreemd, want de scheepsramen van het in Leusden gevestigde bedrijf Rafa zijn te vinden op ruim 90 procent van de nieuwbouwschepen in de binnenvaart. Voor de passagiersvaart levert Rafa te plakken isolerende glasbladen. Om deze door middel van klemblokken in de opening van de staalconstructie te kunnen monteren heeft Rafa een geheel nieuw systeem ontwikkeld. Met dit inmiddels gepatenteerde systeem loopt Rafa Scheepsramen voorop en bewijst het wederom een bijzonder innovatief bedrijf te zijn. De snelle levering, de unieke nazorg en service en de uitstekende kwaliteit hebben zonder twijfel gezorgd voor de uitgebreide lijst scheepsnamen op Vlootschouw. Rafa Scheepsramen werd in 1956 opgericht door D.F. Zoetmulder. Twee jaar later werd de eerste spraakmakende opdracht binnengehaald, namelijk de beglazing van de Henry Dunant I. Een halve eeuw later leverde Rafa ook de scheepsramen voor het nieuwste Zonnebloemschip. Huidig directeur is D.W. (David) Zoetmulder. Hij vertelt over het nieuwe klem-plaksysteem: “Na het aanbrengen van de afzonderlijke glasbladen in de (foto Rafa) opbouw worden deze aan de buitenzijde geheel glad afgewerkt en met de speciale, door Rafa voorgeschreven kit afgewerkt. Hierdoor ontstaat een uiterlijk dat geheel gelijk is aan de standaard plakconstructie. Voordeel van het nieuwe systeem is onder andere dat het plaatsen van de afzonderlijke glasbladen sneller kan worden uitgevoerd. Deze vorm van montage is minder klimaatgevoelig. Met andere woorden: bij montage buiten een overdekte ruimte kan deze ook worden uitgevoerd bij lage temperaturen of lichte regenval. Aan de binnenzijde is het mogelijk de betimmering strak op de klemconstructie te laten aansluiten.” Klem-plaksysteem Het Rafa-assortiment kent geen afmetingen, aangezien elk raam maatwerk is. Om boorgaatjes te voorkomen ontwikkelde Rafa eerder op verzoek van Bodewes het zogenaamde klemsysteem (montage met klemblokken). De techniek van het inplakken werd mogelijk door de ontwikkeling van steeds betere en vooral duurzame lijmproducten. “Het plakglas is al jaren een begrip in de jachtbouw; inmiddels hebben ook de binnenvaart en de passagiersvaart deze techniek ontdekt. Bijkomend voordeel van het klem-plaksysteem is dat het sneller te installeren is, zodat ook een plakruit die breekt snel te vervangen is. Een fraai voorbeeld van de snelle levering is door ons bewezen bij de Serenade 2; dat passagiersschip hebben we in vier dagen tijd helemaal glasdicht gemaakt”, zegt Zoetmulder. Rafa gebruikt voor de ramen uitsluitend het thermisch voorgespannen veiligheidsglas dat voldoet aan de eisen van de ISO-614 norm. “Naast het standaardglas kunnen we ook heel veel soorten speciaal glas leveren, zoals heel hoog warmtewerend glas waarbij de spouw gevuld is met edelgas, met een zonflecterende laag, getinte beglazing, blinde ruiten en met behulp van folie ruiten in de meest exotische kleuren.” “Voor de passagiersschepen leveren we verder aluminium schuifpuien voor in de hutten, beloopbaar glas, beglazing voor windschermen, gegraveerde beglazing met bijvoorbeeld het logo van de rederij en gebogen en brandwerend glas. We leveren gemiddeld aan drie passagiersschepen per jaar de beglazing zodat onze scheepsramen en andere beglazing op ongeveer 150 passagiersschepen is aangebracht.” Rafa Scheepsramen onderscheidt zich verder door de bijna levenslange garantie. Zoetmulder: “We hebben in het begin een systeem ontwikkeld waardoor onze klanten na tientallen jaren nog steeds terug kunnen komen voor reparaties. We hebben glasmallen tot veertig jaar geleden beschikbaar en kunnen aan de hand van de maten direct zeggen wat de kosten zijn. Uiteraard is dat aanzienlijk goedkoper dan het leveren van nieuwe scheepsramen.” “De klant koopt bij ons niet alleen de beglazing, maar ook de nazorg en de service. We leveren primair aan de scheepswerven, reders en makelaars, maar ook aan particulieren. In alle gevallen overleggen we met de klant wat de mogelijkheden zijn.” “Voor het ontwerpen, produceren, monteren en repareren van ramen voor de scheepvaart beschikt Rafa over de norm ISO 9001. Visitekaartjes voor ons zijn de passagiersschepen van onder andere de Viking Line, Scylla Tours, de nieuwste rondvaartboten van Holland International en het Zonnebloemschip. Eigenlijk moet ik geen namen te noemen, want in feite zijn alle door ons beleverde jachten en vissers-, binnenvaart- en passagiersschepen varende visitekaartjes voor Rafa Scheepsramen.” Innovatie als traditie RAFA is een efficiënte en dynamische organisatie die topkwaliteit aluminium en messing scheepsramen produceert, voorzien van diverse soorten beglazing. Onze ramen zijn altijd custom-made: ze worden in samenwerking met de opdrachtgevers ontwikkeld en zijn op verzoek leverbaar onder keur. Op onze thermisch onderbroken ramen is Nederlands en Europees octrooi verleend. RAFA staat voor optimale service, vijftig jaar expertise en innovatie in de veeleisende binnenvaart en garandeert dat er professionals voor u aan het werk zijn. Voor gedetailleerde informatie kijk op www.rafa.nl of bel +31 (0)33 494 50 40

De Binnenvaartkrant