Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 26 maart 2008 Wij feliciteren Zanen Maritiem Shipbuilding van harte met zeilship Welvaart Technisch Buro H&U Markweg Zuid 4d 4794 SN Fijnaart Industrieterrein “Dintelmond” a.h Volkerak/Markkanaal Tel. 0167 523721 Mobiel 0653285308 Fax.:0167 523299 www.technischburohu.nl info@technischburohu.nl Het zeilschip "Welvaart" werd afgebouwd bij technisch buro H&U b.v. Directie & Personeel wenst schip en bemanning en behouden vaart Complete afbouw van Droge lading schepen & Tankers & Levering en reparatie van: • Scheepsdieselmotoren • Stationaire motoren • Generatorsets • Brandstofpompen • Turboreparatie *reparaties in binnen – en buitenland *24 UUR P.D. BEREIKBAAR Verkoop van • Recon onderdelen (o.m. Deutz/MWM delen) • Machinekamer schoonmaak/ontvettingsmiddelen • Dekwasmiddelen Maar ook: • Keuringen van scheepsdieselmotoren en generatormotoren • Voeringoplegranden kotteren • diverse mogelijkheden • speciale prijzen

De Binnenvaartkrant 51 26 maart 2008 Zonder Hoop geen Welvaart DOOR JOHAN DE WITTE Terug van zijn wintervakantie verwarmt de zon de middeleeuwse Dordtse Wolwevershaven, inclusief haar oude schepen, schippers en majestueuze panden die tijden van weleer verbeelden. In competitie met deze esthetiek ligt de tweemastzeilklipper Welvaart langszij een authentieke evenknie, nagelnieuw in Harlingen ontstaan zonder een enkele klinknagel en geklasseerd als zeilend passagiersschip volgens de eisen van IVW en EFM. Gerealiseerd door Zanen Maritiem gedurende de ‘scheepsbouwpauzes’ van werven tussen Oost-Europa en China. Als schooljongen liep hij voor een paar knaken achter de bak van de 81 ton grote zelflosser Hoop op Welvaart van Hannes Boulogne uit Zwijndrecht, die was uitgerust met een 24 pk Industrie als voortstuwing. Sindsdien zijn het voor Leo Zanen (61) schepen gebleven, tankers weliswaar met een duwboot als uitzondering. Niettemin: de hoop dat hij ooit een zeilklipper van 26 bij 5 meter zou realiseren heeft hij nooit laten varen. Liefde voor zeeg, model en zeilen heeft hem ondanks ons stalentijdperkrealisme de drive gegeven een originele klipper te bouwen van een opmerkelijke kwaliteit. Dat er wat komt kijken vooraleer de Welvaart met gebolde zeilen een schuimspoor achter zich laat, vertelt de uitvoering van het schip. 2-schijfs houtenblokken of met hondsvot, bronzen lieren, nooit meer roestende dekverlichting, rvs want tot boven in de mast omwikkeld met zwart nylontouw en zelfgesplitste ‘lazy jacks’ op deze gaffel en losse-broek met kloten rond de stalenmast getuigde tweemaster, zijn zomaar een paar details die het schiemansvak betekenis geven. Charter-praktisch De platbodem met grote kimstraal heeft een vlak van 10 millimeter, twee kimkielen en een hydraulisch verstelbaar kielmidzwaard. Lex Tichelaar van de SRF-werf in Harlingen, gespecialiseerd in klassieke schepen, heeft het casco gebouwd. Alvorens de eerste plaat gesneden werd, ging Zanen Maritiem – dat gewoonlijk tankers bouwt in samenwerking met Geert van Veen en Marcel Zanen in de firma Zanen (foto’s Johan de Witte) Shipbuilding – naar het Rotterdamse Maritiem Museum en kreeg belangeloos materiaal ter beschikking over originele zeilklippers van het begin van de vorige eeuw. Martin Bekebeder uit Workum, in de zeilvaart een bekend ontwerper en artiest in klassieke scheepslijnen, tekende de wens van Leo Zanen op papier, alsmede formules van het zeilplan. In maart 2007 werd het fraai gelijnde Welvaart-casco door een kraan in zijn natuurlijk element geplaatst, waarna het door Sander Verschoor werd versleept voor de outfit. H&U installeerde onder andere een Daewoo 240 pk in lijn (geleverd door Motormaas) en de door Sepers geleverde schroefasinstallatie. Kabola verwarmt, Windex regelt de temperatuur, Unisol-isolatie in combinatie met Vetus’ fluisterstille boordspanning en Bloklands centrifugaaldempers betuttelen decibels. Een hydraulische stuurmachine van Vetus draait het H&U-visstaartroer tot 80 graden aan boord, waarmee de Welvaart zich tussen ‘het lager en opper’ manoeuvreert. Vanuit de motorkamer geeft Winel met zijn geïsoleerde, waterdichte deur toegang tot een ‘SI brandvrij kombuis’ in luisterrijk design van Keuken-line. Patrick Huis trad op als loodgieter en firma Popel, in de persoon van Corné Pols uit Roosendaal, deed het elektrisch. Verveer Timmerbedrijf in Zwijndrecht sloeg de spijker op zijn kop door er met de melange van wens en uitvoerbaarheid een charter-praktische en gezellige sfeer in te timmeren. H&U installeerde een Daewoo 240 pk in lijn, geleverd door Motormaas. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Zanen Maritiem Shipbuilding koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen de "Welvaart" en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Zeilen Achter het roer vangt de wind je fantasie: de kluiver strak, het grootzeil bol, grootschoot ietsje vieren... Lieren staan er genoeg aan dek – Strikwerda uit Schraard staat erop – van die ‘nieuwe echte oude’. Wanneer we de tijd relativeren en zien hoe lang een goed schip meegaat, zeggen ze in het jaar 2200 wellicht: “Vroeger konden ze mooie schepen bouwen.” Nu nog stevig afgemeerd in de Wolwevershaven bewegen de stalen masten en tuigage van Tagrijn Salvator uit Rotterdam nauwelijks. Ook de rondhouten, door Ton Vreeken Scheepsreparatie en Restauratie (van de Fata Morgana) geleverd, gedragen zich als stillevens. De zeilen liggen nog onder de naaimachines bij Simon en Paula de Boer in Numansdorp. De Welvaart wacht op het voorjaar. Dan gaat ze onder zeil, een slingerproef uitvoeren om de stabiliteit te testen alvorens de proefvaarten met IVW en EFM zich aandienen. Wie leverden aan zeilschip Welvaart Scheepsreparatie Friesland Bouw casco Unisol isolatietechniek bv Metaaldraaierij Sepers BV Schroefas WindeX Engineering BV Inspectie Verkeer en Waterstaat technisch buro H & U b.v. Isolatie uitlaatgassystemen Winel B.V. Ventilatieroosters en brandkleppen Classificatie Complete afbouw Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Waterdichte deuren All Pumps Holland BV Pompen Kabola heating systems EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Altena Marine Vetus Center Popel Elektro Cornet Service Conservering Oliegestookte CV-ketel Verzekering Generatoren, boegschroef, stuurwerk en Complete electrische installatie MH Bekebrede Ontwerp tekeningen: Machine en Motorenfabriek de Maas hydrauliek Verveer Scheepsbetimmeringen BV lijnenplan, algemeen plan, Deawoo motor L 136, TI, 230 pk Jooren Scheepsschroeven BV Schroef Complete betimmering indelingstekening en opzet staalconstructie

De Binnenvaartkrant