Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 26 maart 2008 VRIJHEID VEILIGHEID SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl radar, JRC Multicolour Line Basic Line Alphachart E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com joystick systemen portofoon camera’s satelliet televisie tracking/tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 45 26 maart 2008 Köln-Düsseldorfer: meer dan 180 jaar reisjes langs de Rijn DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Köln-Düsseldorfer Deutsche Rheinschifffahrt AG, zo heet de oudste beursgenoteerde naamloze vennootschap van Duitsland voluit. De rederij gaat er prat op met veertien schepen “de grootste en modernste vloot” van de Rijn te hebben. Willy Alberti zong het al: Ja zo’n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn ‘s Avonds in de maneschijn, schijn, schijn Met een lekker potje bier, bier, bier Aan de zwier, zwier, zwier, op de rivier, vier, vier Zo’n reisje met een nieuwerwetse schuit, schuit, schuit Allemaal in de kajuit, juit, juit ‘t Is zo deftig, ‘t is zo fijn, fijn, fijn Zo’n reisje langs de Rijn Een rondvaart onder de Keulse Zoobrücke en Severinsbrücke door? Een reisje naar de Drachenfels, Königswinter of Linz/Bad Hönningen? Dan moet u voor een reisje langs de Rijn bij de Köln-Düsseldorfer zijn, de rederij die het begrip toerisme vloeibaar maakte. Het laatste pronkstuk van de vloot, de ‘nieuwerwetse schuit’ en supercatamaran MS RheinEnergie, werd in 2004 in Keulen gedoopt. Paus Benedikt XVI maakte er het jaar daarop nog een tripje mee ter gelegenheid van Wereld Jongerendag, om vanaf de RheinEnergie zijn pelgrims op de Rijnoevers toe te spreken. Vreugdevaart Maar er was meer reden voor een feestje voor de Köln-Düsseldorfer. Vorig jaar kon het 180-jarig jubileum worden gevierd – met een vreugdevaart op 1 mei. Door de jaren heen heeft de maatschappij een uitgebreide binnenvloot opgebouwd. Vele dagjestochten, charters, lijndiensten, groepstochten, zakenborrels en luxereizen zijn ermee op de grote Duitse rivieren verzorgd. Met ‘allround trips’ wordt het water van de Main, de Moezel en natuurlijk Vadertje Rijn tussen Keulen en Mainz regelmatig dun gevaren. Met tussenstops als Rüdesheim, St. Goar en Koblenz; het prachtige landschap rond de Loreley, dat tegenwoordig tot het UNES- CO-werelderfgoed behoort. Het hoofdvaarseizoen van de Köln- Düsseldorfer op Rijn, Main en Veertien schepen heeft de Köln-Düsseldorfer momenteel. Moezel loopt van eind april tot begin oktober. Vooral met het ruim 90 meter lange vlaggenschip RheinEnergie bezit de K-D een echt pronkstuk om een flink feestje op de rivier te kunnen vieren. Deze luxe catamaran is hightech uitstekend geoutilleerd. Zowel voor een dreunend feestje met house-DJ als voor het uit Beieren ingehuurde bierorkest (boordmicrofoon en pauzemuzak worden gratis verstrekt). Voor wie het rustiger aan wil doen, heeft de rederij een nostalgisch beestje uit 1913 van stal gehaald: het 83 meter lange stoomschip Goethe. In 1996 werd de renovatie voltooid en het historische vaartuig terug in de vaart gebracht. Het is de laatste schoepraderboot op de Duitse Rijn, die met zijn in art deco-stijl ingerichte salons een gerestaureerde jaren ‘20-sfeer uitademt. Ook dit jaar weer zal het drijvend erfstuk de UNESCO-route bevaren, de Middelrijn tussen Koblenz en Rüdesheim. Van stoomschip naar catamaran was het een lange (vaar)weg voor de Köln-Düsseldorfer. De historie van de rederij is een belangrijke. Omdat met de voorgeschiedenis van de K-D het tijdperk van het Rijntoerisme begon. Stroomversnelling In 1826 – vier jaar na oprichting van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij – werd in Keulen de Preussisch-Rheinischen Dampfschifffahrtsgesellschaft opgericht. Het jaar daarop kwam met het in (Fotoos Köln-Düsseldorfer Deutsche Rheinschiffahrt) de vaart nemen van de Concordia, het toerisme letterlijk in een stroomversnelling. Dit houten stoomschip verzorgde met een zusterschip een eerste lijndienst tussen Keulen en Mainz. Samen waren de schepen in 1827 goed voor het vervoer van 18.500 personen en ook nog eens 3000 ton aan goederen. In 1836 vond de oprichting van de Dampfschifffahrts-Gesellschaft für den Nieder- und Mittelrhein in Düsseldorf plaats. Twee jaar later voer het eerste ijzeren stoompassagiersschip, de Graf von Paris, over de Rijn. In 1853 werd de Betriebsgemeinschaft Rheindampfschifffahrt, Kölnische und Düsseldorfer Gesellschaft opgericht. In de volksmond Köln-Düsseldorfer geheten. De fusie tussen de stoomvaartmaatschappijen van twee steden was een feit. Enkele historische mijlpalen van de K-D: 1866 – bouw van twee salonstoomboten, de Humboldt en Friede; 1872 – oplevering van de stoompassagiersboten Deutscher Kaiser en de Wilhelm, Kaiser und König; 1899 – bouw van de salonstoomboten Borussia en de Kaiserin Auguste-Victoria en de snelboten Parsifal en Rheingold. Gekelderd Een indrukwekkende vloot werd opgebouwd, maar de rederij zag haar drijvend kapitaal letterlijk gekelderd. Over de Köln-Düsseldorfer en de Tweede Wereldoorlog vermag een geheel apart artikel geschreven worden. Samenvattend viel aan het eind van de oorlog vast te stellen dat er nog maar één schip operationeel was. De rest was gezonken – of op z’n minst buiten werking gesteld. Het bedrijf wist er weer goed bovenop te komen, op de golven van de economische voorspoed van het naoorlogse Marshall Plan meeliftend. Mei 1946 verzorgden twee schepen alweer een lijndienst tussen Keulen en het Siebengebirge. Vijf jaar later vervoerde de K-D meer dan twee miljoen mensen per jaar. Het Rijntoerisme is na de Tweede Wereldoorlog sterk bepalend geweest voor de onwikkeling van steden als Keulen en Düsseldorf. Düsseldorf met zijn luxueuze Königsallee (‘Kö’ in de volksmond) is bijvoorbeeld een heetgewilde stek voor shoppende oevertoeristen. Zusterstad Keulen groeide in de tweede helft van de twintigste eeuw uit tot een grote binnenhaven (in 2007 nog goed voor jaarlijks 12.000 schepen met een goederenomslag van twaalf miljoen ton). De Köln-Düsseldorfer had zich er weer bovenop gewerkt. En dat is aan de huidige vloot af te zien. Naast de al genoemde catamaran RheinEnergie heeft de rederij op futuristische wijze smoel gekregen, met de lijn en zeeg van schepen als ms Boppard en – vooral – ms Warsteiner en ms Jeverland. Sinds de oprichting is er met de Köln-Düsseldorfer in ruim 180 jaar tijd heel wat water langs Keulen gestroomd. En of nichtje Saar uit Reisje langs de Rijn van Willy Alberti toen op een passagierschip van de K-D zo naar is geworden, dat weet niemand: Zo kwamen we met prachtig weer het eerst bij Keulen Mijn tante walste over ‘t dek als een jong veulen Opeens nam zij ‘n harmonica en ging er aan trekken En dadelijk zong kromme Teun “Deutschland, was bist du schön” Nichtje Saar, welk gevaar, riep hardop “ik word zo naar”

De Binnenvaartkrant