Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 26 maart 2008 als de afwerking telt Wij verzorgden de isolatie van de accommodatie en machinekamer en wensen Scylla Tours AG, bemanning en passagiers een behouden vaart met het mps Swiss Sapphire. Wij wensen mps Swiss Sapphire een behouden vaart. Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999 Lödige Benelux Voor het mps Swiss Sapphire leverden wij het RVS hoogglans relingwerk en zonnetenten. Nijverheidstraat 58, 6681 LN Bemmel - NL Tel. 026-3251666 Fax. 026-3250016 E-mail: info@sun-rvs.nl Internet: www.sun-rvs.nl Wij wensen Scylla Tours AG, bemanning en passagiers een behouden vaart. Lifttechniek Airport Logistiek Industrie Systemen Kasteleinenkamgweg 14 NL-5222 AX ‘s-Hertogenbosch Postbus 462 NL-5201 ‘s-Hertogenbosch Telefoon +31 (073) 624 93 00 Telefax +31 (073) 624 93 10 Internet http://www.lodige.nl E-mail Lodige@lodige.nl Wenst Scylla Tours AG een behouden vaart met het mps Swiss Sapphire DA-CAPO Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij feliciteren Scylla Tours AG van harte met het mps Swiss Sapphire en wensen gasten en bemanning een plezierige en behouden vaart Scylla Tours AG veel succes en een behouden vaart met mps Swiss Sapphire Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 Email: info@da-capobv.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK www.da-capobv.nl Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 39 26 maart 2008 >> Vervolg van pagina 35 Het ging ook wel eens mis. In 1959 startte de heer Ketel, oud-medewerker van rederij Feenstra, in de Rijnpassagiersvaart. Hij bouwde een hele rederij op, met onder andere de Prinses Margriet, de Prinses Christina en De Prinses Juliana. In 1980 ging het bedrijf failliet. Rederij Holland River Line liet in 1970 twee 104 meter lange luxe cruiseschepen bouwen, de Holland Pearl en de Holland Emerald. Holland River Line kon de concurrentie met de KD niet aan en in 1976 werden de schepen door de KD overgenomen. Meer succes boekte Kapitein H. Kamphuisen die op 7 mei 1966 het nieuwe hotelschip Filia Rheni liet bouwen, daarmee de basis leggend voor één van de grootste Nederlandse rivercruise-ondernemingen. In 1959 werd de kiem gelegd voor een andere heel grote speler op de cruisemarkt. Toen kwam de laatste grote Rijnsleepboot Alexander van Engelenberg in de vaart. De modernste sleepboot op de Rijn maar geen concurrent voor de duwvaart. In 1973 werd de boot door Scylla Tours uit Basel omgebouwd tot mps Scylla, het eerste schip van deze rederij die nu één van de grootste en modernste rederijen in de cruisevaart is. SWT Ook de Stichting Watertransport bleef meedoen. In 1979 liep voor de SWT het eerste nieuwbouwschip van stapel: de Mr. Cornelis W. Kroes. De SWT begon in 1985 buiten de Rijn op andere Europese rivieren cruisevaarten te organiseren. De Mr. Cornelis W. Kroes ging op de Rhône varen als de Fleur De Rhône. Na een aanvaring op 12 mei 1985 met de pijler van de spoorbrug in het Zuidfranse La Voulte zonk het schip. Hiermee leden ook de plannen van de SWT schipbreuk. In de tachtiger jaren werd de trend gezet naar cruiseschepen die qua comfort niet onder doen voor zeecruisers. Met de ingebruikname in 1988 van de nieuwe Switzerland van Scylla Tours werd een nieuwe standaard gecreëerd. Elke hut beschikte over tv, radio, douche, wc en eigen klimaatbeheersing. Verder was het schip uitgerust met een verwarmd zwembad, sauna, solararium en een fitnessruimte. Dit concept sloeg aan; sinds 1988 verschijnen er op de Rijn jaarlijks veel nieuwe cruiseschepen. Na de éénwording van Duitsland kwam de vaart op de prachtige Elbe in beeld. In 1991 werden een groot aantal schepen met een geringe diepgang op stapel gezet. Daarnaast lieten andere rederijen hun schepen aanpassen om hier hun geluk te beproeven. De Elbe blijft echter een grillige rivier en met haar zeer lage waterstanden toch een probleem voor de cruisevaart. Op 25 september 1992 werd het Main- Donaukanaal voor de scheepvaart geopend. Nog meer perspectieven voor cruiseoperators. Alle rederijen hebben sindsdien één of meerdere schepen op de Donau in de vaart. De huidige generatie rivercruisers zijn complete vijfsterrenhotels. Nog steeds is de rivercruise een groeimarkt. Veel rederijen brengen jaarlijks nieuwe schepen in de vaart met een kostprijs van rond de tien miljoen euro. In 2005 bezochten ruim 780 rivercruisers Amsterdam met 150.000 passagiers. In 1996 waren dat nog maar 219 riviercruiseschepen met 29.500 passagiers. (dit artikel is een samenvatting van het artikel ‘Zestig jaar Rhein-cruisevaart’ uit het verenigingsblad van de Vereniging “De Binnenvaart”. De vereniging organiseert een 8-daagse Museum & Shopping Rheincruise Dordrecht-Basel met het mps Switzerland, startend op 25 maart. Meer info op www.debinnenvaart.nl) power for marine professionals de volvo penta voorstuwings- en generatorsets zijn: klaar voor de toekomst!

De Binnenvaartkrant